Oleh : NASPAZI
SEJAK penubuhan Malaysia ditandatangani
pada 9 Julai 1963 dan selepas pemasyhuran penggabungan rasminya pada 16
September 1963, Sabah sudah mula pesat membangun dengan pembiayaan pendidikan
yang diutamakan serta percuma.
Kekayaan dan kemewahan Sabah
juga melimpah, walaupun hasil bumi belum diteroka sepenuhnya dalam konteks era
70-an atau di zaman pemerintahan USNO.
Tetapi, pasca USNO Sabah
sudah mula menjunam ke dalam gaung kebodohan muktamad yang dipaksakan ke
atasnya oleh Malaya dalam konteks dan senario hanya menjadi barua kuda
tunggangan kepada regim Malaya, yang sudah lebih dari tiga puluh tahun telah
berlalu dan apa yang Sabah dapat sekarang hanyalah bacaan kemiskinan dan
keaiban mutlak.
Tun Mustapha dan Tun Fuad Stephens
adalah pengasas kemerdekaan Sabah pada 31 Ogos 1963. Selepas dua minggu Sabah
mengisytiharkan kemerdekaannya, Sabah bersama-sama dengan Malaya, Singapura dan
Sarawak telah membentuk Malaysia (bukan masuk Malaysia) pada 16 September 1963.
Dalam erti kata lain, tanpa Tun Mustapha dan Tun Fuad Stephens Malaysia tidak
terbentuk atau Malaysia tidak wujud.
Namun begitu, pada tahun
1975 Tun Razak telah mendesak Tun Mustapha untuk meletak jawatan sebagai Ketua
Menteri Sabah, sebab Tun Mustapha telah
menolak atau tidak bersetuju dengan pulangan royalti minyak 5% kepada Sabah
yang dicadangkan oleh Tun Razak.
Tetapi, Tun Mustapha bukan
sahaja enggan meletak jawatan sebagai Ketua Menteri Sabah, bahkan menuntut Tun
Razak untuk memberikan pulangan royalti minyak 45% kepada Sabah, dengan alasan
Sabah memerlukan wang yang banyak untuk membiayai pendidikan dan pembangunan.
Tatkala Tun Mustapha enggan
meletak jawatan, Tun Razak telah bertekad untuk menjatuhkan Tun Mustapha dan
USNO. Yang demikian, Tun Razak telah menubuhkan parti BERJAYA untuk mencabar
USNO.
Seterusnya, Tun Razak telah
mengarahkan Tun Fuad Stephens dan Tan Sri Harris Salleh untuk memimpin parti
BERJAYA bagi menentang USNO dan Tun Mustapha.
Mereka juga telah
melancarkan pelbagai bentuk tuduhan fitnah jahat terhadap Tun Mustapha sebagai
seorang pemimpin yang tidak bertanggungjawab, kejam dan bercadang untuk
melantik dirinya sendiri sebagai Sultan Sabah.
Ekoran dari itu, Tun
Mustapha dan USNO kalah juga akhirnya. Lantaran kekalahan USNO kepada BERJAYA
pada 14 April 1976, maka bukan sahaja royalti minyak 5% kepada Sabah
ditandatangani, bahkan telah mengakibatkan kepada penyerahan besar-besaran
hampir seluruh jabatan kerajaan negara Sabah termasuk Pulau Labuan kepada
Malaya atas nama demi ‘Kerajaan Pusat’ dan ‘Integrasi Nasional’ apanama
kononnya.
Yang demikian, ia merupakan
awal mula kepada penghancuran peradaban Sabah bermasyarakat, berkerajaan,
bernegara dan akhirnya Malaya telah menjatuhkan status negara Sabah kepada
status negeri pada 27 Ogos 1976 dan ternyata rakyat Sabah hanya mengangguk
sahaja.
Mengapakah rakyat Sabah
hanya mengangguk sahaja kepada kemahuan, pelanggaran dan pencabulan mutlak
Malaya terhadap ‘Perjanjian 20 Perkara’ dan ‘Perjanjian Malaysia 1963’ yang
menjadi prinsip dasar kepada pembentukan Malaysia?
Jawapan mudahnya adalah
kerana Sabahan telah dilanda badai kekaburan jati diri dan identiti nasional
atau sudah bankrap nasionalisme.
Sesungguhnya, kekaburan jati
diri, identiti nasional dan kebankrapan nasionalisme Sabahan, sama ada
menggunakan alasan atas kehendak zaman atau hanya satu bentuk pengkhianatan
kepada jati diri dan identiti nasional leluhur Sabahan silam, yang nyata telah
mengakibatkan kepada kecairan dan kehancuran jati diri dan identiti nasional
Sabahan sendiri, lantaran diasimilasikan ke dalam identiti nasional Melayu baru
dan nasionalsme Malaya atas nama Malaysia.
