By : Mohd Izzuddin Ramli
Kebelakangan ini isu Syiah kembali hangat dan menjadi topik perbincangan utama. Di negara ini, ia bukanlah menjadi sesuatu hal yang baru, malah dalam dunia Islam sendiri, ia sudah mempunyai akar sejarah yang sangat lama. Namun, oleh kerana negara ini ketika sahaja dipanaskan dengan isu-isu yang kontroversial tetapi jarang sekali dihadapkan dengan perdebatan yang baik, maka ia akan mudah untuk tenggelam dan timbul dengan pantas. Bagi isu ini, dapat dilihat ramai pihak yang datang dengan hujah-hujah yang membela, malah tidak sedikit juga yang mengambil posisi untuk mencela dan menghukum.
Ternyata dalam kesibukan
umat Islam untuk mempertegas musuh-musuh luarannya, tanpa disedari mereka juga
perlu menghadapi polemik dalaman – tidak hanya sekadar sibuk menggarisbawahi
perbezaannya dengan agama-agama lain, malah terpaksa menerima hakikat adanya
perbezaan pandangan-pandangan dalam dirinya sendiri.
Dalam konteks negara ini,
kewujudan fahaman Syiah dapat dikatakan belumlah menjadi sebuah ancaman. Dalam
masyarakat yang heterogen seperti kita, selagi kewujudan mazhab ini tidak
menyebabkan kewujudan mazhab-mazhab atau fahaman agama lain tidak terganggu, ia
tidaklah dapat dikira sebagai ancaman. Jikapun terdapat pihak yang kurang
selesa terhadap fahaman ini dengan melemparkan pelbagai tuduhan-tuduhan sesat,
maka yang harus segera dilakukan ialah membuka jalan pemahaman terlebih dahulu
tentang kesesatannya. Namun sebaliknya, usaha ini kelihatan seakan-akan payah
atau mustahil untuk diwujudkan.
Maka, pada kedudukan ini
adalah penting untuk kita sedari bahawa musuh kita sebenarnya bukanlah orang
lain, akan tetapi yang paling utama ialah diri kita sendiri. Perlawanan
tampaknya perlu dihalakan kepada ketidakmampuan kita untuk mengatasi
kesombongan diri, kesulitan kita untuk mewujudkan toleransi antara sesama dan
menghormati idea-idea dan cara pandang yang berbeza.
Sejarah penyebaran Islam
tidaklah melalui jalan-jalan yang mudah. Sekalipun berhadapan dengan
penentangan ketika proses perkembangannya, tetap ada jalan damai yang
dilaluinya. Islam juga berhubungan erat dengan budaya masyarakat. Ketika
melepasi cabaran-cabaran ini maka Islam yang terbentuk dan dianut bukanlah
hanya dengan satu wajah, tetapi datang dalam wajah yang sangat pelbagai.
Wujudnya pelbagai penafsiran terhadap ayat-ayat tuhan dan adanya pelbagai
variasi mazhab yang mampu untuk berdiri sebelah menyebelah. Terdapat juga
kelompok atau individu yang mengambil garis Islam secara keras dan konservatif,
ada yang secara sederhana, malah ada yang mengambilnya secara lebih longgar.
Kenyataannya ialah, ia sudah berlangsung sejak sekian lama.
Mengakui bahawa kita hidup
dalam masyarakat yang pelbagai dan agama ini bukanlah sesuatu hal yang baru
atau datang secara tiba-tiba, maka penting untuk boleh menghormati kepelbagaian
wajah ini – menghormati cara orang lain memahami Islamnya. Kegagalan kita untuk
meraikan kepelbagaian ini yang harus dilawan. Melawan ketaksuban kita sebagai
individu dalam menonjolkan identiti beragama bahawasanya kitalah yang lebih
suci, mulia, benar dan terpuji disisi tuhan.
Ketika kita mampu melakukan
penentangan keras terhadap orang lain, malangnya kita dalam masa yang sama
gagal untuk bersikap kritikal kepada diri sendiri dan mempertanyakan kembali
sejauhmana keimanan diri kita. Sikap inilah yang menyebabkan tertutupnya
ruang-ruang perdebatan dan mematikan hak-hak orang lain untuk hidup bersama
atau sekurang-kurangnya untuk mengekspresikan pendapat. Islam sendiri telah
jelas mengajarkan bahawa perbezaan pendapat perlulah dihormati dan diraikan –
apa lagi ketika menghadapi kepelbagaian.
Bekas Presiden Republik
Indonesia Allahyarham Abdurrahman Wahid ataupun lebih akrab dipanggil Gus Dur
dalam Islamku, Islam Anda dan Islam Kita setidak-tidaknya
memberi pelajaran baik tentang kehidupan beragama. Dalam “Islamku”, Islam harus
difahami sebagai sebuah rentetan pengalaman peribadi yang harus diketahui akan
tetapi tidak boleh dipaksakan keatas orang lain. Bagi “Islam Anda”, ia adalah sebuah
penghargaan terhadap kepelbagaian ritual keagamaan yang hidup dalam masyarakat.
“Islam Kita” pula merujuk kepada keprihatinan seseorang yang mengakui dirinya
sebagai muslimin terhadap masa depan Islam yang didasarkan kepada kepentingan
bersama.
Oleh hal yang demikian,
bagi sesetengah pihak, tindakan kerajaan yang serta merta memberikan kata putus
bahawa fahaman Syiah sebagai haram dan sesat adalah kurang menyenangkan. Tugas
pemerintah disini harus jelas bahawa yang harus dibela ialah rakyat dan mereka yang
ditindas. Sekalipun dikatakan bahawa jumlah pengikut fahaman ini adalah
sedikit, ia tetap harus dibela kerana mereka juga adalah warga sekalipun
memilih untuk memiliki keimanan yang berbeza dari kebanyakan. Ruang-ruang
dialog dan perbincangan harus digalakkan dan bukannya disekat dan dimatikan.
Bagi mereka yang merasa
paling benar dengan kehendak tuhan pula, maka fikirkan kembali. Redakanlah
ketaksuban dengan memahami Islam sebagai sebuah “proses untuk menjadi”.
Dengan ini kita akan selalu resah dan berusaha untuk mencari kebenaran,
menggali ilmu dan sebagainya. Adapun Syiah dalam konteks negara ini
selagi tidak menjadi ancaman kepada kepelbagaian yang kita ada hari ini, apa
salahnya untuk diraikan walaupun tidak bersependapat? (TheMalaysianInsider)
* Ini adalah
pendapat peribadi penulis dan tidak semestinya mewakili pandangan The Malaysian
Insider.
No comments:
Post a Comment