Sunday 24 April 2011

POKOK JUTAWAN UNTUK RAKYAT MALAYSIA




VAKSIN….Daved melakukan proses vaksin pokok karas di sebuah ladang Gaharu Asia di Sabah.

Oleh: ROZIE JUMAT

HARUMAN adalah terapi yang mendamaikan dan memberikan ketenangan. Namun untuk mendapatkan haruman yang asli dan sejati mengambil risiko yang besar. Haruman yang mahal ini semakin pupus disebabkan pengambilan tidak terkawal melalui penyeludupan dan penebangan haram di hutan-hutan. Tindakan ini bukan sahaja membawa kemusnahan tetapi mengancam kelangsungan tumbuhan ini.

Pokok karas atau ‘Agrawood’ merupakan rahsia terbesar hutan Borneo satu ketika dahulu. Hanya golongan tertentu yang mengetahuinya dan menjadikannya sebagai mata pencarian yang memberikan pendapatan lumayan kerana melibatkan pasaran luar negara.

Namun keperluan terhadap pokok karas semakin meningkat seiring dengan permintaan di seluruh dunia baik untuk upacara keagamaan, batiniah dan gaya hidup. Bekalan semakin mengecil permintaan semakin meningkat. Malaysia dikatakan antara pembekal utama minyak dunia.

Namun penguatkuasaan kerajaan terhadap pengambilan secara besar-besaran pokok karas di hutan yang dilindungi membuktikan bukannya mudah mendapatkan hasil dengan cara yang salah terhadap pokok karas di mana-mana hutan di Malaysia.

Lebih baik tanam secara komersil

Menyedari hakikat bahawa pokok karas adalah tanaman mahal yang membawa pendapatan yang besar, ramai yang telah membuat langkah bijak dengan menanam pokok karas bagi tujuan komersil tanpa menyeludup masuk ke hutan dan menanggung risiko yang tinggi.

Malahan penanaman pokok gaharu secara komersil ini lebih menguntungkan. Bukan semua pokok karas yang ditemui di tengah hutan belantara mempunyai resin. Tetapi pokok-pokok karas yang ditanam di halaman rumah atau ladang anda tetap memberikan pendapatan kerana teknologi moden digunakan untuk memastikan pokok karas ini mengeluarkan resin melalui inokulasi.

Pokok Jutawan

MATANG…Salah satu pokok gaharu yang sedang menunggu masa matang selepas di vaksin.

Gaharu adalah tanaman jangka panjang yang boleh memberikan pulangan lumayan kepada pengusahanya. Dikenali sebagai pokok jutawan, kini ramai yang menanamnya kerana imbuhan yang bakal diperolehi.

Namun sejauh manakah kefahaman anda mengenai penanaman gaharu sehinggalah ke peringkat penuaian dan pemasaran? Tanpa pengalaman dan kefahaman sudah tentu penanam gaharu akan berputus asa di pertengahan jalan.

Ini boleh berlaku apabila mendapat khidmat nasihat yang salah. Namun di Gaharu Asia, penanam pokok gaharu baik yang berskala kecil dan besar, mereka akan diberi bimbingan berterusan dan jika pengusaha itu menghadapi masalah pemasaran, produk mereka akan dibeli oleh Gaharu Asia untuk dipasarkan ke Thailand atau Arab.

Ketua Pegawai Esekutif Gaharu Asia, Brazilan Daved berkata, secara logiknya 100 pokok gaharu boleh mengubah ekonomi masa depan dengan dengan hanya lima tahun kerana anggaran keuntungan kasar 100 pokok itu ialah ialah RM100 ribu.

Daun boleh dijual untuk dibuat teh

BERMUTU….Pokok karas bermutu tinggi keluaran Gaharu Asia yang berusia 6 bulan. Daun tumbuhan ini boleh dijadikan teh.

Keistimewaannya daun gaharu yang disyorkan oleh Gaharu Asia boleh dijadikan teh sementara menunggu hasil inokulasi selama lima tahun kerana daun ini juga boleh membawa pulangan kepada pengusahanya. Produk teh tersebut telah pun berada di pasaran.

Kerajaan Malaysia juga menggalakkan penanaman pokok karas @ gaharu secara komersil kerana nilainya yang boleh memberi pendapatan lumayan kepada pengusaha.

Kepada pengusaha yang berminat untuk mengetahui rahsia bagaimana untuk merealisasikan impian untuk menjadi jutawan gaharu atau mendalami ilmu pengetahuan mengenai pokok ini bolehlah menyertai seminar di Miri, Sarawak pada 30 April di sebuah hotel di sini.

Untuk maklumat lanjut bolehlah menghubungi 014-8849269 (Ann) atau Daved 014-8567869. Seminar itu memberi maklumat penting dan terkini kepada peminat gaharu dan sejenis tanaman herba bernama nilam yang memberi pulangan dalam masa 6 bulan kepada pengusahanya.

1 comment:

  1. AGARWOOD WEST JAVA, Dapur Bisnis Internasional…..!!??
    http://gaharujabar.wordpress.com/

    ReplyDelete