Sunday 27 February 2011

RAIS YATIM SAMAN SABAHKINI.NET?



Oleh: KREW SABAHKINI.NET

BAGAIKAN cuba menegak benang yang basah, Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Utama Dr Rais Yatim hanya berani menyaman laman web dan blog amatur dan separa professional seperti Sabahkini.net; namun tidak berani menyaman Rocky Bru yang mula mendedahkan kes ‘Menteri Rogol Amah’.

Bagaimanapun Ketua Pengarang dan C.E.O Sabahkini.net, Mutalib M.D enggan mengulas tindakan Rais kerana beliau hanya menerima saman berkenaan secara tidak sah iaitu melalui email dan mengakui akan mengabaikan sahaja saman berkenaan.

“Saya tidak ingin mengganggu siasatan polis berhubung kes berkenaan ekoran laporan polis yang dibuat oleh pihak tertentu. Jika Rais ingin meneruskan saman beliau terpulanglah, tetapi saya rasa tidak perlu respon kerana Sabahkini.net menyiarkan berita yang berdasarkan sumber yang sahih,” ujar Mutalib melalui email yang dikirimkan kepada editorial Sabahkini.net.

Mutalib yang kini sedang bercuti turut mengirimkan saman yang di’forward’kan kepadanya melalui email oleh Tetuan Shahbudin & Rozima namun belum disampaikan ke tangannya secara peribadi.

“Biarlah kalau dia mahu saman. Itu hak dia. Tetapi berdasarkan salinan yang diemail kepada saya, No Case To Answer,” kata Mutalib ringkas melalui email selanjutnya.

Berikut, salinan Writ Saman yang dikemukakan Rais melalui peguamnya untuk tontonan pembaca Sabahkini.net yang menunjukkan bahawa Rais hanya mahu mengalihkan perhatian umum terhadap reputasinya dan belajar menjadi pendeta yang cuba menterjemahkan bahasa mengikut fahaman Minangkabaunya yang cetek!

DALAM MAHKAMAH TINGGI MALAYA DI KUALA LUMPUR

ANTARA

DATUK SERI UTAMA DR RAIS BIN YATIM...PLAINTIF

DAN

ABDUL MUTALIB B. MOHAMED DAUD...DEFENDAN

(NRIC NO: tidak diketahui )

PERNYATAAN TUNTUTAN

Plaintif adalah seorang ahli poiitik senior yang terkenal di Malaysia dan luar negara yang beralamat di No. 4L, Jalan12, Grandview, 68000 Ampang Jaya, Kuala Lumpur.

Plaintif menegaskan dan akan menegaskan bahawa sepanjang kerjayanya di dalam politik sejak 1979, beliau telah berkhidmat dan pada masa ini sedang berkhidmat di antara jawatan-jawatan utama sebagai Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan (dari 2009 dan masih berterusan), Menteri Luar Negara (2008 hingga 2009), Menteri Kebudayaan, Seni dan Warisan (2004 hingga 2008), Menteri Di Jabatan Perdana Menteri (1999 hingga 2004), Menteri Luar Negara (1986 hingga 1987), Menteri Penerangan (1984 hingga 1986), Menteri Tanah dan Pembangunan Luar Bandar (1982 hingga 1984) dan Menteri Besar Negeri Sembilan (1975-1982).

Beliau kini juga merupakan Ahli Parlimen Jelebu dari Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu (UMNO) yang merupakan tulang belakang kepada koalisi berkuasa Barisan Nasional (BN) dan juga merupakan Ahli Majlis Tertinggi.

Beliau juga merupakan seorang Peguam yang bertauliah dengan kelulusan ljazah Sarjana Muda Undang-Undang dari National University of Singapore pada tahun1973 dan Sarjana Kedoktoran PhD dari King's College, University of London pada tahun 1994.

Defendan menyatakan dirinya adalah seorang wartawan, Penganalisa politik dan penulis blog yang berfungsi untuk menyediakan berita yang bebas dan seorang menerbitkan weblog sebagai laman sesawang di "Sabahkini–Reveal The Truth, Prevail the Faith". Laman sesawang Sabahkini didaftarkan oleh Defendan yang beralamat di Lot D9, Tingkat 3, Center Point, Kota Kinabalu, 88300 Sabah.

Pada setiap masa matan weblog sebagai laman sesawang boleh diakses oleh berjuta-juta pengguna laman sesawang dengan cara sambungan internet di 'uniform resource locator' yang beralamat di http://sabahkini.net/v1 (selepas ini dirujuk sebagai "Blog Sabahkini").

Saya sesungguhnya percaya bahawa pada tarikh-tarikh yang berlainan iaitu pada 01.01.2011, 03.01.2011, 05.01.2011 dan 07.01.2011 di weblog Sabahkini, defendan sama ada melalui dirinya sendiri dan atau melalui pengkhidmat-pengkhidmatnya dan atau ejen-ejennya dan atau sebaliknya telah menerbitkan atau telah menyebabkan untuk diterbitkan di weblog Sabahkini suatu artikel di bawah tajuk-tajuk "PAK LAH HALALKAN ROGOL, UMNO HALALKAN ZINA?, yang dipaparkan pada 01.01.2011, 'PKR CABAR RAIS SUMPAH LAKNAT, yang dipaparkan pada 03.01.2011. RAIS YATIM SEPERTI, BELUT BODOH? Yang dipaparkan pada 05.01.2011 dan "VIDEO PENGAKUAN RAKAN ROBENGAH dipaparkan pada 07.07.2017 dari laman sesawang http://sabahkini.net/rz1 bersama gambar Plaintif yang jelas dipaparkan di belah atas sudut kiri yang sama, juga mengandungi perkataan-perkataan berikut yang tidak benar dan atau berniat jahat dan/ atau berunsur fitnah plaintif

