Thursday 3 November 2011

BUKTI KERAJAAN DENGAR SUARA RAKYAT



KEPUTUSAN menurunkan kuasa kepada Pengarah Pelajaran Negeri Sabah mengenai pengurusan projek pembangunan pendidikan menunjukkan kerajaan Persekutuan amat sensitif dengan kehendak masyarkat negeri ini.

Speaker Dewan Undangan Negeri Sabah Datuk Seri Salleh Said Keruak yang menyambut baik keputusan itu berkata ia sekaligus menolak dakwaan pihak tertentu bahawa kerajaan Persekutuan tidak mengambil kira permintaan rakyat Sabah.

"Namun semua sudah tentu mengambil masa (memberi kesan) kerana ia perlu dikaji daripada segi peraturan perkhidmatan dan kewangan. Diharap agensi dan kementerian lain (Persekutan) juga dapat ikut jejak Kementerian Pelajaran itu demi kebaikan semua," katanya kepada pemberita selepas merasmikan bangunan baharu Percetakan Nasional Malaysia Berhad (PNMB) di Taman Perindustrian Kota Kinabalu di sini Rabu.

Mengenai laporan Ketua Audit Negara yang memuji usaha kerajaan Sabah mengukuhkan kedudukan ekonominya, Salleh berkata pujian harus diberi kepada Ketua Menteri Datuk Seri Musa Aman yang membolehkan keadaan ekonomi negeri berada di tahap yang lebih baik.

Beliau berkata ini terbukti apabila negeri Sabah kini mempunyai simpanan kewangan sekitar RM2.5 bilion hasil kerjasama dan hubungan baik antara kerajaan negeri dengan Persekutuan.

Salleh berkata keadaan tersebut membawa kepada kestabilan politik dan mewujudkan suasana sesuai untuk pelabur datang ke negeri ini, sekaligus membantu memacu ekonomi negeri.

Terdahulu, dalam ucapannya, Salleh berharap PNMB terus mempelopori industri percetakan dalam memenuhi keperluan terbaik kepada semua pelanggan.

Katanya, usaha membuka bangunan baharu dan pada masa sama menaikkan taraf kepada cawangan Kota Kinabalu, menunjukkan kesungguhan pihak pengurusan PNMB meningkatkan imejnya, kualiti produk dan mutu perkhidmatan dalam memenangi hati para pelanggan.

Selain percetakan am dan digital, PNMB kini menawarkan cetakan data boleh ubah, cetakan keselamatan, pengimejan dokumen, bekalan kertas A4 dan portal undang-undang, katanya. (BERNAMA)

No comments:

Post a Comment