Tuesday 18 September 2012

SKANDAL PINJAMAN SME BANK?




Oleh : JAYANTHI GEETHA SUKUMARAN

SURUHANJAYA Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) digesa lebih bertanggung jawab menjalankan siasatan berhubung Skandal Pinjaman Perniagaan oleh pemimpin UMNO di Malaysia setelah Ahli Parlimen Labuan, Datuk Mohd Yusof Mahal yang dijatuhi hukuman bankrap setelah gagal membayar hutang sejumlah RM16 juta kepada Sabah Development Bank yang dibuat atas kapasitinya sebagai Pengarah dan Pemegang Saham Labindo Engineering Sdn.Bhd.

Ketua Penerangan Angkatan Muda Parti Keadilan Rakyat Sabah, Citra Masadi yang membuat kenyataan demikian setelah kajian AMK Sabah menemui satu lagi kes menarik minat pihaknya dan kali ini membabitkan Bank Industri Kecil dan Sederhana (SME Bank) berhubung satu pinjaman sejumlah RM7 juta oleh THO Resources Sdn.Bhd (296474-P).

"Kita percaya pinjaman RM7 Juta dibuat oleh Ting Hua Ong, Pengarah THO Resources Sdn.Bhd yang sebenarnya dimiliki oleh kroni dan proksi Ahli Parlimen Silam, Haji Salleh Kalbi ini tidak teratur dan berlaku salah urus terutama Hotel Mido hanya bernilai RM2 juta dan ubahsuai hanya memerlukan RM1.5 juta; kenapa perlukan RM7 juta daripada SME Bank?," tanya Citra yang mendesak penyiasatan rapi kerana pinjaman yang diluluskan pada 23 Mac 2009 berkenaan tidak telus.

Tegas Citra, Hotel Mido yang pernah diserang lanun dan kini dijenamakan semula sebagai Silam Dynasty terletak di MDLD 0604, Jalan Teratai, 91122 Lahad Datu dikhuatiri sebagai 'Gedung Mencuci Wang' Peruntukan Ahli Parlimen Silam sejak tiga tahun lalu.

Kata Citra, bagi sebuah bandar yang sekecil Lahad Datu yang kadar penginapanya amat rendah, adalah tidak masuk akal jika THO mampu membayar balik pinjaman secara berkala melainkan menjalankan kegiatan mencuci wang peruntukan projek; terutama Projek Kecil Peruntukan Khas Ahli Parlimen Silam sejumlah RM2 juta setahun.

"Hotel ini adalah 'Percuma' kerana peruntukan Ahli Parlimen tidak diagehkan secara telus dan pihak kami telah menyerahkan banyak bukti kepada SPRM berhubung projek yang tidak pernah diserahkan oleh pembekal (MP Perdana & MP Machinery) kepada penerima," ujar Citra yang menjelaskan ramai Ketua Cawangan memfailkan aduan rasmi bahawa mereka tidak menerima peruntukan yang dijanjikan, sebaliknya hanya seratus dua wang tunai sebagai sogokan.


Citra menarik perhatian, hasil semakannya dengan Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) pihaknya mendapati Salleh Kalbi telah menggunakan dua orang proksinya iaitu Sahar Bin Saka 621130125453/H0644591 (sejak 9 September 2008)  dan Norul Akmar Binti Khir Azman  790822125910  (sejak 16 April 2007) kerana Ting Hua Ong  661226135089/ K0106949 telah menjadi Pengarah Urusan syarikat berkenaan sejak 29 April 1994.



 

PENGARAH.....Ketiga penama ini merupakan Lembaga Pengarah THO Resources Sdn.Bhd yang bertuah kerana mendapat layanan istimewa SME Bank.

 



SAHAM.....Ketiga pengarah ini turut menjadi Pemegang Saham THO Resources Sdn.Bhd untuk menjadikannya berstatus Bumiputera.




LIABILITI.....Bagaimana SME Bank boleh memberi pinjaman mudah kepada THO Resources Sdn.Bhd sedangkan pulangan hasil daripada Hotel Silam Dynasty ini tidak ekonomik.



