TUARAN:
Para penduduk di Kampung Giling Laut, Tuaran, dekat sini, merayu kepada pihak
Jabatan Air agar mengambil tindakan segera terhadap masalah ketiadaan bekalan
air di kampung mereka yang masuk hari kelima semalam.
Seorang
penduduk prihatin yang hanya ingin dikenali sebagai Din, 38 tahun, berkata
setiap rumah sebanyak kira-kira 200 buah di kampung itu mendapat bekalan air
melalui paip besar dari loji penapisan air Telibong, Tamparuli.
Katanya,
beliau telahpun membuat aduan beberapa kali kepada Juruteknik Jabatan Air di
daerah tersebut dan telah dijanjikan penyambungan semula bekalan air pada Isnin
namun, sehingga petang kelmarin masih belum ada air.
Juruteknik
yang dikenalinya sebagai Abdullah Osman itu memaklumkan bahawa masalah yang
berlanjutan tersebut dikatakan berpunca daripada projek pembaikan kebocoran
paip di Kampung Lakang, Tamparuli menyebabkan kebanyakan kawasan termasuk
Kampung Giling Laut juga terlibat.
“Sepatutnya
jika mereka tahu bahawa masalah itu akan berlanjutan sehingga lima hari, perlu
difikirkan inisiatif lain seperti penghantaran air melalui lori dari rumah ke
rumah atau setidak-tidaknya mungkin sumber lain yang kami boleh pergi untuk
mendapatkan air.
“Kami
punya anak-anak kecil yang mahu ke sekolah, yang mahu makan dan minum, tetapi
hal sedemikian nampaknya tidak difikirkan oleh pihak berkenaan, sehinggakan
ramai penduduk kampung ini yang terpaksa menggunakan perahu untuk ke kampung
berhampiran (Kampung Giling Tengah) semata-mata untuk mendapatkan sumber air,”
jelas bapa kepada 3 anak itu.
Menurut
Din, oleh kerana tidak ada perigi langsung di kampung itu, beliau terpaksa
mengangkut air dari Taman Sri Rugading menggunakan gelen kosong untuk keperluan
mandi anaknya yang bersekolah.
“Kalau
untuk minum, kebanyakan kami terpaksa membeli air dari mesin menjual air yang
terdapat mana-mana di kawasan pekan.
Lebih
menyedihkan, isteri beliau yang baru bersalin sebulan lepas juga terpaksa
melalui situasi sedemikian, selain beberapa keluarga lain yang turut mempunyai
anak-anak kecil.
“Mungkin
ada di antara penduduk termasuk saya sendiri ada menyimpan air dalam tong-tong
air sebagai bekalan tetapi kalau sudah sampai lima hari, mana cukup untuk
menampung keperluan harian sekeluarga apatah lagi mereka yang mempunyai jumlah
ahli keluarga yang ramai,” keluh Din.
Katanya,
beliau juga ada menghubungi Penolong Pegawai Daerah Tuaran, Abdullah Sani dan
memaklumkan permasalahan itu, dan pegawai itu berjanji untuk memaklumkannya
kepada pihak Jabatan Air segera.
Justeru,
beliau menggesa pihak Jabatan Air agar mempercepatkan penyambungan semula
bekalan air di kawasan itu sebelum terjadi sebarang perkara yang tidak
diingini.
Beliau
turut menggesa para pemimpin tempatan termasuk Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan
Dan Keselamatan Kampung (JKKK) atau Ketua Kampung agar memberi perhatian serius
mengenai isu ketiadaan air di kampung itu untuk difikirkan cara penyelesaiannya
pada masa-masa akan datang.(ST)
jabatan air kena selesaikan masalah air yang dihadapi penduduk. pada masa bulan ramadan ni bekalan air bersih amat diperlukan.
ReplyDeletediharap masalah ni tidak berlarutan hingga menjelang hari raya.
ReplyDeleteMemang susahlah kalau sungai, air hujan pun tiada.
ReplyDeleteWater is a basic necessity for humans and all living things. Life is difficult without sufficient water supply.
DeleteMasalah air ni yang paling susah, harap masalah penduduk akan segera di selesaikan.
ReplyDeleteThe Water Department should pay more attention to the local people's complaints and take necessary actions.
DeleteHope that the Kampung Giling Laut water woes issue can be resolved by the Water Department as soon as possible.
ReplyDeleteKesian juga sumber air tidak ada selama 5 hari berturut-turut.
ReplyDeleteKetiadaan air pasti menyusahkan penduduk
DeleteSebaiknya berikan notis masalah dan penyelesaian sementara.
ReplyDeleteMasalah air di seluruh Sabah perlu ditangani
ReplyDelete