Wednesday 6 February 2013

BUGIS LAYAK JADI KETUA MENTERI SABAH!






Saudara Pengarang,

SAYA amat tertarik dengan kenyataan yang tersiar di portal online Sabahkini.net pada 5 Februari 2013 yang bertajuk 'Bugis Juga Bumiputera Sabah' kerana selaku anak Bugis di Sabah begitu gembira jika kerajaan Sabah bersetuju mengiktiraf bangsa Bugis sebagai Bumiputera kerana inilah yang kami tunggu-tunggu sejak sebelum merdeka lagi.


Sekiranya kerajaan negeri mengiktiraf bangsa Bugis sebagai Bumiputera, saya bagi pihak bangsa Bugis yang ada di muka bumi Sabah ini mendesak agar Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak (sekiranya beliau masih lagi menyandang Perdana Menteri Malaysia), kami mahu agar jawatan Ketua Menteri Sabah dan Yang Dipertua Negeri Sabah mestilah berbangsa Bugis.

Inilah permintaan utama kami jika BN/UMNO mahu menang di Sabah hasil undi dari tangan pengundi-pengundi bangsa Bugis dan selaras dengan itu tolong batalkan niat kerajaan untuk meneruskan RCI Sabah.

Datuk Osman Jamal, selaku Pengarah Tanah dan Ukur Sabah yang selama ini mengidam-idamkan jawatan Ketua Menteri Sabah atau TYT wajar diberikan kesempatan memegang salah satu daripada dua jawatan penting ini kerana Perdana Menteri juga berketurunan Bugis.

Sementara bangsa Sungai, Kadazan, Dusun, Murut pula sewajarnya ditarik balik kerakyatan mereka kerana selama ini merekalah yang terlalu sibuk meminggir bangsa Bugis, sebagaimana yang mereka lakukan selama ini; apatah lagi bangsa Bugis semakin ramai di Kinabatangan, Keningau, Tawau, Ranau, Sandakan dan Lahad  Datu.

Jumlah orang Bugis yang ada MyKad yang diberikan oleh pemimpin UMNO sudah mencecah 1.7 juta dan pada bila-bila masa sahaja kami boleh menindas kaum yang mengaku anak jati Sabah, tetapi papa kedana kerana malas berusaha; berbanding kami yang kaya raya dan ramai telah menjadi jutawan.

Anak Jati Sabah hanya layak dipanggil kayu jati yang ditanam di tepi jalan tetapi tidak lagi dijaga kerana tidak mendatang hasil; sering pula memandang rendah kepada bangsa Bugis.

Mereka tidak sedar, di Indonesia pun orang Bugis lebih berkuasa daripada orang Jawa, kerana sekarang orang Bugis di Surabaya sahaja sudah hampir mencecah  4.7 juta orang.

Begitu juga daerah Kinabatangan, Tawau, Keningau, Kundasang, Sipitang dan sebagainya yang bakal menjadi 'Tanah Jajahan' bangsa Bugis melalui kuasa politik, ekonomi dan sosial.

Salam Hormat, Hidup Bugis!


HJ NUNGKA  ANDI MASRAPI MADDER
Kampung Paris 1, Kinabatangan

40 comments:

  1. Jangan riak, sombong dan takkabur pakcik...nanti dalam kubur malaikat tidak tanya bangsa kita..nabi Muhammad saw ada ajar untuk hina bangsa lain ka pakcik? Ingat reski Allah yg beri bukan sebab pakcik berbangsa bugis..apa yg saya baca dari penulisan pakcik ini banyak meninggi diri dan takkabur. Mengucap pakcik. Apa la guna sudah bergelar haji jika taksub dengan bangsa sendiri..Asobiyyah terhadap kaum, bangsa itu HARAM dalam Islam pakcik. Malaikat tidak tanya bangsa kita bugis kah? Dlm kubur nanti malaikat juga tidak tanya apa pangkat kita, TYT ka? PM ka? Berhati hatilah menulis.

