Thursday 29 July 2010

ADENIN ADALAH ISLAM TETAPI MURTAD!





Saudara Pengarang,


SAYA agak terkejut dengan tindakan Sabahkini.net menyiarkan artikel yang ditulis oleh Joe Fernandez, ‘NRD Again Skips Meet On 'Islam' In Mykad’ pada 27 Julai 2010 yang secara jelas cuba mencemar kesucian agam Islam dan menghina Perlembagaan Persekutuan.

Dalam hal ini, saya tidak menyalahkan Christina Liew kerana mungkin beliau tidak mengetahui latarbelakang orang yang beliau cuba pertahankan dalam isu ini, Adenin Bin Ahmad, apatah lagi beliau bukan orang Tuaran dan hanya bertindak atas matlamat politik dan guaman.

Namun sebagai penduduk kampung yang tinggal di kampung halaman Adenin, saya lebih mengetahui biodata Adenin daripada Christina Liew mengenali Adenin.

Untuk makluman pembaca, bapa kandung Adenin yang bernama Ahmad memang beragama Islam berasal daripada Papar. Ahmad diklasifikasikan sebagai ‘Murtad’ apabila dia tidak mengakui dirinya ‘Islam’ dan menggunakan nama baru ‘Joseph Wong’.

Dalam kes yang sengaja dikontroversikan ini, Adenin Bin Ahmad memohon status agama Islamnya dikeluarkan dari MyKadnya. Pada hemat saya memang agak sukar dan boleh dikatakan mustahil kerana mengikut rekod Jabatan Agama Islam, bapanya beragama Islam.

Keempat-empat adik beradik Adenin Ahmad semuanya beragama Islam. Adakah kita sebagai seorang Islam sanggup membenarkan Adenin Bin Ahmad ini memurtadkan dirinya atas tujuan yang hanya beliau tahu? Sanggupkah jabatan berkenaan meluluskan permohonan Adenin?

Jika sanggup, maka akan timbul banyak tuntutan-tuntutan daripada orang murtad yang lain di seluruh Malaysia.

Sehubungan itu, saya mohon agar Pengarah Jabatan Pendaftaran Negara tidak meluluskan permohonan Adenin, walaupun atas perintah mana-mana mahkamah kerana ‘Murtad’ adalah menafikan Keesaan Allah dan dosa besar bagi seorang umat Islam.

Salam Hormat,

ISLAM JATI TUARAN


2 comments:

  1. : sesiapa yg buat artikel ini adalah lebih jahat dr syaitan , MEMFITNAH org yg kamu tidak tahu apa2 tentang latar belakangnya . MEMFITNAH adalah lebih besar dosanya drpd MEMBUNUH ! Saya tidak akan bercakap kasar pd comment ini . Saya sendiri pun terkejut dgn kemunculan artikel ini . Saya sgt2 lah rapat dengan orang ini .

    "apatah lagi beliau bukan orang Tuaran" , perkataan ini jangan dikeluarkan jika anda tidak tahu apa2 mengenainya !

    ReplyDelete
  2. Kepada penulis : Tolong siasat betul2 sebelum membuat kenyataan yg boleh mengaibkan nama baik orang yg disebut.

    Sila tampil ke depan (memberikan nama betul anda serta gambar) dan menunjukkan bukti2 yg anda telah berikan.

    Sekiranya anda gagal, tindakan saman malu boleh dikenakan terhadap diri anda.

    ReplyDelete