Salleh dan Ting, kata Citra adalah rakan sepersekolahan di SMK Agaseh Lahad Datu dan merupakan kontraktor pembekal semua projek kecil Ahli Parlimen Silam; manakala Norul adalah wanita misteri yang tidak dikenali.

THO Resources Sdn.Bhd (296474-P) yang diaktifkan sebaik sahaja Salleh menjadi Ahli Parlimen Silam pada 2008 mempunyai modal berbayar sejumlah 1.4 juta daripada modal yang dibenarkan sejumlah 5,000,000 saham yang berniliai 1.00 setiap saham.

Merujuk kepada pemilikan saham kata Citra, Sahar Bin Saka dan Ting Hua Ong masing-masing memiliki 560,000 saham; manakala Norul Akmar Binti Khir Azman  memiliki 280,000 unit saham.

Kata Citra, sebagai AJK UMNO Libaran dan Ahli Majlis Tertinggi Persatuan Komuniti Bugis Sabah (PKBS) yang tidak bergaji serta mempunyai syarikat pembinaan yang dorman, Sihat ND Holding Sdn. Bhd. (694476P) yang dorman; adalah tidak mungkin bagi Sahar mendapatkan pinjaman bank RM7 juta daripada SME Bank kerana tidak layak dari segi monetary.






BANGGA....TYT mungkin berbangga merasmikan Hotel Silam Dynasty yang belum diluluskan OC atau ada agenda tersembunyi di sebaliknya?



"Jika bukan Salleh menggunakan kedudukannya sebagai Ahli Parlimen Silam dan mempunyai kepentingan, sudah pasti THO Resources gagal meminjam daripada SME Bank. Jangankan RM7 juta, satu juta pun tidak layak," kata Citra yang menegaskan berlaku amalan rasuah dalam kelulusan SME Bank dan salahguna kuasa oleh Salleh Kalbi.

Citra menekankan adalah tidak mungkin Sahar meminjam wang daripada isterinya, Siti Rosiah Abd Hamid seorang guru di SMK Kem Tentera, Sandakan untuk menjalankan perniagaan Hotel Silam Dynasty dan membayar hutangnya dengan SME Bank.

Menurut Citra, Sahar sebelum ini merupakan mangsa penipuan 'Pegawai Khas Perdana Menteri' Nurhidayah Binti Abdullah@ Helen Lim yang turut memperdaya Salleh Kalbi dan hampir seluruh jabatan kerajaan di Lahad Datu, Tawau dan Sandakan; termasuk Angkatan Tentera Malaysia.

Kata Citra lagi, beliau tidak tahu sama ada TYT Negeri Sabah, Tun Juhar Mahiruddin yang sudi merasmikan HotelSilam Dynasty pada 28 Jun 2011 turut memiliki 'saham' atau turut diperdaya Salleh setelah diketahui umum hotel berkenaan belum mendapat OC sehingga ke hari ini setelah pelan tata atur dan nama hotel ditukar.

Persoalannya kata Citra, kenapa Kerajaan Negeri Sabah membenarkan Pegawai Daerah Lahad Datu, Haji Zulkifli Nasir masih menginap di hotel berkenaan setelah rumahnya dirobohkan ketika pembinaan jalan berkembar Bulatan Hospital sehingga ke Sri Perdana dan rumah Projek Perumahan Landswap yang ditelah disiapkan Fordeco Construction belum diserahkan kepada Kerajaan Negeri.

"Mungkin inilah ciri-ciri calon BN pada pilihanraya umum akan datang," kata Citra yang merujuk kepada kesungguhan Sahar yang berkampung di Semenanjung Malaysia kerana melobi calon Parlimen Libaran untuk dirinya bagi menggantikan Datuk Jusli Ajirul yang kononnya bakal digugurkan.




