Friday 26 November 2010

PERKHIDMATAN MAS SEMAKIN BURUK



Oleh: HAFIZ JAMAIL

MUTU perkhidmatan Sistem Penerbangan Malaysia (MAS) di Sandakan semakin buruk sejak akhir-akhir ini kerana banyak penerbangan tidak mengikut jadual dan ketiadaan kapal terbang untuk menggantikan kerosakan sesebuah kapal terbang.

“Perkara ini tidak sepatutnya berlaku bagi sebuah syarikat penerbangan milik Negara ketika bersaing hebat dengan syarikat penerbangan murah seperti Air Asia yang mencatat keuntungan berganda berbanding MAS yang mula mencatatkan kerugian besar sejak tahun lalu,” ujar Ketua Penerangan Angkatan Muda PKR Sabah, Zainuddin Hassan.

Zainuddin yang menghubungi Sabahkini.net kesal kerana penerbangan terus Sandakan- Kuala Lumpur melalui MH 2711 yang sepatutnya berlepas pada jam 11.35 pagi tadi hanya berangkat enam jam kemudian sehingga ramai penumpang yang terlepas jadual penerbangan sambungan ke luar Negara dan tidak dapat menghadiri acara penting mereka.

“Sikap tidak professional ini menyebabkan pelanggan merasa serik dengan MAS dan akan menyebabkan mereka beralih kepada penerbangan tambang murah yang segera menukar kapal jika berlaku kerosakan,” ujar Zainuddin yang kesal kerana wang tiket tidak dikembalikan bagi membolehkan beliau menaiki Air Asia.

Sebelum ini kata Zainuddin, perbicaraan penting di Mahkamah Sandakan terpaksa ditunda kepada tarikh lain kerana Timbalan Pendakwaraya, Kevin Morrais tidak dapat datang daripada Kuala Lumpur disebabkan masalah penerbangan yang serupa.

Sehubungan itu, beliau menggesa agar Perdana Menteri Malaysia membuat pemantauan dengan mengikuti penerbangan MAS sekali sekala kerana menggunakan jet rasmi kerajaan membuatkan beliau tidak tahu betapa buruknya perkhidmatan MAS di Sandakan dan seluruh Sabah.

No comments:

Post a Comment