Berikut adalah perkataan perkataan dimana ianya mengandungi perkataan-perkataan berikut yang tidak benar dan/ atat berniat jahat dan/atau berunsur fitnah plaintif adalah seperti berikut:

Artikel "PAK LAH HALALKAN ROGOL, UMNO HALALKAN ZINA? yang dipaparkan pada 01.01.2011 pada pukul 2.27:

TINDAKAN Mantan Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Abdullah Badawi (Tun) bersubahat menyembunyikan kes 376 Kanun Keseksaan yang dilakukan oleh Menteri Menteri Kebudayaan, Kesenian dan Warisan, (Februari 2006 sehingga 15 Februari 2008) Datuk Seri Utama Rais Yatim pada 2007 merupakan tindakan tidak bermaruah Perdana Menteri ketika itu.

Selain kes Datuk Rais yatim, Pak Lah juga menyembunyikan kes perzinaan Menteri Besar Perlis, Datuk Seri Shahidan Kassim dengan membenar beliau bertanding dalam pilihanraya umum ke 12 telah menandatangani watikah perlantikan Shahidan sebagai Menteri Besar Perlis sekalipun tanpa persetujuan Raja Perlis.

Ketika itu, Pak Lah merestui perzinaan antara Shahidan dengan seorang gadis sehingga gadis tersebut mengandung dan Shahidan memaksa gadis berkenaan menggugurkan kandungan.

Menurut fakta kes, mangsa telah bertemu Pak Lah bersama Doktor yang menggugurkan kandungannya dan beberapa VIP yang mengetahui skandal seks Shahidan, namun Pak Lah enggan mendengar aduan mereka kerana begitu sayang kepada Shahidan.

Perkara ini bukan rahsia lagi kerana semua jemaah menteri tahu skandal seks Shahidan, namun Pak Lah mempertahankan Shahidan atas sebab yang tidak diketahui.

Walaupun selepas 10 Adun telah menulis surat rasmi kepada Pak Lah untuk menolak kepimpinan dan perlantikan Shahidan sebagai Menteri Besar Perlis, namun Pak Lah mengganggap sepuluh adun berkenaan memfitnah Shahidan.

Bahagian Penerangan UMNO perlis telah menghubungi Bernama Kuala Lumpur memaklumkan bahawa Shahidan akan mengangkat sumpah sebagai Menteri Besar Perlis di Istana Raja Perlis di Kuala Lumpur ketika itu.

Menurut satu sumber, Hashim suboh yang memainkan peranan sebagai jurucakap media Shahidan dan mengetuai pakatan untuk menjatuhkan setiausaha Agung UMNO, Datuk Mohd Radzi bagi membolehkan Shahidan mengangkat sumpah sebagai Menteri Besar dan enggan mendengar nasihat dan pandangan menteri kanan seperti Radzi.

Ketika itu, Shahidan telah mengarahkan Hashim memungut nama para pemberita dan wartawan yang membantu beliau dalam kempen pilihanraya umum ke 12 lalu dengan menjanjikan pakej Umrah secara percuma.

Mereka ini mengatakan bahawa Tuanku Raja perlis lembut hati dan akan tetap melantik Shahidan sebagai Menteri Besar.

Menurut maklumat daripada sumber terdekat dengan Istana bahawa pada hari tersebut sahaja, Shahidan telah berulang alik sebanyak tiga kali dari Kuala Lumpur ke Perlis untuk mengejar Raja Perlis agar merestui perlantikannya sebagai Menteri Besar.

Namun, Baginda Raja Perlis masih enggan menandatangani watikah Perlantikan Shahidan atas sebab kebejatan rnoral walaupun Pak Lah telah memberi watikah sendiri kepada Shahidan dan meminta Shahidan berundur.

Selain skandal seks berkenaan, Shahidan turut terpalit dengan pelbagai skandal kerana disifatkan ramai pemimpin Perlis sebagai 'Beraja Di Mata dan Bersultan Di Hati.'

Tanpa mempedulikan skandal seks Shahidan, UMNO Malaysia pula menghalalkan perlakuan zina dengan melantik Shahidan sebagai Timbalan Badan Perhubungan UMNO Perlis pada 27 Disember 2010.

Selain kebejatan moral pemimpin UMNO Semenanjung, Pak Lah turut melindungi skandal seks pemimpin UMNO sabah dan berkenan memilih mereka sebagai calon yang bertanding pada pilihanraya umum Mac 2008.

Adun Lahad Datu, Datu Nasrun Datu Mansur (Datuk) terpalit juga dengan Seksyen 376 Kanun Keseksaan dengan isteri orang yang juga bekas pekerja di syarikat guamannya.

Walaupun Nasrun telah membayar sejumlah RM500,000 kepada suami mangsa dan mangsa telah menarik balik laporan polis, namun kes berkenaan telah ditutup begitu sahaja, termasuk Suruhanjaya Pencegah Rasuah Malaysia (SPRM) sehingga ramai penduduk Lahad Datu beranggapan bahawa 'Rogol' bukanlah kes jenayah kerana boleh ditutup sekalipun semua bukti telah terdedah.

seorang lagi Adun yang mengalami kebejatan moral yang dipilih bertanding mewakili UMNO ialah Adun Tempasuk, Datuk Haji Musbah Jamli yang mempunyai skandal seks dengan pembantu rumah dan adik iparnya serta mempunyai kes dengan BPR, namun Pak Lah telah memilih beliau mewakili Tempasuk.