27 comments:

  1. Setakat mana kebenaran dakwaan mereka ini rasanya kita masih tidak pasti lagi. Jadi kita tidak perlu percaya sangat dengan semua ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau sudah buat laporan polis. tunggu saja la hasil siasatan

      Delete
    2. yang penting sisatan dilakukan dengan telus dan adil.

      Delete
    3. Kita tunggu sahaja hasil siasatan nanti.. jika benar bersalah, baru ambil tindakan.

      Delete
    4. Hello semua,
      Nama saya Encik, Rugare Sim. Saya tinggal di Belanda dan saya seorang lelaki yang gembira hari ini? dan saya memberitahu diri saya bahawa mana-mana pemberi pinjaman yang menyelamatkan saya dan keluarga saya dari keadaan miskin kami, saya akan merujuk mana-mana orang yang mencari pinjaman kepadanya, dia memberi kebahagiaan kepada saya dan keluarga saya, saya memerlukan pinjaman sebanyak € 300,000.00 untuk memulakan hidup saya sepenuhnya kerana saya seorang Bapa tunggal dengan 2 orang anak Saya bertemu dengan pemberi pinjaman yang jujur ​​dan takut kepada Allah ini yang membantu saya dengan pinjaman sebanyak €300,000.00, dia seorang yang takut kepada Allah, jika anda memerlukan pinjaman dan anda akan membayar balik pinjaman sila hubungi dia beritahu dia bahawa (Encik, Rugare Sim) merujuk anda kepadanya. Hubungi En, Mohamed Careen melalui e-mel: (arabloanfirmserves@gmail.com)


      BORANG MAKLUMAT PERMOHONAN PINJAMAN
      Nama pertama......
      Nama tengah.....
      2) Jantina:.........
      3) Amaun Pinjaman Diperlukan:.........
      4) Tempoh Pinjaman:.........
      5) Negara:.........
      6) Alamat Rumah:.........
      7) Nombor Telefon Bimbit:.........
      8) Alamat e-mel..........
      9) Pendapatan Bulanan:.....................
      10) Pekerjaan:..........................
      11) Laman web manakah anda di sini tentang kami.....................
      Terima kasih dan salam mesra.
      E-mel arabloanfirmserves@gmail.com

      Delete
  2. Citra sekarang cuba mencari kesalahan orang lain dengan pelbagai isu. Tapi ada bukti jugakah Citra untuk mengatakan semua ini.

    ReplyDelete
  3. Pihak SPRM perlu siasat kes sebaik mungkin.

    ReplyDelete
  4. Nurhidayah ni belum lagi kena apa2 tindakan ka..lama sudah dikesan dia penipu ni.pura2 jadi pegawai khas PM.

    ReplyDelete
  5. dakwaan perlu ada bukti, jgn buat dakwaan kosong.

    ReplyDelete
  6. SPRM siasat dakwaan ini untuk bersihkan keadaan.

    ReplyDelete
  7. tidak payah la Citra masuk media kalau sekadar menunjuk2 yang dia kononnya lebih FBI dari FBI.. bawa saja kes ini ke balai polis dan follow up kes ini di balai polis..

    ReplyDelete
  8. Am pemberi pinjaman uang, saya menawarkan pinjaman sepanjang hari, saya menawarkan baik pinjaman pribadi dan pinjaman bisnis, dan saya menawarkan pinjaman jangka panjang dan pendek lond jadi jika Anda tertarik, tidak ada masalah, saya ingin Anda untuk hanya menghubungi saya sekarang melalui alamat email saya (youngpao.loanserivice255@gmail.com)

    ReplyDelete
  9. biar la drang dgan urusan masing2 baa pa yg paling pnting kta jga ank istri masing2 dan bahagia kn drang kn dri pada kta memburukan org lain kn,kerana bila kta mburuk kn org lain sebenarnya indivu tersebut yang x btul tu.....

    ReplyDelete
  10. pegawai khaslah sangat baju pun org bagi nak temberang
    klu dah penipu tu penipu lah juga sudahnyakan
    tak kisahlah dengan cara apa klu berani sangat mailah kl klu nak menyamar sangat......
    taulah tingginya langit satgi x cukup kaki nak lari......

