By : AKADEMI TARBIYAH DPPM
BERIKUT adalah antara yang
disebut oleh Ustaz Nasrudin Hassan At Tantawi dalam wacana itu, "Fitnah
ini kesannya lebih dahsyat dari membunuh dan menimbulkan masalah besar kepada
tamadun manusia. Mewujudkan persengketaan, pertelagahan dan sampai ke peringkat
boleh membawa kepada pembunuhan. Fitnah senjata paling tua di muka bumi untuk
membinasakan pihak lain".
"Saya mempunyai satu
tekad, apabila diberi amanah sebagai Ketua Pemuda PAS, saya ingin memastikan
setiap anggota khasnya Pemuda mengamalkan dasar dan sistem politik berakhlak,
bermaruah, berhemah dan bukannya bertunjangkan fitnah. Kita tidak mahu politik
berlandaskan kepada menjatuhkan maruah orang lain, politik keji dan
jijik".
"Dalam Dewan Pemuda.
Kita diberi amanah untuk memastikan anak-anak muda dapat dibimbing. Saya
mulakan langkah iaitu pertamanya untuk membetulkan akidah, kedua membina fitrah
dan ketiga memastikan sahsiah atau akhlak seorang pemuda itu menepati ajaran
Islam".
"Saya ingin memastikan
Pemuda yang saya pimpin mestilah berkualiti, bukan hanya mempunyai suara
politik kuat, tetapi dalamannya kosong".
Tanpa mengira kaum, individu
mahupun jemaah, yang soleh mahupun yang fasad pasti akan terpalit dengan
bahaman fitnah. Maka, di kala fitnah berpencak di ruang langit terbuka, kita
sama sekali tidak boleh alpa untuk merujuk kembali khazanah agung rahsia kemenangan.
Iaitu rahsia bagaimana sirah Baginda Rasulullah S.A.W mendepani ancaman ini
yang dinamakan fitnah.
Bahaya fitnah, kerana saiz
ukuran petakanya lebih luas, kesannya berabad-abad, atau mungkin tidak akan
pernah dilupakan. Itulah fitnah yang memiliki lebih dari satu erti di dalam Al
Quran, termasuklah apa yang disampaikan oleh Rasulullah S.A.W berdasarkan
butiran sabdanya.
Kalimah fitnah lebih umum,
ia sejenis virus yang membuatkan lingkungan kita tidak selesa, gawat, boleh
jadi ia memaksa seseorang untuk kembali kufur, merosak sendi kesatuan dan
mencelakakan manusia sehingga sampai ke tahap pembunuhan.
Itulah dia fitnah,
cengkamannya lebih parah, sekiranya tidak dirawat, ia akan menjadi lebih
membarah. Wal hasil posisi fitnah ini bukan sahaja datang dari orang yang
memusuhi kita, bahkan orang yang paling dekat dengan kita, harta, isteri,
anak-anak, mahupun teman seaqidah.
"Dan takutlah kalian
daripada (berlakunya) fitnah (iaitu dosa yang membawa bala bencana) yang bukan
sahaja akan menimpa orang-orang yang zalim di antara kamu secara khusus (tetapi
akan menimpa kamu secara umum)..." – Surah Al Anfal:25
Menurut Imam Al Alusi R.A,
dikatakan di dalam ayat, "takutlah kalian..." menunjukkan bahawa
fitnah itu buta, tuli, tidak pandang bulu, serta dapat menimpa sesiapa saja.
Oleh kerana itu Allah Taala berfirman, "Dan ketahuilah bahawa harta benda
kamu dan anak-anak kamu itu hanyalah menjadi ujian (fitnah), dan sesungguhnya
di sisi Allah jualah pahala yang besar" – Surah Al Anfal:28 . Hatta harta
yang melingkar di sekeliling kita-pun bakal menjadi bahan fitnah.
Rasulullah S.A.W pernah
menegur Muaz R.A yang telah memanjang-manjangkan bacaan solatnya ketika menjadi
imam solat jemaah, sehingga ramai para makmum yang jengkel dengan perbuatan
Muaz R.A. Lalu Baginda S.A.W bersabda kepada Muaz, "Wahai Muaz adakah
engkau mahu menyebabkan (fitnah) apabila manusia lari dari ajaran agama?"
– Riwayat Bukhari dan Muslim.
