Oleh : MUHAMMAD FAKHRURRAZY
MD. ARIFF
TEMPOH simpanan atau
tabungan, menurut istilah hukum Islam dinamakan haul. Haul merupakan satu
tempoh 12 bulan qamariyah dalam tahun Hijri. Kewajipan haji, puasa, Aidilfitri
dan Aidiladha juga difardukan mengikut kiraan bulan qamariyah, iaitu Muharam,
Safar, Rabiulawal, Rabiulakhir, Jamadilawal, Jamadilakhir, Rejab, Syaaban, Ramadan,
Syawal, Zulkaedah dan Zulhijjah.
Dalam ibadah zakat, haul
ialah tempoh harta perlu disimpan sebelum ditunaikan zakatnya, iaitu 12 bulan
mengikut kalendar Hijrah. Haul sesuatu harta bermula dari tarikh harta itu
dimiliki. Untuk tujuan itu, seseorang Muslim bebas menentukan bilakah haul bagi
dirinya berzakat.
Seandainya kita sudah biasa
menunaikan zakat pada awal tahun Hijrah iaitu bulan Muharam, maka apabila tiba
Muharam tahun hadapan, detik itulah menandakan genaplah sudah setahun dan
beliau wajib berzakat.
Jika kita meninjau suasana
di pusat-pusat zakat seluruh negara pada bulan Ramadan nescaya kita akan dapati
'kemeriahan' yang agak luar biasa dari bulan-bulan lain. Pemilihan Ramadan
sebagai bulan untuk berzakat adalah amat digalakkan, memandangkan ia adalah
bulan yang mengandungi pelbagai kelebihan dengan ganjaran pahala.
Tambahan pula, ia memudahkan
seseorang untuk mengingati haul zakatnya. Setibanya bulan Ramadan, maka
perhatiannya secara automatik akan teringat kepada ibadah zakat, apatah lagi
kefarduan zakat fitrah juga terkandung dalamnya. Sebab itu jugalah kita
digalakkan memilih Ramadan sebagai haul zakat.
Oleh itu, kita amat
dianjurkan agar kembali menggunakan kalendar Hijri, khususnya di dalam
mengingati haul zakat. Ia bukan semata-mata dapat memastikan zakat kita lebih
tepat haulnya, malah akan mendapat pahala kerana mengamalkan sunnah Rasul
dengan mengutamakan tahun Islam di dalam kehidupan.
Di Malaysia, adalah menjadi
lumrah suasana para pembayar cukai datang bersesak-sesak untuk menjelaskan
zakat mereka pada setiap penghujung tahun, khususnya menjelang 31 Disember.
Rebat
Ini merupakan senario biasa
di pihak berkuasa zakat sejak sekian lama. Ini kerana peruntukkan Akta Cukai
Pendapatan 1967 yang membenarkan seseorang Muslim yang membayar zakat
memperoleh rebat cukai iaitu tolakan sepenuhnya daripada cukai kena bayar.
Rebat ini adalah bersifat
semasa dan dipotong daripada tanggungan cukai berdasarkan kepada tahun bayaran
zakat tersebut dibuat. Sebagai contoh, bayaran zakat individu untuk haul 2011
yang dibayar pada tahun 2012, akan melayakkan rebat cukai untuk tahun 2012.
Ringkasnya, haul zakat
individu tidak membawa apa-apa implikasi cukai. Seksyen 6A (3) Akta Cukai
Pendapatan 1967 jelas menyatakan perkara ini. Secara mudahnya Lembaga Hasil
Dalam Negeri (LHDN) hanya melihat kepada 'bilakah' zakat itu dibayar dan
bukannya zakat itu dibayar untuk tahun haul 'bila'.
Oleh itu, bolehlah diyakini
bahawa kesibukan dan kesesakan masyarakat membayar zakat sebelum 31 Disember
setiap tahun adalah berpunca daripada implikasi rebat cukai dan tiada kaitan
dengan hukum haul zakat. Kecualilah jika seseorang Muslim itu meletakkan tarikh
31 Disember sebagai tarikh cukup haul zakat.
Berkenaan rebat cukai ini
perlu difahami dan dihayati, ikhlas semata-mata kerana Allah SWT apabila
membayar zakat, tidaklah menghalang kita daripada mengambil manfaat rebat cukai
yang disediakan. Namun setiap pembayar zakat perlu sentiasa jelas bahawa kita
membayar zakat kerana ia kewajipan agama dan bukan semata-mata mahu mengambil
kesempatan atas rebat cukai.
Oleh kerana zakat adalah
kewajipan agama, maka amaun zakat minimum yang hendak dibayar hendaklah
ditentukan secara syar'ie iaitu melihat kepada syarat haul, nisab, milik
sempurna dan lain-lain. Pun begitu, sekiranya seseorang itu mahu membayar zakat
melebihi amaun yang diwajibkan maka perbuatan tersebut adalah diharuskan. (UM)
No comments:
Post a Comment