    ReplyDelete
  11. Adakah anda sedang mencari pinjaman? Kami menawarkan pinjaman yang dirancang untuk memenuhi keperluan kewangan dan peribadi anda Pinjaman perniagaan dengan skim kelulusan pinjaman cepat. Kami meminjam wang dari mereka yang memerlukan bantuan kewangan, kami memberi kredit kepada orang yang mempunyai kredit yang buruk atau memerlukan wang untuk membayar bil, untuk melabur dalam perniagaan ini. Anda tidak perlu bimbang, kerana anda berada di tempat yang betul, saya menawarkan pinjaman dengan kadar faedah yang rendah sebanyak 2%, jadi jika anda memerlukan pinjaman, saya ingin anda menghubungi saya hanya di alamat email ini: gloriasloancompany@gmail.com / Nombor Whatspp: + 1 (267) 527-9742
    PERMOHONAN MAKLUMAT KREDIT YANG DIPERLUKAN:
    1) Nama penuh: ............
    2) Jantina: .................
    3) Umur: ........................
    4) Negara: .................
    5) Nombor Telefon: ........
    6) Kerja: ..............
    7) Pendapatan: ......
    8) Jumlah Pinjaman Diperlukan: .....
    9) Pinjaman: ...............
    10) Objektif pinjaman: ...........

    ReplyDelete
  12. Adakah anda sedang mencari pinjaman? Kami menawarkan pinjaman yang dirancang untuk memenuhi keperluan kewangan dan peribadi anda Pinjaman perniagaan dengan skim kelulusan pinjaman cepat. Kami meminjam wang dari mereka yang memerlukan bantuan kewangan, kami memberi kredit kepada orang yang mempunyai kredit yang buruk atau memerlukan wang untuk membayar bil, untuk melabur dalam perniagaan ini. Anda tidak perlu bimbang, kerana anda berada di tempat yang betul, saya menawarkan pinjaman dengan kadar faedah yang rendah sebanyak 2%, jadi jika anda memerlukan pinjaman, saya ingin anda menghubungi saya hanya di alamat e-mel ini: gloriasloancompany@gmail.com / Number Whatspp: + 1 (267) 527-9742
    PERMOHONAN MAKLUMAT KREDIT YANG DIPERLUKAN:
    1) Nama penuh: ............
    2) Jantina: .................
    3) Umur: ........................
    4) Negara: .................
    5) Nombor Telefon: ........
    6) Kerja: ..............
    7) Pendapatan: ......
    8) Jumlah Pinjaman Diperlukan: .....
    9) Tempoh pinjaman: ...............
    10) Alasan pinjaman: ...........
    11) Adakah anda memohon dan telah ditolak? Kalau begitu........

    ReplyDelete
  13. saya ingin memulangkan semua kemuliaan kepada Allah SWT atas apa yang dia gunakan Ibu Rossa lakukan dalam hidup saya, nama saya adalah Mira Binti muhammad dari bandar klang di malaysia, saya seorang janda dengan 2 anak, suami saya meninggal di dalam kereta kemalangan dan sejak itu kehidupan menjadi sangat kasar bagi saya dan keluarga saya dan saya telah cuba untuk mendapatkan pinjaman dari bank-bank di sini di malaysia dan saya dinafikan dan ditolak kerana saya tidak mempunyai cagaran dan tidak boleh mendapatkan pinjaman dari bank dan saya sangat sedih
    pada hari ini yang setia ketika saya melalui internet, saya melihat kesaksian Annisa berkarya tentang bagaimana dia mendapat pinjaman dari Ibu Rossa dan saya menghubunginya untuk bertanya tentang ibu Rossa dan betapa benarnya pinjaman dari ibu Rossa dan dia memberitahu saya memang benar dan saya menghubungi Ibu Rossa dan memohon pinjaman dan pinjaman saya diproses dan diluluskan dan dalam masa 24 jam saya mendapat amaran wang pinjaman saya dalam akaun saya dan ketika saya menyemak akaun saya pinjaman saya utuh dan saya sangat gembira dan saya telah bersumpah bahawa mana-mana syarikat yang meminjamkan pinjaman saya akan memberi keterangan mengenai syarikat itu, jadi saya ingin menggunakan ini medium untuk memberi nasihat kepada semua orang yang memerlukan pinjaman untuk menghubungi ibu Rossa melalui e-mel: rossastanleyloancompany@gmail.com dan anda boleh juga menghubungi saya melalui e-mel saya: mirabintimuhammed@gmail.com untuk maklumat dan juga kawan saya Annisa Barkarya melalui e-melnya: annisaberkarya@gmail.com