Sabah Dilanda Kekaburan
Identiti
Betapa, identiti nasional
sering dianggap sebagai keadaan semula jadi dan anugerah Tuhan. Tetapi,
benarkah begitu dalam situasi cabaran dunia moden? Pendekatan pemikiran dalam
konteks dunia moden atau masa kini, begitu melihat identiti nasional sebagai
pembinaan sosial. Dalam erti kata lain, identiti nasional boleh dibangun,
dihancur dan dibangunkan semula.
Menurut David Campbell
(1998), identiti nasional tidak bersifat baku, kekal atau tetap, tetapi relatif
dan mengalir. Justeru, pengembaraan untuk mencari identiti nasional tidak
pernah mencapai ke titik akhir kerana bersifat berterusan.
Yang demikian, David Campbell
percaya, bahawa setiap orang tidak boleh mengecualikan dirinya dari proses
pembinaan identiti nasional yang dimaksudkan.
Lantaran itu, nasionalsme
dalam konteks negara moden memainkan peranan yang amat penting untuk membina
identiti nasional atau jati diri bangsa.
Negara-negara moden yang
merdeka dan berdaulat dengan serius dan dedikasi, tekun dan setia membina
identiti nasional mereka sebagai bangsa yang wujud melalui pelbagai cara,
tetapi saluran yang paling nyata adalah menerusi adat dan budaya, tradisi dan
warisan identiti nasional leluhur silam mereka, yang disampaikan kepada
generasi ke generasi berikutnya melalui pendidikan, sama ada dalam bentuk
pendidikan formal mahupun tidak formal.
Sehubungan itu, dalam usaha
membina identiti nasional, sering dibandingkan dengan negara luar atau
masyarakat luar, contohnya masyarakat Eropah, Afrika, India, Arab dan China.
Lantaran itu, nasionalisme
merupakan proses pembinaan identiti nasional. Dengan kata lain, dalam proses
membina identiti nasional adalah perjuangan 'counter narrative' terhadap makna
dari penjajahan dan penaklukan atau exploitasi dan penindasan.
Dalam wacana politik
penjajah, sejarah panjang eksploitasi dan penindasan telah melahirkan kesedaran
baru bagi membina identiti nasional baru kaum terjajah. Namun begitu, rakyat
Sabah (Sabahan) masih belum atau enggan menyedarinya.
Dalam erti kata lain,
identiti nasional baru kaum terjajah bermaksud pembebasan, kemerdekaan,
kedaulatan dan pengwujudan sosial. Oleh itu, berdasarkan kepada kesedaran
tersebut, maka projek nasionalisme telah dibangunkan untuk membentuk sebuah
negara bangsa yang berdiri bersama dengan bangsa-bangsa yang telah merdeka dan
berdaulat di persada dunia.
Cabaran Kedaulatan Identiti
Sabah
Menurut Eric John Ernest
Hobsbawm (1991), gerakan nasionalisme telah melahirkan bangsa, dan bukan bangsa
yang melahirkan nasionalisme.
Justeru, nasionalisme adalah
projek membina identiti nasional sebagai applikasi dari promosi kemerdekaan dan
kedaulatan bermasyarakat, bernegara dan berkerajaan yang akhirnya akan
melahirkan identiti nasional baru sebagai bangsa baru, dalam erti kata keluarga
baru masyarakat sejagat.
Justeru, dalam konteks masa
kini atau dalam konteks Sabah keseluruhannya sekarang, bagaimanakah cendekiawan
dan pemikir politik Sabah dapat mengimplementasikan gagasan identiti nasional
dan projek nasionalisme oleh David Campbell dan Eric John Ernest Hobsbawm ke
dalam susun atur dan urus tadbir Sabah?
Selanjutnya, bagaimanakah
identiti nasional leluhur Sabah boleh dipertahankan agar dapat dihantar kepada
generasi yang akan datang dengan selamat?
Sedia maklum, bahawa
identiti nasional Sabah sedang dikepung dari segala penjuru dan sudut
pemusnahan, dan pemusnah terbesar identiti nasional Sabah adalah agenda jahat
melayu baru Malaya.
Maksud agenda jahat melayu
baru Malaya dalam konteks Sabah adalah merujuk kepada apa yang dijalankan oleh
mereka dalam bentuk operasi pemberian IC Projek kepada Pendatang Asing Tanpa
Izin (PATI), yang datang dari pelbagai negara atas alasan demi Islam kononnya.
