Saturday 12 February 2011

SHAMSUDDIN RAYU 20 RUMAH PPRT



USANG….Beginilah keadaan rumah mereka yang sudah usang. Shamsuddin berpendapat mereka wajar diberi rumah PPRT

Oleh: SHAIMON S JUMADI

HASRAT kerajaan Barisan Nasional (BN) untuk memberikan kemudahan asas dan sebagainya kepada penduduk Kampung Bambangan, 18 kilometer dari bandar Sandakan telah menjadi kenyataan.

Projek pelaksanaan pemasangan pendawaian elektrik (wiring) yang membabitkan 20 buah rumah adalah merupakan satu rahmat daripada Allah kerana pemberian kemudahan asas sedemikian tanpa rakyat perlu mengeluarkan walaupun sesen pun.

Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) Kampung Bambangan, Shamsudin Chino, menjelaskan kepada Sabahkini.net, projek pendawaian tersebut adalah hasil usaha Menteri Pembangunan Luar Bandar (KPLB) Datuk Mohd Shafie Hj Apdal semasa lawantanya pada pilihanraya kecil parlimen kawasan Batu Sapi yang baru-baru ini.

Sehubungan itu Shamsudin yang mewakili lebih 140 orang penduduk kampung Bambangan mengucapkan terima kasih yang tidak terhingga atas usaha dan keprihatinan beliau menyalurkan kemudahan tersebut

Menjurus kepada peningkatan dalam aspek pembangunan di kawasan terpencil tambah Shamsudin, pihak JKKK kampung Bambangan sudahpun mengutus surat permohonan Projek Perumahan Rakyat Termiskin sebanyak 20 buah rumah kepada Shaffie.

Katanya ini adalah sebahagian daripada menagih janji para pemimpin BN semasa kempen pilihanraya kecil parlimen Batu Sapi yang lalu.

“Sekali lagi saya merayu kepada menteri berkenaan supaya dapat dipertimbangkan dan meluluskan permohonan tersebut ini agar penduduk kampung miskin tegar ini dapat tinggal di tempat yang lebih selesa,” rayu Shamsudin lagi.

Katanya rumah-rumah yang mereka diami sekarang ini lebih layak digelar khemah atau pondok dan 60 peratus daripadanya didapati sudah usang dan tinggal runtuh bila-bila masa sahaja kerana mereka tidak mampu untuk membaik pulih rumah-rumah tersebut.

Menurut Shamsuddin, mereka telah dikategorikan sebagai golongan rakyat miskin tegar dan wajar mendapat kemudahan rumah PPRT ini sejajar dengan slogan dan konsep Gagasan 1 Malaysia; rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan.

1 comment:

  1. Rakyat Batu Sapi, rakyat yang dipinggirkan,daif lagi miskin dan umno hanya tahu berjanji, tapi janji hanya tinggal janji.. sedarlah anak bangsaku di Batu Sapi.. kita bukan tuduh, tapi Pengerusi JKKK Kg.Bambangan Saudara Shamsudin Chio sendiri yang menagi janji rasuah yang dijanjikan kepada penduduk Batu Sapi masa PRK Batu Sapi dulu. Ini bukti bagaimana umno hanya pandai membuat janji rasuah kepada rakyat.. dalam PRU13 akan datang bersatulah kita untuk tumbangkan kerajaan UMNO APCO, dan kita ganti dengan Kerajaan PKR Pakatan Rakyat..

    ReplyDelete