Tuesday 27 November 2012

SURAT ICAC SAHKAN MUSA BERSIH





Oleh : CLARA CHOOI

KUALA LUMPUR : Penguatkuasa anti-rasuah Hong Kong menulis secara peribadi kepada Datuk Musa Aman pada Disember lepas untuk memaklumkan Ketua Menteri Sabah itu bahawa beliau tidak lagi disiasat untuk tuduhan rasuah RM40 juta sumbangan kepada Umno negeri tersebut, menurut surat yang ditunjukkan kepada The Malaysian Insider.

Dalam surat pada 22 Disember 2012, Suruhanjaya Bebas Pencegahan Rasuah (ICAC) menjelaskan kepada ketua menteri itu mereka memulakan siasatan selepas menerima aduan terhadapnya, sambil menambah bahawa ini dikehendaki oleh undang-undang Hong Kong berkenaan dengan rasuah.

Tetapi agensi itu berkata bahawa selepas melengkapkan siasatan dan memfailkan laporan kepada Jawatankuasa Semakan Operasi (ORC), kedua-dua jawatankuasa dan Pesuruhjaya ICAC bersetuju untuk tidak meneruskan lagi penyiasatan “di atas asas fakta sudah diketahui”.

Surat, yang menggunakan kepala surat ICAC, ditandatangani oleh Ketua penyiasat Tso Wai-Yan dan ditujukan kepada Musa dialamatkan ke pejabat beliau di Kota Kinabalu. Tiada individu lain diberi salinan dokumen itu.

Setiausaha BN Sabah Datuk Abdul Rahman Dahlan menunjukkan kepada The Malaysian Insider gambar surat tersebut daripada iPad, sambil berkata satu halaman surat-menyurat boleh mempertahankan Musa dan Umno terhadap dakwaan daripada pemimpin pembangkang mengenai skandal tersebut menjelang pilihan raya akan datang.

Pemimpin Umno negeri dijangka menghadapi persoalan di perhimpunan agung Umno mulai esok, walaupun mengeluarkan penafian pada hujung minggu.

Abdul Rahman menegaskan bahawa surat itu adalah peribadi dan sulit kerana ianya hanya ditujukan kepada Musa, menunjukkan bahawa agensi telah bertindak secara bebas tanpa sebarang gangguan dari pihak luar.

“ICAC profesional. Tiada seorang pun diberikan salinan surat tersebut. Mereka menghormati hak tertuduh untuk kerahsiaan,” Abdul Rahman memberitahu The Malaysian Insider.

Ahli parlimen Kota Belud pada mulanya berjanji untuk mendedahkan surat pada sidang akhbar Khamis lepas tetapi berkata bahawa nasihat daripada peguam, salinan fizikal dokumen akan disimpan buat masa sekarang dan digunakan sebagai “senjata” Umno Sabah untuk membuktikan Musa tidak bersalah.

Beliau berkata, Ketua Menteri dan Umno Sabah sedang memikirkan tindakan undang-undang terhadap pengarah strategi PKR Rafizi Ramli, yang kembali minggu lepas dari misi dua hari di Hong Kong untuk menggali maklumat mengenai kes Musa.

“Saya berjanji untuk mendedahkan surat ini tetapi selepas membincangkan perkara itu dengan peguam bagi Ketua Menteri dan Umno Sabah, mereka menasihatkan saya supaya tidak mendedahkan ia kerana akan digunakan jika ada tindakan undang-undang terhadap Rafizi.

“Ia memang satu pilihan. Rafizi melanggar beberapa undang-undang,” kata Abdul Rahman.

Sebagai contoh, ahli parlimen Sabah itu berkata bahawa selain daripada fitnah, Rafizi melanggar seksyen 29 (4) Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) 2009 yang melindungi identiti seorang tertuduh.

Seksyen tersebut menyatakan laporan yang dibuat terhadap suruhanjaya tersebut, “hendaklah dirahsiakan dan tidak boleh didedahkan oleh mana-mana orang selain pegawai-pegawai Suruhanjaya dan Pendakwa Raya sehinggalah orang yang tertuduh dipertuduh di mahkamah atas suatu kesalahan  dibawah akta ini atau mana-mana undang-undang bertulis lain berbangkit daripada aduan itu melainkan dengan persetujuan Pendakwa Raya atau pegawai berpangkat Pesuruhjaya keatas.”

Rafizi melobi ICAC untuk membuka semula siasatan RM40 juta terhadap Musa, mendakwa kemungkinan berlaku konspirasi oleh SPRM dan kerajaan persekutuan Barisan Nasional (BN) di sini untuk menangguhkan perkara itu kerana takut memberi kesan pada pilihan raya akan datang.

Musa baru-baru ini dibersihkan daripada pertuduhan penggubahan wang haram RM40 juta, dakwaan mengaitkan beliau dengan peniaga kayu Sabah Michael Chia.

Tetapi menurut Rafizi — kini menghadapi beberapa kes mahkamah bagi kerja-kerja pendedahan maklumat beliau, bukti segar baru-baru ini ditemui dalam kes Musa boleh memberikan sebab kepada ICAC yang terkenal itu untuk memulakan penyiasatan baru.

Raifizi bersama tiga lagi penggubal undang-undang PKR, membuat laporan kepada ICAC Khamis lalu dan menyebnaraikan tiga sebab untuk menggalakkan badan untuk membuka semula kes rasuah RM40 juta Musa dan Chia — tuntutan berasingan daripada dua Ahli Parlimen Sabah bahawa wang bukan satu sumbangan politik kepada Umno seperti didakwa; dan penerimaan kenderaan mewah dari Chia oleh menteri Umno Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz, mungkin atas sebab-sebab rasuah.

Pasukan tersebut merancang untuk kembali ke Hong Kong dalam masa dua minggu untuk memberikan lebih banyak bukti kepada ICAC.

Rafizi juga mendakwa khabar angin bahawa keputusan ICAC untuk menutup kes tersebut kerana kekurangan kerjasama daripada SPRM.

Tetapi Abdul Rahman berkata surat daripada ICAC jelas menafikan ini kerana ia menyatakan siasatan dijalankan secara berasingan dan bebas sebelum membuat keputusan untuk menutup fail kes tersebut.

“Saya percaya ICAC menyiasat ini dengan teliti. Ingat, wang yang dipersoalkan datang dari Hong Kong dan ICAC adalah Agensi Hong Kong.

“Mereka mempunyai kuasa penuh dan akses disana,” katanya.

Beliau menuduh Rafizi menghina ICAC dan reputasi SPRM kerana agensi-agensi penguatkuasaan undang-undang tersebut berkredibiliti dan bebas, sambil menambah pengarah strategik PKR itu mungkin menggunakan kontroversi ini untuk mendapat publisiti politik menjelang pilihan raya akan datang.

“Pilihan raya akan datang tak lama lagi dan Pakatan Rakyat (PR) terdesak memerlukan Sabah.

“Mereka tahu Musa melakukan dengan sangat baik di Sabah dan mereka perlu membunuh lelaki ini dalam politik dengan meletakkan keraguan kepada reputasi beliau,” katanya.

Tetapi apabila ditanya jika Umno Sabah sudah bersedia untuk bekerjasama dengan ICAC untuk siasatan kedua, Abdul Rahman berkata Musa dan parti tersebut sanggup berbuat demikian.

Beliau menegaskan semasa siasatan pertama, penyiasat ICAC menyoal Musa di Sabah dan tidak dijalankan secara “kawalan jauh” dari Hong Kong.

“Mereka terbang ke Sabah dan bertemu dengan beliau (Musa),” katanya.

