RAIKAN...Japlin
(Tiga dari kiri) bersama-sama guru guru yang menerima pelbagai anugreh sempana
majlis tersebut.
Oleh : JAAFAR ABDUL WAHID
KOTA BELUD : Golongan guru
sebagai penjana transformasi pendidikan negara perlu memikul tanggungjawab agar
segala perancangan pendidikan kerajaan bagi menjadikan dasar dan perubahan pendidikan yang ditetapkan akan
dapat dicapai.
Pembantu Menteri Pembangunan
Insfrastruktur, Datuk Japlin Haji Akim berkata, apa sahaja perancangan yang
telah dirancang oleh kerajaan sebagai pembuat dasar perlu dilaksanakan dengan
sempurna supaya makna tersirat ‘Guru Penjana Transformasi Pendidikan Negara’
akan tercapai.
Beliau berkata, pelaksanaan
Kurikulum Standard disemua sekolah perlu mengikut acuan yang telah ditetapkan
oleh kerajaan, manakala penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi perlu
dikuasai oleh para guru bagi memudahkan transformasi pendidikan itu.
Justeru katanya, jati diri
para pendidik perlu tinggi agar dapat mengikut rentak yang dirancang oleh
kerajaan dalam bidang pendidikan.
“Saya yakin dengan komitmen
para guru ,mereka telah bersedia dengan transformasi pendidikan yang
dilaksanakan itu,” katanye ketika berucap merasmikan Sambutan Hari Guru
Peringkat Daerah Kota Belud di Dewan SMK Arshad dekat sini baru-baru ini.
Sehubungan dengan itu Japlin
yang juga Wakil Rakyat kawasan usukan turut mengingatkan agar para guru khususnya
di daerah itu tidak leka dengan kejayaan dan pencapaian yang telah dicipta
sebelum ini sebaliknya sentiasa menanamkan tekad untuk lebih cemerang dalam
mempastikan kecermalangan pendidikan di daerah itu terus berada ditahap yang
memuaskan
“Kejayaan yang dicapai
sebelum ini tidak bermakna untuk kita selesa dan berpeluk tubuh agar kejayaan
itu berulang dengan sendirinya pada masa hadapan,” katanya.
Menurut beliau lagi pada
hakikatnya para guru sedang menghadapi
pelbagai cabaran baru yang menuntut supaya sentiasa meneroka pendekatan
terkini, melakukan inovasi dan berusaha untuk melangkaui sempadan
kecemerlangan.
Beliau berkata, jasa dan
pengorbanan guru sukar untuk dibalas lebih-lebih lagi guru-guru memain peranan
besar dalam mendidik anak-anak kita bukan sahaja di sekolah bahkan di tadika.
“Kerjaya sebagai guru
merupakan pekerjaan yang mulia dan segala penat lelah tidak harus dijadikan
sebagai tekanan hidup kerana guru merupakan pendidik anak bangsa,” katanya.
Sambil melahirkan
penghargaan terhadap jasa dan pengorbanan guru , beliau yakin dengan segala
kemudahan yang kondunsif yang disediakan oleh kerajaan terhadap golongan
pendidik di negara ini hasrat untuk meletakkan agenda membangunkan negara
bangsa melalui transformasi pendidikan akan dapat dicapai khususnya bagi
menjayakan Wawasan 2020 untuk menjadikan
Malaysia negara maju dan terus membangun.
guru memainkan peranan penting dalam memastikan sistem pendidikan negara dalam keadaan terbaik.
ReplyDeletetanpa guru takkan wujud anak2 kita yang berjaya dan berilmu.
ReplyDeleteBersyukurlah yang bergelar cikgu tu. teruskan komitment.
ReplyDeleteYang guru2 terlibat dalam politik tu, janganlah sampai terbawa2 ke sekolah.
ReplyDeleteCongratulations to the teachers who are given the recognition they deserves. Hope they will continue to do their best in serving the country.
ReplyDeletehttp://sabah-go-green.blogspot.com/
Education is the most important elements in a country's development, teachers played an important role to shape students into useful individuals for the future.
ReplyDeletehttp://sabah-go-green.blogspot.com/
Education department also focused on the initiatives such as capacity building, excellence in democratisation, vocational transformation plan, caring teacher, uphold the implementation of the Bahasa Malaysia language and strengthen the English language and school-based assessment programme
DeleteKDM college, to be located in the Kaingaran Scheme here, is also a symbol of pride for the community, especially in terms of progress and development of culture and education of the native people in the state.
ReplyDeleteSemoga guru-guru terus memberikan pendidikan yang baik kepada para pelajar.
ReplyDeleteJika perlu ambil perhatian yang lebih pada guru-guru yang berada dikawasan pendalaman. Kerana kawasan tersebut yang memerlukan guru yang berkebolehan untuk meningkatkan pendidikan mereka.
ReplyDeletemakin popular la guru2 ni.. Jamawi pun ada bagi pujian dan penghargaan kepada guru2.. sekarang si Japlin pula..
ReplyDeletepara pemimpin2 kerajaan juga patut berusaha dalam mendapatkan pujian dan penghargaan dari guru2, ibubapa dan juga pelajar2 terutamanya di kawasan2 pedalaman dengan melengkapkan prasarana pendidikan di kawasan itu..
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDeleteThe State Education Department has set eight strategic focuses as its Key Performance Indicator (KPI) in improving the education level in Sabah. Among these include the improvement of management leadership at school level.
ReplyDeleteClose cooperation between various parties, such as parents, the community, private sector and local leaders is essential in ensuring excellent education services.
ReplyDeleteThis is in line with the ‘education for all’ and ‘all for education’ concepts towards producing a quality human capital, and of course this requires an effective mechanism to be set in place.
ReplyDeleteFor this purpose, the department of education was committed to implement quality management system based on MS ISO 9001:2008 while at the same time adopting the 5S concept, besides Star Rating system as required by MAMPU.
ReplyDeleteOther focuses include improving the overall performance of public examinations, namely UPSR, PMR, SPM and STPM.
ReplyDeleteThe development and upgrading of school infrastructures and facilities, compliance of the financial procedures at all levels and implementation of the Standard Primary School Curriculum (KSSR).
ReplyDeleteThe Education department would also give attention to reducing the backlog of disciplinary cases, reducing absenteeism among students and achieving the sub-NKRA (National Key Results Area) that had been adopted by the Ministry of Education.
ReplyDeleteThere were 499,684 students with 40,276 teachers and 6,654 supporting staff at 1,070 primary and 213 secondary schools in Sabah.
ReplyDeleteThe element of recognition at workplace was becoming more important nowadays as shown by studies on the contributing factors to individual motivation and work performance.
ReplyDeleteBesides salary and incentives, workers also desire respect, to be entrusted to have autonomy in carrying out their duties as well as social and moral support.
ReplyDeleteIn this respect, recognition such as the APC could help in bringing out the best in the individual worker.
ReplyDeleteThe ministry had high hopes on education practitioners in Sabah to play their part as a medium for generating development in the country through education in the various fields.
ReplyDeleteTeachers, therefore must possess not only sound knowledge in education but also charismatic and able to be a role model that help mould the next generation.
ReplyDelete