Oleh : MOHD FARHAN DARWIS
PUTRAJAYA : Perdana Menteri
Datuk Seri Najib Razak hari ini menggesa penjawat awam untuk berfikir secara
kreatif dan proaktif bagi menampilkan imej yang membolehkan mereka dipandang
tinggi oleh rakyat negara ini.
Najib ketika Majlis
Pelancaran Pusat Panggilan 1 Malaysia (1MOCC) di sini menegaskan, penjawat awam
selain menjadi kreatif, mereka juga perlu bersifat unggul dan hebat untuk
mengubah persepsi masyarakat terhadap 1.4 juta penjawat awam di seluruh negara.
“Kalau kita tiada
penambahbaikan, rakyat yang semakin berkualiti dan mempunyai jangkaan yang
semakin meningkat ... kita akan ketinggalan di peringkat global. Kalau hendak
kerajaan memandang tinggi kepada kerajaan, secara kolektif ... kita perlu
sediakan perkhidmatan yang semakin baik dan berkesan,” katanya.
Menurut Najib lagi, melalui
pelaksanaan 1MOCC itu juga, akan meletakkan perkhidmatan awam sebagai suatu
yang dibanggakan oleh rakyat.
“Melalui pemikiran seperti
ini, kita telah berjaya mencapai kejayaan yang diiktiraf di peringkat
antarabangsa,” katanya lagi.
1MOCC merupakan satu kaedah
pemusatan panggilan jabatan kerajaan yang boleh dihubungi di talian 03 8000
8000 yang akan memberikan maklumat dan bantuan kepada rakyat untuk mendapatkan
segala maklumat berkaitan dengan agensi kerajaan terlibat.
Di bawah pendekatan Strategi
Lautan Biru, 1MOCC telah diterajui oleh Unit Pemodenan Tadbiran dan Perancangan
Pengurusan Malaysia (MAMPU), TM, dan Perbadanan Putrajaya dengan Pusat
Panggilan 1MOCC telah diwujudkan di Pejabat Perbadanan Putrajaya di sini.
Antara 21 agensi kerajaan
yang terlibat dalam pemusatan pusat panggilan itu adalah agensi di bawah
seliaan Jabatan Perdana Menteri, Kementerian Dalam Negeri, dan Kementerian
Pengangkutan, yang bertindak sebagai pilot agencies yang bakal menjadi
perantara dan jambatan kukuh untuk menghubungkan rakyat dan kerajaan.
Antara perkhidmatan yang
diberikan 1MOCC adalah direktori pegawai termasuk nombor telefon agensi
kerajaan, alamat agensi, soalan-soalan lazim, produk dan perkhidmatan 1
Malaysia, peta dan lokasi di Malaysia, serta tempat-tempat menarik di Malaysia,
termasuk alamat agensi penguatkuasaan dan perkhidmatan hospital.
Antara yang bakal menerima
manfaat daripada 1MOCC ini adalah kumpulan rakyat Malaysia, pelancong, pelabur,
dan juga penjawat awam itu sendiri.
Selain nombor telefon,
perkhidmatan 1MOCC juga turut melibatkan penggunaan laman sosial seperti laman
Facebook dan Twitter, laman web, e-mel dan faks 03-80008001.
No comments:
Post a Comment