    ReplyDelete
  2. ni kali la ni uncle...knapa la ba ko pikir gni... bgus2 kna bg chance..mau jd gila kuasa pula di tempat org... sory la uncle..kalau gni la sikap ko pula ni.. bgus balik tempat asal kmu la aa.. kalau x mau balik...bagus2 la... hormat sesama ba... knapa pula mau kc lucut kerakyatan bangsa tempatan ni..ko sepa oo... Tuhan ka..? hidup la ba sama2.. ko ni uncle... nasib ni Sabah..ko di tempat asal ko kali kna timbak suda ko ni kalau buat statement gni... sadar2 la uncle...jgan lupa diri... hummm

    ReplyDelete
  3. Kalau benar hj yg menulis kenyataan ini,hj ada lah orang yg sangat biadab dan sombong,kenyataan hj terlalu bersifat kebudak budakan dan lupa diri,hj harus bersyukur kerana dapat menikmati kekayaan di negara ini,saya x setuju dgn kenyataan hj kerana terlalu prejudis dan seolah2 hilang akal yg waras,saya harap hj sedar yg kenyataan hj ini di ibaratkan senjata makan tuan..hj wajar bersyukur kerana dapat menikmati kesenangan di bumi Sabah,.jangan rosakkan image dt osman jamal..

    ReplyDelete
  4. Tahniah DATUK BMR,Memang osman jamal orang yg sangat biadap n sombong,tidak tau bersyukur dapat menikmati kekayaan di negeri ini, sya syorkan lucukan jawatanya sebagai pengarah tanah.ramai lagi anak jati sabah yg layak n pandai.sya rasa osman jamal ini sudah tidak waras n hilang akal, senang2 saja dia menghina bangsa sungai n KDM. suruhlah c tua keriput ini mampus.

    ReplyDelete
  5. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  6. Pacik, jangan tehantuk baru nak sedar.. Kita ni hidup dalam masyarakat majmuk amnya di Sabah ni, hidup dalam aman dan harmoni. Janganlah nak mengeruhkan keadaan yg sdh terjalin begitu lama hanya nak mengejar cita2 untuk menjadi pemimpin....Jangan sampai kerana setitik nila rosak susu sebelanga dan jangan sampai kerana mulut badan binasa yg akhirnya merugikan DIRI SENDIRI PACIK!!!!!......Apabila kita mati kelak, MALAIKAT tak tanya apa pangkat kita dan apa bangsa kita??????....Kalau tak faham lagi, pergilah naik HAJI lagi!!!!!!.....Saya ni ORANG SUNGAI juga pacik, tp tidak pernah pula terlintas di fikiran saya atau taksub macam pakcik ni sampai mengeluarkan artikel seperti itu.... Bawa-bawalah BERISTIGAFAR pacik, dan baliklah ke pangkal jalan dan beringatlah, KALAU DAH DI COP PENDATANG TU, PENDATANGLAH JUGA, janganlah sudah di beri betis mahu paha pula........

    ReplyDelete
    Replies
    1. LEBIH2 PLAKNYA KAU NE..SIAPA PENDTANG NE?

      Delete
    2. Bugis memang pendatang asal Indonesia.. Ego Bugis di Malaya aja tidak tertolong..

      Delete
  7. Sabah akan jadi seperti diafrica nanti. bunuh membunuh, tembak menimbak.

    ReplyDelete
  8. Saya percaya kepada ajaran ibu bapa saya agar saling hormat menhormati antara manusia...bukan atas dasar bangsa atau ugama. Dalam keaddan kritikal kalau bangsa dan ugama kita dicabar kita juga berhak untuk menyuarakan protes kita dengan cara yang sopan dan bertamaddun. Tetapi menyatakan sesuatu untuk melucutkan kerakyatan sesuatu kaum asal diwilayah kweujudannya adalah sangat biadap dan tidak sopan, apa lagi kalu yang mengungkapkan kata-kata sedmikian sudah bertaraf Haji!! Bagaimana ini bisa terjadi pak?? Biar sopan Pak...