Untuk membincangkan soal
fitnah secara umum dalam maqalah ini, saya kira ruang ini cukup terbatas, banyak
halaman yang perlu diperuntukan. Maka, topik yang ingin dikupas hanya sekitar
fitnah yang berlaku dalam lapangan politik (siasah). Apatah lagi, hari ini
fitnah dalam lapangan politik semakin mengganas, melepasi had pahala dan dosa.
Dan lebih teruk apabila manusia sudah tidak lagi berakal untuk memikirkan
perbezaan dari dua perkara yang saling bertentangan, iaitu kebenaran dan
kebatilan.
Rasulullah S.A.W bersabda
mafhumnya, "Akan datang kepada manusia tahun-tahun yang menipu. Dan pada
waktu itu orang yang berdusta dikatakan benar dan orang yang benar dikatakan
berdusta. Orang khianat akan disuruh memegang amanah dan orang yang amanah
dikatakan pengkhianat. Dan yang berpeluang bercakap hanyalah golongan
ruwaibidhoh".
Oleh itu, analisis ini
dikupas mengikut tiga sub-tajuk, pertama : Cara Rasulullah S.A.W Menangani
Fitnah Era Politik Makkiyah; Kedua : Para Salafussoleh Menangani Fitnah Era
Politik Madaniyyah, dan; Ketiga : Fitnah Pada Zaman Khulafa' Ar Rasyidin
Sehinggalah Ke Era Kosmopolitan.
1| Rasulullah S.A.W
Menangani Fitnah Era Politik Makkiyah
Marilah kita meninjau,
bagaimana Baginda S.A.W menangani politik fitnah ketika zaman Makkiyah lagi.
Apabila kaum Kafir Quraish menyedari bahawa penentangannya terhadap Nabi yang
berupa penyeksaan, penganiayaan tidak berhasil, mereka beralih kepada senjata
propaganda. Propaganda digunakan untuk menyerang akidah Islam,
merendah-rendahkan substansinya dan menghina esensinya di khalayak umum.
Salah seorang musuh Baginda
S.A.W bernama Aswad bin Abdi Yaghuts, seorang yang suka melakukan propaganda,
suka melakukan provokasi ketika bertemu Nabi. Kata Aswad, "Apa khabar
Muhammad? Mengapa engkau tidak menceritakan wahyu-wahyu dari langit? Apakah
hari ini engkau tidak menerima suatu khabar-pun dari langit? Khabar dari
pemilik jagat raya di atas? Semalam ada berita apa dari langit?".
Apa yang dikatakan oleh
Aswad itu semata-mata untuk menyakiti dan mentertawakan Nabi. Apabila bertemu
Para Sahabat RasuliLlah pula, dia akan berkata, "Inilah calon-calon
pemerintah! Inilah dia orang-orang yang hendak memegang Kerajaan Rom dan Farsi,
mereka juga akan menjadi ketua kita di Tanah Arab nanti".
Saat itu, Para Sahabat Nabi
kebanyakannya di kalangan mustadha'fin. Pakaian mereka koyak rabak, serba
kekurangan, tubuh mereka kurus, wajah mereka lesu kerana tidak menjamah
sebarang makanan. Mereka yang tidak tahan dengan cubaan ini, pasti akan kembali
kepada agama berhala. Oleh kerana itu, di mana-mana mereka selalu dihina dan
dijadikan bahan ketawa Musyrikin Quraish.
Begitupun semua celaan,
cercaan, hinaan, ditangani oleh Rasulullah S.A.W dengan sabar, penuh maaf.
Baginda tidak membalas tindakan yang serupa kepada mereka yang mengejeknya. Hal
ini bukanlah kerana Baginda S.A.W tidak memiliki kemampuan terhadap mereka.
Rasulullah S.A.W berasal dari Kabilah yang paling berpengaruh di Makkah. Jika
Rasulullah S.A.W mahu, nescaya Baginda mampu menghimpun kekuatan yang dimiliki
Bani Hasyim dan Bani Muttalib.
