Sunday 19 February 2012

DUA MAUT, RUMAH TERTIMBUS DI LAHAD DATU

DUA orang maut, termasuk seorang kanak-kanak perempuan berusia lapan tahun, apabila rumah di lereng bukit di Kampung Terusan yang mereka diami, tertimbus dan ranap dalam kejadian tanah runtuh awal pagi Sabtu.

Ketua Jabatan Bomba dan Penyelamat Lahad Datu, Mohd Apandi Mahmod berkata, mangsa pertama, seorang kanak-kanak perempuan dijumpai pasukan mencari dan menyelamat pada jam 10.55 pagi manakala mangsa kedua, seorang wanita dewasa, dijumpai kira-kira jam 11.10 pagi.

Katanya, kedua-dua mangsa yang mempunyai kaitan kekeluargaan yang namanya belum dikenal pasti itu, ditemui di dalam sebuah bilik di dalam rumah yang ranap sama sekali akibat runtuhan tanah dan pokok kelapa sawit dan pokok-pokok kayu.

Menurut Mohd Apandi semasa kejadian, seramai tujuh orang berada di dalam rumah berkenaan namun empat daripadanya berjaya menyelamatkan diri manakala seorang lagi, seorang lelaki dewasa, walaupun terselamat namun mengalami kecederaan parah dan kini dirawat di Hospital Lahad Datu.

Katanya, pihaknya dimaklumkan mengenai kejadian itu kira-kira 2.53 pagi tadi sebelum mengejarkan anggotanya ke lokasi kejadian untuk operasi mencari dan menyelamat.

Operasi mencari dan menyelamat yang disertai anggota bomba, polis dan Jabatan Pertahanan Awam dihentikan kira-kira jam 12 tengah hari tadi. - BERNAMA

No comments:

Post a Comment