KELUHAN......MP Petaling
Jaya Utara Hee Loy Sian (kanan) mendengar keluhan penduduk Happy Mansion
selepas mendapat aduan.
Oleh : MD IZWAN
PETALING JAYA : Ahli
parlimen PKR, Hee Loy Sian yang tiba di Happy Mansion, Seksyen 17 Petaling Jaya mendakwa pembikinan iklan
komersil yang berlangsung disini mempunyai kaitan dengan isu air Selangor dan
mungkin digunakan dalam kempen pilihan raya sebagai modal politik Barisan
Nasional.
Menurut penduduk tersebut,
mereka terpaksa bangun pagi dan diarah oleh krew penerbitan menyertai
pembikinan “iklan komersil” yang dianggarkan melibatkan seramai 200 orang
rata-rata dan ada antaranya bukan penduduk di flat tersebut.
Krew penerbitan di lokasi
didapati membawa trak air dan tong air untuk digunakan dalam pembikinan iklan
tersebut.
Hee yang bergegas ke lokasi
selepas mendapat rungutan penduduk di sini menyatakan rasa kesal dengan pihak
yang bertanggungjawab dalam pembikinan iklan tersebut.
“Mereka (penerbit iklan)
kata iklan ini bertujuan untuk meningkatkan kesedaran kepentingan air.
“Tapi apa yang saya tengok
hari ini adalah berbeza sekali, dengan trak dan tong air yang digunakan dalam
pembikinan iklan ini ia jelas menunjukkan terdapat agenda tersembunyi. Saya
rasa ia akan digunakan dalam kempen politik nanti,” kata Hee.
Notis di papan pemberitahuan
flat tersebut menyatakan pembikinan iklan tersebut akan berlangsung dari jam 7
pagi hingga 7 malam.
Dr S Paramananthan, salah
seorang penduduk di sini berkata aktiviti tersebut bukan sahaja mengganggu
mereka malahan menyifatkan ia mempunyai agenda tersembunyi.
“Saya rasa pembikinan iklan
ini menyusahkan penduduk di sini, secara tiba-tiba keadaan menjadi kelam-kabut
dengan aktiviti ini.
“Saya syak iklan ini
bermotif politik memandangkan peralatan dan kenderaan yang mereka gunakan dalam
pembikinan iklan tersebut,” kata bekas pengerusi jawatankuasa penduduk Happy
Mansion itu.
Produser pembikinan iklan
yang hanya mahu dikenali sebagai Wai Leng enggan mendedahkan butiran mengenai
iklan tersebut atas alasan ia maklumat rahsia dengan pelanggannya.
Malahan dia turut
mengarahkan wartawan The Malaysian Insider tidak menulis tentang laporan
pembikinan iklan tersebut atas alasan khuatir ia akan mengundang tindakan
daripada pihak yang membayar mereka.
“Saya tidak mahu mendedahkan
maklumat mengenai iklan yang sedang kami buat ini bagi menjaga kerahsiaan
dengan pelanggan kami,” kata produser daripada Reservoir Production tersebut.
Antara babak dalam
pembikinan iklan tersebut ialah orang ramai beratur untuk mendapatkan air
daripada trak dan juga terdapat sepanduk yang digunakan. Difahamkan iklan
komersil itu sepanjang 40 saat.
Pihak bertanggungjawab dalam
pembikinan iklan itu juga didapati menyediakan khemah dan memberi makanan
kepada orang ramai yang terlibat dalam pembikinan tersebut, malahan penduduk di
flat tersebut juga mengakui mereka diberi upah sebanyak RM50.
Pengerusi jawatankuasa
penduduk yang mahu dikenali sebagai Andrew mengakui pihak pengurusan telah
menerima bayaran sebanyak RM7500 bagi mendapat kelulusan mengadakan pembikinan
iklan itu di Happy Mansion.
“Pihak pengurusan menerima
sebanyak RM7500 daripada pihak penerbit. Ia hanya bagi mengumpul dana kami,
kami langsung tidak tahu tujuan pembikinan iklan ini.
“Saya tidak menyangka akan
terdapat ramai orang yang datang ke sini hingga mengundang rasa tidak puas hati
di kalangan penduduk. Ini mungkin kali pertama dan yang terakhir kelulusan
sebegini diberikan,” katanya.
Putrajaya, media arus
perdana dan BN Selangor telah memainkan isu krisis air di negeri terkaya
tersebut sebagai modal politik mereka menjelang piihanraya yang harus diadakan
sebelum pertengahan 2013.
Namun, kerajaan Pakatan di
bawah Tan Sri Khalid Ibrahim menolak dakwaan tersebut dengan mengatakan perkara
tersebut berpunca dari loji rawatan air yang dikendalikan Syarikat Bekalan Air
Selangor (Syabas).
Syabas sebaliknya mendakwa
terdapat krisis kekurangan air dan menggesa kerajaan Selangor untuk meluluskan
pelan membina loji rawatan air Langat 2 bagi menangani masalah tersebut sebelum
2014. (TMI)
No comments:
Post a Comment