Saturday 13 October 2012

TUDUHAN RASUAH TIDAK JEJAS IMEJ MUSA





Oleh : IDA LIM

KUALA LUMPUR : Walaupun ditampar dengan tuduhan menerima rasuah, Ketua Menteri (KM) Sabah, Datuk Musa Aman telah digambarkan sebagai 'melakukan kerja yang besar' dan 'bekerja keras' bagi negeri di bawah bayu ini, kata rakan-rakannya dari kalangan pemimpin Barisan Nasional (BN).

Mereka juga berkata bahawa Umno Sabah boleh menerima sumbangan politik walaupun mereka tidak menghubungkannya kepada Musa yang telah dibersihkan daripada dakwaan rasuah dan pemindahan wang haram lebih S$16 juta (RM40 juta), yang telah didakwa diseludup dari Hong Kong ke negeri itu oleh laman web pendedah maklumat, Sarawak Report.

“Saya rasa pembangkang perlu memohon maaf kerana merosakkan reputasi KM oleh kerana dia bekerja keras untuk Sabah,” kata setiausaha BN Sabah Datuk Abdul Rahman Dahlan kepada The Malaysian Insider.

“Tidak ada kebenaran kepada dakwaan yang dibuat oleh pembangkang kepada KM. Mereka telah mempunyai masa yang menyeronokkan mengejek KM, menuduhnya mengamalkan rasuah dan terlibat dengan penggubahan wang haram.

“Keputusan oleh pihak berkuasa ini adalah testimoni wataknya,” kata Ahli Parlimen Kota Belud itu.

Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) telah membersihkan Musa selepas mendapati RM40 juta itu bertujuan untuk Umno Sabah dan bukan kegunaan peribadi ketua menteri seperti yang dituduh, kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz kepada Parlimen minggu ini.

Nazri juga berkata, Jabatan Peguam Negara telah memutuskan untuk menggugurkan perkara tersebut selepas mendapati tiada unsur rasuah dalam kes itu.

Musa adalah kedua-dua ketua Umno Sabah dan BN Sabah. Negeri tersebut telah digambarkan sebagai 'simpanan tetap' BN walaupun terdapat rentetan pembelotan telah menggegarkan parti pemerintah.

Ketua Penerangan Parti Bersatu Sabah (PBS) Datuk Johnny Mositun, berkongsi pandangan Abdul Rahman tentang Musa dengan berkata: “Kami serahkan kepada rakyat Sabah kerana kita tahu sesiapa melakukan pekerjaan besar, ramai orang akan mengkritik."

Abdul Rahman juga mempertikaikan dakwaan bahawa Ketua Menteri telah terlibat dalam rasuah, dengan berkata bahawa bajet negeri 'adalah lebih besar daripada Selangor dan Pulau Pinang jika digabungkan' dan tahap rizab tunai Sabah adalah 'tertinggi yang pernah berlaku.'

Minggu lepas, Datuk VK Liew, Presiden Parti Liberal Demokratik (LDP) berkata bahawa Sabah mempunyai RM4 bilion dalam tabung, lebih daripada negeri Pakatan Rakyat (PR) - Pulau Pinang dan Selangor.

Apabila ditanya tentang perhatian sekarang mungkin kearah Umno Sabah, Abdul Rahman berkata: “Anda lihat, apabila anda bercakap tentang sumbangan ... mereka kata ia adalah satu kesalahan?”

“Mari kita bersikap adil. Jika anda fikir Umno tidak boleh menerima wang dari orang yang percaya kepada perjuangan Umno ... Setakat yang saya tahu, ia tidak menyalahi undang-undang. Sesiapa yang percaya dengan Umno boleh menyumbang,” kata penyokong kanan kerajaan dari Umno itu.

Malam tadi, Presiden Umno Datuk Seri Najib Razak enggan mendedahkan sumber dana RM40 juta dan mendakwa pembangkang juga menerima derma politik bagi menjalankan operasi parti mereka.

“Saya tidak akan mendedahkannya kerana pembangkang juga menerima derma politik. Ia satu derma politik. Semua parti mempunyai hak untuk menerima derma politik. “Selagi ia melalui saluran yang betul, ia tidak menjadi kesalahan,” kata Najib.

Pemantau anti-rasuah Transparency International Malaysia (TI-M) semalam mendesak agar pendedahan sepenuhnya sumber 'sumbangan politik' RM40 juta itu dengan mengatakan bahawa 'ketelusan mutlak' diperlukan untuk 'menolak kemungkinan pengaruh menjajakan dalam proses politik.'

Abdul Rahman juga berkata 'apa yang paling penting' adalah Ketua Menteri telah dibersihkan oleh SPRM.

“Sekarang jika anda tidak percaya SPRM; baik, lihat di Hong Kong; pihak berkuasa Hong Kong diiktiraf oleh pembangkang sebagai sukar, telus dan adil dalam berurusan dengan dakwaan itu.

“Di sini anda mempunyai pihak berkuasa Hong Kong yang membebaskan KM dari sebarang salah laku,” katanya.

Parlimen juga telah diberitahu Suruhanjaya Bebas Pencegahan Rasuah Hong Kong (ICAC) telah menyiasat kes itu tetapi 'tidak mengambil tindakan selanjutnya'.

Mositun juga berkata: “Oleh kerana SPRM telah membersihkan dirinya, biarlah perkara ini diselesaikan sekali dan untuk semua.”

“Kami berharap ia tidak akan dipolitikkan lagi kerana dia sudah dibersihkan,” kata Adun Inanam itu lagi.

Pada April tahun ini, laman Sarawak Report telah mendedahkan dokumen kononnya daripada ICAC menunjukkan bahawa seorang peguam Sabah memegang kira-kira AS$30 juta dalam akaun bank Switzerland bagi pihak Musa.

Laporan itu juga mendakwa bahawa jejak kertas menunjukkan bahawa berjuta-juta dalam euro serta Amerika Syarikat, Hong Kong dan dolar Singapura telah disalurkan daripada beberapa firma diuruskan oleh peniaga kayu berpangkalan di Hong Kong Michael Chia, kepada beberapa syarikat British Virgin Island dan seterusnya kepada akaun Swiss peguam.

Musa telah menafikan sebarang kaitan dengan Chia, yang telah ditahan dan didakwa dengan penyeludupan wang haram selepas cuba menyeludup S$16 juta (RM40 juta) kembali ke Malaysia pada tahun 2008.

Menurut laporan media, Chia telah pada masa yang didakwa memberitahu pihak berkuasa Hong Kong bahawa wang adalah milik Musa.

Musa sebelum ini menuduh Sarawak Report memfitnah beliau, dengan mendakwa dakwaan rasuah adalah mungkin sebahagian daripada konspirasi oleh pengkritik beliau yang mahu menjatuhkan BN di negeri Malaysia timur itu.

Beliau telah berkata beliau akan menawarkan kerjasama penuh kepada pihak berkuasa jika dikehendaki tetapi menegaskan pada masa yang sama, tumpuan beliau adalah pada berkhidmat untuk negeri dan bukannya 'melayan dakwaan-dakwaan remeh seperti ini'.

No comments:

Post a Comment