Saudara Pengarang,
SAYA telah menderita kerana
melalui pengalaman pahit menaiki Penerbangan Malaysia (MAS). Saya telah menulis
surat aduan kepada pihak MAS namun, senyap sahaja. Saya membuat salinan ke
pihak Sabahkini.net agar pembaca portal ini tidak terkena masalah seperti yang
saya lalui.
Berikut adalah salinan surat
saya;
20 Mei 2013
Zulkifly
Bin Darus,
Peti
Surat 124, 91007 TAWAU
Kepada:
Pengurus, MAS.
Tuan,
ADUAN MASALAH PENERBANGAN.
No. Rujukan Tempahan WVDP2
1.
Saya berasa tidak
berpuashati dengan mutu perkhidmatan MAS
berdasarkan alasan berikut:
a. Nama saya dan keluarga
tiada dalam daftar semasa membuat check in.
b. Telah diarah bertemu beberapa
staf yang kesemuanya gagal memkberi penjelasan, tiada elemen `empati` (low EQ
dan SQ) - dijadikan macam bola.
2. Berikut adalah kronologi
urusan saya dengan penerbangan MAS.
29 April –antara jam 7-8 malam : Membuat
tempahan penerbangan MH 3092 dan MH 3077 melalui. MAS Call Centre 1300883000 -
Staf MAS mengatakan tiada apa-apa masalah (OK) 7 malam-8 malam. Nama staff Tidak dapat - Berpuas hati dengan
tempahan dan bayaran dibuat secara kad kredit - Tiket diemail pada tarikh sama.
30 April Call 1300883000
Nama tiada dapat - Membuat rujukan tiket WVDP2 - Staf MAS mengatakan tiada
masalah dan beliau email tiket semuanya
berstatus `confirmed`
13 Mei Terima SMS mengatakan
penerbangan MH3092 ditukar kepada MH3052 tanpa menyebut status MH 3077.
13 Mei Call 1300883000 -
Saya maklumkan tak setuju perubahan jadual dan mahu status MH 3077. Jam 3 -
3.50 petang hubungi Staff bernama `Nisha` Setelah berunding, staff ini dan saya
bersetuju untuk menerima tempahan MH 2122 dan MH 3077 Status penerbangan `confirmed`
dan staff ini mengatakan tiada apa-apa masalah
semuanya OK. Saya berpuas hati. - Jam 3:51 petang, Nisha menghantar
email tiket. Saya puas hati dan tiada apa-apa masalah.
14 Mei Call 1300883000 -
Saya buat `reconfirmed`. WVDP2 Masa 7:30 - 7:35pg Staff nama `Azam` - Staf
menyatakan tiada masalah (OK untuk tempahan saya MH 2122 dan MH 3077 - Staf
hantar email tiket pada jam 7:37pg. - Di tiket status `confirmed` -
18 Mei 8:15-8:30pg Staff
Check ini airport Tawau (nama tidak dapat tapi staff ini memakai kopiah di
kepala) - Menyatakan nama saya dan keluarga TIADA dalam senarai MH 3077 dan
arahkan saya ke pejabat jualan MAS.
Soalan ; Kenapa Nama Dan Keluarga Tiada Dalam
Daftar?
18 Mei 8:30 - 8: 35 pg
Pejabat MAS Tawau Nama staf Amrullah -
Gagal memberi penjelasan dan mencadangkan agar saya terus terbang ke Kota
Kinabalu kerana masa sudah suntuk dan sudah check ini ke sana. - Beliau
mencetak tiket saya dan mengakui sepatutnya tiada masalah. Minta saya merujuk
ke staff di kaunter pertukaran KKIA. –
18 Mei 9:45-10.00pg KKIA -
kaunter pertukaran -nama staff `IVN` - Mengatakan berlaku `systems corrupt` dan
meminta saya membawa bagasi ke kaunter B16 bertemu staff `Malcom` -
18 Mei 10:00-10:30pg Kaunter B16 staff `Malcom` - Memberikan saya
`standby`. Dan tiada kepastian bila dapat tempat - Saya tidak setuju - Beliau
menyuruh saya ke pejabat jualan MAS.
18 Mei 10:30 - 11:00pg
Pejabat MAS Staff `Trecy` Kaunter 7 - Gagal memberi penjelasan, - Hanya meminta
saya menunggu (tak tahu sampai bila) - Saya meminta mahu berjumpa `KETUA` kerana
sudah terlalu tertekan dengan masalah dan dijadikan `BOLA` Staff kaunter
sebelahnya (mungkin kaunter 8) masuk campur dengan mengatakan MAS tak buat
salah dan meletakkan masalah itu pada saya pula. - Saya dibawa bertemu `Duty
Manager` -
18 Mei 11:00 = 11;45 Pejabat
MAs -Duty Manager` - Dapat tempat dan diberi baucar `Lunch`
Sekalipun pihak tuan melihat
penyelesaian kes mudah, namun saya menghadapi tekanan, kemurungan hidup. Anak
saya terpaksa diberi kaunseling secara professional kesan kejadian ini. 3.
Prasangka. (harap tidak
berlaku)
a. Khidmat MAS adalah yang
terbaik di dunia adakah cerita benar atau karut?
b. Perubahan tiket/jadual
penerbangan dibuat tanpa persetujuan penumpang.
c. Perubahan jadual tidak
mengambil kira penerbangan sambungan (connection flight)
d. Terdapat unsur `rasuah`
(kewangan atau salahguna kuasa). Tempahan saya yang sudah berstatus `confirmed`
telah dipadam dan diganti dengan nama lain.(setelah disuap atau kes `orang
dalam`? Untuk makluman, permintaan penerbangan ke Labuan pada masa itu amat
tinggi kerana sesi pendaftaran pelajar baru Kolej Matrikulasi Labuan. Saya
harap pihak MAS dapat memberi penjelasan dan menambahbaik perkhidmatan agar
tidak berlaku kepada penumpang lain atau suku sakat staf MAS sendiri.
No comments:
Post a Comment