Oleh : LIM KIT SIANG
SAYA menyeru semua Ahli
Parlimen, sama ada BN atau PR, baik di Sabah, Sarawak atau Semenanjung Malaysia
untuk menyokong Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) bagi menilai sama ada harapan
dan kehendak rakyat Sabah dan Sarawak untuk membentuk Malaysia telah dipenuhi
atau dikhianati dalam tempoh lima dekad ini.
Pada Hari Malaysia ke-49
Ahad lalu, Biskop Katolik Datuk Conelius Piong dalam mesejnya mempersoal adakah
perjanjian 49 tahun yang tertanda pada Batu Sumpah Keningau, untuk mendukung
kebebasan beragama, hak-hak rakyat Sabah dan adat setempat telah ditepati.
Piong berkata sebagai
sebahagian daripada kempen bagi meyakinkankan rakyat Sabah untuk bersatu
membentuk Malaysia, bersama dengan Sarawak dan Singapura 49 tahun lalu,
pemimpin dari Persekutuan Malaya berjanji kepada rakyat Sabah bahawa mereka
akan maju bersama dan semua hak asasi mereka akan dilindungi.
Tiga janji utama yang
dibangkitkan Piong adalah jaminan bahawa rakyat Sabah akan mendapat kebebasan
beragama, tanah mereka akan dijaga oleh kerajaan negeri dam kerajaan
persekutuan akan menghormati dan melindugi adat setempat.
“Adakah janji-janji ini
masih dijunjung dan dihormati?” Tanya Piong di dalam mesej Hari Malaysia
beliau.
Beliau berkata: “Perjanjian
itu terukir di atas Batu Sumpah Peringatan yang masih boleh dibaca dan diingati.”
Kali pertama saya melawat
pusat pentadbiran majlis daerah Keningau pada Mac 2010. Ketika itu bersama-sama
Ahli Parlimen DAP Hiew King Cheu (Kota Kinabalu), Teo Nie Ching (Serdang), Lim
Lip Eng (Segambut) dan Jimmy Wong (Ahli Dewan Undangan Negeri Sabah bagi Sri
Tanjong).
Terlihat Batu Sumpah itu
masih teguh berdiri dan di atasnya terukir perkataan ini:
“BATU SUMPAH MENGIKUT
PERLEMBAGAAN
1. Ugama Bebas dalam Sabah
2. Tanah Tanah dalam Sabah di kuasai oleh Kerajaan Sabah
3. Adat istiadat anak rayat Sabah dihormatkan dan dipelihara
oleh Kerajaan. Sebalik pula rayat2 Sabah di dalam interior bersumpah taat setia
kepada Kerajaan Malaysia.”
Selepas lawatan ke Batu
Sumpah Keningau pada Mac 2010, saya telah bertanya: “Ini merupakan
syarat-syarat kepada sumpah taat setia rakyat Sabah lima puluh tahun lalu untuk
penubuhan Malaysia. Adakah sumpah yang dilakar di atas Batu Sumpah Keningau ini
sudah ditunaikan kedua-dua belah pihak?”
Dua minggu lalu, sebagai
sebahagian daripada Perbicaraan Awam 'Janji Ditepati' DAP di seluruh Sabah,
saya kembali ke Keningau bersama Ahli Parlimen Tuaran, Datuk Seri Wilfred
Bumburing, melawat kembali Batu Sumpah Kengingau yang bersejarah. Dan saya
semakin yakin adalah releven dan berpatutan cadangan yang telah saya usulkan di
Parlimen pada Mac 2010 selepas lawatan saya ke Batu Sumpah Keningau – iaitu
untuk menubuhkan Suruhanjaya Siasatan Diraja bagi menilai sama ada harapan dan
kehendak rakyat Sabah dan Sarawak dalam membentuk Malaysia telah dipenuhi atau
dikhianati dalam tempoh lima dekad ini.
Saya telah katakan pada 2010
bahawa Suruhanjaya Siasatan Diraja adalah cara yang paling bermakna dalam
persediaan menyambut ulang tahun ke-50 Hari Malaysia pada 16 September 2013.