Chia didakwa mempunyai kaitan dengan Musa pada April lalu oleh Sarawak Report, yang mendakwa beliau juga meninggalkan Lapangan Terbang Antarabangsa Chek Lap Kok, Hong Kong dengan wang bernilai RM40 juta dalam matawang Singapura.

Pada ketika itu, Chia didakwa memberitahu pihak berkuasa Hong Kong bahawa wang itu adalah untuk Musa.

Isu ini heboh menjadi tajuk utama sekali lagi bulan lepas apabila Nazri memberitahu Parlimen bahawa Musa telah dibersihkan daripada rasuah tentang perkara itu selepas Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dan ICAC mendapati bahawa wang tersebut adalah “derma politik” untuk Umno Sabah dan tidak bermaksud untuk kegunaan peribadi Musa.

Tetapi dalam perbahasan berikutnya mengenai isu itu, ahli parlimen Pakatan Rakyat (PR) menegur Nazri kerana mengisytiharkan Musa tidak bersalah tanpa menyediakan bukti ICAC Hong Kong membersihkan ketua menteri dengan kehendaknya sendiri.

Menurut Nazri, bagaimanapun, ICAC telah menutup kes itu selepas SPRM menemui dalam siasatan bahawa wang ditangan Chia bertujuan untuk Umno Sabah dan bukan Musa.

Selepas penafian Nazri, Rafizi mengadakan sidang akhbar di Parlimen mendedahkan apa yang beliau katakan sebagai bukti fotografi bahawa Nazri menerima sogokan daripada Chia untuk membersihkan namanya, dalam bentuk kereta Hummer berharga RM459,000 diberikan kepada anak lelakinya. (TMI)

222 comments:

  1. Nama Musa jelas bersih dari senarai rasuah kes Rm40m ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Musa has already been cleared off by ICAC.. Opposition should just give up and find another issue to play around.

      Delete
    2. Bukti tidak cukup untuk menjatuhkan hukuman.

      Delete
    3. musa aman sudah dibuktikan tidak terlibat dalam rasuah oleh ICAC...

      Delete
    4. Tidak perlu cakap banyak lagi, memang sudah terbukti yang Datuk Musa tidak bersalah.

      Delete
  2. Kes ini sudah ditutup oleh ICAC dan SPRM, harus juga menghormati keputusan muktamad yang dibuat ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. without strong evidence, this case will not re-open. and so far, the opposition is unable to find one.

      Delete
    2. imej dan reputasi kedua-dua agensi anti rasuah ini dicalarkan oleh rafizi ramli bagi menimbulkan keraguan di kalangan rakyat mengenai hasil siasatan isu ini..

      Delete
    3. Mungkin nanti semua pihak akan mula rasa ragu-ragu dengan kebolehan ICAC untuk menyiasat kes rasuah.

      Delete
    4. Nampaknya ICAC perlulah mempertahankan maruah mereka.

      Delete
    5. Perbuatan Rafizi Ramli telah menguris reputasi ICAC.

      Delete
    6. Demi mencapai agenda, PKR sanggup merosakkan maruah pihak lain.

      Delete
    7. PKR sanggup buat apa saja asal agenda mereka tercapai, janji yang di beri kepada rakyat, bukan boleh di percayai.

      Delete
  3. Pada ketika itu, Chia didakwa memberitahu pihak berkuasa Hong Kong bahawa wang itu adalah untuk Musa.

    Kenapa pula Chia membuat tuduhan ini jika beliau tiada bukti? Adakah Chian membuat fitnaan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Chia cuma nak membebaskan diri masa itu, mungkin dia buat kenyataan ini bila terlalu cemas.

      Delete
    2. Lagipun dana itu adalah sumbangan politik kepada Sabah UMNO dan Musa Aman merupakan ketua Sabah UMNO.

      Delete
  4. “Saya percaya ICAC menyiasat ini dengan teliti. Ingat, wang yang dipersoalkan datang dari Hong Kong dan ICAC adalah Agensi Hong Kong.


    Sudah pasti ICAC membuat penyiasatan terperinci sebelum membuat pengesahan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ICAC amat tegas dan amanah mencegah rasuah.

      Delete
    2. itu sudah pasti...ketelusan dan ketegasan ICAC dikagumi dan diiktiraf di peringkat antarabangsa.

      Delete
    3. ICAC menerima penjelasan bahawa duit tersebut adalah sumbangan politik.

      Delete
    4. Kalau penjelasan itu cukup untuk ICAC menutup kes, kenapa harus Rafizi meragui tindakan mereka?

      Delete
    5. sebab rafizi menjadikan isu yang sudah selesai ini sebagai alat politik..sebagai alat provokasi untuk mencalarkan imej pemimpin BN...kalau betul rafizi telus, mengapa sebelum ini di mana siasatan masih dijalankan oleh ICAC, rafizi tidak tampil ke depan?

      Delete
    6. Kita harus menghormati keputusan ICAC, siasatan yang di lakukan oleh mereka memang telus dan bersih.

      Delete
  5. Pembangkang tidak dapat terima keputusan yang tidak memihaknya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tidak dapat terima sebab mereka sudah terlalu taksub dan obses untuk berkuasa..

      Delete
    2. Parti yang gilakan kuasa ini patut ditolak oleh rakyat Malaysia.

      Delete
    3. Rakyat perlukan kerajaan yang mementingkan pembangunan dan kesejahteraan rakyat, bukan kerajaan yang pentingkan kuasa dan dendam sahaja.

      Delete
    4. maka rakyat haruslah menolak PR pada pru13 nanti demi masa depan yang lebih baik..

      Delete
    5. Tidak perlu terima parti pembangkang yang hanya mementingkan kepentingan peribadi sendiri.

      Delete
  6. Rafizi harus mengemukakan bukti baru supaya ICAC akan membuka kes ini semula.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tanpa bukti baru, tidak mungkin ICAC akan bertindak.

      Delete
    2. tempoh 3 minggu yang diberikan oleh ICAC hampir tamat...

      Delete
    3. 3 bukti yang mereka kata akan diserahkan kepada ICAC hanya spekulasi yang dibuat oleh PKR sahaja dan bukan berasaskan bukti yang kukuh. Lucu betul mereka ni.

      Delete
    4. 13 disember ini rafizi dan rombongan sekali lagi akan datang ke HK untuk membuat rayuan kali ke 2...muka tidak malu betul...kali pertama sudah ditolak, lagi mahu datang...

      Delete
    5. PKR cakap ada bukti baru, tapi tidak juga keluarkan bukti itu, saja mau kasih panas cerita balik.

      Delete
  7. Setiausaha BN Sabah Datuk Abdul Rahman Dahlan menunjukkan kepada The Malaysian Insider gambar surat tersebut daripada iPad, sambil berkata satu halaman surat-menyurat boleh mempertahankan Musa dan Umno terhadap dakwaan daripada pemimpin pembangkang mengenai skandal tersebut menjelang pilihan raya akan datang.

    Semakin hangat kes ini, semakin banyak peristiwa baru didedahkan.

    ReplyDelete
  8. sebarang pemikiran menyeleweng seperti fahaman liberalisme dan pluralisme yang kini diperjuang pihak tertentu juga akan ditentang. Fahaman pembangkang PKR.. PAS halalkan saja.

    ReplyDelete
  9. Kerajaan pastikan sebarang budaya songsang seperti perilaku LGBT serta sebarang pemikiran menyeleweng seperti fahaman liberalisme dan pluralisme tidak akan mendapat sebarang tempat di negara ini

    ReplyDelete
  10. Rafizi tidak serius dalam tu, pembangjang hanya berminat mendapatkan KUASA.