    ReplyDelete
  9. pak cik, itu sudah terlebih, yalah kalau mahu jadi ketua menteri pun kalau layak apa salahnya.. tapi kalau mahu melucutkan taraf bumiputera kaum lain itu tidak masuk akal.. cubalah fikirkan, kenapa suku2 ni di sebut bumiputera, sebab suku2 di sabah ni tidak ada di negara lain. maknanya suku2 ni memang asal dari sabah,jarang terjumpa suku dusun ka atau suku kadazan, sungai dan yg lain suku sabah di negara lain, itu pun mungkin berhijrah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bugis tidak boleh jadi bumiputera kerana dia Bugis berasal dari Sulawesi, serupa juga orang China tidak boleh jadi bumiputera kerana asal usul nya dari China...

      Delete
  10. goten han...jdi bumi putra d sabah ni org asli la ni kan...2la teda d negara2 lain....mcm katak d bawa tempurung la ni kan org bumi putra.....d sabah...hahhahahahhahahhahhahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. eya betul tu..ahahahahaha org kampung ba ituoo pemalas smunya kerja.ahahahaa

      Delete
    2. Mmang org asli sbab itu di beri hak sbagai BUMIPUTERA... Mmang itulah yg terkandung dlm perlembagaan... Apa yg korg mau buktikan???

      Delete
  11. Weird la ayat dia ni. Korang x perasan kah.ayat dia ni mcm sengaja provok KDM n sengaja mau bagitau yg umno ni bersalah buat ic projek. Siap suruh hentikan rci lagi. kalau aku bugis aku x type mcm ni.just syak ja.

    ReplyDelete
  12. Yg lawak ni semua komen mcm benda ni betul...Sabar dulu..di siasat...bagus2 suda org bugis di sabah dgn org2 bangsa lain hidup aman..siap kawin dgn dorg lagi..Tiba2 psl statement 1 org ni terus kita mau judge semua org bugis..Mcm2 taw PRU13 ni punya psl2 mcm2 sentimen keluar...apa2 pn smua org sabah cool...kasi menten tu coolness..jgn bckp mcm baru abis minum mantaku..malu kita..

    ReplyDelete
  13. ayat dia memang lain , cikakak sapa yg post barang ni ..

    ReplyDelete
  14. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  15. Sedap ko ja menyamar Haji !! ni mesti ada niat tersembunyi ni utk memporak-porandakan perpaduan kaum di sabah.. klu Haji ni berani,kasi publish la tu nombor MyKad dia supaya umum akan tahu siapa sebenarnya dia..

    ReplyDelete
  16. Saya percaya bukan haji yang tulis kenyataan ini. Saya orang Dusun. Setahu saya, orang-orang Bugis baik-baik belaka. Saya ada ipar Bugis. Rakan sekerja Bugis. Rakan rapat Bugis. Mereka semuanya baik-baik belaka. Wahai rakan bumiputera Sabah yang baik-baik hati, mari kita bersatu. Kita jauhkan perasaan prejudis diantara kaum. Kita sama-sama bersatu membangun negeri Sabah dan Malaysia yang tercinta ini.

    ReplyDelete
  17. eya ba betul juga tu..jgn lah terlalu befkiran negatif...kita ba sma2 hidup di sabah ne..saling hormat menghormati bangsa la ba..jgnlah bgini..

    ReplyDelete
  18. bawa2lah mengucap.....ini mcm gila kuasa suda nih....agak2 n sadar2 diri lah wahai hj.....ckup bersyukurlah kamu org dpt menikmati kekayaan yg ada d sabah ni....dan setahu sy lah...kaum2 d sabah ni pun nda pernah buat hal dgn kaum kamu ataupun mempertikaikan kehadiran kaum kamu d bumi sabah...igt lah asal usul kamu...org juga...jgn ikut sdap mulut ja mau cakap....!!!!!!!!!!!!

