Saudara Pengarang,
STESEN Minyak Petronas SH
HAJA Tuaran tidak profisional dan perlu mengubah sikap pekerja dan reka bentuk
stesen bagi mengelakkan wang pelanggan dicuri. Lima bulan selepas wang saya
dicuri di stesen ini masih belum diselesaikan oleh pihak yang bertanggung
jawab, memaksa saya menyiarkan peristiwa ini di Sabahkini.net bagi mengelakkan
perkara yang sama berulang lagi.
Pada 24 Januari 2012
bersamaan jam 11:47 pagi, saya telah membeli minyak dengan membayar deposit
sebanyak RM200 ringgit tetapi minyak Ron 95 yang saya terima hanya bernilai
RM100 sahaja.
Hal berlaku kerana juruwang
memberi alasan hanya melihat dan menerima wang RM100 saja dalam kotak
penerimaan deposit. Sikap perkerja stesen minyak tersebut yang tidak
profisional dan bersikap mengelak membuat suasana yang tegang.
Selepas dicadangkan supaya
CCTV ditayangkan semula, baru mereka reda sedikit dan memaklumkan bahawa mereka
tidak ada kuasa untuk menayangkan CCTV kecuali pengusaha stesen tersebut.
Selepas pengusaha stesen
dihubungi melalui telefon, dia hanya mengarahkan pekerjanya mengambil nombor
telefon saya sahaja. Sehingga keesokan hari jam 10:00 pagi, saya masih belum
dihubungi oleh pengusaha Stesen Minyak SH Haja Tuaran tersebut membuat saya
melaporkan hal ini kepada mesralink dan ke Balai Polis untuk membuat laporan
mengenai kejadian tersebut.
Di Balai Polis Tuaran, 'Kopral
Asrol' menghubungi pengusaha stesen minyak SH Haja Tuaran tersebut dan menjemput
saya menonton bersama CCTV di stesen minyak tersebut pada sebelah petangnya.
Hasil tontonan bersama
dengan Pengusaha stesen minyak dan pihak polis, mereka bersependapat saya ada membayar sebanyak
RM200 ke dalam kotak penerimaan deposit tetapi hanya diambil oleh perkerjanya
sebanyak RM100 sahaja, manakala baki RM100 diambil oleh pelanggan yang
berikutnya.
Perkara ini berlaku kerana
sikap pekerja yang tidak profesional dan tambahan lagi dengan reka bentuk kotak
penerimaan deposit yang gagal. Sehingga kini deposit saya sebanyak RM100 masih 'dicuri'
oleh Pengusaha Stesen Minyak SH Haja Tuaran dengan memberi alasan 'kerana saya
telah melaporkan hal ini kepada pihak polis maka tunggu saja sampai penyiasatan
ini selesai'.
Bagi pendangan saya, kerana
kotak penerimaan deposit dalam kawasan stesen minyak tersebut, maka segala apa
yang berlaku terhadap wang deposit pelanggan harus dibawah tangungjawab stesen
minyak itu secara langsung dan Petronas Dagangan secara amnya. Pihak Petronas
Dagangan harus mempunyai polisi bagaimana menyelesai perkara ini jika berlaku
lagi pada masa-masa akan datang.
Perniagaan stesen minyak
adalah perniagaan yang dimonopolikan oleh beberapa syarikat besar di Malaysia.
Pihak kerajaan harus memantau secara lebih ketat bagaimana stesen minyak ini
dikendalikan. Penerimaan deposit harus mempunyai resit penerimaan dan jika
berlaku kecurian pihak insuran stesen minyak itu; seharusnya menganti rugi wang
pelanggan.
Mesralink dalam kes ini umpama
orang tengah yang tidak ada kuasa yang hanya pandai bercakap “kalau Encik tidak
puas hati, kes ini akan diteruskan dan terus disiasat sehingga semua pihak
berpuas hati”. Saya nasihatkan mana-mana stesen minyak yang tidak percaya
dengan pelanggan janganlah berniaga, bagilah peluang perniagaan ini kepada
bumiputra lain.
Salam Hormat,
NOOR HALIM DATUK HAJI ZAINI
dalam hal ini pihak stesen minyak perlu ubahsuai reka bentuk kotak penerimaan deposit agar ia lebih mudah dan selamat.
ReplyDeleteJust solve this problem in a good way. No need to prolong it.
ReplyDeleteKesilapan sebegini seharusnya dielakkan. Ini akan mengundang perkara yang tidak baik kepada Stesen tersebut nanti.
ReplyDeleteba tunggu saja la hasil siasatan polis..
ReplyDelete