LEBIH
MUATAN..... Beberapa trak melebihi muatan yang dipercayai mempercepatkan
kemerosotan keadaan Jalan Selangau-Matadeng.
KUCHING: Walaupun selepas
lebih setahun menjalani pentauliahan Piawaian Pengubahsuaian R5 Jabatan Kerja
Raya (JKR), Jalan Selangau- Matadeng masih lagi sesak dengan pengangkutan berat
termasuk trak mengangkut arang batu dari loji pemprosesan arang batu berdekatan.
Aliran trafik kenderaan
berat melebihi muatan yang membawa arang batu dan minyak sawit terus berlaku
sejak Naim Engineering Sdn Bhd ditugaskan untuk memulakan projek pembinaan
Jalan Selangau- Matadeng dua tahun lalu.
Jurucakap Naim menjelaskan jalan
raya yang telah dibina itu berdasarkan spesifikasi yang disediakan kerajaan dan
direka berdasarkan Piawaian R5 bagi jalan persekutuan atau lebuh raya dengan
kawalan akses serta had laju terhad sehingga 90 kilometer sejam.
“Kami ditugas untuk menjalankan
kajian teknikal dan survei lalu lintas oleh pakar bagi mengesahkan kualiti
pembinaan jalan mengikut standard yang diperlukan dan mengumpulkan data
mengenai penggunaan jalan raya,” kata jurucakap berkenaan.
“Terdapat kajian
perbandingan aliran trafik dan penggunaan yang dilakukan di tiga lokasi berbeza
di atas jalan dalam tempoh berbeza pada tahun 2010 dan 2012 dan yang terbaharu,
Julai 2012.
“Kajian menunjukkan bahawa
bilangan kenderaan yang melalui jalan berkenaan meningkat dengan ketara yang
menyaksikan trak secara purata menyumbang lebih daripada 50 peratus,” katanya.
Malah menurut jurucakap itu:
“Satu kaji selidik trafik juga mendedahkan bahawa jumlah kenderaan yang melalui
jalan ke arah utara adalah kira-kira 1,584 unit setiap 24 jam (sehari), manakala
jumlah kapasiti yang dibenarkan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) ialah 10 tan
per gandar (‘axle’), dan jalan raya tidak berupaya untuk mengekalkan penggunaan
berterusan daripada trak melebihi muatan.”
Menurut sumber, Utusan
Borneo memahami bahawa terdapat beberapa trak melebihi muatan sebanyak 90
peratus daripada beban yang dibenarkan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ).
“Pada Julai 2012, kita
menugaskan Kumpulan IKRAM (Sarawak) Sdn Bhd, perunding terkenal untuk pembinaan
dan infrastruktur, bagi mengendalikan kajian Dynamic Cone Penetrometer (DCP)
dan kajian Keadaan Permukaan (Surface Condition).
“Laporan berkenaan
mengesahkan bahawa kita telah mematuhi spesifikasi daripada apa yang diperlukan
dan kekuatan struktur turapan adalah mencukupi (menetapi standard piawaian yang
ditetapkan),” kata jurucakap terbabit.
Jelasnya, masalah sama
dialami jalan dari Bintulu ke Bakun.
Dalam kes di sana, jalan
terbabit banyak digunakan oleh trak mengangkut kayu balak melebihi muatan,
justeru ia mengalami kerosakan dengan cepat.
“Walaupun ketegangan dan
tekanan yang ditunjukkan di jalan raya disebabkan oleh trak melebihi muatan,
Naim terus memelihara dan membaiki jalan sepanjang 52.
4 kilometer itu, dan setakat
ini telah membelanjakan tambahan RM5 juta untuk mengekalkan keadaan atau
memperbaiki kerosakan.
“Bagaimanapun, punca masalah
itu berkekalan iaitu penggunaan jalan oleh trak melebihi muatan dan walaupun
penyelenggaraan dilakukan, kerosakan tetap akan terus berlaku,” dedah jurucakap
itu lagi.
Trak melebihi muatan yang
terlibat dipercayai boleh merosakkan jalan raya pada faktor antara empat hingga
lima kali melebihi keadaan normal.
“Jika masalah kesesakan trak
melebihi muatan ini tidak dibendung, kesan buruknya ia akan mempercepatkan
kerosakan jalan raya dalam tempoh kurang daripada tiga tahun,” jelasnya.
Naim berpendapat, untuk
mengekalkan keadaan jalan raya, semua akses kepada jalan raya harus dipantau
dan dikawal bagi memastikan hanya pengguna (trak) yang telah mendapat
pemeriksaan daripada JPJ dibenarkan melalui jalan berkenaan.
“Kami menyeru kepada JPJ
untuk menguatkuasakan kapasiti beban yang dibawa ke atas semua kenderaan
komersial yang menggunakan jalan ini agar ia tidak mudah rosak. Dengan cara
ini, kita boleh memperlahan kadar kemerosotan jalan,” ujarnya. (UB)
No comments:
Post a Comment