Oleh : FANTREALIKA
ANTARA tahun 1960 hingga
1964 saya berada di Kelantan kerana menuntut di sebuah institusi pengajian
pondok, iaitu Pondok Tuan Guru (Haji) Abdul Ghani Syed (Allahyarham), Kubang
Bemban, Pasir Mas.
Era tersebut dianggap
sebagai era kegemilangan PAS kerana dalam pilihanraya 1959, PAS berjaya menawan
dua negeri di Pantai Timur, iaitu Kelantan dan Terengganu. Di Terengganu PAS
memenangi 13 daripada 24 kerusi Dewan Undangan Negeri, manakala di Kelantan
pula PAS berjaya menawan 28 daripada kerusi yang dipertandingkan.
Dalam pilihanaraya 1964 PAS
terus menguasai Kelantan dan memenangi 21 daripada 30 kerusi. Satu perkara yang tidak dinafikan ialah:
Tok-Tok Guru Pondok adalah merupakan tunggak kekuatan PAS pada ketika itu. Guru saya sendiri, iaitu Tuan Guru (Haji) Abdul
Ghani adalah ketua PAS kawasan Pasir Mas pada ketika itu (sama dengan Ketua
Bahagian dalam UMNO).
Pada ketika itu saya telah
pun mendengar nama Haji Nik Aziz, tetapi bukan sebagai seorang tokoh PAS,
sebaliknya sebagai seorang pendakwah bebas yang hanya dikenali dengan panggilan
Ustaz sahaja, bukan Tok Guru.
Dikalangan masyarakat
Kelantan pada ketika itu, panggilan Tok Guru pada umumnya dianggap lebih tinggi
daripada Ustaz. Seorang Tok Guru yang
memimpin sebuah pusat pengajian pondok biasanya terdiri daripada ulama yang
menamatkan pengajian dalam sistem berkenaan yang agak berbeza dengan sistem
pengajian sekolah atau universiti.
Dalam sistem pengajian
pondok, pelajar-pelajar mengikuti pengajian ilmu-ilmu Islam secara menyeluruh
tanpa mengkhususkan kepada jurusan-jurusan tertentu seperti Syariah, Usuluddin
dan Bahasa Arab. Ulama atau Tok Guru yang mengepalai sesebuah institusi
pengajian pondok biasanya telah menguasai dan mampu mengajar kitab-kitab dalam
bidang-bidang disebutkan diatas.
Mereka biasanya sangat
teliti dalam perkara yang berkaitan dengan fatwa dan hukum. Salah seorang guru saya menceritakan tentang
seorang guru beliau yang sangat alim ketika menuntut di Mekah. Apabila seseorang bertanyakannya tentang
sesuatu masalah hukum, beliau meminta tempoh untuk membuka kitab terlebih
dahulu sebelum memberi jawapan, walaupun apa yang ditanyakan itu agak mudah
dijawab.
Inilah ciri-ciri Tok Guru
seperti yang saya fahami berasaskan pengalaman ketika menuntut di Kelantan
sekitar tahun enam puluhan dahulu.
Adalah jelas bahawa sekalipun hampir keseluruhan Tok Guru memakai
serban, namun panggilan tersebut pada hakikatnya mempunyai latar belakang
tersendiri dan bukanlah didasarkan kepada lilitan serban semata-mata.
Detik-detik kemasukkan Ustaz
Haji Nik Aziz kedalam PAS telah dirakamkan oleh Allahyarham Dato' Asri dalam
buku memori politiknya Meniti Arus.
Menceritakan peristiwa-peristiwa yang berlaku dalam tahun 1967 beliau
menulis: "Ketenangan selepas bertarung dalam pilihanraya kecil Bachok itu
tidak lama, apabila Haji Ahmad Abdullah atau Haji Ahmad Prai pula meninggal
dunia akibat kecelakaan jalan raya yang berlaku dalam tahun 1967. Sekali lagi PAS terpaksa mencari calon
pengganti untuk pilihanraya kecil di kawasan Kelantan Hilir."
"Dalam satu mesyuarat
kecil di rumah kediaman saya (JKR No. 10, kediaman rasmi Menteri Besar
Kelantan), kata sepakat telah diambil bagi mempelawa Ustaz Nik Abdul Aziz bin
Nik Mat, untuk menjadi calon.
"Beliau lulus Sarjana
Muda dari Dar al-Ulum India, dan menyambung pelajaran di Universiti Azhar
dengan mendapat ijazah sarjana. Beliau
pada masa itu menjadi guru di Maahad Muhammad dan bertugas sambilan sebagai
pendakwah, yakni sebagai guru agama di kelas dewasa.
"Ustaz Nik Abdullah
Arshad diberi tugas bagi menemui Ustaz Nik Abdul Aziz dan Alhamdulillah,
pelawaan PAS disambut dengan baik oleh beliau.
Haji Nik Aziz dibawa ke rumah Menteri Besar bagi menyelesaikan beberapa
perkara, terutamanya untuk mengisi borang menjadi anggota PAS dan membuat
persediaan yang sewajarnya, terutamanya untuk mengisi borang pencalonan.
"Saya masih ingat pada
ketika itu beliau sedang uzur. Saya
telah meminta setiausaha peribadi saya menjemput doktor dari hospital datang ke
rumah. Alhamdullilah segala-galanya berjalan
dengan lancar".
Berasaskan fakta sejarah
yang dirakam oleh Dato' Asri di atas, pertanyaan yang mungkin timbul ialah:
Sejak bilakah beliau mengetahui bahawa PAS adalah merupakan satu-satunya wadah
perjuangan Islam yang disifatkannya sebagai 'tulen' berbanding dengan
UMNO?
Perlu disebutkan di sini
bahawa 'Kelas Dewasa' yang disebut oleh Dato' Asri dalam Memoirnya itu adalah wadah
yang diwujudkan oleh UMNO. PAS telah dibawa masuk ke Kelantan oleh Allahyarham
Dato'Asri dan Dato' Othman Abdullah pada tahun 1954, dan telah mengharungi tiga
pilihanraya 55, 59 dan 64 sebelum penyertaan Haji Nik Aziz.
Tentulah tidak mudah untuk
digambarkan pengorbanan serta jerih payah generasi peneroka yang memulakan
kerjanya daripada titik sifar dalam mengembang dan membangunkan PAS sehingga sampai
ke mercu kejayaan dalam tahun l967.
Soalannya di sini: Apakah setelah PAS mencapai kejayaan besar dalam dua
pilihanraya 59 dan 64, kemudian berlaku kekosongan kerusi Parlimen Kelantan
Hilir, dan beliau ditawarkan untuk mengisi kekosongan tersebut, maka pada
ketika itu barulah beliau menyedari bahawa PAS adalah satu-satunya wadah yang
tulin bagi memperjuangkan cita-cita Islam, manakala yang lain adalah palsu
belaka?
Semasa Dato' Asri menjadi
menteri Kerajaan Pusat ketika PAS dalam Barisan Nasional, saya sering bertemu
dan pernah makan semeja dengan beliau di rumah Allahyarham No.10, Jalan Swee
Guat, Kuala Lumpur, yang mana beliau ketika itu menjadi Ahli Parlimen Barisan
Nasional daripada parti PAS.
Sepanjang ingatan saya,
sehingga waktu itu beliau masih dirujuk dengan panggilan Ustaz Nik Aziz. Kemungkinan besar beliau dirujukkan dengan
panggilan Tok Guru hanya setelah pengunduran Dato' Asri dan PAS memasuki era
kepimpinan ulama.
No comments:
Post a Comment