Sunday 18 August 2013

CADANGAN LANTIK KETUA KAUM PRIBUMI DI JOHOR SATU PENGIKTIRAFAN



Oleh : Syed Kamal



PENGIKTIRAFAN...Jay Rahman PRIBUMI'S sambut baik cadangan kerajaan negeri Johor lantik ketua masyarakat Pribumi di negeri tersebut.


Cadangan untuk melantik ketua masyarakat Pribumi Sabah dan Iban  Sarawak di Johor disifatkan satu pengiktirafan kehadiran kaum Pribumi di negeri itu, kata Timbalan Presiden Pertubuhan Pribumi Rakyat Sabah (PRIBUMI’S) Jay Rahman.


Menyambut baik pengumuman oleh Menteri Besar Johor Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin baru baru ini, Jay Rahman  yang juga Presiden Pengilang Malaysia Sabah berkata, ia merupakan langkah yang wajar memandangkan ramai Pribumi Sabah yang tinggal serta bekerja di Johor.


Masyarakat Pribumi Sabah dan Iban yang tinggal di Johor bakal mempunyai ketua masyarakat masing-masing bagi menjaga kepentingan dan kebajikan mereka.


“Malah ia akan mencipta sejarah bagi ketua masyarakat Pribumi Sabah pertama yang berkhidmat di luar Sabah, jika ini menjadi kenyataan”. katanya.


Jay Rahman berkata, seperti masyarakat tempatan, penduduk kaum Pribumi dan Iban di Johor memerlukan ketua masing-masing bagi melihat keperluan dan menyelesaikan masalah yang dihadapi oleh mereka.


“Ia ada sudah menjadi budaya masyarakat Pribumi untuk merantau ke tempat asing dan saya percaya mereka akan pulang ke kampung halaman dan tidak akan meninggalkan Sabah selama-lamanya”.

No comments:

Post a Comment