Walaupun terdapat kurang
daripada satu tahun menjelang ulangtahun ke-50 Hari Malaysia September akan
datang, tujuan untuk Suruhanjaya Siasatan Diraja itu ditubuhkan tetap bermakna,
sah dan bersangkutan.
Saya menyeru semua Ahli-Ahli
Parlimen, sama ada BN atau PR, baik di Sabah, Sarawak atau Semenanjung Malaysia
untuk menyokong Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI), bagi menilai sama ada harapan
dan kehendak rakyat Sabah dan Sarawak
untuk membentuk Malaysia telah dipenuhi atau dikhianati dalam tempoh lima dekad
ini.
Sebuah penilaian ke atas
perkembangan tiga syarat-syarat sumpah utama Batu Sumpah Keningau dan
Perjanjian 20 Perkara Sabah adalah sumbangan besar menjadikan ulang tahun
sambutan Hari Malaysia ke-50 lebih bermakna.
Ketika saya melawat
Tamparuli bersama Wilfred Bumburing dua minggu lalu, mantan Ahli Parlimen
Tuaran Datuk Monggoh Orow bercakap tentang rintihan rakyat Sabah terutamanya
mereka yang tidak mempunyai tanah.
Ini jelas satu pencabulan
melampau, memeranjatkan dan benar-benar satu jenayah terhadap perjanjian 'tanah'
pada Batu Sumpah Keningau. Peminggiran, kemiskinan dan keterbelakangan
sosio-ekonomi tidak sepatutnya berlaku pada negeri kedua terbesar di Malaysia
selepas Sarawak.
Kerajaan Pakatan Rakyat akan
segera melaksanakan dasar “Tanah bagi yang Tidak Bertanah” untuk rakyat asal
Sabah yang mahu mengusahakan tanah dan kami akan membanteras penyalahgunaan
kuasa yang menyebabkan sebahagian besar tanah dirampas oleh mereka yang
berkuasa untuk kroni-kroni mereka. Adakah Barisan Nasional bersedia melakukan
perkara yang sama?
Inilah contoh terperinci
Tiga Sumpah Utama kepada Batu Sumpah Keningau tidak lagi dipenuhi. Oleh itu
adalah sesuai, tepat pada masanya dan amat kena untuk membawa harapan dan
kehendak rakyat Sabah seperti yang terkandung dalam Batu Sumpah Keningau di
bawa kepada perhatian dewan politik tertinggi negara ini – Parlimen.
Ketika sambutan Hari
Malaysia Pakatan Rakyat di Kuching pada 16 September, pemimpin Pakatan Rakyat
menjanjikan satu ‘New Deal’ buat rakyat Sabah dan Sarawak, mengangkat komitmen
Deklarasi Kuching untuk memenuhi harapan dan kehendak rakyat Sabah dan Sarawak
dari segi pembangunan infrasturktur dan perlindungan hak asasi mereka dalam
membentuk Malaysia pada 1963, 49 tahun lalu.
Selepas 49 tahun bersama
Malaysia, Sabah dan Sarawak telah terkena sumpahan CLIB sementara Sabah terkena
sumpahan sama dengan penambahan “I”. Sumpahan CLIB untuk Sarawak dan CLIBI untuk
Sabah.
“C” untuk corruption atau
rasuah. “L” untuk Land (NCR) Injustice atau Ketidakadilan Hak Tanah Adat (NCR).
“I” untuk Infrasturcture (Backwardness) atau Kemunduran Infrastruktur dan “B”
untuk Borneanisation (breach) atau pelanggaran Borneonisasi. Manakala “I” untuk
Sabah adalah Illegal Immigrants atau pendatang tanpa izin.
1. Rasuah
Walaupun Membanteras Rasuah
adalah salah satu keutamaan Enam Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) bagi Program Transformasi Kerajaan (GTP)
Najib, rasuah di Malaysia menjadi semakin teruk dalam tempoh tiga tahun kebelakangan
ini seperti yang dikesan Indeks Persepsi Rasuah Transparency International.
Di malaysia, Sabah dan
Sarawak adalah dua negeri yang mana rasuah berleluasa dan sukar dikawal.
