Friday 15 October 2010

SRI LIBARAN DIJADIKAN PUSAT GAY?

GAY...Benarkan Azlan mempunyai pasangan Gay di kalangan VIP di Sabah?

Oleh: MOHD YATIM SUHAILI

TIADA siapa tahu apa motif Generasi Kedua ‘Dinasti Yeo’, Azlan Yeo Bin Nasir Yeo Guan Hock kerana enggan menukar alamat dalam MyKadnya, 800214-12-5171 walaupun telah ditegur berkali-kali; melainkan Ketua Menteri Sabah merestui Azlan menggunakan kediaman rasminya di Sri Libaran, Kampung Sungai Kayu, Batu 7, Jalan Airport, 90000 Sandakan, Sabah sebagai alamat peribadinya.

Ketua Penerangan Angkatan Muda PKR Sabah, Zainuddin Hassan menyifatkan ‘sikap tidak apa Musa Aman’ telah menyebabkan rakyat berpandangan serong dan betapa ‘murahnya’ imej Kerajaan Negeri apabila alamat kediaman Ketua Menteri boleh digunakan oleh ‘Gay’ kerana sebelum ini, Mantan Ketua Daerah Sandakan, OKK Hassnar MP Ebrahim dan Naib Presiden PKR, Datuk Dr Jeffrey Kitingan telah membuat teguran secara terbuka.

“Apakah Sri Libaran dijadikan ‘Pusat Operasi Gay’ jika Musa Aman tidak menggunakan rumahnya atau memang Sri Libaran milik Azlan Yeo? Bukankah Azlan boleh didakwa di bawah Undang-Undang Suruhanjaya Syarikat Malaysia kerana menggunakan alamat palsu iaitu kediaman Ketua Menteri Sabah sebagai alamat rasminya?,” tanya Zainuddin yang kesal kerana Jabatan Pendaftaran Negara membenarkan rumah Ketua Menteri dijadikan alamat surat menyurat Azlan Yeo.



HEBAT....Azlan sedang menikmati muzik di dalam kereta sportyang yang dipandu oleh rakan gaynya.


Menurut Zainuddin, beliau tidak begitu mengenali Azlan Yeo, 30, namun daripada risikan yang dilakukannya mendapati Azlan yang bersekolah di United King Dom adalah seorang ‘Gay’ dan mempunyai ramai ‘Gila-Friend’ di Sandakan dan Kuala Lumpur.

“Bagaimana seorang yang terang-terang mempunyai kesongsangan seksual boleh dilantik sebagai Pengarah Urusan bagi GLC iaitu Gro-Warisan dan Sabah International Diaries Sdn.Bhd (SID) dan beberapa syarikat lain yang kerajaan negeri Sabah mempunyai kepentingan,” soal Zainuddin yang meyakini Ketua Menteri Sabah tahu latar belakang Azlan Yeo.

Zainuddin kesal kerana Musa hanya membiarkan sahaja Azlan Yeo ‘menglamourkan’ Sri Libaran sehingga seorang agen kurier pernah menghantar suatu bungkusan dari United Kingdom yang tertera nama pengirim, sebuah pertubuhan Gay terkenal di sana dan dipercayai bungkusan tersebut mengandungi peralatan yang digunakan oleh seorang ‘Gay’.


PROTES... OKK Hassnar pernah memprotes Azlan menggunakan kediaman rasmi Ketua Menteri Untuk alamat dua buah syarikatnya.


“Melalui risikan yang AMK lakukan, setiap malam ketika beliau berada di Sandakan, beliau akan ke kelab malam dan mempunyai VIP Room di beberapa pub yang hanya beliau boleh gunakan bilik tersebut bersama pasangan gaynya,” kata Zainuddin yang mendedahkan beliau belum pernah melihat Azlan menempah wanita atau GRO, melainkan berkumpul bersama lelaki Gay yang mula ramai di Sandakan.

Azlan yang memandu kereta mewah Mercedes 550 dan kadang kala Hummer, kata Zainuddin, sering kali dilihat minum arak bersama pasangan gaynya di beberapa lokasi kelab malam namun belum tiba masanya gambar yang diambil pihak pemantaunya didedahkan kepada media.

“Dia mempunyai sebuah kereta sport Maserati yang berharga RM2.7 juta di Kuala Lumpur, namun bebas daripada cukai sekalipun hanya secara ‘olok-olok’ ditangkap SPRM pada 8 Jun 2010 dan dibebaskan dengan ikat jamin RM50,000 tunai,” kata Zainuddin yang menyatakan ada sesuatu yang tidak kena dengan kes berkenaan yang masih dalam siasatan SPRM.