    ReplyDelete
  19. pakcik dengar la lagu wings hukum karma ... gila kuasa , gila nama , gila harta ,semua gilaaaaaa....ahhhhhhh...

    ReplyDelete
  20. Kalau macam tu pun kita kena pertahankan hak kita pendudu asal dan bumiputera.. Jangan nanti macam di kelimantan.. Hak penduduk asal ditidakkan dari segi ekonomi, lalu berbunuh. Ingat perang madura dengan dayak pada tahun 1996. Ambil ini sebagai contoh. Hak penduduk asal sabah wajib dipertahankan.. Tidak wajar bangsa bugis diberi tarap bumiputera. Kenapa mereka tidak boleh jadi macam bangsa cina.. Walaupun bukan bumiputera tetapi tidak lah heboh sangat nak minta hak bumipetera di sabah. Pendatang tetap pendatang.. Pendatang bukannya tak bagus pun bunyinya.. Berbanding pendatang tanpa izin. Kita masih boleh hidup aman dan damai selagi menghormati hak PENDUDUK ASAL. Sekian, salam perpaduan.

    ReplyDelete
  21. Dasar pndatang ade hti nk jdi bumiputera Sabah ,nielah org x sdar diri dbgi betis nk paha .Klau bugis jdi ketua menteri Sabah bgus tukar kerajaan lah ,Marilah Anak Sabah kita TUKAR kerajaan sebelum terlambat .Maukah negeri kita ini dirmpas oleh manusia2 yg x tau diri ini .. TUKAR INI KALI LAH !!!

    ReplyDelete
  22. bumiputera sabah bermaksud hanya layak bagi suku kaum yang ada di sabah.sudah termaktub dan dipersetujui bahawa bangsa KADAZANDUSUNMURUT adalah bangsa terbesar di sabah sama seperti di sarawak iaitu BERbangsa IBANDAYAK.tetapi d sini tidak pernah mengetepikan suku kaum lain yg ada di borneo.pakcik nie sekolah mungkin sampai darjah 6 saja sebab tular dia masih tidak tahu dan sama sekali tidak diajar dan kurang pengetahuan terhadap history di MALAYSIA.kita tengok bangsa cina mereka tidak pernah menentang hal-hal kerakyatan d sini bhkan mereka akur bahawa mereka tidak layak untuk menentang kerakyatan di sini.cina pun diam2 nikan pula bangsa2 yang mata duitan mahu menunjukan belang..kalau dah pendatang pendatang lar juga..

    ReplyDelete
  23. Saya melihat laman sosial seakan menjadi medan untk menyemarak api perkauman yg pada bila2 masa alan meletuskan prgaduhan yg dahsyat. Tolong hentikn segala sentimen & provokasi yg tidk mmbawa apa2 keuntungn. Kita harus sedar kemajmukan masyrkat kita sememangnya ada sensitivi tetapi ia perlu dipelihara. Jgn layan sangt sikap prejudis terhadap kaum lain. Ia perlu dikawal. Kalau tidak buruk padahnya. Lebih baik kita fikirkn bgimana memajukn diri, kelurga, masyarakt, bangsa, agama dn negara. Ingat, tidak ada bangsa yg perfect di atas muka bumi ini akhirnya nanti kita kembali ke tanah...

    ReplyDelete
  24. Assamualaikum wtb...

    Salam hormat haji...

    Saya adalah seorang warganegara Malaysia berbangsa BUGIS dan menetap di Kinabatangan sejak saya dilahirkan 42 tahun yang lalu.

    Saya sungguh terkejut membaca salinan artikel anda yang diberikan oleh seorang jiran berbangsa sungai yang mana saya percaya telah dicetak beratus-ratus salinan dan pastinya telah diedarkan kepada beratus-ratus penduduk berbangsa sungai di sekitar kinabatangan ini...