    ReplyDelete
  11. Buku Jingga sekadar membawa agenda mengabui mata Rakyat Malaysia telah memakan diri Pakatan Pembangkang sendiri. Tidak ada kesan yang Rakyat Malaysia lihat walau sekelumit dari pelancaran buku jingga Pakatan pembangkang. Hanya Rafizi sahaja yang menjadikannyasebagai modal politik peribadi. Tetapi siapalah Rafizi!

    ReplyDelete
  12. Bertungkus lumuslah para pemimpin Pakatan Rakyat memperkatakan tentang Scorpene dan keyakinan penuh mereka bahawa siasatan penuh sedang dijalankan di Perancis berhubung kedua-dua kapal selam tersebut.

    ReplyDelete
  13. Sebelum ini, telah dikantoikan pembohongan SUARAM yang ditaja oleh Pakatan Rakyat tentang perbicaraan berkenaan yang mana, memang tidak ada langsung perbicaraan di Perancis walaupun SUARAM mendakwa sebaliknya.

    ReplyDelete
  14. sepucuk surat berbahasa Perancis kononnya itu adalah surat pengesahan bicara, ternyata merupakan akuan penerimaan semata-mata, bukannya surat pengesahan bicara sebagaimana yang dikatakan oleh Pakatan Rakyat.

    ReplyDelete
  15. Keengganan Pakatan Rakyat untuk mengakui bahawa mereka memang sudah terkantoi berbohong, rupa-rupanya membuktikan bahawa kulit muka mereka, memang tebal

    ReplyDelete
  16. So it is proven that the government is clean.

    ReplyDelete
  17. This is part of the government's effort in making Sabah prosperous

    ReplyDelete
  18. Papar MP-cum-Puteri Umno Chief Datuk Rosnah Abdul Rashid Shirlin feels more young candidates should be given the opportunity to contest.

    ReplyDelete
  19. Actually the party president underwent the experience where the older leader gave him way to become an election candidate when he was only 23. "And Najib also held the Menteri Besar post when he was 28.

    ReplyDelete
  20. Puteri Umno members were strongly advised to ignore negative voices that aim to demoralise the wing but stand strong to fight for the people although facing myriad challenges.

    Its chief Datuk Rosnah Abdul Rashid Shirlin said the wing is still relevant and needed in the party's struggles in reaching out to the young people among women and capable to produce quality leaders.

    ReplyDelete
  21. Rosnah, who is also Health Deputy Minister, said this in her winding speech after the debates of 13 motions at the wing's delegates general assembly at Putra World Trade Centre here, Wednesday.

    ReplyDelete
  22. "Betraying to individuals in the same wing may be considered a common situation or habit but a betrayal to the party will only lead to destruction.

    "Therefore, let us close ranks and foster closer ties among us and strengthen out unity and continue to work hand in hand to save the race, Islam and Malaysia from falling to the hands of the traitors and betrayers,"

    ReplyDelete
  23. At this critical moment, Rosnah urged the delegates to stop being envious, jealousy and backstabbing and focus on working together to ensure the winning of Umno and Barisan Nasional in the coming 13th General Election.

    ReplyDelete
  24. "The constituency (for young candidates) must be taken into consideration because it is feared that if they are fielded in constituencies that are difficult to win, then the number of elected representatives from the young generation will be reduced,"

    ReplyDelete
  25. The new bus route is meant to make it easier for the people instead of causing a burden for them, that's why we hope the authorities, particularly City Hall, Commercial Vehicle Licensing Board, Road Transport Department and the Malaysian Computerised Vehicle Test Centre (Puspakom), would look into our proposal. "

    ReplyDelete
  26. pembangkang mmg kaki spin. sekarang dah sah ICAC tutup kes tersebut

    ReplyDelete
  27. Musa mmg tak perlu risau kerana dia tak bersalah.

    ReplyDelete
  28. Mahkamah Tinggi Shah Alam menolak permohonan Rafizi Ramli untuk mengenepi pertuduhan di bawah Akta Perbankan dan Institusi Kewangan 1989 ke atasnya.

    ReplyDelete
  29. Hakim Datuk Ghazali Cha dalam penghakimannya menyebut, permohonan itu bersifat ‘pre-matual’ atau terlalu awal untuk dikatakan sebagai berniat
    jahat (mala fide) dan sepatutnya dilakukan ketika prosiding pendakwaan sedang berjalan.

    ReplyDelete
  30. Rafizi makin terdesak dan tersepit dgn ke bafianya.

    ReplyDelete
  31. Najib Tun Razak has stressed on the importance of organisational discipline as it is the cornerstone of factors that determines whether Umno wins or loses in the 13th General Election (GE13).

    ReplyDelete
  32. Pada PRU 13 yang akan datang, Sabah adalah antara negeri sasaran pembangkang, perlu ada persediaan UMNO Sabah bagi menghadapi serangan pembangkang ini

    ReplyDelete
    Replies
    1. BN sabah sentiasa bersiap sedia untuk menghadapi pru13...

      Delete
  33. In a special interview with media editors last week, Najib also touched more on the aspect of organisational discipline, rather than delving into disciplinary actions to be taken against party members who sabotaged the party and Umno-BN candidates in the general election.

    ReplyDelete
  34. Najib also said that he preferred to talk about how to help Umno win the general election than about taking actions against members of the losing party.

    ReplyDelete
  35. Kita memang bekerja, terus berkhidmat di kawasan masing-masing… ini rutin biasa bukan semasa pilihanraya.. ini beza kita dengan pembangkang kerana parti pembangkang hanya menjelma bila ada pilihanraya… kita tidak kerana kita bekerja seolah-olah hari-hari adalah pilihanraya. Itulah
    cara kita bekerja di Sabah.

    ReplyDelete
  36. Sabah baru-baru ini mengumumkan bajet 2013 iaitu bajet terbesar dalam sejarah negeri itu sebanyak RM4.088 bilion yang menyaksikan peningkatan sebanyak RM40 juta berbanding RM4.048 juta sebelum ini.

    ReplyDelete
  37. Among the factors that caused Umno to lose the two-third majority in the last general election were the facts that Umno members failed to accept the candidates selected by party leadership and had turned their backs on the party by sabotaging the candidates

    ReplyDelete
  38. apabila ICAC selesai membuat siasatan, badan pencegah rasuah Hong Kong itu berpuas hati, bahawa memang wang RM40 juta adalah sumbangan kepada Umno Sabah.

    ReplyDelete
  39. Selama ini Zuraida dan Rafizi mempotretkan diri mereka sebagai orang yang penuh intergriti dan menyerang Nazri Aziz kerana anaknya menggunakan kenderaan milik Michael Chia.

    ReplyDelete
  40. Jadi bagaimana pula dengan Zuraida yang menggunakan kenderaan yang disediakan oleh sebuah syarikat ???

    ReplyDelete
  41. Harus diingat,kenderaan itu bukan digunakan oleh anak Zuraida,tetapi oleh Zuraida sendiri.Untuk tujuan apa syarikat berkenaan menyediakan kenderaan mewah yang berharga ratusan ribu untuk kegunaan Zuraida ? Sudah tentu ada udang di sebalik batu !!!

    ReplyDelete
  42. Mungkin ada yang berkata Zuraida tidak mempunyai apa-apa kuasa untuk meluluskan projek.Jika itu telahan anda ternyata silap.

    ReplyDelete
  43. Zuraida seorang wakil rakyat di sebuah negeri yang diperintah PKR.Walaupun beliau tiada kuasa tetapi beliau mempunyai kuasa melobi atau menjadi broker yang membawa projek syarikat-syarikat tertentu untuk diluluskan.

    ReplyDelete
  44. Kebetulan beberapa hari lepas kami menemui sekumpulan wanita PKR.Dalam pertemuan itu mereka menceritakan kepada kami tentang sikap buruk Zuraida yang melobi projek di sana sini atas nama wanita PKR.