“Jika rakyat biasa yang berpendapatan RM2,000 sebulan terus diburu LHDN, namun bagi Azlan yang berpendapatan lebih RM20 juta setahun, tidak berani disentuh LHDN semata-mata kerana beliau menggunakan alamat kediaman rasmi Ketua Menteri Sabah,” ujar Zainuddin yang kesal kerana Warisan Harta Sdn.Bhd melantik Gro-Warisan sebagai agen pemeriksaan kesihatan untuk warga asing sedangkan banyak GLC lain yang berkelayakan dan hampir ‘mati’ tidak diberikan peluang.

Dengan mendapat untung bersih antara RM80 hingga RM100 bagi setiap pekerja asing, Warisan Harta Sdn.Bhd sepatutnya memperolehi ratusan juta ringgi setahun, namun semuanya masuk ke kocek Azlan Yeo yang menjadi Sub-Kontraktor dan mensubkan lagi kepada Fomema yang ditarik lesen mereka sebelum ini.

Kata Zainuddin, walaupun Azlan menggunakan nama Islam, namun pihak risikan AMK PKR sering kali melihat Azlan memasuki dan makan khinzir di restoran Cina yang menjual makanan tidak halal.

Sehubungan itu, Zainuddin mendesak agar Musa Aman membuat kenyataan rasmi apakah beliau terlibat dalam semua operasi syarikat milik Azlan Yeo dan membenarkan rumah rasminya di Sandakan digunakan sebagai alamat rasmi ‘Pusat Gay Sandakan’.

Dalam pada itu, kata Zainuddin, Naib Presiden PKR, Datuk Dr Jeffrey Kitingan telah mengheret Ketua Menteri Sabah dengan membuat laporan terhadap SPRM iaitu pertuduhan kelapan belas daripada 25 tuduhan seperti berikut;

“Telah menggunakan kedudukannya sebagai Ketua Menteri Sabah, Menteri Kewangan Sabah dan Pengerusi Jawatankuasa Keselamatan Dalam Negeri Sabah mengarahkan Kerajaan Persekutuan MEMBATALKAN khidmat FOMEMA SDN. BHD (agensi pemeriksaan kesihatan pekerja asing di Sabah) dan melantik syarikat proksinya, GROWARISAN SDN. BHD menjalankan tugas penting berkenaan. Musa secara sedar telah membenarkan proksinya, AZLAN BIN NASIR @ YEO GUAN HOCK (anak NASIR YEO) menggunakan alamat rumah kediaman rasmi MUSA, SRI LIBARAN, Kampung Sungai Kayu, Batu 7, Jalan Airport, 9000 Sandakan sebagai alamat tetap. Azlan dilantik sebagai Pengarah GROWARISAN SDN.BHD pada 2 November 2006. Musa juga sedar bahawa syarikat berkenaan hanya mempunyai modal berbayar RM100 sahaja. Akibatnya GROWARISAN SDN.BHD yang mengambil alih tu-gas Fomema pada Disember 2006 terpaksa melantik FOMEMA SDN. BHD sebagai Subkontraktor kerana mereka tidak mempunyai pengalaman, logistik dan kewangan. GROWARISAN kini bertindak sebagai CETI memungut wang daripada FOMEMA SDN.BHD pada kadar RM15 seorang pekerja asing yang diperiksa TANPA MELAKUKAN SEBARANG KERJA kerana semua kakitangan, sistem komputer dan modal dikeluarkan oleh FOMEMA SDN.BHD yang juga hanya menerima RM15, manakala bakinya untuk yuran klinik, makmal dan x-ray.”

Zainuddin juga turut mendesak Kerajaan Persekutuan agar membatalkan Memorandum Persefahaman (MoU) antara Agensi Nuklear Malaysia dan Growarisan Sdn Bhd membabitkan kerjasama perkhidmatan teknikal dan latihan dalam bidang radiologi perubatan dan pendidikan perubatan berterusan (CME) di Malaysia; ekoran kejayaan Gro-Warisan menubuhkan satu jabatan untuk memproses pengauditan filem x-ray iaitu pusat Jaminan Kualiti X-ray, kerana percanggahan kepentingan Ketua Menteri disebabkan Azlan mendakwa hanya menjadi Proksi kepada Musa Aman.

No comments:

Post a Comment