Begitu juga Rasulullah S.A.W
pernah ditawarkan Malaikat untuk menghancurkan kaum yang mengingkarinya,
Baginda dengan penuh sabar menjawab, "Jangan. Bahkan aku berharap
mudah-mudahan Allah memberikan kepada mereka keturunan yang menyembah kepada
Allah dan tidak menyekutukanNya dengan sesuatupun" – Sahih Bukhari dan
Muslim
Kesabaran Rasulullah S.A.W
bersama Para Sahabat mengundang kewaspadaan dan cara berfikir kaum Quraish
untuk menelaah kebenaran ajaran yang dibawa oleh Muhammad S.A.W. Ini
disebabkan, jika bukan kerana kebenaran risalah yang dianuti oleh
pendokong-pendokong Nabi, pasti tidak ada siapapun yang mampu bersikap teguh
menghadapi cubaan, serangan dan konfrontasi yang dilakukan kaum kafir Quraish.
Suasana ini menumbuhkan
empati kepada sebahagian kaum musyrikin Quraish, di mana secara fitrah dan
manusiawi mereka sendiri tidak suka dengan kezaliman yang dilakukan terhadap
orang Islam. Hal ini dibuktikan melalui tindakan lima orang pemuda musyrikin
Quraish iaitu Zuhair bin Abi Umayyah Al Makhzumi, Hisham bin 'Amru, Muth'im bin
'Adi, Abu Al Bukhturi bin Hisham, dan Zama'ah bin Al Aswad.
Lima orang pemuda Quraish
ini cukup menyampah dengan cara bertindak kaumnya yang memboikot segala
hubungan dengan umat Islam terutamanya di kalangan Kabilah Bani Hashim. Mereka
marah dan mempertikaikan naskhah pemboikotan di hadapan Ka'abah. Lalu Zuhair
dengan semangat kepemudaannya berteriak, "Wahai penduduk Makkah! Mengapa
kita makan minum dengan mewah dan berpakaian rapi, sedangkan Bani Hashim
mengalami kebinasaan. Mereka dilarang berdagang dan berjual beli. Demi Tuhan,
aku tidak akan berhenti sehingga naskhah pemboikotan yang zalim ini
dilupuskan!".
Kekuatan lima orang pemuda
ini menyebabkan majoriti masyarakat Arab ketika itu bersepakat dan setuju agar
pemboikotan terhadap umat Islam dihapuskan.
Ketika era dakwah Makkiyah,
Rasulullah S.A.W bersikap lembut terhadap fitnah dan penindasan kaum musyrik
untuk membendung berkembangnya sikap permusuhan. Ini kerana, jika permusuhan
semakin meningkat, ia akan mengakibatkan konfrontasi bersenjata, kemudian
sebahagian kaum musyrikin yang sepatutnya mampu bersikap objektif terhadap
Islam menjadi keras tidak keruan, manakala kaum Muslimin pasti menghadapi
ancaman pemulauan habis-habisan.
Darihal itu, Baginda
menanganinya secara bijak penuh hikmah, maka ramai orang-orang yang dahulunya
Kafir, memeluk agama Islam. Malah ada di antara mereka yang begitu memusuhi
Rasulullah, namun di akhir hayatnya mereka dipuji oleh Baginda S.A.W. Sebagai
contoh Urwah bin Mas'ud At Thaqafi, pembesar Bani Thaif, kematiannya mendapat
jolokan sebagai 'syahid surah Yaasin' oleh Rasulullah.
2| Para Salafussoleh
Menangani Fitnah Era Politik Madaniyyah
Kaum Yahudi telah lama intim
dengan masyarakat Madinah sejak perpecahan Aus dan Khazraj, iaitu sebelum
Baginda S.A.W sampai ke sana. Maka mereka adalah masalah yang paling awal
muncul ketika negara Islam Madinah baru berdiri. Keintiman mereka semakin
menjadi-jadi apabila Islam menjadi aturan pemerintahan di Madinah.
Keintiman tersebut berlaku
disebabkan iri hati, dengki dan benci. Lazimnya sifat manusia apabila benci
dengan seseorang menyebabkannya semakin menjauh, tetapi kebencian Yahudi
terhadap Islam menyebabkan mereka menjadi semakin mendekat dengan umatnya, di
atas matlamat merosakkan keluhuran Islam.
