Thursday 9 May 2013

MENANTI JANJI DITEPATI SHAFIE






CEKAL....Jaihanu menjelaskan seorang peniaga  harus cekal, tabah dan tidak mudah putus asa sebelum mengecap kejayaan.


Oleh: SHAIMON S JUMADI                   Foto : SAFFIES S JUMADI

SEMPORNA : Bukan semudah yang disangkakan jika ingin berjaya dalam sesuatu bidang perniagaan yang diceburi,  terutama sekali jika melibatkan modal besar.

"Saya mula membuka perniagaan restoran makanan laut di Kampung Trusan 2, Restoran Chalet Nelan pada 2005 dengan menggunakan modal sendiri sebanyak RM15,000 sahaja dan perniagaan Akuakultur Usahawan Jaya Akuakultur Marin Sdn Bhd berhampiran dengan restoran dengan modal RM15,000 juga," kata Jaihanu Bin Intek, 62. 

Berkat kecekalan dan ketabahan hatinya menyebabkan perniagaan semakin maju dan terus bertahan sehingga pada hari ini sehingga menjadi tempat tumpuan pelancong tempatan dan luar.

Dengan ketekunannya dan berkat jimat cermatnya, Jaihanu telah berjaya mengumpul dana RM160,000 untuk membesarkan perniagaannya tanpa pinjaman bank dan mampu mengambil enam orang pekerja bergaji.

"Saya cuma perlukan kepakaran Jabatan Perikanan untuk membantu saya dalam projek Akuakultur Marin bagi membolehkan saya memajukan perniagaan ini," ujar Jaihanu.

Kata Jaihanu, hasratnya telah disampaikan kepada Ahli Parlimen Semporna, Datuk Mohd Shaffie Hj Apdal semasa beliau menjawat jawatan Menteri Pembangunan Luar Bandar dan Wilayah.




RESTORAN....Inilah restoran dan Projek Akuakultur Marin terletak di Kampung Trusan 1, Semporna.

Jaihanu juga memaklumkan beliau sudah memohon Permit Menyelam (Diving Permit) daripada Jabatan Perikanan Sabah kerana selama ini belum ada bumiputera yang memiliki permit tersebut kerana dimonopoli kaum Tiong Hua.

“Saya memohon jasa baik Jabatan Perikanan Sabah agar memberi peluang saya menceburi bidang menyelam agar kuota tersebut dapat diageh-agehkan kepada Bumiputera," kata Jaihanu yang menggesa Jabatan Perikanan tidak mengamalkan pilih kasih ketika Malaysia hanya ada tujuh tahun lagi untuk mencapai taraf negara maju pada 2020.

1 comment:

  1. Hello semua,
    Nama saya Encik, Rugare Sim. Saya tinggal di Belanda dan saya seorang lelaki yang gembira hari ini? dan saya memberitahu diri saya bahawa mana-mana pemberi pinjaman yang menyelamatkan saya dan keluarga saya dari keadaan miskin kami, saya akan merujuk mana-mana orang yang mencari pinjaman kepadanya, dia memberi kebahagiaan kepada saya dan keluarga saya, saya memerlukan pinjaman sebanyak € 300,000.00 untuk memulakan hidup saya sepenuhnya kerana saya seorang Bapa tunggal dengan 2 orang anak Saya bertemu dengan pemberi pinjaman yang jujur ​​dan takut kepada Allah ini yang membantu saya dengan pinjaman sebanyak €300,000.00, dia seorang yang takut kepada Allah, jika anda memerlukan pinjaman dan anda akan membayar balik pinjaman sila hubungi dia beritahu dia bahawa (Encik, Rugare Sim) merujuk anda kepadanya. Hubungi En, Mohamed Careen melalui e-mel: (arabloanfirmserves@gmail.com)


    BORANG MAKLUMAT PERMOHONAN PINJAMAN
    Nama pertama......
    Nama tengah.....
    2) Jantina:.........
    3) Amaun Pinjaman Diperlukan:.........
    4) Tempoh Pinjaman:.........
    5) Negara:.........
    6) Alamat Rumah:.........
    7) Nombor Telefon Bimbit:.........
    8) Alamat e-mel..........
    9) Pendapatan Bulanan:.....................
    10) Pekerjaan:..........................
    11) Laman web manakah anda di sini tentang kami.....................
    Terima kasih dan salam mesra.
    E-mel arabloanfirmserves@gmail.com

    ReplyDelete