    ReplyDelete
  14. Hari yang baik untuk semua warganegara Indonesia dan juga semua ASIA, nama saya ialah Puan Nurliana Novi, saya ingin berkongsi kesaksian hidup saya di sini di platform ini untuk semua rakyat Indonesia dan seluruh Asia berhati-hati dengan peminjam di internet, Allah telah menyokong saya melalui ibu Puan Elina yang baik

     Selepas beberapa tempoh cuba mendapatkan pinjaman dari institusi kewangan dan ditolak secara berterusan, jadi saya memutuskan untuk mendaftar melalui pinjaman dalam talian tetapi saya ditipu dan saya kehilangan Rp 15,000,000 dengan peminjam pinjaman yang berbeza.

    Saya menjadi sangat terdesak untuk mendapatkan pinjaman, jadi saya berbincang dengan seorang teman saya yang kemudiannya mengarahkan saya kepada Puan Elina, yang merupakan pemilik syarikat pemberi pinjaman global, jadi kawan saya meminta saya memohon dari Puan Elina, jadi saya meramalkan keberanian dan dihubungi Puan Elina.

    Saya memohon untuk pinjaman sebanyak Rp500,000,000 dengan kadar faedah 2%, jadi pinjaman itu telah diluluskan dengan mudah tanpa tekanan dan semua pengaturan dibuat atas pemindahan kredit, kerana ia tidak memerlukan cagaran dan jaminan untuk pinjaman pemindahan Saya hanya diberitahu untuk mendapatkan sijil perjanjian lesen permohonan Mereka untuk memindahkan kredit saya dan dalam masa kurang dari dua jam wang pinjaman telah dimasukkan ke dalam akaun bank saya.

    Saya fikir ia adalah satu jenaka sehingga saya menerima panggilan dari bank saya bahawa akaun saya dikreditkan dengan jumlah sebanyak Rp500,000,000. Saya sangat gembira bahawa ALLAH telah akhirnya menjawab doa saya dengan memerintahkan pinjaman saya dengan pinjaman asal saya, yang telah memberikan saya keinginan hati saya.


    Mereka juga mempunyai pasukan pakar yang akan menasihati anda tentang jenis perniagaan yang anda ingin melabur dan bagaimana untuk melabur wang anda, supaya anda tidak akan pernah bangkrut lagi dalam hidup anda.


    Semoga ALLAH memberkati Ibu Elina kerana membuat hidup mudah bagi saya, maka saya menasihati sesiapa yang berminat untuk mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Puan Elina melalui e-mel: elinajohnson22@gmail.com untuk pinjaman anda

    Terdapat syarikat palsu lain dalam talian menggunakan kesaksian saya untuk mencapai keinginan mementingkan diri mereka, saya satu-satunya dengan kesaksian yang benar ini, apabila anda menghubungi kemudian meminta mereka untuk bukti ada pembayaran kepada ibu, sila berhati-hati orang-orang ini baik-baik saja

    Akhirnya saya ingin mengucapkan terima kasih kepada semua kerana meluangkan masa untuk membaca kesaksian hidup saya yang sebenarnya tentang kejayaan saya dan saya berdoa Tuhan akan melakukan kehendak-Nya dalam hidup anda.
    Satu lagi nama saya adalah mrs nurliana novi, anda boleh menghubungi saya untuk maklumat lanjut melalui e-mel saya: nurliananovi96@gmail.com