    ReplyDelete
  45. Kononnya komisyen yang akan beliau dapat akan digunakan untuk menggerakkan wanita PKR. Bukan sahaja di Selangor malah hingga ke Pulau Pinang.

    ReplyDelete
  46. Kebanyakkan projek-projek yang Zuraida bawa akan diluluskan kerana menggunakan nama wanita PKR.Zaman kemewahan Zuraida ketika Rafizi berada di Pejabat Penasihat Ekonomi Selangor.

    ReplyDelete
  47. Prosedur di Selangor menetapkan setiap projek yang hendak dikemukakan kepada kerajaan negeri perlu dihantar kepada Pejabat Penasihat Ekonomi Selangor untuk dinilai dan dicadang supaya diluluskan.

    ReplyDelete
  48. Di sana Rafizi yang banyak memainkan peranan untuk melobi Anwar bagi meluluskan sesuatu projek. Masalah ‘terlebih makan’ telah membuatkan Rafizi bermasalah dengan Pejabat MB Selangor terutamanya dengan Faekah Hussin, yang akhirnya menyaksikan Rafizi telah meletak jawatan.

    ReplyDelete
  49. Setiap komisyen yang Zuraida dapat hasil dari kecekapan beliau melobi projek atas nama wanita PKR tidak disalurkan kepada wanita dengan sepatutnya. Lebih kepada untuk kepentingan beliau.Apabila wanita PKR minta peruntukkan untuk melaksanakan sesuatu program,beliau akan menjawab tiada peruntukkan dan meminta mereka berusaha sendiri.

    ReplyDelete
  50. Menurut seorang wanita PKR apa yang terjadi kepada Zuraida sekarang adalah bala hasil dari beliau memakan wang yang sepatutnya menjadi milik parti. Menurut mereka lagi sebab itu sehingga ke hari ini tidak ada seorang pun pemimpin wanita PKR yang tampil mempertahankan beliau apabila kemampuan luar biasanya terdedah.

    ReplyDelete
  51. PR terdesak sudah ini. Orang-orang PKR sekarang ini betul-betul ketandusan dalam hal politik ini.

    ReplyDelete
  52. Inilah cara PR sekarang. Memutar belitkan adalah permainan mereka untuk mendapatkan kerajaan dan untuk kepentingan politik semata-mata.

    ReplyDelete
    Replies
    1. rakyat dapat menilai dengan baik dan tidak mudah dipengaruhi.

      Delete
  53. Membangkitkan perkara sudah selesai untuk dijadikan sebagai isu politik. Strategi Pembangkang.

    ReplyDelete
  54. Bukti itu penting. Tidak ada bukti sah yang dibawa kepada ICAC semasa percutian Rafizi ke Hong kong.

    ReplyDelete
  55. Teruskan menyokong BN. Negeri Sabah mempunyai penduduk yang sentiasa usaha baik kerajaan BN untuk Sabah.

    ReplyDelete
  56. Mereka menerima baik akan pembangunan oleh Kerajaan BN. Itulah yang terbaik untu Sabah.

    ReplyDelete
  57. Bijak pilihan Sabahan. Membuktikan yang mana Penduduk Sabah ini memang tahu memikirkan yang terbaik.

    ReplyDelete
  58. Ketakutan semakin PR terasa. Kenapa pelbagai isu cuba dikaitkan dengan Datuk Musa ini disebabkan kejayaan pentadbiran beliau..

    ReplyDelete
  59. Terdesaknya PR sekarang ini. Permainan ini sebenarnya cuma untuk mengurangkan sokongan kepada Datuk Musa.

    ReplyDelete
  60. Rasuah yang direka-reka semata-mata. Bertahun-tahun kes Rasuah dikaitkan kepada Datuk Musa tapi mana bukti? Tidak ada bukan. Tidak ada pun kes ini dibawa ke mahkamah.

    ReplyDelete
  61. Rasuah yang direka-reka semata-mata. Bertahun-tahun kes Rasuah dikaitkan kepada Datuk Musa tapi mana bukti? Tidak ada bukan. Tidak ada pun kes ini dibawa ke mahkamah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang tiada bukti, kalau ada bukti, dari dulu pembangkang sudah tunjuk.

      Delete
  62. Lihat pembangunan Sabah. Penduduk Sabah menerima baik akan pembangunan yang telah dilaksanakan oleh Kerajaan BN.

    ReplyDelete
  63. Rafizi tidak ada bukti lagi. Sekarang ini pun kita nampak Rafizi cuba mencari cara untuk menjatuhkan Datuk Musa.

    ReplyDelete
  64. Kalau tidak dapat terima kenyataan macam-macam dibangkitkan. Tidak perlulah tampil dan asyik menafikan dan cuba reka cerita sendiri.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ada pihak yang tidak dapat menerima kenyataan, sebab itu ada isu yg diperbesarkan.

      Delete
  65. Sampai bilalah Rafizi ini mahu buat perangai ini. Memalukan juga kalau tindakn Rafizi ini berterusan di Hong Kong ICAC tidak menerima bukti dan menolaknya ini kerana bukti yang diberikan oleh Rafizi cuma cakap kosong saja.

    ReplyDelete
    Replies
    1. rafizi hanya cakap kosong saja dari dulu.

      Delete
  66. Kebenaran telah terbukti cuma Pembangkang tidak dapat tidor lena. Rafizi telah kehabisan isu untuk menipu rakyat. Maka jangan mudah terpedaya dengan semua permainan yang dibuat.

    ReplyDelete
  67. semua harus menerima keputusan secara matang.

    ReplyDelete
  68. Zuraida tukang lobi, Rafizi tukang lulus

    "Surat" dari blogger Sel13 pula sahkan Rafizi "makan banyak" projek2 kerajaan Selangor

    Seperti yang kami janjikan semalam, hari ini kami akan mendedahkan perihal seorang ahli parlimen pembangkang yang selama ini lantang berpasangan dengan Rafizi Ramli menuduh orang-orang Umno melakukan rasuah dan penyelewengan. Rafizi adalah salah seorang pemimpin PKR yang hidungnya mengalami masalah deria bau. Atas sebab itulah dia boleh bertahan untuk kerap berada di sisi Zuraida.

    "Surat" dari blogger Sel13 pula sahkan Rafizi "makan banyak" projek2 kerajaan Selangor

    ReplyDelete
    Replies
    1. "Surat" dari blogger Sel13 pula sahkan Rafizi "makan banyak" projek2 kerajaan Selangor

      Minggu lepas kami telah mendedahkan tentang koleksi kereta terakhir yang dibeli oleh anak kelahiran Bengkulu, Sumatera Indonesia itu semenjak bergelar YB adalah Mercedes Benz E240 yang didaftarkan pada 24.05.2012.

      "Surat" dari blogger Sel13 pula sahkan Rafizi "makan banyak" projek2 kerajaan Selangor

      Delete
    2. "Surat" dari blogger Sel13 pula sahkan Rafizi "makan banyak" projek2 kerajaan Selangor

      Ahad lepas atau lebih tepat pada 25.11.2012 seorang ahli PKR di Ampang yang menjadi mata-mata kami untuk memerhatikan pergerakan Zuraida, melaporkan kepada kami pada hari berkenaan Zuraida ada beberapa program di Ampang.

      "Surat" dari blogger Sel13 pula sahkan Rafizi "makan banyak" projek2 kerajaan Selangor

      Delete
    3. "Surat" dari blogger Sel13 pula sahkan Rafizi "makan banyak" projek2 kerajaan Selangor

      Antara majlis yang dihadirinya pada hari berkenaan adalah penyampaian sumbangan deepavali di Dewan Flat Ahmad Razali Ampang dan dialog dengan penduduk Ukay Perdana di Hotel Flamingo. Pergerakan Zuraida pada hari itu menggunakan sebuah kereta Mercedes Benz E200 CGI.

