Oleh : JAHABAR SADIQ
KUALA LUMPUR : Datuk Seri
Najib Razak akan menjadi tuan rumah Google Hangout pada 29 September, ahli
politik Malaysia yang kedua berpeluang untuk berhubung dengan rakyat Malaysia
celik IT terutamanya belia yang membentuk demografi berbeza daripada 13 juta
yang layak mengundi dalam pilihan raya umum (PRU) akan datang.
The Malaysian Insider
difahamkan bahawa Perdana Menteri akan menjawab soalan dalam sesi sejam forum
online dari 4 petang Sabtu, sehari selepas beliau membentangkan cadangan Bajet
2013 di Parlimen.
Bajet adalah salah satu
acara terakhir sebelum pilihan raya yang mesti dipanggil pada pertengahan 2013.
“Datuk Seri Najib mempunyai
sesi Google Hangout pada 29 September, 4 petang menambahkan kepada usaha-usaha
lain di ruang siber,” kata satu sumber kepada The Malaysian Insider.
Adalah difahamkan bahawa
pasukan komunikasi beliau bekerja di butir-butir Google Hangout dan kempen
pengiklanan untuk mempromosikan acara itu, yang akan tertumpu kepada
usaha-usaha kerajaan untuk membangunkan negara menjadi sebuah negara
berpendapatan tinggi yang maju menjelang 2020.
Difahamkan juga Najib, yang
juga menteri kewangan, akan menjawab soalan tentang cadangan Bajet 2013.
Google Hangout datang pada
masa pihak berkuasa Malaysia membuat aduan rasmi kepada Google dan laman
perkongsian video YouTube mengenai klip filem anti-Islam “Innocence of Muslim”
dilihat sebagai mengecam Nabi Muhammad dan Islam, yang merupakan agama rasmi
negara.
YouTube telah menyekat akses
kepada klip video dari alamat Protocol Internet (IP) Malaysia, akan tetapi
perkhidmatan lain kekal. Perkongsian video laman popular di Malaysia dan
sebahagian besarnya digunakan oleh ahli-ahli politik pembangkang yang mahu memintas
stesen televisyen bebas ke udara tempatan sama ada yang dikendalikan oleh
kerajaan atau oleh pemilik pro-kerajaan.
Musuh utama politik Najib,
ketua pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim, merupakan ahli politik pertama di
negara ini untuk menggendalikan sesi Google Hangout, yang membolehkan mesyuarat
maya sehingga 10 orang atau disiarkan kepada berjuta-juta penonton dalam
talian.
Anwar berjaya menarik
beribu-ribu penonton apabila ia diadakan pada 17 Ogos, dua hari sebelum
perayaan Aidilfitri apabila umat Islam Malaysia pulang ke kampung halaman untuk
meraikan akhir Ramadan.
Presiden Amerika Syarikat,
Barack Obama menjadi tuan rumah Google Hangout pada Januari lepas sebagai
sebahagian daripada kempen pemilihan semula. Forum ini datang dalam bentuk
sambungan video secara langsung dan soalan video YouTube.
Najib, yang akan mendapatkan
mandat sendiri dalam pemilihan akan datang, adalah salah satu ahli politik
paling popular dalam talian melalui blognya www.1malaysia.com.my, dua akaun
Facebook dan akaun microblogging Twitter.
Halaman Facebook utama
beliau mempunyai 1,181,087 tanda suka berbanding terhadap Anwar yang mempunyai
388,219 tanda suka dalam sebuah negara yang mempunyai kira-kira 12.9 juta akaun
Facebook.
Di Twitter, Najib mempunyai
883,418 pengikut manakala pemimpin de facto PKR itu mempunyai kira-kira 192,530
pengikut.
Akan tetapi Anwar lebih
aktif di Twitter dengan tweet hampir sembilan kali lebih daripada Najib.
Kedua-duanya mempunyai juga pernah menganjurkan tweet-up atau mesyuarat dengan
pengikut mereka di Kuala Lumpur dalam apa yang dilihat sebagai satu usaha untuk
mendekati dan melibatkan diri dengan orang-orang yang menjauhi media arus
perdana.
Desakan kepada Putrajaya
untuk liputan internet yang lebih besar telah menyebabkan kadar penembusan
jalur lebar bagi isi rumah meningkat kepada 62.9 peratus pada suku pertama suku
tahun ini daripada 62.3 peratus pada tahun 2011, kata Suruhanjaya Komunikasi
dan Multimedia Malaysia (SKMM) bulan lepas. Malaysia mempunyai kira-kira 6.69
juta isi rumah pengguna jalur lebar.
Pakatan pembangkang PR
sentiasa dilihat sebagai mempunyai kelebihan di dalam ruang siber berbanding
BN, akan tetapi dalam beberapa bulan kebelakangan ini, kehadiran dalam talian
gabungan pemerintah telah berkembang beberapa portal berita pro-BN dan
peningkatan bilangan penyokong yang menyertai Twitter.
Walaupun kehadiran
meningkat, kempen pro-BN dipanggil “Saya Pilih Malaysia” telah menguasai
gelombang udara dan ruang pengiklanan di stesen televisyen negeri dan swasta
serta akhbar-akhbar arus perdana yang dikawal oleh Umno dan MCA. Kempen ini
menampilkan petikan dari ketua eksekutif syarikat dan blogger pro-kerajaan dan
mensasarkan mereka yang tidak mempunyai akses kepada ruang siber.
No comments:
Post a Comment