Saudara Pengarang,
DEWAN Pemuda PAS Negeri
Sabah menyambut baik respon yang diberikan Setiausaha Persatuan Rumpun Etnik
Suluk Sabah (Press), Mohd Zaki Harry Susanto berkenaan isu 'Native' di dalam
Perlembagaan Negeri berdasarkan Interpretation (Definition of Native) Ordinance
(Sabah Cap. 64) Seksyen 2(C).
Saya mengambil perhatian
terhadap kenyataan yang telah dikeluarkan oleh beliau pada 17 Ogos 2012 yang
meminta saya menarik balik dan memohon maaf terhadap kenyataan saya bertarikh
14 Ogos 2012 dan terbaru, mengenai satu laporan polis berhubung isu berkenaan
pada 3 September (kelmarin).
Saya mengucapkan jutaan
terima kasih kerana memberi peringatan kepada saya. Saya mengambil tindakan
segera dengan menyemak kenyataan yang diterbitkan oleh salah sebuah akhbar
tempatan pada tarikh tersebut dalam edisi Bahasa Melayu dan edisi Inggeris.
Saya dapati, terdapat
beberapa kesilapan penekanan terhadap ucapan saya yang menyebabkan timbul
kekeliruan di pihak mereka yang terbabit.
Terdapat tiga perkara yang
menjadi point utama saya dalam membicarakan Penubuhan RCI yang telah diumumkan
Perdana Menteri baru-baru ini. Antaranya:
1. Saya melahirkan kekecewaan apabila Panel yang menggangotai
RCI adalah berat sebelah kerana tidak melantik mereka yang terbabit dan
berkredibiliti dalam penyelidikan dan pendedahan IC Projek. Antara nama yang
saya cadangkan ialah Dr. Chong Eng Leong dan Tan Sri Simon Sipaun.
2. Saya memohon, di samping tumpuan terhadap mereka yang
memiliki IC Projek, penekanan juga perlu dilakukan terhadap dalang terbabit.
Hukuman keras perlu dikenakan terhadap mereka, dan ketiga
3. Saya memohon agar undang-undang mengenai Native iaitu
INTERPRETATION (DEFINITION OF NATIVE) ORDINANCE (Sabah Cap. 64) DIPERKASAKAN.
“Indegenous People” atau orang Asal dalam (2)(1)(a) perlu diperincikan dengan
memasukkan terma suku-suku kaum dan etnik yang diiktiraf di Sabah seperti
Kadazan, Dusun, Murut dan lain-lain. Ini juga adalah saranan Lord Cabold dalam
LAPORAN COBOLD yang meminta Ordinan ini perlu diselaraskan sewaktu proses
penubuhan Malaysia, dan Sarawak telah Berjaya melakukannya dengan memasukkan
etnik yang diiktiraf dalam Undang-undang NATIVE mereka malah ia termasuk juga
etnik Dusun dan Murut.
Saya juga menjelaskan,
Ordinan tersebut [Interpretation (Definition of Native) Ordinance (Sabah Cap.
64)] tidak menggambarkan realiti sebenar Sabah apabila suku-suku kaum dan etnik
yang diiktiraf ini tidak dimasukkan SEDANGKAN dalam (2)(1)(c) suku kaum Suluk,
Kegayan, Simunul dan Ubian yang MEREKA sebut (kononnya) sebagai Pendatang Tanpa
Izin (PTI) dinyatakan secara jelas dalam undang-undang tersebut.
Oleh itu saya ingin
menegaskan bahawa:
1. Saya TIDAK PERNAH MENYARANKAN dan TIDAK PERNAH MEMINTA
supaya mana-mana suku kaum dan etnik terbabit dalam artikel (2)(1)(c) yang
terdiri dari suku kaum Suluk, Kegayan, Simunul dan Ubian dikeluarkan daripada
Undang-undang Native bagi bagi Sabah [Interpretation (Definition Of Native)
Ordinance (Sabah Cap. 64)].
2. Saya juga TIDAK PERNAH dan TIDAK BERNIAT MEMPERTIKAIKAN suku
kaum terbabit dalam Ordinan berkenaan memandangkan ucapan saya hanya
menggunakan suku kaum dalam artikel (2)(1)(c) terbabit untuk menyindir
kepemimpinan yang lantang dalam RCI sedangkan sewaktu mereka memerintah, dan
menguasai majoriti Dewan Undangan Negeri (DUN) mereka tidak pun memasukkan suku
kaum dan etnik yang diiktiraf dalam Ordinan berkenaan.
Saya yakin apa yang berlaku
adalah kekeliruan yang berlaku akibat ruang penekanan yang disiarkan terhadap
ucapan saya dan berharap penjelasan ini dapat menjernihkan keadaan.
Salam Hormat,
LAHIRUL BIN LATIGU
Ketua Pemuda Dewan Pemuda
PAS Negeri Sabah
No comments:
Post a Comment