      "Surat" dari blogger Sel13 pula sahkan Rafizi "makan banyak" projek2 kerajaan Selangor

      Delete
    4. "Surat" dari blogger Sel13 pula sahkan Rafizi "makan banyak" projek2 kerajaan Selangor

      Ketika hendak pulang dari Hotel Flamingo salah seorang hadirin sempat bercakap dengan Zuraida dan bertanyakan kepada beliau tentang pendedahan kami berhubung kemampuannya membeli kereta-kereta mewah. Zuraida menjawab kereta Mercedes yang kami dedahkan bukan keretanya dan menunjukkan kereta Mercedes yang beliau gunakan pada hari itu sambil berkata itu kereta orang bagi pakai (pinjam).

      "Surat" dari blogger Sel13 pula sahkan Rafizi "makan banyak" projek2 kerajaan Selangor

      Delete
    5. "Surat" dari blogger Sel13 pula sahkan Rafizi "makan banyak" projek2 kerajaan Selangor

      Semakan kami ke atas kenderaan yang digunakan oleh Zuraida pada hari berkenaan mendapati kenderaan itu didaftarkan di atas nama sebuah syarikat yang berpejabat di Serdang.

      Nombor kenderaan : WTP 1970
      Model : Mercedes Benz E200 CGI
      Pemilik : Automated Contactless Systems Sdn Bhd


      "Surat" dari blogger Sel13 pula sahkan Rafizi "makan banyak" projek2 kerajaan Selangor

      Delete
    6. "Surat" dari blogger Sel13 pula sahkan Rafizi "makan banyak" projek2 kerajaan Selangor

      Semakan kami di laman MyEG juga mendapati kenderaan yang digunakan Zuraida pada 25.11.2012 untuk program-programnya di Ampang sah didaftarkan atas nama syarikat berkenaan dan terdapat lima tunggakan saman yang belum dibayar.

      "Surat" dari blogger Sel13 pula sahkan Rafizi "makan banyak" projek2 kerajaan Selangor

      Delete
    7. "Surat" dari blogger Sel13 pula sahkan Rafizi "makan banyak" projek2 kerajaan Selangor

      Selama ini Zuraida dan Rafizi mempotretkan diri mereka sebagai orang yang penuh intergriti dan menyerang Nazri Aziz kerana anaknya menggunakan kenderaan milik Michael Chia.

      "Surat" dari blogger Sel13 pula sahkan Rafizi "makan banyak" projek2 kerajaan Selangor

      Delete
    8. "Surat" dari blogger Sel13 pula sahkan Rafizi "makan banyak" projek2 kerajaan Selangor

      Jadi bagaimana pula dengan Zuraida yang menggunakan kenderaan yang disediakan oleh sebuah syarikat ? Harus diingat, kenderaan itu bukan digunakan oleh anak Zuraida, tetapi oleh Zuraida sendiri. Untuk tujuan apa syarikat berkenaan menyediakan kenderaan mewah yang berharga ratusan ribu untuk kegunaan Zuraida ? Sudah tentu ada udang di sebalik batu !

      "Surat" dari blogger Sel13 pula sahkan Rafizi "makan banyak" projek2 kerajaan Selangor

      Delete
    9. "Surat" dari blogger Sel13 pula sahkan Rafizi "makan banyak" projek2 kerajaan Selangor

      Mungkin ada yang berkata Zuraida tidak mempunyai apa-apa kuasa untuk meluluskan projek. Jika itu telahan anda ternyata silap. Zuraida seorang wakil rakyat di sebuah negeri yang diperintah PKR. Walaupun beliau tiada kuasa tetapi beliau mempunyai kuasa melobi atau menjadi broker yang membawa projek syarikat-syarikat tertentu untuk diluluskan.

      "Surat" dari blogger Sel13 pula sahkan Rafizi "makan banyak" projek2 kerajaan Selangor

      Delete
    10. "Surat" dari blogger Sel13 pula sahkan Rafizi "makan banyak" projek2 kerajaan Selangor

      Kebetulan beberapa hari lepas kami menemui sekumpulan wanita PKR. Dalam pertemuan itu mereka menceritakan kepada kami tentang sikap buruk Zuraida yang melobi projek di sana sini atas nama wanita PKR. Kononnya komisyen yang akan beliau dapat akan digunakan untuk menggerakkan wanita PKR. Bukan sahaja di Selangor malah hingga ke Pulau Pinang.

      "Surat" dari blogger Sel13 pula sahkan Rafizi "makan banyak" projek2 kerajaan Selangor

      Delete
    11. "Surat" dari blogger Sel13 pula sahkan Rafizi "makan banyak" projek2 kerajaan Selangor

      Kebanyakkan projek-projek yang Zuraida bawa akan diluluskan kerana menggunakan nama wanita PKR. Zaman kemewahan Zuraida ketika Rafizi berada di Pejabat Penasihat Ekonomi Selangor. Prosedur di Selangor menetapkan setiap projek yang hendak dikemukakan kepada kerajaan negeri perlu dihantar kepada Pejabat Penasihat Ekonomi Selangor untuk dinilai dan dicadang supaya diluluskan. Di sana Rafizi yang banyak memainkan peranan untuk melobi Anwar bagi meluluskan sesuatu projek. Masalah ‘terlebih makan’ telah membuatkan Rafizi bermasalah dengan Pejabat MB Selangor terutamanya dengan Faekah Hussin, yang akhirnya menyaksikan Rafizi telah meletak jawatan.

      "Surat" dari blogger Sel13 pula sahkan Rafizi "makan banyak" projek2 kerajaan Selangor

      Delete
    12. "Surat" dari blogger Sel13 pula sahkan Rafizi "makan banyak" projek2 kerajaan Selangor

      Setiap komisyen yang Zuraida dapat hasil dari kecekapan beliau melobi projek atas nama wanita PKR tidak disalurkan kepada wanita dengan sepatutnya. Lebih kepada untuk kepentingan beliau. Apabila wanita PKR minta peruntukkan untuk melaksanakan sesuatu program, beliau akan menjawab tiada peruntukkan dan meminta mereka berusaha sendiri.

      "Surat" dari blogger Sel13 pula sahkan Rafizi "makan banyak" projek2 kerajaan Selangor

      Delete
    13. "Surat" dari blogger Sel13 pula sahkan Rafizi "makan banyak" projek2 kerajaan Selangor

      Menurut seorang wanita PKR apa yang terjadi kepada Zuraida sekarang adalah bala hasil dari beliau memakan wang yang sepatutnya menjadi milik parti. Menurut mereka lagi sebab itu sehingga ke hari ini tidak ada seorang pun pemimpin wanita PKR yang tampil mempertahankan beliau apabila kemampuan luar biasanya terdedah.

      "Surat" dari blogger Sel13 pula sahkan Rafizi "makan banyak" projek2 kerajaan Selangor

      Delete
    14. "Surat" dari blogger Sel13 pula sahkan Rafizi "makan banyak" projek2 kerajaan Selangor

      Nazri dan Musa Aman telah menjelaskan secara panjang lebar berkenaan dengan hubungan mereka dengan Micheal Chia. Hummer yang digunakan oleh anak Nazri juga sudah dijelaskan, dan wang rm40 juta itu juga sudah disiasat dan hasil siasatan mendapati wang itu adalah sumbangan politik yang sudahpun dimasukkan ke akaun umno (bukan akaun peribadi menteri sebagaimana yang didakwa pembangkang).