Manakala seorang lagi Adun yang pernah menjadi banduan di Indonesia, Datuk Haji Harman Mohammad yang dibenarkan bertanding di DUN Ssulabayan, Sabah sekalipun beliau tidak layak kerana baru setahun dibebaskan daripada penjara Indonesia (atas ehsan UMNO) sedangkan Anwar terpaksa menunggu selama lima tahun sebelum boleh aktif dalam politik.

Artikel "PKR CABAR RAIS SUMPAH LAKNAT", yang dipaparkan pada 03.01.2011 pada pukul 11.42:-

PARTI Keadilan Rakyat (PKR) mencabar Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Dato' Seri Utama Dr. Rais bin Yatim agar melakukan 'Sumpah Laknat' di Masjid Negara atau melalui RTM jika beliau benar-benar tidak melakukan jenayah rogol terhadap pembantu rumahnya, Robengah, pada 2007.

Naib Ketua Cabang merangkap Setiausaha Cabang PKR Batu Sapi, Zainuddin Hassan mencabar Rais bagi membersihkan namanya yang didakwa melakukan jenayah rogol tetapi disembunyikan oleh Mantan Perdana Menteri, Datuk seri Abdullah Ahmad Badawi (Tun) dan Perdana Menteri Malaysia, Datuk seri Mohd Najib Tun Abdul Razak.

"Memandangkan Rais masih berada dalam Kabinet Malaysia, maka saya mencabar beliau untuk membuat 'Sumpah Laknat’, bagi membersihkan nama Malaysia kerana pindaan undang-undang Seksyen 376 Kanun Keseksaan dilakukan ketika Rais menjadi Menteri Kehakiman," ujar Zainuddin yang memuji tindakan berani media mendedahkan kelakuan pemimpin UMNO yang lembut gigi daripada lidah.

Bagi PKR kata Zainuddin, tidak pernah berniat serong untuk mendedahkan keaiban pemimpin BN terutama Menteri Kabinet Najib selepas Pak Lah meninggalkan 'saka' yang bersiluman di dalam tubuh menteri yang mengkhianati amanah rakyat.

"Kita tidak mahu Malaysia terpalit dengan pelbagai skandal seks kerana dunia mengetahui Malaysia ialah Negara Islam dan Negara Hukum. Menyembunyikan perbuatan jenayah rogol dan melindungi penjenayah adalah perbuatan terkutuk. ]ika ingin Malaysia terus dihormati oleh dunia, jalankan siasatan dan hukuman setimpal,” ujar Zainuddin yang berkata Rais masih berpeluang membersihkan namanya dengan meletakkan jawatan dan bersedia tampil di mahkamah atau melakukan 'Sumpah Laknat’.

Undang-undang di Malaysia kata Zainuddin tidak pernah membezakan kasta, hanya pemimpin dan pihak berkuasa yang sering menyalahgunakan kuasa untuk melindungi diri mereka daripada menerima hukuman dunia; namun sebagai manusia yang beragama sudah pasti tidak akan terlepas daripada hukuman di akhirat.

Tegas Zainuddin lagi, menurut undang-undang Islam, jika didapati bersalah Rais dan mereka yang bersubahat boleh direjam sehingga mati, namun undang-undang sekular mungkin akan menyelamatkan Rais di Malaysia.

Artikel "RAIS YATIM SEPERTI BELUT BODOH?” yang dipaparkan pada 05.01.2011 pada pukul 9.29:-

BETAPA hebatnya Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk seri Utama Dr Rais Yatim melemparkan ‘Boomerang Politik' kepada Ketua Pembangkang dengan mengumpamakan Datuk seri Anwar Ibrahim sebagai "Ikan sembilang dalam lubuk keruh, yang hanya tahu menyengat untuk kepentingan dirinya.”

Namun sayang seribu kali sayang kerana lemparan boomerangnya gagal ditangkap kembali dengan kemas sehingga mencederakan dirinya yang terjebak dengan Skandal 376 Kanun Keseksaan kerana dituduh merogol pembantu rumahnya pada 2007.

"Rais adalah 'Belut Bodoh'yang memakan pancing yang dihulurkan ke lubuk nafsunya sehingga terpalit dengan skandal seks yang memalukan Malaysia setelah media Indonesia dan Wikileaks serta Blogger tempatan menyerangnya bertubi-tubi, tanpa mampu melawan,” ujar Naib Ketua Cabang PKR Batu Sapi, Zainuddin Hassan.

Sebagai pemimpin hipokrit yang lembut gigi daripada lidah, kata Zainuddin, Rais sepatutnya menunjukkan contoh yang baik kepada rakyat Malaysia dan Indonesia, namun pembalasan Tuhan atau kisas sudah berlaku di dunia lagi.

Zainuddin kesal kerana Rais menuduh Anwar sebagai seekor ikan sembilang yang suka menyengat ke kiri dan ke kanan, tetapi bila di dalam keadaan air yang jernih, beliau selesa dan tidak membuat apa-apa dengan merujuk kepada kedudukan Anwar kini sebagai Ketua Pembangkang dan ketika beliau menjadi Timbalan Perdana Menteri.