    ReplyDelete
  15. Adakah anda memerlukan pinjaman? JIKA YA! Hubungi Hobelman Finance and Mortgages Limited® Untuk jumlah pinjaman kecil dan besar. Kami menawarkan pinjaman dengan kadar faedah yang berpatutan sebanyak 2%. Hubungi kami hari ini melalui e-mel di hobelmanfinance@gmail.com dan kerja anda dengan kami akan menjadi pengalaman yang baik. +17816567138 kredit terbuka kepada semua tanpa mengira kewarganegaraan.

    ReplyDelete
  16. Halo, nama saya ialah Aishyah Bin syafiq, saya masih tidak percaya kerana saya tidak pernah dalam hidup saya percaya terdapat pinjaman pemberi pinjaman dalam talian sebenar akibat pengalaman saya yang ditipu oleh syarikat palsu di Filipina, tetapi kawan saya Sharifah Amirul memperkenalkan saya kepada dr. Robert, seorang peminat yang baik hati dan pemberi pinjaman pinjaman tulen yang meminjamkan saya pinjaman sebanyak RM15,000, Sharifah Amirul memberitahu saya mengenai Dr. Robert. bagaimana dia mendapat pinjaman daripada firma kewangan Robert Robert dan menunjukkan bukti pemindahan pinjaman dari akaun syarikat Dr Robert kerana pinjamannya telah diluluskan.
    Saya masih ragu-ragu sehingga saya menghubungi Dr Robert dengan ketakutan yang besar di hati saya, tetapi kejutan terbesar saya adalah untuk berjaya dan menerima pinjaman dan memulakan perniagaan yang baik dan kejutan yang paling besar, permintaan pinjaman saya telah diluluskan oleh Dr, Robert dan dalam masa 48 jam pemprosesan, saya mendapat pinjaman saya dipindahkan ke akaun bank saya dan sehingga kini saya masih terkejut dan saya telah bersumpah bahawa mana-mana syarikat pinjaman yang memberi pinjaman kepada saya, saya akan memberi keterangan mengenai syarikat pinjaman itu
    jadi saya menggunakan peluang ini untuk menasihati semua saudara lelaki dan saudara perempuan saya yang memerlukan pinjaman untuk menghubungi Dr Robert melalui
    e-mel: robertwestradefinancefirm@gmail.com
    dan anda juga dapat menghubungi saya melalui saya
    e-mel: aishyahsyafiq1985@gmail.com atau anda juga boleh menghubungi rakan saya yang memperkenalkan saya kepada Dr. Robert melalui
     e-mel: sharifahamirul05@gmail.com untuk maklumat lanjut
    Semoga Allah SWT terus memberkati Dr. Robert kerana mengubah keadaan kewangan saya dengan lebih baik dan saya berharap dia menjalani kehidupan yang panjang

    ReplyDelete
  17. Halo,
    Saya adalah Mrs. Maggie Zeko, pemberi pinjaman pinjaman swasta yang memberi Anda kesempatan untuk meminjam uang. Apakah Anda memerlukan pinjaman mendesak untuk melunasi hutang Anda dan membutuhkan pinjaman untuk meningkatkan bisnis Anda? Sudahkah anda ditolak oleh bank dan lembaga keuangan lainnya? Apakah Anda memerlukan pinjaman konsolidasi atau pinjaman hipotek? Sesuatu yang lebih? kami di sini untuk mengakhiri semua masalah keuangan Anda. Kami meminjamkan uang kepada orang-orang yang membutuhkan bantuan keuangan, dan mereka yang membutuhkan uang untuk membayar tagihan mereka dan untuk berinvestasi dalam bisnis. tingkat bunga kami adalah 2%, dan saya ingin menggunakan media ini untuk memberi tahu Anda bahwa kami dapat memberikan bantuan yang andal dan bermanfaat dan bersedia menawarkan pinjaman kepada Anda. Jadi silahkan hubungi kami melalui email di:
    maggiezeko@gmail.com

