PUTRAJAYA : Pengguna berhak
untuk mendapatkan tebus rugi terhadap barangan atau perkhidmatan termasuk di
premis perniagaan yang mempamerkan notis 'Pertukaran Tidak Dibenarkan' atau
'Tiada Pemulangan' jika barang yang diperoleh tidak memenuhi jaminan
sepatutnya.
Antara jaminan yang perlu
ada ialah mematuhi aspek kualiti, menepati ciri-ciri yang digambarkan dan mampu
berfungsi dengan baik.
Menteri Perdagangan Dalam
Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata ini
bermakna peniaga yang meletakkan notis adalah tidak terkecuali daripada
tanggungjawab kepada pelanggan yang tidak berpuashati terhadap barangan atau
perkhidmatan diberikan.
"Malah peniaga yang
meletakkan notis itu juga adalah tidak beretika kerana ia seolah menafikan hak
tebus rugi pengguna dan peniaga tidak sepatutnya meletakkan notis sedemikian,"
katanya pada sidang akhbar mengenai Garis Panduan Pelaksanaan Tebus Rugi
Pengguna di sini hari ini.
Akta Perlindungan Pengguna
1999 telah memperuntukkan kepada pengguna mengenai hak tebus rugi.
Beliau berkata memandangkan
kesedaran mengenai tebus rugi di kalangan pembekal, pengilang mahupun pengguna
masih kurang, kementerian mengeluarkan garis panduan itu yang antara lain
bertujuan memperjelas hak dan tanggungjawab pembekal, pengilang dan pengguna
dalam pelaksanaan tebus rugi.
"Hak mendapat tebus
rugi bermaksud hak mendapatkan penyelesaian tuntutan atau menerima pampasan
bagi barang atau perkhidmatan yang tidak memenuhi jaminan yang dinamakan
Gerenti Tersirat dan Gerenti Nyata," katanya.
Ismail Sabri berkata sebagai
contoh jika kasut yang baru dibeli telah patah tumitnya atau meja makan yang
dibeli mempunyai kaki meja longgar, pengguna berhak mendapatkan gantian atau
pembayaran balik.
Bagaimanapun hak untuk
mendapatkan tebus rugi adalah tertakluk kepada syarat seperti melaporkan
kerosakan barang atau kegagalan perkhidmatan kepada pembekal atau pengilang
dalam tempoh masa yang munasabah.
Pengguna juga perlu
menyimpan resit atau bukti pembelian, menyimpan waranti, berhenti menggunakan
barang yang rosak itu sehingga ia dapat dikembalikan kepada pembekal atau
pengilang.
Sekiranya peniaga atau
penjual masih enggan mematuhi permintaan pengguna yang mempunyai alasan kukuh
dan munasabah, pengguna boleh mengambil tindakan menerusi Tribunal Pengguna,
katanya. (Bernama)
No comments:
Post a Comment