"Jika dahulu dia berkata kepada Anwar bahawa seekor ikan yang berada dalam air tidak tahu bahawa ia berada dalam air, bila keluar ke pasir baru tahu hangat dan peritnya hidup. Jadi, Rais perlu belajar menjadi belut yang pintar dengan tidak menyambar umpan di hadapan mata sehingga menjatuhkan imej Negara kerana Menteri Kabinet melakukan jenayah rogol," ujar Zainuddin dengan nada sinis.

Artikel "VIDEO PENGAKUAN RAKAN ROBENGAH', yang diterbitkan pada 07.01.2011 pada pukul 22.18 :-depicting photograph or a woman pointing yet at another photograph and ending with the following words published.

PENGAKUAN...Sumiati menunjukkan gambar beliau bersama Robengah ketika mereka kerja bersama di rumah Rais. Kenapa Robengah yang mandi tetapi Sumiati yang basah dan Rais yang berkeringat jantan?

EKORAN daripada dakwaan hangat Rocky Bru bahawa Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Utama Dr Rais Yatim, salah seorang pembantu rumah yang masih bekerja dengan beliau tampil membuat pengakuan menafikan segala tohmahan yang dibuat terhadap Rais.

Plaintif akan mengemukakan salinan artikel tersebut di dalam bahasa Melayu dan terjemahan di dalam bahasa Inggeris semasa perbicaraan tindakan di sini untuk kesan yang lebih mendalam.

Plaintif menegaskan dan akan menegaskan bahawa seluruh perkataan-perkataan dan atau petikan-petikan dan atau artikel tersebut terutama sekali perkataan-perkataan dan atau petikan-petikan dan atau artikel berikut dengan gambar Plaintif yang jelas dipaparkan di belah atas sudut kiri yang sama, diambil di dalam konteks yang betul dan munasabah adalah tidak benar dan atau berniat jahat dan/ atau berunsur fitnah plaintif:-

Berhubung dengan artikel "PAK LAH HALALKAN ROGOL, UMNO HALALKAN ZINA?" yang dipaparkan pada 01.01.2011;-

"TINDAKAN Mantan Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi (Tun) bersubahat menyembunyikan kes 376 Kanun Keseksaan yang dilakukan oleh Menteri Menteri Kebudayan, Kesenian dan Warisan, (Februari 2006 sehingga Februari 2008) Datuk Seri Utama Rais Yatim pada 2007 merupakan tindakan tidak bermaruah Perdana Menteri ketika itu.

"Selain kes Datuk Rais Yatim, Pak Lah juga menyembunyikan kes perzinaan Menteri Besar Perlis, Datuk Seri Shahidan Kassim dengan membenarkan beliau bertanding dalam pilihanraya umum ke 12 telah rnenandatangani, watikah perlantikan Shahidan sebagai Menteri Besar Perlis sekalipun tanpa persetujuan Raja Perlis.”

Berhubung dengan artikel “PKR CABAR RAIS SUMPAH LAKNAT” yang dipaparkan pada 03.01.2011 pada pukul 7.42:-

"Rais Bin Yatim agar melakukan 'Sumpah Laknat’, di Masjid Negara atau melalui RTM jika beliau benar-benar tidak melakukan jenayah rogol terhadap pembantu rumahnya, Robengah, pada 2007”.

"Didakwa melakukan jenayah rogol tetapi disembunyikan oleh Mantan Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi (Tun) dan Perdana Menteri Malaysia, Datuk seri Mohd Najib Tun Abdul Razak”.

“Kerana pindaan Undang-Undang Seksyen 376 Kanun Keseksaan dilakukan ketika Rais menjadi Menteri Kehakiman,” ujar zainuddin yang memuji tindakan berani media mendedahkan kelakuan pemimpin UMNO yang lembut gigi daripada lidah”.

"Pak Lah meninggalkan 'saka’, yang bersiluman di dalam tubuh menteri yang mengkhianati amanah rakyat”.

"Ujar zainuddin yang berkata Rais masih berpeluang membersihkan namanya dengan meletakkan jawatan dan bersedia tampil di mahkamah atau melakukan 'Sumpah Laknat”.

"Jika didapati bersalah Rais dan mereka yang bersubahat boleh direjam sehingga mati, namun undang-undang sekular mungkin akan menyelamatkan Rais di Malaysia”.

Berhubung dengan artikel “RAIS YATIM SEPERTI, BELUT BODOH?” yang dipaparkan pada 05.01.2011 pada pukul 9.29:-

"dirinya yang terjebak dengan Skandal 376 Kanun Keseksaan kerana dituduh merogol pembantu rumahnya pada 2007”

"Rais adalah 'Belut Bodoh' yang memakan pancing yang dihulurkan ke lubuk nafsunya sehingga terpalit dengan Skandal Seks yang memalukan Malaysia setelah media Indonesia dan Wikileaks serta Blogger tempatan menyerangnya bertubi-tubi, tanpa mampu melawan”.

"sebagai pemimpin hipokrit yang lembut gigi daripada lidah”.

"namun pembalasan Tuhan atau kisas sudah berlaku di dunia lagi”.

"Rais perlu belajar menjadi belut yang pintar dengan tidak menyambar umpan di hadapan mata sehingga menjatuhkan imej Negara kerana Menteri Kabinet melakukan jenayah rogol”.

