"SEBAGAI
satu-satunya pembekal elektrik di Sabah, SESB mempunyai tanggungjawab untuk
memberitahu pelanggan punca masalah catuan pembekalan yang berlaku baru-baru
ini," kata Pegawai Khas ADUN Elopura, Chan Tzun Hei.
Walaupun
hampir setiap kali berlakunya catuan bekalan elektrik, kata Chan, Pengurus Zon
Timur SESB, Abdul Liman hanya menghantar SMS kepada beliau, namun isi kandungan
SMS tersebut amat umum seperti "disebabkan masalah janaan, catuan bekalan
akan dilaksanakan untuk kawasan Sandakan secara berperingkat, mohon maaf atas
segala kesulitan".
Ayat
seperti ini, kata Chan, boleh dibuat oleh sesiapa sahaja; sebaliknya SESB perlu
menjawab dan memaklumkan kepada orang ramai punca berlakunya catuan seperti di
mana berlakunya catuan?; Penjanakuasa mana yang mempunyai masalah?; Apa masalah
pada penjanakuasa tersebut?; Berapa jumlahnya mega watt elektrik berkurangan?
dan bila akan dipulihkan seperti biasa?
Selain
menimbulkan kesulitan kepada pelanggan, kata Chan, sebahagian alat-alat
elektrik telah rosak akibatnya, di samping itu lampu isyarat turut terjejas
sehingga menyebabkan kemalangan jalanraya berlaku.
Chan
yang juga merupakan Ketua Pemuda Parti Gerakan Rakyat Malaysia bahagian
Sandakan, mencadangkan agar SESB menawarkan kaunter khidmat bergerak bagi
membantu pelanggannya mengurus tuntutan gantirugi pada alat-alat elektrik yang
rosak.
"Sekiranya
SESB tidak mampu untuk bertindak sendiri dengan berkesan dalam menyelenggara
dan memeriksa penjanakuasa mereka, mungkin SESB boleh menjemput NGO yang
mempunyai pengalaman serta kepakaran dalam bidang ini sebagai pemantau atau
rakan dalam kerja-kerja tersebut," kata Chan yang kurang berpuas hati
dengan mutu perkhidmatan SESB.
Selain
daripada pembekalan elektrik, Chan turut menegaskan bahawa SESB agak lemah
dalam mengendalikan kemudahan milik mereka seperti talian kabel yang berjuntai,
tiang elektrik yang condong dan hampir runtuh; serta gagal menangani masalah kecurian
elektrik.
"Mereka
tidak boleh hanya efisien dalam mengecaj bayaran yang tinggi kepada pihak
pengusaha perumahan dan komersial, denda atau henti pembekalan pelanggan
sekiranya lewat atau tidak terbayar bil elektrik. Sepatutnya pihak SESB
menggunakan cara dan prestasi kerja yang sama dalam menguruskan masalah-masalah
yang disebut di atas," kata Chan yang menggesa agar SESB melakukan
transformasi pentadbiran. (Media Gerakan)
No comments:
Post a Comment