Oleh :AHMAD ZAKARIA
JIKA Steve Job masih hidup,
mungkin beliau tidak membenarkan Technocrats di Sabah menjadi Agen menjual barangan
Apple, apatah lagi tindakan syarikat berkenaan hanya mahu mengaut keuntungan,
tetapi mempunyai pengalaman yang cetek tentang barangan yang mereka jual.
Demikian luahan rasa seorang
graduan dari United Kingdom, Sarina Abdul Ganih yang terpaksa membawa kesnya ke
Tribunal Tuntutan Pengguna Sabah setelah terpedaya dengan tindakan syarikat
berkenaan menjual Thunderbolt Display berharga RM3,099 yang dikatakan sesuai
untuk semua jenis barangan Apple, termasuk Mac Pro yang dibelinya di Kuala
Lumpur.
Kesnya ini telah menarik
perhatian pengguna Apple di Malaysia kerana buat pertama kalinya dalam sejarah
tuntutan pengguna di Sabah barangan Apple dibicarakan di Tribunal Pengguna.
"Saya ingin membeli
Display untuk Mac Pro saya dan Wakil Technorats telah meyakinkan saya bahawa
Thunderbolt Display sesuai untuk Mac Pro. Mereka telah menguji peralatan
berkenaan dengan Macbook Pro, bukannya dengan Mac Pro yang turut dijual di
kedai berkenaan," kata Sarina yang kesal dengan sikap syarikat berkenaan
yang hanya mementingkan keuntungan.
Tambahnya lagi, beliau
mempersoalkan kenapa Wakil Syarikat Technorats menggunakan Macbook Pro untuk
menguji kesesuaian Thunderbolt Display dan bukannya Mac Pro, tetapi diberitahu
bahawa barangan berkenaan sesuai untuk semua komputer Apple.
"Setelah membayar tunai
RM3,099, saya membawa balik Thunderbolt Display berkenaan untuk dipasangkan
dengan Mac Pro saya. Malangnya Thunderbolt berkenaan tidak berfungsi sama
sekali," kata Sarina yang terus menghubungi syarikat berkenaan yang terletak
di Suria Shopping Centre, Kota Kinabalu untuk khidmat selepas jualan.
Pada mulanya Wakil Syarikat
berkenaan bersetuju untuk datang pada jam 10 malam pada hari yang sama untuk
membantu beliau mengenal pasti punca Thunderbolt Display tidak berfungsi.
Malangnya, kata Sarina,
Wakil Technorats kemudiannya memaklumkan bahawa Thunderbolt yang dibelinya
memang tidak sesuai untuk Mac Pro dan enggan bertanggung jawab di atas
kesilapan mereka memberi khidmat nasihat yang salah kepada beliau.
"Saya meminta mereka
memberikan saya Display yang sesuai untuk Mac Pro saya, namun mereka mengatakan
bahawa barangan yang telah dijual tidak boleh dikembalikan atau ditukar ganti,
kononnya menjadi dasar Apple dan Technorats sebagaimana amaran yang terdapat di
resit pembelian," ujar Sarina lagi.
Sarina agak terkejut kerana
Wakil Technorat yang menghubungi pada malam tersebut mencadangkan agar beliau
mendapatkan Apple Cinema Display terpakai dan menyatakan bersedia untuk membantu
beliau menjual semula Thunderbolts Display yang dibelinya kepada pelanggan lain
dengan harga barangan terpakai.
Kata Sarina, beliau curiga
dengan cadangan 'tidak waras' daripada Wakil Technocrats dan mengsyaki
Thunderbolt Display yang dijual kepada beliau adalah barangan terpakai!
"Kenapa mereka
merumitkan keadaan dan mencadangkan penyelesaian yang tidak profesional,
sekaligus menjatuhkan imej Apple sebagai barangan Elit dunia," kata Sarina
yang kesal kerana Technorats enggan menggantikan Display yang sesuai untuk Mac
Pro dan terus mendesak untuk mendapatkan Display terpakai.
Setelah tidak ada jalan
penyelesaian, kononnya pemilik Technorats berada di luar daerah, maka Sarina
memaklumkan Wakil Technorats untuk memberitahu majikan mereka bahawa beliau
akan memfailkan saman di Tribunal Tuntutan Pengguna.
"Dengan sombongnya
Wakil Technorats memaklumkan bahawa majikannya tidak takut dengan amaran saya
dan mengalu-alukan saya membawa kes tersebut ke Tribunal Pengguna kerana
pihaknya mengamalkan polisi barangan yang telah dijual tidak boleh dikembalikan
atau ditukar ganti," jelas Sarina yang terpaksa memfailkan tuntutan di
Tribunal Pengguna Kota Kinabalu keesokan harinya.
Setelah mendapat notis saman
daripada Tribunal Tuntutan Pengguna, Sarina memaklumkan beliau menghantar
sendiri saman tersebut dan diterima serta ditandatangani akuan penerimaannya
oleh Wakil Technorats.
Kata Sarina, sejak daripada
beliau menghantar saman berkenaan, pemilik Technocrats tidak pernah menghubungi
beliau untuk penyelesaian di luar mahkamah; termasuk menggantikan Thunderbolt
atau mengembalikan wang beliau.
Sarina memaklumkan bahawa
pada 23 April, Presiden Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia di Kota Kinabalu,
Datuk Dr Lawrence S.H.Thien telah membuat penghakiman berikut;
1. Penentang (Technorats)
hendaklah membayar RM3,099 kepada Pihak Yang Menuntut dalam masa 14 hari dari
tarikh Award.
2. Penentang hendaklah
mengambil balik Apple Thunderbolt Display daripada Pihak Yang Menuntut selepas
Pihak Yang menuntut menerima bayaran dalam masa 14 hari dari tarikh Pihak Yang
Menuntut menerima bayaran.
Bagaimanapun kata Sarina, beliau
hanya menerima cek bayaran RM3,099 daripada Technocrats pada 04 Mei 2013 dan
terus mengembalikan Thunderbolt Display berkenaan tanpa menunggu tempoh 14 hari
yang diberikan dalam award luput.
Sehubungan itu, Sarina
mengingatkan para pelanggan agar berhati-hati barangan Apple daripada
Technocrats bagi mengelak mereka menerima malang seperti beliau.
"Saya menyeru agar Apple
Malaysia mengkaji semula kontrak perlantikan wakil jualan dengan Technocrats bagi
mengelak lebih ramai mangsa terperdaya dan mendapat khidmat nasihat yang salah
kerana kakitangan mereka tidak kompeten," kata Sarina.
Sarina juga menasihati agar
mangsa Technorats segera memfailkan tuntutan di Tribunal Tuntutan Pengguna
Sabah kerana pengguna berhak mendapat kembali wang mereka sekalipun Technorats atau
syarikat berkaitan mengamalkan dasar yang bercanggah dengan Akta Perlindungan
Pengguna iaitu Barang yang telah dijual tidak boleh dikembalikan atau ditukar ganti.
Ini Kali Lar
ReplyDeletepuan boleh terus buat laporan dekat tribunal untuk tindakan undang-undang
ReplyDelete