Berhubung dengan artikel "VIDEO PENGAKUAN RAKAN ROBENGAH" yang diterbitkan pada 07.01.2011 pada pukul 22.18:-

"Kenapa Robengah yang mandi tetapi Sumiati yang basah dan Rais yang berkeringat jantan?

Plaintif akan mengemukakan salinan artikel tersebut di dalam bahasa Melayu dan terjemahan di dalam bahasa Inggeris semasa perbicaraan tindakan di sini untuk kesan yang lebih mendalam.

Dalam maksudnya yang asal dan biasa, perkataan-perkataan dan atau petikan-petikan dan atau artikel tersebut (bersama gambar saya yang jelas dipaparkan di belah atas sudut kiri yang sama) (seperti yang dinyatakan di bawah Perenggan 10 dan 11 di atas) yang tidak benar dan atau berniat jahat dan atau berunsur fitnah bermaksud dan/atau difahami untuk bermaksud bahawa:-

Bahawa terdapat satu siasatan dilakukan ke atas kelakuan plaintif dan beliau adalah merupakan subjek perkara siasatan tuduhan merogol yang mana dengan sendirinya membawa penghinaan ke atas diri beliau sendiri dengan terlibat dalam seks haram dan diiarang;

Siasatan yang demikian menurut kamu mengenai satu perkara yang amat serius kelakuan Plaintif memerlukan siasatan telah dimulakan adalah berat berhubung dengan yang dan

Bahawa Plaintif telah melakukan kesalahan jenayah yang serius antara lainnya di bawah Kanun Keseksaan yang mana boleh dihukum penjara atas alasan memberikan tanggapan kelakuan kesalahan seks tidak bermoral.

Bahawa Plaintif kami berkelakuan tidak suci; dan

Bahawa Plaintif salah berkelakuan yang memalukan, menghina, mengaibkan, keji dan/ atau berkelakuan jenayah dalam melaksanakan tugas-tugasnya sebagai seorang Menteri kanan dalam Kabinet dan Ahli Parlimen.

Plaintif adalah seorang individu yang berpengaruh dan menyalahgunakan pengaruhnya dengan memperkosa orang gajinya dan kemudiannya melepaskan diri dari kesalahan tersebut kerana kedudukan beliau sebagai menteri dan ahli politik.

Plaintif seorang yang perancang dan penipu yang mana berkebolehan mempengaruhi mantan Perdan Menteri untuk menutup kesalahan rogol.

Plaintif seorang yang bodoh, dangkal dan bertahap pemikiran rendah dalam melakukan rogol terhadap orang gajinya.

Plaintif seorang yang hipokrit dan berpura-pura takut kepada tuhan tetapi didorong oleh nafsu serakah, kejam dan tidak berperikemanusiaan.

Selanjutnya dan/atau secara alternatif, saya telah dinasihati oleh peguamcara saya dan yang mana saya sesungguhnya percaya bahawa dengan cara 'innuendo', perkataan-perkataan dan atau petikan-petikan dan atau artikel tersebut (bersama gambar saya yang jelas dipaparkan di belah atas sudut kiri yang sama) (seperti yang dinyatakan di bawah perenggan B dan 9 di atas) yang tidak benar dan/atau berniat jahat dan atau berunsur fitnah bermaksud dan atau difahami untuk bermaksud bahawa:-

[Plaintif mengulangi dan akan bergantung kepada sub-perenggan 10 di atas]

Plaintif menegaskan dan akan menegaskan bahawa perkataan-perkataan dan atau petikan-petikan dan atau artikel tersebut (bersama gambar saya yang jelas dipaparkan di belah atas sudut kiri yang sama, tidak benar dan atau berniat jahat dan atau berunsur fitnah telah diterbitkan dan atau telah disebabkan untuk diterbitkan oleh Defendan sama ada melalui dirinya sendiri dan atau pengkhidmat-pengkhidmatnya dan/atau ejen-ejennya dan atau sebaliknya kepada orang-orang awam dan/atau adalah di dalam pengetahuan orang-orang awam dan atau pembaca-pembaca (pelawat-pelawat) weblog sabahkini dan atau pembaca-pembaca (pelawat-pelawat) dan orang-orang awam dan/atau pembaca-pembaca (pelawat-pelawat) tersebut tahu dan/atau akan tahu yang sama merujuk kepada plaintif.

Dengan alasan Defendan sama ada melalui dirinya sendiri dan atau melalui pengkhidmat-pengkhidmatnya dan atau ejen-ejennya dan/atau sebaliknya telah menerbitkan dan/atau menyebabkan untuk diterbitkan' perkataan-perkataan dan atau petikan-petikan dan atau artikel tersebut bersama gambar saya yang jelas dipaparkan di sudut atas belah kiri yang sama, tidak benar dan atau berniat jahat dan atau berunsur fitnah, saya telah terjejas dengan teruk berkenaan reputasi saya secara peribadi dan/ atau professional di peringkat kebangsaan dan atau antarabangsa, sifat saya dan kredit saya dan telah dibawa ke skandal, keaiban dan penghinaan awam dan telah menanggung malu yang agak besar, derita dan kerugian.