Dari riwayat Ibnu Abbas R.A
bahawa Abu Bakar As Siddiq R.A pernah melewati kawasan pengajian orang-orang
Yahudi di Madinah. Ketika itu seorang rahib Yahudi bernama Fanhash berada di
tengah-tengah kumpulan bangsanya sambil duduk berteleku, di tengah-tengah perut
Madinah Al Munawwarah membahaskan sesuatu. Lalu dengan tegas Abu Bakar
mengherdik Fanhash, "Celaka engkau, bertaqwalah kepada Allah. Masuklah
kepada Islam! Sesungguhnya engkau tahu kebenaran Muhammad bahawa dia utusan
Allah, dia-lah membawa kebenaran dari Tuhan-nya. Perkhabaran ini, telah kamu
tahu dari lintas helaian yang terkandung dalam Taurat dan Injil!".
Kemudian semakin lantang
Fanhash merendah-rendahkan Islam di hadapan Abu Bakr As Siddiq dengan
mengatakan, "Demi Tuhan wahai Abu Bakar. Kami tidak memerlukan Allah wahai
Aba Bakr. Kami tidak fakir di sisi Allah. Dia-lah yang sebenarnya faqir di sisi
kami. Kami tidak tunduk kepadanya sebagaimana Dia tunduk kepada kami.
Sesungguhnya kami tidak memerlukanNya, bahkan Dia-lah yang memerlukan
kami...".
Fanhash berkata seperti ini
merujuk kepada kefahaman fatal-nya terhadap Surah Al Baqarah ayat 245.
Lantas dengan kemarahan yang
disandarkan kerana cintanya kepada Allah, Abu Bakar memukul wajah Fanhash
dengan keras dan berkata, "Demi jiwaku yang berada di tangan-Nya,
seandainya tidak ada perjanjian antara kami dengan kamu, pasti aku penggal
kepalamu wahai musuh Allah!".
Hal itu menyebabkan Fanhash
tidak puas hati lalu mengadukan hal ini kepada Rasulullah S.A.W bahawa Abu
Bakar telah memukulnya. Sengaja Fanhash adu-kan untuk menempelak tarbiyah
Baginda S.A.W kepada Para Sahabat tentang beginikah cara kamu mengajar Abu
Bakar berdakwah? Beginikah akhlak orang Islam?
Inilah kaedah lazim yang
digunakan oleh 'orang jahat' untuk memanipulasi-kan isu.
Akhirnya perbuatan Abu Bakar
As Siddiq dibela oleh Allah Taala dengan firmanNya, "Sesungguhnya Allah
telah mendengar perkataan orang-orang (Yahudi) yang mengatakan; Bahawa Allah
miskin dan kami kaya. (Allah) menuliskan perkataan mereka itu dan perbuatan
mereka membunuh Para Nabi dengan tiada alasan yang membenarkannya, dan Kami
akan katakan kepada mereka; Rasalah kamu azab seksa yang membakar" – Surah
Ali Imran:181
Allah turut menurunkan ayat
lain mengenai hal ini, "...Kamu akan mendengar orang-orang yang telah
diberikan Al Kitab, banyak (tuduhan-tuduhan dan cacian) yang menyakitkan hati.
Jika kamu bersabar dan bertaqwa maka itulah yang paling utama" – Surah Ali
Imran:186
Begitulah hebatnya fitnah
(cubaan) dari kaum Yahudi terhadap umat Islam sewaktu generasi soleh yang
terawal. Ia memakan waktu yang cukup panjang sehingga berlakunya pengusiran
Bani Qainuqa', pengusiran Bani Nadhir, hukuman terhadap Bani Quraizah, Perang
Khaibar dan termasuklah pertelingkahan Para Sahabat yang dibarisi Ali bin Abi
Talib dan Muawiyyah bin Abi Sufyan – Allah merahmati mereka semua.
3 | Fitnah Pada Zaman
Khulafa' Ar Rasyidin Sehinggalah Ke Era Kosmopolitan
Pernah Amirul Mukminin, Umar
Al Khattab memberikan pesanan kepada Jeneral Tentera Muslimin, Saad bin Abi
Waqqas sewaktu peperangan Qadisiyyah, "Aku memerintahkan kepadamu dan
mereka yang bersama-samamu supaya menjauhkan diri daripada maksiat kerana
sesungguhnya dosa-dosa yang dilakukan oleh tentera Islam lebih aku takuti
daripada musuh-musuh islam. Sesungguhnya orang islam telah mendapat pertolongan
daripada Allah s.w.t disebabkan oleh kemaksiatan yang dilakukan oleh pihak
musuh. Jika bukan kerana hal itu, nescaya tidak ada lagi bagi orang islam
kekuatan.