      "Surat" dari blogger Sel13 pula sahkan Rafizi "makan banyak" projek2 kerajaan Selangor

      Delete
    15. "Surat" dari blogger Sel13 pula sahkan Rafizi "makan banyak" projek2 kerajaan Selangor

      Sekarang giliran Rafizi dan pemimpin-pemimpin pembangkang pula menjelaskan apa kaitan Zuraida dengan syarikat yang meminjamkan Mercedes Benz E200 CGI kepada Zuraida. Dan kenapa dana yang sepatutnya disalurkan kepada parti digunakan untuk membiayai kemewahan Zuraida? Sekiranya dakwaan ini tidak benar, Rafizi patut ambil tindakan undang-undang terhadap blogger Sel13 memandangkan beliau juga turut dikaitkan dengan kemewahan Ketua Wanita PKR ini.

      "Surat" dari blogger Sel13 pula sahkan Rafizi "makan banyak" projek2 kerajaan Selangor

      Delete
    16. Rafizi perlu jelas dakwaan projek yang dimakan olehnya.

      Delete
  69. Rafizi tidak membaca laporan portal Malaysian Insider?

    SEBAGAI MANUSIA YANG TERKENAL DENGAN SIKAP DOUBLE STANDARD DAN PENIPU, RAFIZI TETAP AKAN MENYANGKAL SURAT ITU

    Lihat betapa terburu-burunya Rafizi membuat kenyataan melalui artikel "Nama Musa Belum Dibersihkan Lagi" seolah-olah beliau tidak membaca langsung laporan portal Malaysian Insider (disini). Samada Rafizi tidak membaca langsung atau mungkin beliau tidak tahu membaca memandangkan banyak kenyataan beliau yang sudah disangkal namun masih terus diputar-putar bagi menegakkan pembohongan beliau.

    RAFIZI SENDIRI PUN SUDAH BANYAK MAKAN KOMISEN DARI PROJEK2 KERAJAAN NEGERI SELANGOR

    ReplyDelete
    Replies
    1. SEBAGAI MANUSIA YANG TERKENAL DENGAN SIKAP DOUBLE STANDARD DAN PENIPU, RAFIZI TETAP AKAN MENYANGKAL SURAT ITU

      Dalam kenyataan tersebut, Rafizi juga mempertikaikan tindakan Datuk Rahman Dahlan yang bercakap bagi pihak Datuk Musa Aman. Namun Rafizi lupa yang beliau juga pernah bercakap dan menjawab kepada wartawan bagi pihak Anwar berhubung dengan tuduhan akaun RM3 bilion yang dikawal oleh Anwar.

      RAFIZI SENDIRI PUN SUDAH BANYAK MAKAN KOMISEN DARI PROJEK2 KERAJAAN NEGERI SELANGOR

      Delete
    2. SEBAGAI MANUSIA YANG TERKENAL DENGAN SIKAP DOUBLE STANDARD DAN PENIPU, RAFIZI TETAP AKAN MENYANGKAL SURAT ITU

      Malah dalam kes itu Rafizi bukan setakat menjawab, malah bertindak sebagai Penyiasat Persendirian, dan tanpa segan silu mengumumkan kononnya hasil siasatan beliau mendapati tidak ada elemen rasuah membabitkan Anwar, sebaliknya beliau menuduh Abdul Murad yang memiliki akaun tersebut.

      RAFIZI SENDIRI PUN SUDAH BANYAK MAKAN KOMISEN DARI PROJEK2 KERAJAAN NEGERI SELANGOR

      Delete
    3. SEBAGAI MANUSIA YANG TERKENAL DENGAN SIKAP DOUBLE STANDARD DAN PENIPU, RAFIZI TETAP AKAN MENYANGKAL SURAT ITU

      Rafizi - "surat Suruhanjaya Bebas Anti Rasuah Hong Kong (ICAC) mengenai kes RM40 juta melibatkan Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Musa Aman tidak membersihkan namanya dari skandal itu. Sebaliknya menguatkan pandangan bahawa ICAC terpaksa menghentikan siasatan kerana tidak mendapat kerjasama pihak berkuasa Malaysia."

      Laporan MI - "Penguatkuasa anti-rasuah Hong Kong menulis secara peribadi kepada Datuk Musa Aman pada Disember lepas untuk memaklumkan Ketua Menteri Sabah itu bahawa beliau tidak lagi disiasat untuk tuduhan rasuah RM40 juta"


      RAFIZI SENDIRI PUN SUDAH BANYAK MAKAN KOMISEN DARI PROJEK2 KERAJAAN NEGERI SELANGOR

      Delete
    4. SEBAGAI MANUSIA YANG TERKENAL DENGAN SIKAP DOUBLE STANDARD DAN PENIPU, RAFIZI TETAP AKAN MENYANGKAL SURAT ITU

      Rafizi - “Surat itu hanya memaklumkan bahawa berdasarkan maklumat-maklumat yang ICAC perolehi setakat itu, ICAC mengambil keputusan untuk tidak meneruskan siasatan terhadap Musa,”

      Laporan MI - "agensi itu berkata bahawa selepas melengkapkan siasatan dan memfailkan laporan kepada Jawatankuasa Semakan Operasi (ORC), kedua-dua jawatankuasa dan Pesuruhjaya ICAC bersetuju untuk tidak meneruskan lagi penyiasatan “di atas asas fakta sudah diketahui”."


      RAFIZI SENDIRI PUN SUDAH BANYAK MAKAN KOMISEN DARI PROJEK2 KERAJAAN NEGERI SELANGOR

      Delete
    5. SEBAGAI MANUSIA YANG TERKENAL DENGAN SIKAP DOUBLE STANDARD DAN PENIPU, RAFIZI TETAP AKAN MENYANGKAL SURAT ITU

      Rafizi - “jika Musa tidak bersetuju dengan fakta-fakta ini, maka wajarlah beliau mendedahkan kandungan keseluruhan surat tersebut, bukannya menggunakan Rahman Dahlan untuk menyampaikan secara lisan sahaja kepada wartawan.”

      Laporan MI - "Abdul Rahman menegaskan bahawa surat itu adalah peribadi dan sulit kerana ianya hanya ditujukan kepada Musa, menunjukkan bahawa agensi telah bertindak secara bebas tanpa sebarang gangguan dari pihak luar. ICAC profesional. Tiada seorang pun diberikan salinan surat tersebut. Mereka menghormati hak tertuduh untuk kerahsiaan."


      RAFIZI SENDIRI PUN SUDAH BANYAK MAKAN KOMISEN DARI PROJEK2 KERAJAAN NEGERI SELANGOR

      Delete
    6. SEBAGAI MANUSIA YANG TERKENAL DENGAN SIKAP DOUBLE STANDARD DAN PENIPU, RAFIZI TETAP AKAN MENYANGKAL SURAT ITU

      Sudah banyak kali dijelaskan bahawa pegawai-pegawai ICAC sendiri telah datang ke Sabah untuk menjalankan siasatan terhadap pihak-pihak yang dinamakan dalam kes tersebut. ICAC adalah badan profesional yang tidak sekali-kali bergantung dengan maklumat pihak ketiga tanpa sebarang siasatan dijalankan dipihak mereka.

      RAFIZI SENDIRI PUN SUDAH BANYAK MAKAN KOMISEN DARI PROJEK2 KERAJAAN NEGERI SELANGOR

      Delete
    7. SEBAGAI MANUSIA YANG TERKENAL DENGAN SIKAP DOUBLE STANDARD DAN PENIPU, RAFIZI TETAP AKAN MENYANGKAL SURAT ITU

      Jesteru, bagaimana Rafizi boleh berkata bahawa ICAC bergantung sepenuhnya kepada Peguam Negara dan SPRM sedangkan pegawai-pegawai mereka sendiri boleh jalankan siasatan di negeri ini tanpa sebarang sekatan? Jelas sekali Rafizi cuba menjejaskan imej ICAC dengan menimbulkan gambaran bahawa agensi itu hanya bergantung kepada laporan pihak ketiga semata-mata untuk melengkapkan siasatan.