Bagi menyokong tuntutan Plaintif untuk gantirugi tambahan dan/ atau gantirugi teladan, saya mengulangi butir-butir di perenggan B, 9 dan 10 di atas dan selanjutnya akan bergantung kepada fakta-fakta berikut:-

Perkataan-perkataan dan/atau petikan-petikan dan atau artikel yang tidak senonoh telah mengakibatkan fikiran pembaca dan pengguna diracuni dengan gambaran yang tidak betul dan tidak masuk akal serta jahat mengenai perilaku anak guam kami dan kedudukan beliau yang mana artikel tersebut yang berniat jahat tanpa siasatan telah diterimapakai sebagai benar;

Artikel sensasi yang diterbitkan dengan gambar perempuan "VIDEO PENGAKUAN RAKAN ROBENGAH" yang tidak dikenali oleh plaintif dengan disengajakan tanpa mempedulikan dan diiakukan atas dorongan untuk menambah pembaca dan keuntungan serta menyediakan bahan yang tidak benar untuk digunakan oleh pihak pembangkang;

Perkataan-perkataan dan atau petikan-petikan dan atau artikel bersama gambar saya yang jelas dipaparkan di sudut atas belah kiri yang sama yang dinyatakan di dalam perenggan 10, 11 dan 12 di atas dengan sendirinya adalah amat serius dan merosakkan sebagai serangan defendan di atas kedudukan plaintif; dan atau

Namun demikian, Defendan sama ada melalui dirinya sendiri dan atau pengkhidmat-pengkhidmatnya dan atau ejen-ejennya dan/ atau sebaliknya telah menerbitkan dan/ atau menyebabkan untuk diterbitkan perkataan-perkataan dan atau petikan-petikan dan/atau artikel berunsur fitnah tersebut bersama gambar saya yang jelas dipaparkan di sudut atas belah kiri yang sama, secara sembrono dan/ atau cuai tanpa membuat apa-apa penyiasatan awal dan/atau penyiasatan munasabah yang awal berkenaan kandungannya. Sekiranya yang sama telah dilakukan ianya akan membuktikan bahawa kandungannya adalah tidak konsisten dengan Kenyataan Akhbar yang mana di dalam pengetahuan defendan sendiri. Kenyataan Akhbar yang dirujuk sebagai orang gaji Indonesia yang telah diperkosa oleh seorang Menteri Kanan yang berasal dari Kedah tetapi Plaintif adalah Menteri Kanan yang berasal dari Negeri Sembilan; dan/atau

Namun demikian, Defendan sama ada melalui dirinya sendiri dan atau pengkhidmat-pengkhidmatnya dan atau ejen-ejennya dan atau sebaliknya telah menerbitkan dan atau menyebabkan untuk diterbitkan perkataan-perkataan dan atau petikan-petikan dan atau artikel berunsur fitnah tersebut bersama gambar saya yang jelas dipaparkan di sudut atas belah kiri yang sama, secara sembrono dan/atau cuai tanpa membuat apa-apa percubaan awal dan/atau percubaan awal yang muasabah untuk mengesahkan kandungannya dengan saya dan atau memberikan saya apa-apa peluang awal dan/ atau peluang awal yang munasabah untuk memberikan komen berkenaan yang sama. Sekiranya yang sama telah dilakukan, ianya akan membuktikan bahawa kandungannya adalah tidak benar dan/atau berniat jahat dan atau berunsur fitnah terhadap saya terutama sekali apabila Robengah sendiri telah dipetik di dalam suatu artikel di bawah tajuk "Robingah sebut Menteri Rais Yatim orang Baik" yang telah diterbitkan oleh suatu portal berita online yang dikenali sebagai detikNews (at http : //ws.detiknews.com/read / 2011/01/07/164713/7547927/10/robtngah-sebut-menteri-rais-yatimorangbaik?) sebagai telah menafikan dirogol oleh saya; dan/ atau

Tahap penerbitan dan/atau penerbitan semula perkataan-perkataan dan/atau petikan-petikan dan atau artikel fitnah tersebut bersama gambar saya yang jelas dipaparkan di sudut atas belah kiri yang sama seperti mana yang dinyatakan di dalam perenggan perenggan sebelum ini dan/atau intipati yang sama seperti yang terdapat di Blog Defendan dan atau Blog pihak ketiga yang lain dan atau Laman Web pihak ketiga yang lain dan/atau di dalam mana-mana bahagian lain internet; dan atau

Defendan samada melalui dirinya sendiri dan atau pengkhidmat-pengkhidmatnya dan/atau ejen-ejennya dan atau sebaliknya tahu dan atau sepatutnya mempunyai pengetahuan dan atau berniat dan/atau membenarkan perkataan-perkataan dan/atau petikan-petikan dan atau artikel fitnah tersebut bersama gambar saya yang jelas dipaparkan di sudut atas belah kiri yang sama seperti yang dinyatakan di bawah perenggan-perenggan sebelum ini dan atau intipati yang sama diterbitkan dan atau diterbitkan semula dan atau diulangi di peringkat kebangsaan dan atau di peringkat antarabangsa di pelbagai kawat perkhidmatan ('wire services') dan agensi berita ('news agencies).

Melainkan diperintahkan oleh Mahkamah yang mulia ini Defendan sama ada melalui dirinya sendiri dan atau pengkhidmat-pengkhidmatnya dan atau ejen-ejennya dan atau sebaliknya tidak akan mengeluarkan atau menyebabkan dikeluarkan perkataan perkataan dan atau petikan-petikan dan atau artikel fitnah tersebut terhadap Plaintif.

Melainkan dihalang oleh Mahkamah yang mulia ini Defendan sama ada melalui dirinya sendiri dan atau pengkhidmat-pengkhidmatnya dan/atau ejen-ejennya dan atau sebaliknya tidak akan mengeluarkan atau menyebabkan dikeluarkan perkataan perkataan dan/atau petikan-petikan dan/ atau artikel fitnah tersebut terhadap Plaintif.