Setakat ini, Suruhanjaya
Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) hanya berdiam diri berkenaan dakwaan serius
rasuah dan penyalahgunaan kuasa terhadap Ketua Menteri Sarawak, Tan Sri Taib
Mahmud dan Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Musa Aman.
Saya bersetuju sepenuhnya
dengan Bekas anggota panel Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Tan
Sri Robert Phang yang menyatakan bahawa persidangan antarabangsa perangi rasuah
di Kuala Lumpur hari ini adalah membuang masa dan hanya acara untuk kerajaan
Malaysia berpura-pura ia serius membanteras rasuah.
Saya tidak rasa mana-mana
Ahli Parlimen yang serius tentang barah rasuah dalam jasad politik kita akan
tidak bersetuju dengan Phang bahawa Persidangan Pertubuhan Agensi Penguatkuasa
AntiRasuah Antarabangsa (IAACA) ke-6 yang diadakan di Kuala Lumpur hanya
berbaloi sekiranga delegasi Malaysia menggunakan ia sebagai peluang untuk
menumpukan pada isu dakwaan rasuah terhadap Peguam Negara Tan Sri Abdul Gani
Patail.
Saya ingin menjadikan Ketua
Menteri Sabah dan Sarawak sehingga Gani Patail sebagai “ujian trio” sama ada
terdapat kehendak politik yang sebenar di Malaysia untuk melawan “Rasuah Besar”
– penyebab mengapa kedudukan dan skor Indeks Persepsi Rasuah Transparency
International telah jatuh ke tingkat paling bawah iaitu No. 60 pada skor 4.3
sejak 18 tahun lalu.
Bolehkah Perdana Menteri
mengemaskini untuk Parlimen dan negara tindakan oleh MACC terhadap
pelbagai laporan polis yang dibuat ke atas “trio” tersebut berkaitan rasuah –
terutamanya berhubung buku terbaru peguam Zainal Abidin Ahmad, ““Tan Sri Gani
Patail: Pemalsu, Penipu, Penjenayah (Fraud, Liar, Criminal)?”?
Izinkan saya kembali kepada
CLIB untuk Sarawak dan CLIBI untuk Sabah.
2. Ketidakadilan Hak Tanah
Adat (NCR)
Isu kedua terpenting di
Sabah dan Sarawak sejak lima dekad penubuhan Malaysia adalah rintihan
masyarakat Kadazan, Dusun dan Murut di Sabah dan Dayak di Sarawak tentang Hak
Tanah Adat (NCR).
Hakim Mahkamah Tinggi
Kuching, Linto Albert berkata dalam keputusannya berkenaan kes Hak Tanah Adat
“Pantu”: “Ini merupakan laungan tangisan untuk keadilan kerana ia tidak patut
berlaku dan tidak boleh diterima sebagai fitrah kehidupan”!
Saya mengesahkan kenyataan
oleh Pengerusi DAP Negeri Sarawak, Ahli Parlimen bagi Sibu dan ADUN Bukit
Assek, Wong Ho Leng bahawa “dalam negeri yang terbesar di Malaysia, tiada
sesiapapun di Sarawak patut merebut untuk tanah”, - dan ini juga bersangkut
paut dengan Sabah- akan tetapi prinsip ini hanya boleh dikuatkuasakan oleh
Pakatan Rakyat dan bukan Barisan Nasional.
3. Kemunduran Infrastruktur
Di Sabah dan Sarawak, salah
satu keperitan yang dihadapi warganya adalah kegagalan untuk menyediakan
infrastruktur asas seperti jalanraya, air berpaip dan bekalan elektrik.
Sabah dan Sarawak merupakan
negeri yang kaya dengan sumber asli, sama ada minyak, gas atau balak akan
tetapi kekayaan ini telah dirampas oleh pemimpin BN serta kroni mereka bukannya
dikembalikan untuk memastikan rakyat kedua-dua negeri menikmati sumber-sumber
infrastruktur paling asas – bukan seperti yang dapat dilihat dalam banyak kawasan
di kedua-dua negeri ini dimana wujud paip tanpa air, tiang eletrik tanpa
bekalan elektrik atau hospital tanpa doktor.