    ReplyDelete
  18. Halo, saya Puan GLORIA Peminjam Pinjaman Swasta. Kami memberi pinjaman kepada syarikat 2% yang lebih rendah. Adakah anda memerlukan pinjaman segera untuk membayar hutang, ATAU anda memerlukan pinjaman perniagaan untuk meningkatkan perniagaan anda, membayar bil anda dan meningkatkan kesuburan syarikat anda? telahkah anda
    ditolak oleh Bank dan institusi kewangan lain? kami memberikan perkhidmatan yang baik kepada individu, korporat, lelaki dan wanita perniagaan dan kami bersedia membantu orang yang bersedia menulis kepada syarikat kami dan mendaftar dengan kami dan kami akan membantu ramai orang yang secara kewangan turun. Bagaimanapun, Opportunity Finance berada di Langkah Pintu anda, jadi hubungi kami hari ini melalui e-mel di: (gloriasloancompany@gmail.com) atau WhatsApp
    Nombor + 1 (631) 483-9037 dan dapatkan pinjaman anda hari ini.
    Puan Gloria S MD / Ketua Pegawai Eksekutif
    KEPERLUAN KREDIT MAKLUMAT YANG DIPERLUKAN:
    1) Nama penuh: ............
    2) Jantina: ............ .....
    3) Umur: ........................
    4) Negara: .................
    5) Nombor Telefon: ........
    6) Kerja: ..............
    7) Pendapatan: ......
    8) Jumlah Pinjaman Diperlukan: .....
    9) Tempoh pinjaman: ...............
    10) Sebab untuk pinjaman: ...........
    11) Adakah anda memohon dan ditolak? Kemudian ........
    12) Adakah anda bercakap bahasa Inggeris .......
    Best Regard

    ReplyDelete
  19. Saya ingin kembali semua kemuliaan Allah atas apa yang dia gunakan Ibu Alicia Radu lakukan dalam hidup saya, nama saya Yetty Sunarsih dari Sandakan di malaysia, saya janda dengan 3 anak, suami saya mati dalam kemalangan kereta dan sejak itu kehidupan telah menjadi sangat kasar kepada saya dan keluarganya dan saya telah berusaha untuk mendapatkan pinjaman dari bank-bank di sini di malaysia dan saya dinafikan dan ditolak kerana saya tidak mempunyai cagaran dan tidak boleh mendapatkan pinjaman dari bank dan saya sangat sedih
    pada hari ini yang setia ketika saya melalui internet, saya melihat kesaksian ROBBI bagaimana dia mendapat pinjaman dari Ibu Alicia Radu dan saya menghubunginya untuk bertanya mengenai Ibu dan betapa benarnya pinjaman dari Ibu Alicia Radu dan dia memberitahu saya bahawa benar dan saya menghubungi Ibu Ibu Alicia Radu dan memohon pinjaman dan pinjaman saya diproses dan diluluskan dan dalam masa 24 jam saya mendapat amaran wang pinjaman saya dalam akaun saya dan ketika saya memeriksa akaun saya pinjaman saya utuh dan saya sangat gembira dan saya bersumpah bahawa mana-mana syarikat yang meminjamkan pinjaman saya akan memberikan penerangan mengenai syarikat itu, jadi saya ingin menggunakan medium ini untuk memberi nasihat kepada setiap orang yang memerlukan pinjaman untuk menghubungi Ibu Alicia Radu melalui e-mel: (aliciaradu260@gmail.com) dan anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: (yettysunarsihs850@gmail.com) untuk maklumat dan juga teman saya Annisa Barkarya melalui email nya :( robbi5868@gmail.com)