Dan Plaintif menuntut terhadap Defendan:

-gantirugi am;

-gantirugi khas;

-gantirugi tambahan;

-gantirugi teladan;

-faedah pada kadar 8% setahun ke atas jumlah yang diawadkan di bawah perenggan I7.I sehingga 17.4 di atas dari 01.01.2011 sehingga tarikh pembayaran sepenuhnya;

Suatu injunksi yang memaksa dengan serta-merta Defendan, sama ada melalui dirinya sendiri dan/atau pengkhidmat-pengkhidmatnya dan/atau ejen-ejennya dan/atau sebaliknya untuk mengeluarkan perkataan-perkataan dan atau petikan-petikan dan atau artikel fitnah di bawah tajuk “PAK LAH HALALKAN ROGOL, UMNO HALALKAN ZINA?" yang dipaparkan pada 01.01.2011. 'PKR CABAR RAIS SUMPAH LAKNAT” yang dipaparkan pada 03.01.2071. “RAIS YATIM SEPERTI BELUT BODOH?” yang dipaparkan pada 05.01.2011 dan “VIDEO PENGAKUAN RAKAN ROBENGAH" dipaparkan pada 07.07.2011 dari laman sesawang http://sabahkini.net/v1 (selepas ini dirujuk sebagai "perkataan-perkataan dan/atau petikan-petikan dan/atau artikel fitnah" tersebut);

Suatu injunksi yang menghalang dengan serta-merta Defendan sama ada melalui dirinya sendiri dan/atau pengkhidmat-pengkhidmatnya dan/ atau ejen-ejennya dan atau sebaiiknya daripada terus menerbitkan dan atau menyebabkan penerbitan:-

-perkataan-perkataan dan/atau petikan-petikan dan/atau artikel fitnah tersebuf dan/atau

-lain-lain perkataan-perkataan dan/atau artikel-artikel yang berunsur fitnah terhadap Plaintif; dan/atau petikan-petikan dan/atau yang lebihkurang sama

-apa-apa kertas-kertas kausa dan/atau dokumen-dokumen berkenaan tindakan ini; di dalam Blognya dan/atau blog-blog lain yang dimiliki oleh mana-mana pihak ketiga dan/atau mana-mana medium lain yang dimiliki oleh Defendan dan/atau mana-mana medium lain yang dimiliki oleh pihak ketiga;

- kos;

- lain-lain relif yang difikirkan Mahkamah yang Mulia ini sebagai suai manfaat dan adil.

Bertarikh 10 Februari 2011.

Tetuan Shahbudin & Rozima

Peguamcara Plaintif

PERNYATAAN TUNTUTAN ini telah difailkan oleh Tetuan Shahabudin & Rozima, Peguambela dan Peguamcara bagi pihak plaintif, yang mempunyai alamat Penyampaiannya di B-6-5, Northpoint Office, Mid Valley City, No. 1, Medan Syed Putra Utara, 59200 Kuala Lumpur.

(BAHAGIAN SIVIL)

GUAMAN SIVIL

DALAM MAHKAMAH TINGGI MALAYA DI KUALA LUMPUR

ANTARA

DATUK SERI UTAMA DR RAIS BIN YATIM...PLAINTIF

DAN

ABDUL MUTALIB B. MOHAMED DAUD...DEFENDAN

(NRIC NO: tidak diketahui )

WRIT SAMAN

"YANG AMAT ARIF TAN SRI ARIFIN BIN ZAKARIA, HAKIM BESAR MALAYA, ATAS NAMA DAN BAGI PIHAK SERI PADUKA BAGINDA YANG DIPERTUAN AGONG'f

Kepada:

Abdul Mutalib B. Mohamed Daud (NRIC No: unknown ),

Lot D9, Tingkat 3,

Centre Point,

Kota Kinabalu,

88300 Sabah

KAMI PERINTAHKAN KAMU bahawa dalam tempoh dua belas (12) hari selepas Penyampaian Writ ini ke atas kamu, termasuklah hari penyampaian itu, kamu hendaklah menyebabkan dimasukkan untuk diri kamu dalam kausa atas guaman DATUK SERI UTAMA DR RAIS BIN YATIM dan ambil perhatian bahawa, jika kamu ingkar berbuat demikian, Plaintif boleh meneruskan untuk mendapatkan penghakiman dan perlaksanaan.

DISAKSIKAN oleh Penolong Kanan Pendaftar Mahkamah Tinggi, di Kuala Lumpur pada 14 haribulan Februari 2011.

Penolong Kanan Pendaftar

Mahkamah Tinggi,

Kuala Lumpur

MEMORANDUM YANG HENDAK DITURUNKAN PADA WRIT

Writ ini boleh disampaikan lebih daripada enam (6) bulan kalendar selepas tarikh di atas melainkan jika diperbaharui melalui perintah Mahkamah.

Defendan boleh hadir bersama-sama dengan memasukkan kehadiran (atau kehadiran-kehadiran) sama ada sendiri atau melalui Peguamcara di Pejabat pendaftar Mahkamah Tinggi, Kuala Lumpur, Malaysia.

Defendan yang hadir sendiri boleh, jika dihendaki, memasukkan kehadirannya melalui pos, dan borang-borang yang tertentu bolehlah didapati dengan menghantar Kiriman Pos berharga RM10.00 berserta sampul surat sendiri kepada pendaftar, Mahkamah Tinggi, Kuala Lumpur, Malaysia.