Reaksi selalu berubah-ubah
Barisan Nasional kepada janji Belanjawan Pakatan Rakyat 2013 untuk
menyempurnakan dan meningkatkan Lebuhraya Pan-Borneo yang menghubungkan Kuching
ke Kota Kinabalu dan pantai timur Sabah, bagi membawa pembangunan Sabah dan
Sarawak setanding Semenanjung Malaysia menggambarkan keperitan diabaikan yang
telah lama berlaku dan peminggiran.
4. Pelanggaran Borneonisasi
Kegagalan Barisan Nasional
untuk menghormati “Borneonisasi” yang termaktub dalam Perjanjian 18 Perkara
yang telah ditekankan oleh cadangan Tun Zaki Azmi, Pengerusi Suruhanjaya Khas
Mengkaji Transformasi Perkhidmatan Awam untuk menurunkan syarat keperluan bagi
kaum Dayak dan golongan etnik minoriti untuk direkrut ke dalam sektor
perkhidmatan awam juga untuk meneliti ketidakseimbangan komposisi kaum didalam
barisan perkhidmatan awam.
Cadangan Zaki telah diserang
oleh pemimpin Dayak dari kedua-dua pihak politik yang berlainan dan dianggap
sebagai satu sindiran komuniti Dayak, diatas tanggapan bahawa bilangan warga
Dayak dan golingan minoriti yang berkelulusan adalah mencukupi, akan tetapi
masalah sebenar adalah ketiadaan meritokrasi bukan sahaja dalam usaha
perekrutan serta promosi dalam sektor perkhidmatan awam.
Kita sepatutnya berterima
kasih kepada Zaki kerana telah mengetengahkan kegagalan Barisan Nasional untuk
melaksanakan Borneonisasi seperti yang dijanjikan dalam Perjanjian 18 Perkara
bagi Sarawak dan Perjanjian 20 Perkara bagi Sabah dalam tempoh lima dekad ini,
yang telah mengakibatkan kesengsaraan, peminggiran serta diskriminasi oleh kaum
Dayak dan golongan etnik minoriti yang berhubung dengan sektor perkhidmatan
awam.
Perkara 8 di dalam Perjanjian
20 Perkara Sabah dan Perjanjian 18 Perkara Sarawak pada tahun 1963 yang membawa
kepada penubuhan Malaysia menyebut:
“8. Borneonisasi: Proses
untuk melantik orang-orang tempatan ke dalam perkhidmatan awam negeri Borneo
Utara seharusnya diwujudkan secepat mungkin.”
Kebelakangan ini slogan
kegemaran Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak adalah “Janji Ditepati”.
Sudahkah Perkara 8 di dalam
Perjanjian 20 Perkara berkenaan Borneonisasi telah ditepati?
Dalam jawapan kepada soalan
saya di Parlimen, Perdana Menteri telah mendedahkan yang daripada 133 Jabatan
Persekutuan (termasuk badan berkanun Persekutuan) di Sabah, 61 (45.9%) agensi
adalah diketuai rakyat Sabah manakala 72 (54.1%) diketuai oleh bukan rakyat
Sabah.
Tambahan pula, menurut
jawapan Perdana Menteri, “Sehingga 14 September 2012, pegawai kelahiran Sabah
yang memegang jawatan tertinggi (Gred Utama/Khas dan keatas) di Perkhidmatan
Awam Persekutuan ialah seramai 19 orang. Daripada jumlah tersebut, seorang
pegawai masing-masing berada di Gred Utama Turus 1, Gred Utama Turus 2 dan Gred
Utama A. Tiga pegawai Gred Utama B serta 13 pegawai di Gred Utama dan Gred Khas
C.”
Ini “Janji Ditepati”?
5. Pendatang Tanpa Izin
CLIBI bagi Sabah, “I” kedua
merujuk kepada masalah pendatang tanpa izin di Sabah yang berlarutan.