      RAFIZI SENDIRI PUN SUDAH BANYAK MAKAN KOMISEN DARI PROJEK2 KERAJAAN NEGERI SELANGOR

      Delete
    8. SEBAGAI MANUSIA YANG TERKENAL DENGAN SIKAP DOUBLE STANDARD DAN PENIPU, RAFIZI TETAP AKAN MENYANGKAL SURAT ITU

      Sebagai badan profesional yang diperakui integriti dan kredibilitinya di peringkat antarabangsa, ICAC tidak akan semudah itu menutup mana-mana kes rasuah jika masih banyak persoalan yang belum terjawab atau dalam kata lain "diragui".

      RAFIZI SENDIRI PUN SUDAH BANYAK MAKAN KOMISEN DARI PROJEK2 KERAJAAN NEGERI SELANGOR

      Delete
    9. Bila menjadi kerajaan pun double standard juga.

      Delete
  70. Musa berhak untuk membela diri jika dituduh bersalah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Musa Aman sudah memberi kenyataan bahawa dirinya tidak bersalah, adakah PKR mahu dengar?

      Delete
    2. Walaupun ICAC sudah bersihkan nama Musa Aman, tapi PKR juga tidak terima.

      Delete
    3. PKR amat terdesak menggunakan strategi ini untuk menjatuhkan pihak lawan.

      Delete
  71. manakala Rafizi berhak untuk mendedahkan jenayah yang dikatakan sebelum ini terhadap MA

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau mahu dedah pun pastikan ada bukti yang kukuh dulu.

      Delete
    2. Jangan main fitnah tanpa bukti ataupun asas.

      Delete
  72. akan tetapi RAKYAT jugalah yang akan menentukan nasib ahli-ahli politik kita

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rakyat akan menentukannya pada PRU-13 nanti, jangan memandang rendah kuasa rakyat.

      Delete
  73. jadi, kita saksikan sahaja nanti keputusan PRU13

    ReplyDelete
  74. Surat tersebut boleh dijadikan bukti yang terbaik.

    ReplyDelete
  75. ANWAR Ibrahim dan idea-idea bodohnya bukan suatu yang asing kepada kita. Mungkin pada budak-budak muda yang hanya kenal Anwar dari apa yang dilaporkan media pro Pakatan (antaranya tajaan yahudi), tidak tahu perkara ini, tapi yang agak dewasa sikit tahu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Contohnya, tengok sahaja dalam krisis ekonomi tahun 1997, disaat rakyat makin tak berduit nak bayar hutang rumah dan kenderaan kerana hilang pekerjaan dan sebagainya, Anwar dan ‘kecerdikannya’ menaikkan faedah bank ke atas pinjaman bank, terutamanya perumahan.

      Delete
    2. Masa itu tidak ada sistem perbankan Islam, yang ada hanya konvensional dimana jumlah bayaran balik pinjaman berasaskan kadar pinjaman asas (BLR) yang ditetapkan Bank Negara.

      Delete
    3. Akibat ‘cerdiknya’ Anwar, beratus ribu orang menanggung kenaikan bayaran bulanan rumah kerana BLR dinaikkan Bank Negara atas perintah Anwar yang ketika itu Menteri Kewangan.

      Delete
    4. Kita ingat duk dalam penjara 6 tahun kerana kesalahan guna kuasa ’memandaikan’ sedikit Anwar, tapi rupanya bodohnya masih macam itu.

      Delete
    5. Terbaru bila Anwar mengaku naik jet ke sana sini sebab nak elak dibaling cat dan batu. Macamlah semua tempat ada lapangan terbang untuk jet Anwar mendarat.

      Delete
    6. Sepatutnya Anwar kena fikirlah kenapa kemarahan rakyat kepadanya begitu memuncak sekali sampai tunjuk perasaan diadakan menghalang kehadirannya, bukan bagi alasan bodoh macam itu semata-mata nak menunjukkan kemewahannya.

      Delete
    7. Tapi terlanjur cakap pasal jet ini, masih lagi tidak ada penjelasan yang betul-betul boleh dipakai hingga sekarang sama ada jet itu disewa, di derma atau dibayar sendiri oleh Anwar menggunakan dana yahudi yang melimpah ruah itu.

      Delete
    8. Sebab ada 3 kenyataan berbeza. Jangan kata kenyataan Tien Chua, Anwar dengan anaknya sendiri, Nurul Izzah pun berbeza kenyataan. Anwar kata sumbangan politik (tak payah bayar), Izzah kata bukan guna duit rakyat (kira bayarlah tu)

      Delete
    9. Sekarang kita tahu ada 5 jet akan digunakan Anwar, mewah tak mewah. Siapa empunya, berapa biaya, mungkin kita tidak akan tahu kerana penulis yakin Anwar tidak akan cakap.

      Delete
    10. Kalau itupun Anwar tak boleh nak terangkan, toksah nak gebang pasal sumbangan politik yang diterima orang lain, antaranya UMNO Sabah bernilai RM 40 juta itu. Kalau Anwar pandai memilih untuk tidak mendedahkan sumbangan politik yang diterimanya, apa yang menghalang orang lain dari berbuat benda yang sama?

      Delete
    11. Anwar tidak pernah dedahkan pun pihak yang memberikan sumbangan pada beliau.

      Delete
  76. mungkin pembangkang perlu belajar untuk menerima kenyataan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. pembangkang memang patut belajar untuk terima kenyataan.

      Delete
  77. Rakyat pasti sedar apa yang sedang berlaku

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sudah pasti rakyat dapat menilaikan kebenaran.

      Delete
    2. rakyat sudah pasti semakin bijak untuk menilai sesuatu pekara.

      Delete
  78. pembangkang saja nak ungkitkan semua ini untuk dijadikan sebagai isu POLITIK.

    ReplyDelete
  79. Kes ini juga menjadi tumpuan di Hong Kong.

    ReplyDelete
  80. KUALA LUMPUR, 6 Nov (Bernama) -- Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini mencabar Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak untuk bertanding di kawasan Parlimen Marang di Terengganu pada pilihan raya umum akan datang.

    kenapa Anwar Ibrahim mencabar DS Najib supaya bertanding di Marang.

    Kalau benar Anwar Ibrahim ni seorang pemimpin yang hebat, kenapa Anwar sendiri tak berani bertanding di Pekan?

    ReplyDelete
  81. Sepanjang sejarah politik Anwar Ibrahim, bermula pada PRU tahun 1982, Anwar Ibrahim tidak pernah meninggalkan kubu kuatnya di Permatang Pauh. Anwar Ibrahim juga tidak pernah bertanding di Kerusi DUN walaupun di Parlimen Permatang Pauh.

    Setelah tamat edah politiknya akibat dihukum penjara, beberapa kerusi telah ditawarkan kepada Anwar oleh pemimpin PKR yang sanggup meletak jawatan wakil rakyat demi Anwar. Antaranya adalah Parlimen Bandar Tun Razak (Khalid Ibrahim) dan Kulim-Bandar Bahru (Zulkifli Nordin). Namun Anwar tetap memilih kawasan selamatnya di Permatang Pauh untuk menjadi Ahli Parlimen.


    terpulang kepada rakyat untuk menilai pemimpin yang kononnya hebat bernama Anwar Ibrahim.