PENGINDORSAN TUNTUTAN

Kausa tindakan Piaintif adalah berdasarkan fitnah, yang mana butir-butirnya adalah seperti yang terkandung di dalam Pernyataan Tuntutan. Plaintif menuntut terhadap Defendan untuk relif-relif yang berikut:-

(a) gantirugi am;

(b) gantirugi khas;

(c) gantirugi tambahan;

(d) gantirugi teladan;

(e) faedah pada kadar 8% setahun ke atas jumlah yang diawadkan di bawah perenggan 17.1 sehingga17.4 di atas dari 01.01.2011 sehingga tarikh pembayaran sepenuhnya;

(f) suatu injunksi yang memaksa dengan serta-merta Defendan, samada melalui dirinya sendiri dan/atau pengkhidmat-pengkhidmatnya dan/atau ejen-ejennya dan/atau sebaliknya untuk mengeluarkan perkataan-perkataan dan/atau petikan-petikan dan/ atau artikel fitnah di bawah –“PAK LAH HALALKAN ROGOL, UMNO HALALKAN ZINA?" appeared on 01.01.2011, "PKR CABAR RAIS SUMPAH LAKNAT" appeared on 03.01.2011, RAIS YATIM SEPERTI 'BELUT BODOH'? appeared on 05.01.2011 and 'VIDEO PENGAKUAN RAKAN ROBENGAH" appeared on 07.01.2011 with the photograph of the Plaintiff prominently displayed at the top left hand corner of the same published by him and/or her and/or them at http://www.sabahkini.net/v1 (selepas ini dirujuk sebagai "perkataan-perkataan dan/atau petikan-petikan dan/atau artikel fitnah" tersebut);

(g) suatu injunksi yang menghalang dengan serta-merta Defendan sama ada melalui dirinya sendiri dan/atau pengkhidmat-pengkhidmatnya dan/atau ejen-ejennya dan/atau sebaliknya daripada terus menerbitkan dan/atau menyebabkan penerbitan:-

perkataan-perkataan dan/atau petikan-petikan dan/atau artikel fitnah tersebut; dan/atau lain-lain perkataan-perkataan dan/atau petikan-petikan dan/atau artikel-artikel yang berunsur fitnah yang sama terhadap plaintif; dan atau apa-apa kertas-kertas kausa dan/ atau dokumen-dokumen berkenaan tindakan ini; di dalam Blognya dan/atau blog-blog lain yang dimiliki oleh mana-mana pihak ketiga dan/atau mana-mana medium lain yang dimiliki oleh Defendan dan/atau mana-mana medium lain yang dimiliki oleh pihak ketiga; kos; lain-lain relif yang difikirkan Mahkamah yang Mulia ini sebagai suaimanfaat dan adil.

Bertarikh pada 10 haribulan Februari 2011.

Shahabudin & Rozima

Peguamcara Plaintif

Dan RM (atau sekian banyak wang sebagaimana yang dibenarkan selepas penetapan untuk kos, dan iuga, jika Plaintif dapat perintah untuk penyampaian ganti, jumlah wang selanjutnya sebanyak RM (atau sekian banyak jumlah wang sebagaimana yang dibenarkan setelah ditetapkan). Jika amaun yang dituntut dan kos dibayar kepada Plaintif atau Peguamcaranya dalam tempoh dua belas (12) hari selepas Penyampaian Writ ini (termasuklah hari penyampaian), prosiding seterusnya akan ditangguhkan, tetapi jika ternyata daripada pengindorsan pada Writ itu bahawa Plaintif adalah bermastautin di luar wilayah terjadual, sebagaimana yang ditakrifkan dalam Akta Pertukaran Kawalan 1953, atau adalah bertindak mengikut perintah atau bagi pihak seseorang yang bermastautin sedemikian, prosiding akan hanya ditangguhkan jika amaun yang dituntut dan kos di bayar ke dalam Mahkamah dalam tempoh yang tersebut itu dan notis pembayaran itu diberi kepada plaintif atau Peguamcaranya.

PENGINDORSAN TENTANG PEGUAMCARA DAN ALAMAT

Writ Saman ini dikeluarkan oleh Messrs Shahabudin & Rozima, peguambela dan Peguamcarta, bagi pihak Plaintif di atas yang mempunyai alamat penyampaiannya di B- 6-5, Northpoint Offices, Mid Valley City, No. 1, Medan Syed Putra Utara, 59200 Kuala Lumpur.

PENGINDORSAN BAGI PENYAMPAIAN

Writ ini telah disampaikan oleh dengan cara penyampaian ke diri (atau seperti berkenaan)(nyatakan cara penyampaian atau menurut terma-terma satu perintah bagi penyampaian ganti) ke atas Defendan (yang saya kenali)(atau yang telah ditunjukkan kepada saya oleh)(atau yang mengakui kepada saya bahawa dia adalah) di (tempat) pada haribulan,

Penghantar Saman

Writ Saman ini dikeluarkan oleh Tetuan Shahabudin & Rozima, Peguambela dan Peguamcara, bagi pihak Plaintif, yang mempunyai alamat penyampaiaru:rya di 8-6-5, Northpoint Offices, Mid Valley City, No. 1, Medan Syed Putra Utara, 59200 Kuala Lumpur.

No comments:

Post a Comment