Kepada
Tuan Editor Sabahkini.net, surat ini saya tujukan khas untuk Encik
Osman Jamal, Pengarah Jabatan Tanah dan Ukur, Sabah. Sila ambil
perhatian surat ini khas dari Warganegara Malaysia juga merupakan
Pembayar Cukai yang membayar gaji anda sebagai Penjawat Awam!
PALADIUS
BIN N NAJIR
SMK
BINGKOR
PETI
SURAT 115
89007
KENINGAU
(HP
no : 013 541 3006) 09 Ogos 2013
PERMOHONAN
PINDAH HAK MILIK TANAH
Perkara
di atas adalah dirujuk.
02.
Untuk makluman tuan, pada 27 Julai 2011 kami telah membuat
permohonan pindah hak milik tanah di antara adik beradik di Jabatan
Tanah Dan Ukur Keningau. Kami telah berurusan dengan kerani yang
bernama Pn. Yohana, beliau mengesahkan permohonan tersebut mengambil
masa 3 bulan diproses sebab ia akan di hantar ke HQ Kota Kinabalu.
03.
Selepas 3 bulan yang dijanjikan, kami telah beberapa kali datang ke
jabatan tanah dan ukur keningau untuk bertanya status permohonan
tersebut, walau bagaimanapun alasan yang selalu diberikan oleh Pn.
Yohana adalah permohonan tersebut telah dimajukan ke Kota Kinabalu
dan menungu untuk ditandatangan. Kami telah menunggu selama 2 tahun
sehinggalah pada 2 Ogos 2013, kakak saya sendiri pergi ke jabatan
tanah dan ukur Keningau dan Pn. Yohana mengembalikan geran tanah &
borang permohonan kami dan menyuruh kami berurusan terus ke jabatan
tanah dan ukur kota kinabalu.
04.
Apa yang membuat kami sangat kesal, borang permohonan dan geran tanah
kami berada dalam simpanan jabatan tanah dan ukur keningau tanpa
sebarang tindakan dan tidak pernah sampai ke kota kinabalu seperti
yang diberitahu oleh Pn. Yohana.
05.
Kami cuma inginkan penjelasan sebenar dan alasan dari pihak yang
berkenaan atas kelalaian/ kecuaian kakitangan tuan dalam melaksanakan
tugas ini. Untuk makluman tuan, aduan ini juga telah dimajukan ke
biro pengaduan jabatan negeri sabah dan hotline untuk tujuan aduan
awam. Sekian harap maklum.
/disertakan
salinan permohonan sebagai bukti aduan.
Sekian,
terima kasih,
Yang
Benar,
PALADIUS
BIN N NAJIR
(690906-12-5055)
salinan
email kepada : Pihak Editorial Sabahkini.net
Terima kasih Sabahkini.net yang menjadi saluran aduan dengan maklumbalas yang terpantas, syabas!! way better than jabatan pengaduan awam negeri.
ReplyDeleteNgam, bukan apa, untuk penambahbaikan perkhidmatan juga. bahaya kalo dibiar2, bukan setakat berkenaan "kerana seekor kerbau membawa lumpur" tapi pengajaran pada semua, bayangkan kalau proses yang kritikal, orang boleh kerugian wang ringgit, keselamatan malah kalau kerja yang betul2 kritikal boleh melibatkan nyawa kalo dipandang remeh.
ReplyDeletenasip baik la tukar nama ja, kalo melibatkan business/ pembangunan, berapa banyak kerugian kalo 2 tahun
Bagus la sigu buat aduan ini. beliau saya ada pengalaman seperti ini tahun 2009. urus di keningau kana suru di kk. nta berapa kali beliau pg kk baru dapat awal 2011.
ReplyDelete