    ReplyDelete
  82. Daripada mengambil respon kecaman dan tindakbalas keras, pemuda UMNO mengambil pendekatan yang lembut dan tenang. Daripada melawan api dengan api, pemuda UMNO mengambil langkah melawan api dengan air. Akhirnya, respon sebegini pasti menjadi mimpi ngeri dan tamparan hebat kepada PAS!

    Sebab itulah hanya UMNO merupakan parti yang boleh memimpin Malaysia kerana pelapisnya sama hebat dan sama bijak seperti pemimpin sekarang dan terdahulu!

    ReplyDelete
  83. """"Setelah Pemimpin PKR memberi gelaran MONYET kepada penjawat awam, kini tiba giliran penulis di Portal Suara Pakatan Rakyat pula menghina dan menggelar generasi baru Felda sebagai BODOH MACAM LEMBU!"""


    daripada kenyataan di atas, terang lagi bersuluh sikap pembangkang. sangat jelas, mereka bukan calon kerajaan yang sesuai utk malaysia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. pembagkang yang selama ini mainkan isu felda, tapi isu tersebut berjaya ditepis.

      Delete
  84. Hari demi hari, Pemimpin-pemimpin dan ahli-ahli Pakatan Rakyat memperlihatkan wajah mereka yang sebenar tanpa mereka sedari. Mereka seolah-olah membuka pekung di dada. Memanggil dan memberi gelaran seperti MONYET dan BODOH MACAM LEMBU adalah sifat golongan primitif. Budaya seperti ini bukanlah contoh yang baik untuk dijadikan ikutan. Justeru, rakyat Malaysia harus menolak bulat-bulat kepimpinan sebegini kerana ia akan menghancurkan budaya dan nilai-nilai murni yang perlu ada dalam Bangsa Malaysia!

    ReplyDelete
    Replies
    1. banyak isu yang melibatkan pemimpin pembangkang, tapi mereka buat tidak tahu saja.

      Delete
  85. dari awal lagi sudah dijelaskan bahawa kes ini sudah selesai, cuma pembangkang yang memperbesarkan hal ini.

    ReplyDelete
  86. baguslah kalau ini sudah diputuskan oleh mereka

    ReplyDelete
  87. Malaysia sangat berminat untuk mengetahui dan berhak untuk mengetahui kebenaran

    ReplyDelete
  88. Jangan Termakan Hasutan Pembangkang -PM

    Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak meminta rakyat supaya tidak termakan hasutan pembangkang yang cemburu dengan pelbagai pembaharuan dan pembangunan yang disediakan oleh kerajaan untuk mereka.

    ReplyDelete
  89. Jangan Termakan Hasutan Pembangkang -PM

    Beliau berkata, pembangkang sebaliknya hanya pandai menabur fitnah dan memburuk-burukkan kerajaan dengan bermotifkan politik.

    ReplyDelete
  90. Jangan Termakan Hasutan Pembangkang -PM

    “Jangan termakan hasutan pembangkang kerana kita adalah sebuah kerajaan yang komited membuat pembaharuan dan pembangunan untuk rakyat dan kita sentiasa menambah baik pembaharuan supaya tidak berada di takuk lama,” katanya.

    ReplyDelete
  91. Jangan Termakan Hasutan Pembangkang -PM

    Beliau berkata demikian ketika berucap di majlis penyampaian sumbangan kepada warga emas, ibu tunggal, anak yatim, orang kurang upaya dan berpenyakit kronik Felcra Sri Makmur di Masjid Al Fatah Kampung Sri Makmur, Pulau Manis di sini, malam ini.

    ReplyDelete
  92. Jangan Termakan Hasutan Pembangkang -PM

    Najib berkata, walaupun komitmen kerajaan kepada rakyat adalah berterusan dan baik, perkara itu sentiasa dicacatkan oleh pembangkang dengan pelbagai fitnah
    yang ditaburkan.

    ReplyDelete
  93. Jangan Termakan Hasutan Pembangkang -PM

    “Pembangkang tuduh Felda bankrap dan selepas ini mungkin akan tuduh Felcra juga bankrap walaupun kita tidak bankrap sebab Felcra ada 330,000 hektar tanah di seluruh negara yang memberi keuntungan RM1.1 bilion setiap tahun jadi bagaimana mereka boleh kata kita bankrap,” katanya.

    ReplyDelete
  94. parti pembangkang hanya menjelma bila ada pilihanraya…

    ReplyDelete
  95. jadi, tidak hairanlah mereka akan sedaya-upaya untuk menjatuhkan nama kerajaan dengan segala tuduhan semata-mata untuk merebut kuasa

    ReplyDelete
  96. ICAC could not and would not continue the probe on the RM40m because UMNO had admitted the RM40m is belongs to them.

    ReplyDelete
  97. pembangkang selalu suka membangkitkan perkara yang sudahpun selesai hanya sekadar untuk dijadikan isu politik.

    ReplyDelete
  98. Rafizi bukannya berminat dengan kes rasuah atau penyelewengan demi kepentingan rakyat dan negara tetapi beliau hanya mementingkan publisiti untuk diri sendiri.

    ReplyDelete
  99. Residents, particularly those who are aware of the destruction that Sandakan suffered during the Second World War, attribute the development and modernisation it now enjoys mainly to Chief Minister Datuk Seri Musa Aman.

    ReplyDelete
    Replies
    1. "He has the people's wellbeing at heart and always goes to the ground to meet the people despite his busy schedule," said Tinosa 2 village chief, Bidin Timbang, 64, echoing the favourable sentiments about Musa by villagers and members of the various local communities.

      Delete
    2. He pointed to the progress in his own village where basic amenities and infrastructure had been adequately provided for the people.

      Delete
    3. "The latest developments are a new secondary school, a mosque, a tarred road, a housing project and a national service training centre.

      Delete
  100. "And we are really thankful that because of Independence, we are free to move about anywhere in the country," he said.

    ReplyDelete
  101. Indeed, Sandakan's present status is a far cry from what it was reduced to in the pre-independence era.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Since the 1980s, new business and industrial initiatives such as Harbour Square and Harbour Mall which is complemented by a five-star hotel, Bandar IJM, Bandar Prima and Bandar Lee Tat Jaya, to name a few, besides housing developments have mushroomed in the district, as Chinese Chamber of Commerce Chairman Chia Hock Ak can testify.

      Delete
    2. "Sandakan's economy is growing - we have our assets in the tourism, manufacturing, transport, fisheries and timber industries.

      Delete
    3. These will also generate employment opportunities for the locals," he said.

      Chia acknowledged that the independence achieved by the country had also enabled the Government to have a free rein in implementing development programmes for the people.

      Delete
    4. "So, we as the citizens must appreciate the meaning of independence, as otherwise a country in which the people do not live in peace would be unmanageable to develop," he said.

      Delete
    5. Situated in the centre of the Brunei-Indonesia-Malaysia-Philippines East Asean Growth Area (BIMP-EAGA), Sandakan's development runs parallel to its status as the second biggest town in Sabah.

      Delete
    6. Since independence on Aug. 31, 1957 and Sabah's move to form the Federation of Malaysia on Sept. 16, 1963, the district has been getting its share of development through the State government with the support of the Federal Government.

      Delete
    7. Besides the burgeoning Palm Oil Industrial Cluster, Sandakan can boast of an education hub, which was initiated by the chief minister himself.

      Delete
    8. Musa, who is also the Sibuga State representative, was instrumental in the establishment of the Sandakan Education Hub situated at Jalan Sungai Batang, Batu 10.

      Delete
    9. Keenly aware of the importance of education in producing sufficient skilled human capital to spur development, he saw to the materialisation of two educational institutions which have already started operations, the School of Sustainable Agriculture under Universiti Malaysia Sabah and the Sandakan Polytechnic. The Mara Junior Science College is scheduled to be open soon.

      Delete