Oleh : AIDILA RAZAK
SATU rancangan untuk
menubuhkan rangkaian restoran Malaysia di lokasi antarabangsa melalui projek
MyFranchise berakhir apabila hampir kesemua pelaburan berkenaan mengalami
kerugian, menurut laporan Ketua Audit Negara 2011.
Audit berkenaan mendapati
syarikat Malaysia International Franchise Sdn Bhd (MyFranchise) yang merupakan
anak syarikat Perbadanan Nasional Bhd, "tidak berpengalaman" dan ini
membawa kepada penutupan kedainya di Tokyo dan London.
Rancangan untuk membuka
restoran mewah di New York akhirnya dihentikan dan restoran di Tokyo pula
dikendalikan oleh seorang individu yang membuat "tuntutan palsu" –
yang akhirnya terpaksa ditanggung MyFranchise.
Rangkaian restoran Jom Makan
itu, meliputi restoran "quick service" di London, restoran
"specialty" di Tokyo dan restoran "fine dining" di New
York, merupakan prototaip kepada program Malaysia Kitchen yang dilancarkan pada
2006.
Projek itu dimulakan dengan
geran kerajaan berjumlah RM20 juta, namun hanya RM16.4 juta digunakan dan
bakinya dikembalikan kepada Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan
Kepenggunaan pada 22 Februari 2012.
Audit berkenaan mendapati
restoran berkenaan gagal kerana "lokasi tidak strategik, pengusaha tidak
berpengalaman, menu terlalu banyak, harga tidak berpatutan, serta kualiti dan
rasa makanan kurang enak".
Dalam maklum balasnya kepada
Jabatan Audit, MyFranchise berkata syarikat itu hanya diberi masa dua minggu
untuk membuka restoran di Tokyo dan tidak dapat menemui lokasi sesuai.
Restoran di Tokyo itu
bertukar pengurus beberapa kali, termasuk seorang yang menggunakan restoran
tersebut untuk menipu sebuah lagi syarikat sebanyak 7.3 juta Yen (RM278,904
mengikut kadar pertukaran Disember 2009).
Menurut laporan itu,
individu berkenaan membuat tuntutan bayaran dengan menggunakan dokumen palsu
dan MyFranchise kemudiannya memremitkan sepenuhnya bayaran tersebut. (MKINI)
No comments:
Post a Comment