    Apakah sebenarnya matlamat dan motif perjuangan yang cuba anda sampaikan kepada pengetahuan umum??? Tak kisahlah...namun jelas artikel ini menimbulkan rasa benci dan kemarahan penduduk peribumi sabah.

    Sedarkah kekayaan dan kesenangan anda sekarang ini kerana kepercayaan rakan-rakan berbangsa sungai di daerah ini. Jangan lah menjadi manusia yang lupa diri, ibarat anjing tersepit, kerana simpati dilepaskan akhirnya menggigit orang yang menyelamatkannya...

    Saya anak bugis sejati berstatus warganegara namun tidak pernah terfikirpun untuk menuntut hak sebagai bumiputera sabah. Tak ada bezanya bumiputra atau tidak.. susah dan senang tu bergantung dari usaha dan kehendak Allah SWT..

    Benar lah bangsa Bugis, boleh menjadi warganegara bersesuaian dengan kehendak perlembagaan dan purundangan namun HARAM sekali menjadi "BUMIPUTRA SABAH".

    Anda benar-benar memahami maksud 'BUMIPUTRA' ni?

    Apakah dasar yang ada pada anda tuan haji.. sehingga begitu lancang dan sungguh KURANG AJAR mengutarakan pendapat agar bangsa Sungai, Kadazan, Dusun, Murut pula ditarik balik kerakyatannya???? Siapa anda???? Kaya sangat kah anda sehingga begitu sombong berkata anak jati sabah ibarat kayu jati dan miskin? Kalau benar pun warganegara sabah berbangsa bugis berjumlah 1.7 juta orang... apa masalah nya? Nak jadi macam sultan sulu? nak menuntut sabah???? kes pencerobohan oleh bangsa Sulu di Lahad Datu pun masih belum 100% reda... anda nak bangkitkan pergeseran kaum dikalangan bangsa peribumi dan bugis pula????? Jangan pergunakan bangsa BUGIS untuk kepentingan diri sendiri....kalau senang pun, engkau seorang jak yang senang.. Ada engkau kisah nasib bugis lain yang susah di luar sana????

    Berdasarkan Sejarah bangsa Sungai, Kadazan, Dusun, Murut telah menduduki sabah sejak abad ke-16 lagi. Bangsa bugis pula datang ke sabah sebagai buruh selepas tempoh itu. Jadi siapa yang lebih dahulu menetap di sabah? Takkan orang yang bertandang ke rumah orang menjadi tuan rumah kan??? Tuan Haji ada belajar di sekolah tak? Sekiranya tuan haji pernah bersekolah di Malaysia am nya dan Sabah khas nya pasti tahu asal usul bangsa di negeri ini. Tapi......... sekiranya tuan haji sekolah di Indonesia atau lebih khusus di Sulawesi..... macam manalah haji tau kan..... mana ada sejarah sabah di sulawesi...

    Kenapa tuan haji tak setuju dengan RCI? Takut? Secara jujur saya juga merasa RCI ini satu musibah kepada rakan sebangsa yang memegang Maycard yang tidak pasti ketulinannya.... Namun, jika difikirkan semula ia wajar... kenapa???? saya merupakan antara individu yang melalui saringan yang ketat untuk mendapatkan kerakyatan walhal saya dilahirkan di sabah, serta bersekolah di sabah sejak 42 tahun lalu... ada pula KAWAN yang baru datang 15 tahun lalu atau pun 5 tahun lalu lah...dah pun pegang MAYCARD....... macam mana tu ya?? loghat nya pun pelat la benar... tapi berstatus warganegara...heran saya... jadi klu anda pemegang MAYCARD TULIN DAN MELALUI PROSES PERMOHONAN YANG SAH DI SISI PERLEMBAGAAN.... MENGAPA TAKUT??????..... INI KALI LAH...buktikan yang anda berhak jadi warganegara!!!!!!!!!. Jika status warganegara itu pun anda tak mampu pertahankan... jangan pernah bermimipi menuntuk hak sebagai BUMIPUTERA SABAH!!!!!!!!!!....