Sehubungan dengannya, tidak
syak lagi, bahawa ia merupakan ancaman terbesar kepada kehancuran identiti
nasional Sabah, dan sekaligus sebagai wajah baru penjajahan dan penindasan
Malaya terhadap Sabah, yang tendensinya adalah neo-imperialisme Malaya yang
dibangun di atas puing-puing runtuhan kehancuran identiti nasional Sabah, yang
juga ada kaitan dengan sikap pengamal politik Sabah sendiri yang bankrap
nasionalisme.
Justeru, para pengamal
politik Sabah sekarang yang menjadi talibarut kepada parti-parti politik ‘Made
In Malaya’ di Sabah adalah sinambung kepada proses pemusnahan total peradaban
Sabah dalam segala bidang kehidupan sepanjang zaman.
Sesungguhnya, kehancuran
identiti nasional Sabah dari tendensi IC Projek Malaya tidak dapat tidak akan
membinasakan generasi Sabahan yang akan datang.
Lantaran itu, IC Projek Malaya di Sabah adalah perbuatan yang paling
sadis, suatu serangan yang paling kejam terhadap generasi Sabahan yang akan
datang, yang juga mungkin paling diingati dalam sejarah Sabah zaman-berzaman.
Dalam erti kata lain, IC
Projek adalah plot terbesar ekspedisi Malaya untuk menghancurkan identiti
nasional Sabah, yang bagi saya ia akan meninggalkan penyesalan abadi.
Justeru, pengamal politik
Sabah, yang mendewa-dewakan parti-parti politik ‘Made In Malaya’ di Sabah, yang
mendaulatkan ketuanan Malaya di Sabah, secara benarnya mereka adalah
pencipta-pencipta menu dari makanan iblis untuk dihidangkan kepada generasi
Sabahan yang akan datang.
Yang demikian, dalam
paradigma ringkas ini, saya ingin menegaskan, bahawa kemakmuran dan kesentosaan
Sabahan bermasyarakat, bernegara dan berkerajaan sendiri tidak boleh datang
dari luar.
Oleh itu, Sabahan tidak
boleh tidak, mesti belajar untuk memahami perjuangan politik sendiri, yang
membolehkan Sabahan mengumpul kekuatan pada kekuatan idealistik seluruh Sabah.
Selama ini, Sabah sudah
terlalu banyak membuat pengorbanan demi kewujudan dan keamanan Malaysia, tetapi
pengorbanan Sabah tidak pernah dihormati untuk dihargai, melainkan menambah
koleksi kepentingan Malaya di Sabah dengan mencabul Perkara 20 dan mengkhianati
Perjanjian Malaysia 1963.
Yang demikian, Malaya bukan
lagi ‘Rakan Kongsi Sama Taraf’ dalam Malaysia, melainkan penyangak yang tidak
bertanggungjawab dalam Malaysia.
Lantaran itu, Perjanjian
Malaysia telah menjadi ikrar yang patah; janji yang patah secara besar-besaran.
Ikrar dan janji yang tidak pun dipenuhi akhirnya, dan apa yang Malaya telah
lakukan kepada Sabah? Sabah dirompak, Sabah dieksploitasi sehingga menjadi termiskin
dalam Malaysia.
Dalam erti kata lain,
pencabulan dan pengkhianatan Malaya terhadap Perkara 20 dan Perjanjian
Malaysia, tidak syak lagi, ia adalah penganiayaan terbesar dan paling keji
terhadap ‘Kedudukan, Hak dan Masa Depan Sabah’ dalam pembentukan Malaysia.
Oleh itu, jika Sabah mahu
menggapai impian kemenangan muktamad di langit harapan baru kedaulatan
bernegara, maka seluruh nasionalis Sabah hendaklah bergabung menjadi satu unit
tunggal yang baru. Seluruh rakyat Sabah juga hendaklah bersatu dalam konteks
mengatasi semua prasangka agama dan kaum.
Akhirnya, seluruh rakyat
Sabah harus sedar akan fakta, bahawa tugas untuk mempertahankan identiti
nasional dan membina semula harapan baru Sabah yang dinamik dan sentosa, tidak
lain dan tidak bukan adalah tanggungjawab pelangi citra hati nurani para genius
dan cendekiawan, negarawan dan nasionalis yang hebat sepanjang zaman; atas
kehendak bersama seluruh rakyat Sabah dengan jujur dan setia kepada tradisi
leluhur Sabahan silam untuk dihantar kepada generasi Sabahan yang akan datang
dengan selamat.
Bangkit kamu, selamatkan
Sabah!
No comments:
Post a Comment