Wednesday 6 June 2012

PENGURUSAN TANAH GAMBUT MENYUSAHKAN




TERIMA....Taufick bersama Pengerusi DAP Beaufort Jamil Zakaria menerima aduan penduduk Kg.Lumadan.

BEAUFORT :  Pengwujudan Empangan Kecil, Telaga Tiub di Bukau Api-Api, Klias oleh Jawatankuasa Pengurusan Tanah Gambut Negeri Sabah telah menyusahkan rakyat Lumadan akibat satu pengurusan tanah gambut yang tidak teratur.

Dalam siri dailog dan menerima rungutan rakyat di Batu 6 Lumadan, kebanyakan pemilik tanah yang berhampiran dengan program itu menyatakan kekesalan dan merayu kerajaan melalui Jabatan Pengairan dan Saliran membaiki saluran parit ke sungai Bukau bagi membolehkan takungan air akibat hujan keluar dari kawasan tanah mereka.

Menurut seorang penduduk, Antin Godon, keadaan banjir kilat berlaku apabila hujan dan boleh menenggelamkan rumah mereka dalam sekelip mata.

Dalam Pada itu, Pengerusi Pakatan Rakyat Beaufort, Taufick Hj.Ruschi berkata, akibat ketidak prihatinan Jabatan Perhutanan, Jabatan Tanah dan Jawatankuasa Pengurusan Tanah Gambut Negeri Sabah mewujudkan tanah seluas 2,148 hektar ini telah menyusahkan penduduk kampung di Lumadan, Bukau dan sekitarnya.

"Semua tanaman dan harta benda penduduk musnah akibat banjir yang terjadi akibat pengwujudan skim yang tidak teratur ini," ujar Taufick.

16 comments:

  1. Patut buat aduan terus kepada Jabatan Perhutanan, Jabatan Tanah dan Jawatankuasa Pengurusan Tanah Gambut Negeri Sabah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terus kepada jabatan yang sepatutnya. DAP tidak akan membantu apa2.

      Delete
  2. pengurusan tanah gambut kena sistematik, jgn sampai penduduk susah kerana pengurusan yang tidak sistematik.

    ReplyDelete
  3. Hope that the management of this project will improve their program.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Prompt action needed so that the program not burden the people.

      Delete
  4. A better drainage system is needed so that the water can flow out more effectively during flooding or raining.

    ReplyDelete
  5. Semoga pihak berkuasa tampil ke depan dan menyelesaikan masalah.

    ReplyDelete
  6. Pengwujudan Empangan Kecil, Telaga Tiub di Bukau Api-Api, Klias oleh Jawatankuasa Pengurusan Tanah Gambut Negeri Sabah telah menyusahkan rakyat Lumadan akibat satu pengurusan tanah gambut yang tidak teratur.

    harap-harap pihak yang bertanggung jawab dapat membaiki lagi kelemahan dalam pengurusannya.

    ReplyDelete
  7. saluran perairan yang lebih wajar diperlukan untuk mengelakkan banjir.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sistem pengairan perlu dikemaskinikan atau diselenggara dengan betul.

      Delete
  8. Tindakan wajar dari pihak berkuasa untukmemahami keadaan dan mengambil langkah yang wajar amat diperlukan.

    ReplyDelete
  9. Pengurusan yang tidak teratur menyebabkan kesusahan kepada orang kampung.

    ReplyDelete
  10. Mungkin juga pengurusan sungai dan perparitan perlu diambil kira mengenai perkara ini. Mungkin juga kerana keluasan sungai tidak mampu menampung air hujan menyebabkan perkara ini berlaku. Perlu disiasat dan diselidik dulu punca sebenar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Indeed, they need to find what has caused this problem. The program should have a well and systematic plan before it was implemented.

      Delete
  11. ya la ba.. kalau pun pengurusan tanah gambut itu menyusahkan, sekurang2nya ambil la gambar kawasan yang terjejas akibat dari pengurusan yang tidak cekap itu.. kenapa pula gambar 4 jejaka 'tampan' yang dilampirkan dalam aduan ini??

    ReplyDelete
  12. jika benara masalah ini berpunca dari Jabatan Perhutanan, Jabatan Tanah dan Jawatankuasa Pengurusan Tanah Gambut Negeri Sabah, eloklah jika Taufick Hj.Ruschi ambil tindakan undang2 atau failkan saman terhadap pihak2 yang disebutkan.. jangan sekadar main tangkap muat saja..

    ReplyDelete