Wednesday 27 July 2011

POS KUNAK CUTI DUA MINGGU?


TUTUP.... Harap maklum: Urusniaga Tidak dapat dijalankan kerana bekalan elektrik terputus. Harap Maaf.

Oleh : MUTALIB M.D

KEROSAKAN elektrik di tingkat bawah Pejabat Pos Kunak menyebabkan penduduk Kunak terpaksa ke Semporna, Lahad Datu atau Tawau untuk berurusan kerana dimaklumkan Pejabat Pos Kunak tidak dapat beroperasi seperti biasa sekalipun tingkat atas bangunan masih mempunyai bekalan elektrik.

Krew Sabahkini.net yang dalam rangka lawatan ke Sabah telah singgah di Pekan Kunak setelah menerima aduan daripada penduduk tempatan yang kesal kerana tidak dapat menggunakan perkhidmatan pos di atas talian kerana masalah bekalan elektrik.

Pengadu yang juga Timbalan Ketua Penerangan Pemuda AMK PKR Sabah, Citra Masadi, berkata beliau dimaklumkan oleh para pengguna bahawa Pejabat Pos Kunak tidak dapat beroperasi selama dua minggu ekoran masalah bekalan elektrik turut membuat lawatan ke Pejabat Pos berkenaan.

“Kita kesal kerana Adun Kunak dan Ahli Parlimen Silam tidak mempedulikan aduan rakyat berhubung isu ini sedangkan perkara ini begitu mudah diselesaikan jika semua pihak memberikan kerjasama,” ujar Citra yang meminta SESB atau kontraktor yang dilantik Pos Malaysia menyegerakan pembaikan atau memindahkan Pejabat Pos ke Pejabat Daerah buat sementara waktu.

Adalah tidak mungkin, kata Citra, bagi pelanggan Pejabat Pos ke Lahad Datu, Semporna atau Tawau semata-mata untuk membeli wang pos atau membuat kiriman pos laju kerana semua operasi pos di Kunak tergendala.

Kata Citra, beliau kesal kerana Pengurus Pos Kunak tidak mengambil iniasiatif untuk mendapatkan bekalan elektrik daripada tingkat atas atau menggunakan janakuasa bagi memastikan urusan pos tidak terganggu.

INIASIATIF.....Pos Malaysia tidak mengambil inisiatif mendapatkan bekalan elektrik daripada tingkat atas bangunan.

KECEWA....Pelanggan ini kecewa kerana tidak dapat berurusan di Pejabat Pos Kunak.

Dalam pada itu, Ibu Pejabat Pos Sabah, ketika dihubungi mengesahkan bahawa pihaknya baru mendapat maklumat berhubung isu berkenaan dan sedang menguruskan perlantikan kontraktor untuk mengesan punca dan membuat pendawaian semula jika perlu.

Jurucakap Pos Malaysia menyatakan rasa kesal di atas kejadian yang berlaku dan meminta maaf daripada pengguna dan berjanji akan menyegerakan pembaikan agar urusan pos tidak tergendala begitu lama.

No comments:

Post a Comment