    Wassalam dan salam hormat...

    Dari saya ANAK JATI BUGIS YANG BENCI MANUSIA SOMBONG DAN TIDAK TAHU MENGENANG BUDI.....


    ReplyDelete
  25. Nanti jadi Ketua Menteri sudah baru pigi Sandakang makang ikang.

    ReplyDelete
  26. Baru saja sebuah hakikat suluk, Bugis pun minta juga....Aduiiina!

    ReplyDelete
  27. KEPALA BUTOH la yang menulis ni...

    ReplyDelete
  28. Ko dah kenapa Pa'cik dah hilang kewarasan ke hapE???

    ReplyDelete
  29. inilah org ckp mkn ditempat org gelojoh.. india cina yg bebanjir di dunia ni xclaim native mcm kmurang ni.. kalau da cara kmurang ckp pun xbetul.. nak bgi muka apa.. silap ari bulan 1 malaysia ko halau.. siok kmuorang ni.. pegi kl ckp kl.. pegi kk ckp kk.. pegi srwk pun ckp srwk.. mcm cameleon.. anak bumiputera anak jati sabah sarawak semenanjung.. kmi org ada identiti sdr.. dialek sdr.. krjaan nak bg kau warganegara kira besyukur lai tu.. nak lebih2 pulak.. blik kmpung raya dkt indon jgk kan.. haisehhhh xbuli ba kalau kau..

    ReplyDelete
  30. orang jati sabah tidak akan bermusuh kerna agama,bangsa dan keturunan buat apa mau kasi bangkit hal yang tidak patut kira bersyukur lah uncle kena bagi kemewahan di negara ini...klw di negara uncle dapat kah kemewahan seperti ini?orang sabah bukan pemalas tapi kalaw kerja habis di ambik oleh orang asing seperti uncle mcm mana kami mo kerja....

    ReplyDelete
  31. Saya yakin artikel ini adalah perbuatan x bermoral dan bertujuan menjatuhkan datuk osman jamal..saya juga yakin ini bukannya hasil tgn org bugis..ianya semata2 sgaja dibuat utk menaikan lagi kebncian kaum kdm trhadap bgsa bugis..

    ReplyDelete
  32. Bgini lh suasana akhir zman, penuh kefitnahan, prgaduhan, dan kkacauan, gila kuasa smpai berangan angan ingin menakhluki seluru plusuk dunia, persis zionis laknatullah..

    ReplyDelete
  33. Asalamualaikum dan salam sejahtera Hj.

    Saya selaku wakil bagi masyarakat Bajau semporna tidak pernah pun mengiktiraf Bangsa Bugis adalah sebagai bangsa bumiputra di sabah. Bangsa kadazan Dusun, sungai, murut dan lain-lain kecuali Bugis adalah bangsa yang turut berjuang untuk kemerdekaan sabah sangat Biadap hj berkata sedemikian. Bersyukur lha hj kerana di beri peluang oleh masyarakat ini untuk tinggal di sabah dan sedar lha hj sesungguhnya kamu adalah bangsa yang tidak pernah di iktiraf di sabah ini. kebodohan dan ke tidak bijaksanaan pemimpin dahulu dek kerana kuasa membuatkan mereka lalai dan terpaksa mengikut telunjuk dasar semenanjung.Ayuh lha bangsa bumiputra sebenar sabah, kita HAPUSKAN BUGIS DI SABAH. jangan pernah iktiraf mereka. semoga hasil siasatan RCI BUGIS PUPUS DI SABAH

    ReplyDelete
  34. Apa mau kecoh2 bru mcm ni sdh panik..hal sebenarnya hanya luahan individu yg mungkin kecewa sedikit sebyk disebabkn perihal sangkut paut peribadi..apa yg penting kita sentiasa trbuka dan peka kiranya sesuatu mndtgkn natijah yg blh memporak perandakan kemajmukan yg kian lama utuh tanpa ada prasangka..peace no war..salute

    ReplyDelete
  35. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete