Sunday 7 October 2012

SYARIKAT PERTAHANAN MALAYSIA BERTARAF RENDAH



 


Oleh : ZURAIRI ABD RAHMAN

KUALA LUMPUR : Dua syarikat pertahanan Malaysia, Boustead Naval Shipyard Sdn Bhd dan Kumpulan Sapura, menerima markah rendah dalam  Indeks Pencegahan Rasuah Syarikat Pertahanan 2012 oleh Transparency International UK. Mereka masing-masing mendapat 2.94 dan 13.24 markah, daripada 100.

Indeks mengukur sejumlah 129 syarikat pertahanan kelemahan kepada rasuah, dalam 34 kategori. Bagi setiap kategori, dua markah diberikan, satu berdasarkan maklumat awam yang tersedia dan satu lagi pada butiran yang dilaporkan sendiri.

Boustead Naval Shipyard memenangi perjanjian RM9 bilion pada akhir tahun 2011 daripada Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) untuk membina dan menyampaikan enam kapal rondaan / kapal tempur pesisir (LCS) generasi kedua tamat pada tahun 2017. Pembinaan kapal adalah sebahagian daripada empayar perniagaan yang dimiliki oleh Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT).

Pembelian ini telah dikritik oleh pembangkang, khususnya ahli parlimen DAP Petaling Jaya Utara, Tony Pua, yang mempersoalkan mengapa harga telah melonjak naik daripada RM6 bilion. DCNS SA, syarikat pertahanan tentera laut Perancis yang dikaitkan dengan kontrak RM9 bilion TLDM, menjaringkan 30.88 pada indeks.

Kementerian Pertahanan (Mindef) menganugerahkan satu unit kepada Kumpulan Sapura dengan kontrak berjumlah RM2 bilion tahun lepas untuk Operasi Rangkaian Centric (NCO). Naib presiden PKR Nurul Izzah Anwar dan Chua Tian Chang telah mempersoalkan kekurangan hala tuju projek.

Kumpulan Sapura telah terbabit dalam persengketaan keluarga pada awal tahun ini selepas satu cabaran undang-undang telah difailkan di Mahkamah Tinggi. Pengasas syarikat tersebut Tan Sri Shamsuddin Kadir menuntut dua orang anaknya untuk mengembalikan saham dan hartanah bernilai sehingga RM450 juta.

Markah diberikan dalam indeks Transparency International UK meliputi lima bahagian, dengan markah diberikan untuk bukti anti-rasuah dalam kepimpinan, kakitangan, dasar, latihan dan pengurusan risiko.

Fluorin Corporation dari Texas mendapat markah tertinggi, menjaringkan 85.29 untuk maklumat umum, dan 92.65 untuk butiran dilaporkan sendiri.

Daripada 129,55 syarikat menerima kurang separuh daripada jumlah markah, manakala 29 menjaringkan sifar. Rusia mendahului senarai syarikat dengan markah sifar, iaitu enam syarikat. Pakistan dan China mempunyai tiga syarikat sifar dalam setiap pemarkahan.

Dua hari lalu, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berkata Putrajaya mengiktiraf keperluan untuk kerjasama dengan komuniti antarabangsa dalam meneruskan usaha-usaha anti-rasuah dalam negara.

Pentadbirannya telah menjadikan membanteras rasuah salah satu keutamaan dengan memasukkan ia sebagai Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) di bawah Program Transformasi Kerajaan (GTP), mengaktifkan agensi Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dan menubuhkan mahkamah anti-rasuah.

Tahun lalu, Malaysia mendapat tempat ke-60 dalam Indeks Persepsi Rasuah (CPI), penurunan sebanyak empat tempat dari tahun sebelumnya.

Ia menjaringkan 4.3 pada kajian tentang tahap persepsi rasuah sektor awam di kalangan 183 negara. Negara juga menduduki tempat ketiga di kalangan negara-negara Asean di belakang Singapura (9.3) dan Brunei (6.3). (TMI)


No comments:

Post a Comment