Thursday 6 September 2012

LYNAS DAPAT LESEN OPERASI SEMENTARA





LYNAS Corporation Limited hari ini menerima lesen operasi sementara untuk loji nadir bumi miliknya di Malaysia, untuk membolehkannya memulakan pengeluaran seawal bulan Oktober.

Loji Lynas di Pantai Timur Malaysia itu telah sedia untuk beroperasi sejak awal Mei, tetapi terbabit dalam pertikaian alam sekitar dan keselamatan dengan penduduk tempatan sejak pembinaannya bermula dua tahun lalu.

Bantahan meluas berhubung kebimbangan terhadap sisa radioaktif telah menarik ribuan orang, dan projek itu menjadi topik hangat menjelang pilihan raya yang mungkin diadakan tahun ini.

Lembaga Perlesenan Tenaga Atom Malaysia (AELB) mengeluarkan permit itu berikutan perakuan awal daripada sebuah jawatankuasa kerajaan.

"Menerima lesen ini dari AELB adalah satu kemajuan yang penting bagi Lynas," kata Pengerusi Eksekutif Lynas, Nicholas Curtis dalam satu kenyataan.

Tanur (kiln) untuk memproses pekatan nadir bumi dijangka bermula beroperasi pada bulan Oktober, tambah Lynas.

Loji itu dianggap penting kepada usaha-usaha untuk memecahkan penguasaan China dalam nadir bumi yang digunakan dalam produk yang terdiri daripada telefon pintar untuk kereta hibrid. (Reuters)

No comments:

Post a Comment