Keputusan terkini undian
September di Sabah dikeluarkan selepas pembentangan belanjawan Najib
menyenaraikan pendatang tanpa izin merupakan kebimbangan tertinggi rakyat
Sabah. Dan mengapa terdapat penurunan pengundian kepada hanya 54 peratus
pengundi pada September yang merasakan negeri ini sedang menuju arah yang
betul. Penurunan yang ketara berbanding 66 peratus dalam tinjauan sebelumnya
yang dijalankan pada November 2009.
Tinjauan mendapati 53
peratus pengundi menyenaraikan pendatang tanpa izin sebagai masalah paling
meruncing dan isu paling penting dihadapi Sabah.
Tinjauan turut mendapati
bilangan besar sebanyak 87 peratus bersetuju dengan penubuhan Suruhanjaya
Siasatan Diraja menyiasat pendatang tanpa izin (RCIII) di Sabah.
Tetapi keyakinan terhadap
keberkesanan RCIII lebih bersifat hati-hati – dengan hanya 54 peratus meluahkan
keyakinan yang suruhanjaya akan dapat menyelesaikan masalah itu.
Tinjauan turut mendapati
yang pengundi Sabah mempunyai pandangan yang bercampur terhadap dorongan di sebalik penubuhan
suruhanjaya. Dengan 46 peratus mengatakan ia “usaha jujur untuk menumpukan
masalah pendatang tanpa izin” manakala 36 peratus bersetuju yang ia adalah
“tindakan politik untuk menurunkan kemarahan rakyat Sabah sebelum pilihan
raya”.
Saya turut merasakan
keraguan yang RCIII benar-benar serius untuk menyelesaikan masalah pendatang
tanpa izin di Sabah yang berlarutan sekian lama, memandangkan Barisan Nasional
tidak memiliki kehendak politik untuk betul-betul menyelesaikan terus masalah
itu. Tetapi lebih kepada mahu memberikan gambaran yang sesuatu telah diusahakan
untuk menraih undi rakyat Sabah sebagai negeri “deposit tetap” menjelang
pilihan raya umum.
Disebabkan inilah kabinet
telah mencatat rekod dunia memgambil masa enam bulan untuk membuat keputusan
terhadap bidang tugas dan keanggotaannya selepas membuat keputusan untuk
menubuhkan RCIII pada 8 Febuari. Dan lebih dari sebulan untuk mengeluarkan surat
perlantikan kepada anggota suruhanjaya untuk memulakan tempoh enam bulan bagi
RCIII melengkapkan tugas dan laporan dapat diperhitung.
Tetapi sehingga kini, tiada
sebarang laporan sama ada RCIII akan melakukan perbicaraan awam di seluruh
negeri Sabah untuk memberi peluang rakyat Sabah ke hadapan secara sukarela
untuk membuat pengakuan tentang masalah yang berlarutan sekian lama ini yang
telah menjadikan rakyat Sabah seperti pendatang di tanah sendiri.
Tetapi adakah sesiapa di
Sabah sepatutnya terkejut dengan sikap tak endah, acuh tak acuh dan layanan
tidak jujur terhadap masalah pendatang tanpa izin oleh Barisan Nasional
mengambil kira sejarah UMNO dalam isu tersebut, terutamanya episode memalukan
Projek Mahathir pada awal tahun sembilan puluhan?
Berhubungan dengan ini,
kenyataan terbaru pegawai tinggi Cawangan Khas menimbulkan keraguan terhadap
keikhlasan Kabinet sewaktu membuat keputusan untuk menubuhkan RCI bagi isu
pendatang tanpa izin di Sabah pada Febuari.
Pegawai tinggi Cawangan Khas
ini tidak lain tidak bukan adalah Penolong Pengarah E2 (M) Bahagian Ancaman
Ekstremis Sosial Nasional Mohd Sofian Mohd Makin yang membuat tuduhan liar dan
tidak berasas bahawa Pakatan Rakyat telah dimasuki pengganas Jemaah Islamiah
(JI) bagi kes PAS dan komunis bagi kes
DAP – dan beliau sehingga kini tidak mampu membawa sebarang bukti apabila
dicabar berbuat sedemikian.
