Saturday 28 January 2012

WSJ PERCAYA ANWAR MENANG PRU-13

DALAM satu temuramah eksklusif bersama akhbar berpengaruh di Amerika Syarikat, The Wall Street Journal, Ketua Pembangkang Anwar Ibrahim berkata dia tidak kisah dengan tindakan pendakwaraya persekutuan merayu keputusan pembebasannya 9 Januari lalu; sebaliknya dia kini memfokuskan perhatian kepada pilihanraya umum ke 13 yang dijangka diadakan tahun ini.

Tambah Anwar lagi, penghakiman kes fitnah liwatnya sangat kuat dan agak mustahil untuk dirayu melainkan jika terdapat bukti dan petunjuk baru yang boleh meyakinkan supaya rayuan pengadu Saiful Bukhari Azlan diterima.

Dia menjelaskan, proses rayuan boleh memakan masa sehingga enam bulan dan dalam tempoh tersebut pilihanraya umum mungkin diadakan di saat beliau masih belum dibicarakan semula.

Perdana Menteri, Najib Razak mesti memanggil pilihanraya umum selewatnya pada Mac 2013 tetapi berdasarkan mood semasa, penganalisis berpendapat ia mungkin dibubar lebih awal yang bakal menyaksikan pertarungan pilihanraya paling sengit pernah berlaku dalam sejarah negara ini. Anwar meramalkan ia bakal berlangsung sebelum Jun atau Julai tahun ini.

Dengan rasuah dan penyelewengan semakin berleluasa dengan tujuan mengumpul dana pilihanraya, Anwar tidak ada pilihan lain melainkan menghentikan segalanya dengan memenangi pilihanraya umum demi menyelamatkan Malaysia dari risiko muflis dan kehancuran.

Anwar yang ditemuramah wartawan koresponden akhbar berkenaan di Singapura, Shibani Mahtani, berkata lagi, Najib terpaksa mengadakan pilihanraya umum lebih awal dari jangkaan kerana faktor ekonomi dunia yang semakin merosot di samping kebimbangan berlaku satu lagi krisis matawang dunia disebabkan data terbaru di Amerika Syarikat menunjukkan ketidak tentuan ekonomi Eropah boleh menjadi lebih buruk.

Akhbar itu turut meramalkan Anwar berada selangkah di hadapan Najib dari segi sokongan umum walaupun data terbaru hasil kajian beberapa institusi pengajian tinggi dan badan bukan kerajaan menunjukkan sebaliknya.

Kekuatan Anwar disokong oleh peratusan undi kaum Cina kelas pendapatan tinggi dan pertengahan yang kuat yang lebih mempercayai Anwar berbanding Najib kerana faktor ketelusan memerangi rasuah dan penyelewengan di samping kaum India yang semakin sedar; MIC tidak boleh diharapkan membela nasib kaum ketiga terbesar di negara ini.

Tambah akhbar itu lagi, beberapa negeri juga akan tumbang di tangan Pakatan Rakyat walaupun tidak menamakan negeri yang bakal bertukar tampuk pemerintahan selepas pilihanraya umum nanti.

Anwar dengan yakin merasakan kali ini Pakatan Rakyat akan berjaya memperolehi mandat lebih besar berbanding tsunami politik pada 2008 yang menyaksikan 82 kerusi berjaya dirampas dan sekaligus menafikan majoriti dua pertiga buat pertama kali dalam sejarah Malaysia.

Dengan tempoh rayuan yang masih panjang dan pilihanraya umum mesti diadakan dalam tempoh enam bulan, tidak mustahil kata akhbar itu, Anwar Ibrahim akan memimpin Pakatan Rakyat memenangi pilihanraya umum buat pertama kalinya menewaskan Barisan Nasional selain membawa Malaysia ke arah pencapaian yang setanding dengan kuasa besar ekonomi dunia seperti China, Jepun dan Singapura.

No comments:

Post a Comment