    ReplyDelete
  20. saudara-saudara

    Saya di sini untuk bersaksi tentang kebaikan Allah dalam hidup saya dan bagaimana saya diselamatkan dari tekanan finansial karena bisnis saya sedang menurun dan keluarga saya dalam keadaan asulit sehingga kami bahkan tidak dapat membayar uang sekolah untuk anak-anak, karena kepahitan mengambil alih hatiku
    Suami saya juga menggagalkan karena kami menjalankan bisnis keluarga di (Surabaya, Jawa Timur) dimana kami jadi bingung suami saya mencoba untuk mendapatkana pinjaman dari bank dia menolak pinjaman jadi dia online mencari pinjaman karenaa dia ditipu oleh sone imposters online yang menjanjikan kepadanya pinjaman dan mengatakan harus membayar biaya untuk mendapatkan pinjaman sehingga husbank saya meminjam uang dari teman-temannya untuk membayar biaya maka mereka meminta biaya lagi dengan beberapa alasan dia harus pergi dan meminjam dari saudaranya di (Bekasi) untuk memastikan dia mendapatkan pinjaman setidaknya untuk membi/aayai kebutuhan keluarga dan setelah dia membuat biaya, dia diminta untuk membayar lagi dengan alasan tertentu, hal ini membuat keluarga kelaparan meningkat sehingga kami harus mengumpulkan makanan dari tetangga dekat kami. dan selama berbulan-bulan kami menderita dan bisnis ditutup untuk sementara waktu
    Jadi satu sore yang setia sekitar pukul 14:00 tetangga dekat ini menelepon saya dan mengatakan bahwa dia akan mendapatkan pinjaman dari perusahaan pinjaman secara online sehingga jika dia mendapatkan pinjaman, dia akan mengenalkan saya ke perusahaan tersebut sehingga kami pergi ke ATM bersama-sama dan Memeriksa pinjaman itu tidak ada sehingga kami menunggu sekitar 30 menit kemudian kami mendapat peringatan di teleponnya dari banknya bahwa dia telah menerima monney di akunnya sehingga kami memeriksa saldo rekeningnya dan lihatlah 300 juta kepadanya sebagai pinjaman
    Segera saya berteriak di depan umum sambil menangis dan pada saat itu yang bisa saya pikirkan adalah jika saya dengan jumlah seperti itu, masalah saya berakhir, jadi kami pulang ke rumah saya tidak memberi tahu suami saya, dari 1 juta dia memberi saya saya membeli beberapa bahan makanan di rumah dan berlangganan dan tetangga saya dan saya meminta pinjaman kepada perusahaan karena dia memberi saya pedoman sehingga kami mengikuti prosesnya karena prosesnya sama sehingga setelah semua prosesnya, rekan-rekan saya diberi pinjaman oleh saya

    .(`’•.¸(` ‘•. ¸* ¸.•’´)¸.•’´)..
    «´ ONE BILLION RISING FUND¨`»
    (onebillionrisingfund@gmail.com)
    ..(¸. •’´(¸.•’´ * `’•.¸)`’•.¸ )..
    BBM: D8E814FC

    Anda juga bisa mendaftar sekarang dan menyelesaikan masalah keuangan Anda
    Saya berbagi cerita ini karena saya tahu bahwa begitu banyak orang di luar sana memerlukan bantuan keuangan dan perusahaan akan membantu Anda
    Gmail saya adalah

    Ratu Efendi Lisa
    efendiqueenlisa@gmail.com

    ReplyDelete
  21. Apakah Anda memerlukan pinjaman pelunasan utang untuk membayar tagihan Anda? Ingin mengendalikan utang Anda hari ini? Penawaran perpanjangan pinjaman bisnis sekarang? Apakah Anda memerlukan pinjaman untuk membayar tagihan Anda? Apakah Anda memerlukan pinjaman? Apakah Anda memerlukan pinjaman pribadi? Pinjaman ekspansi bisnis? Memulai bisnis, pendidikan, konsolidasi utang. Pinjaman uang keras. Pinjaman untuk apa saja? Kami menawarkan pinjaman tanpa pemeriksaan kredit dengan tingkat bunga rendah 2%, E-mail: (richardcosmos5@gmail.com)

    Tawaran pinjaman mendesak.

    ReplyDelete