Sofian telah memberitahu
akhbar bahawa sokongan untuk RCI bagi pendatang tanpa izin adalah unsure
anti-nasional yang hanya mahu mendapat laba politik daripada isu tersebut,
menjejaskan hubungan diplomatic antara Malaysia dan Filipina dan mengapi-apikan
sentiment anti-semenanjung di kalangan rakyat Sabah.
Perdana Menteri Datuk Seri
Najib Razak sepatutnya mengisytiharkan sama ada Sofian mewakili pemikiran arus
pedana Kerajaan Persekutuan UMNO/BN tetapi tersembunyi berhubung isu RCI
terhadap pentadang tanpa izin di Sabah. Jika tidak, tindakan serta merta perlu
diambil untuk menggantung dan mendisiplinkan Sofian kerana beliau telah menjadi
contoh buruk “ancaman ekstremis sosial nasional” yang sepatutnya dipantau Cawangan Khas.
Masalah pendatang tanpa izin
yang telah lama berlarutan, juga RCIII, adalah contoh nyata kegagalan Barisan
Nasional dalam “Janji Ditepati” – tema rasmi sambutan Hari kemerdekaan ke-55
dan Hari Malaysia ke-49 yang telah dirampas oleh Barisan Nasional.
Perjanjuan 20 Perkara Sabah
dan 18 Perkara Sarawak sepatutnya dikaji semula untuk menamatkan sumpahan CLIB
Sarawak dan sumpahan CLIBI Sabah.
Menyeru semua Ahli-Ahli
Parlimen, sama ada BN atau PR, baik di Sabah, Sarawak atau Semenanjung Malaysia
untuk menyokong Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) bagi menilai sama ada harapan dan kehendak rakyat Sabah dan Sarawak untuk membentuk
Malaysia telah dipenuhi atau dikhianati dalam tempoh lima dekad ini. RCI
tersebut sepatutnya dipengerusikan dua pengerusi bersama, seorang rakyat Sabah
dan seorang rakyat Sarawak.
LKS should just focus in Penang, period.
ReplyDeleteRCI memang amat diperlukan untuk Sabah ini. Kita patut menyokongnya dan ini bukannya agenda politik seperti apa yang dikatakan.
DeleteAnd I think he is interested in more political ways instead of helping out.
ReplyDeletea bit confusing what bishop piong stated. there is indeed a freedom of religion in borneo.
ReplyDeleteRCI will be starting the investigation on 21 Sep 2012.
ReplyDeleteThat is why we cannot mix religion and politics.
ReplyDeletejangan2 si bishop piong mau masuk politik suda...his statements makes him look like a rockstar....
Deleteit would be just devastating for a politician to have his political views and agendas based upon his religious ideals and views.
Delete"Adat istiadat anak rayat Sabah dihormatkan dan dipelihara oleh Kerajaan.">>>>> also depends if sabahans especially the young generation know about their adat. i think not many know. Maybe because the non-muslim natives of sabah have converted to other religions e.g. christianity and islam....it is a fact that for example most dusuns and kadazans do not practice the old beliefs.
ReplyDelete"Sebalik pula rayat2 Sabah di dalam interior bersumpah taat setia kepada Kerajaan Malaysia.">>>>> an interesting find, Luping (2009)stated "like the liwan kadazandusun of ranau and tambunan, the kwijau guarded their "independence" with pride and honour. Indeed, during the whole period of brunei rule in sabah (north borneo) these three districts were virtually untouched and independent."
ReplyDelete>>>>those 3 districts referred to ranau, tambunan and keningau.
Illegals issue still the hottest issue in town.
ReplyDeleteI don't think we should bother his advice. He never know anything about Sabah.
ReplyDeleteLKS ni syok sendiri saja..
ReplyDeleterasanya DAP tidak akan dapat sokongan di Sabah.
Deletemac 2010 baru LKS tahu pasal 20 perkara dan batu sumpah di keningau...
ReplyDeleteSaya malas betul kalau religion kan dikaitkan dengan politik.
ReplyDeleteagama tidak harus dipolitikkan oleh mana-mana pihak pun.
DeleteApapun, setiap masalah di Sabah memang patut diberi perhatian.
ReplyDeleteDAP Sabah tidak sehaluan dengan SAPP.
ReplyDelete