"Bilangan tentera kita
tidak seramai bilangan tentera mereka, kelengkapan senjata kita tidak sehebat
kelengkapan senjata mereka. Maka jika amalan maksiat dan tabiat kita sama
dengan pihak musuh, nescaya kelebihan kekuatan dan kemenangan akan menyebelahi
mereka. Jika kita tidak mendapat pertolongan daripada kurniaan Allah ke atas
musuh-musuh ini dengan kelebihan kita, sudah pasti kita tidak dapat mengalahkan
mereka.
Hari ini pesanan seorang yang
pernah mendapat gelaran Al Faruq daripada Rasulullah, dianggap sepi.
Kita menentang musuh Islam,
kita benci kepada orang yang memusuhi Islam, malangnya fitnah pada agama itu
ada pada peribadi kita sendiri. Sikap dan peribadi kita lebih kurang sama sahaja
dengan mereka, mengikut nafsu, melakukan maksiat kepada Allah.
Tidak hairanlah mengapa
sehingga kini kita terus dikuasai musuh Islam dalam segala bentuk penjajahan
kerana kitalah yang telah mencipta fitnah tersebut pada diri kita sendiri. Kita
kalah dengan musuh zahir kerana terlebih dahulu kita kalah dengan musuh batin
iaitu nafsu, kita kalah kepada pembangunan musuh kerana binaan akhlak yang
buruk telah kita bina sendiri.
Hadis Rasulullah S.A.W yang
bermaksud, "Sesungguhnya Allah menyerahkan urusan agamaNya pada diri
seseorang, maka baik-buruk agama itu dilihat melainkan dengan ketinggian dan
kemulusan akhlak. Adakah kamu mengelokkan agama kamu dengan kedua-dua sifat
mulia ini? " – Riwayat At Tabrani
Kerana itu Saidina Ali
pernah menegur hal ini kepada kita mengenai jatidiri dan akhlak umat Islam yang
pertama menjadi punca kepada pergolakan fitnah politik pada zamannya. Saidina
Ali pernah dikritik oleh sebahagian ahl al halli wa al 'aqdi, "Mengapa
pada zaman Khalifah Abu Bakar dan Umar tidak pernah ada huru-hara fitnah
seperti ini?
Lantas Saidina Ali menjawab,
"Ketika Abu Bakar dan Umar menjadi khalifah, aku menjadi pengikut
(rakyatnya). Sedangkan sewaktu saya menggalas amanah ini (menjadi khalifah),
pengikutku seperti kamu".
Begitulah fitnah membadai
dunia politik Khalifah Ali Abi Talib sehinggalah di akhir zaman ini, ia berlaku
kerana dicipta oleh tangan rakus mereka yang bergelar umat Islam. Malang bukan?
Amat mengecewakan apabila fitnah sebenarnya dijenterai oleh umat Islam sendiri.
Oleh itu, marilah kita sama-sama bermuhasabah bukannya menyuruh orang lain
bermuhasabah, ber-istighfar tetapi diri kita sendiri melupakan tanggungjawab
tersebut.
Kesimpulan
Fitnah. Sehingga ke hari ini
tidak akan pernah pupus. Senjata kuno ini sentiasa evergreen menjadi bencana
kepada umat manusia. Senjata ini sering di-upgrade sehingga akhirnya menjadi
fitnah dajjal, fitnah di akhir zaman. Maka solusi menangani fitnah ini mesti
digali dengan jalan sejarah yang sahih agar kita tidak tertipu, diterokai
dengan jalan tarbiyah agar kita tidak kalah, dikuatkan dengan aplikasi akhlak
yang mantap agar kita tidak diperbudakkan nafsu, dan disambut dengan panduan
alim ulama' serta nasihat mereka yang rabbani agar kita sentiasa segar dipandu
menuju hakikat dan kebenaran yang dikehendaki Allah Taala. Kerana Gerakan Islam
itu dimenangkan bukan hanya dengan segala kelengkapan yang padu, dana yang
melimpah ruah, tetapi ia mestilah digerakkan oleh insan-insan rabbani di
dalamnya. WAllahua'alam. - TARBAWI
No comments:
Post a Comment