Monday 23 August 2010

BANGUNAN TERBIAR SARANG MAKSIAT?




Oleh: HJ.WAHAB TIMPAI

KERAJAAN Negeri Sabah disaran melupuskira semua bangunan usang dan merobohkannya daripada menjadi sarang maksiat seperti pusat penagihan dadah, perjudian, tempat melakukan hubungan seks liar dan pusat pembiakan tikus; serta menyakitkan mata memandang kerana mencacatkan kebersihan dan keceriaan bandar.

Seorang penduduk Tenom, yang hanya mahu dikenali sebagai Symirlo melahirkan saranan berkenaan setelah kecewa melihat keadaan bangunan milik Jabatan Kerja Raya (JKR) itu dan mempersoalkan kewibawaan pegawai yang bertugas di daerah itu kerana kurang prihatin dengan kebersihan di kawasan bandar.

Menurut Symirlo, bangunan yang usang itu kini ditumbuhi semak samun sedangkan ia terletak di tengah-tengah bandar Tenom dan berdekatan kuaters para pegawai kerajaan negeri dan persekutuan.

“Saya tidak terfikir perkara ini boleh berlaku di Tenom, tambahan pula semua bangunan kerajaan negeri di bawah kendalian JKR,” ujar Symirlo yang bimbang dengan aduan orang awam bahawa ianya sering digunakan oleh penagih dadah dan remaja untuk melakukan seks liar di waktu malam.

Walaupun isu ini telah dibincangkan di dalam Facebook, namun JKR belum mengambil sebarang tindakan untuk memembersihkan bangunan berkenaan atau melupuskira dan merobohkannya.

No comments:

Post a Comment