17 MEI — “Perkauman adalah
sangat semalam”. Antara ungkapan popular dilaungkan di banyak negara yang
masyarakatnya telah melihat isu perkauman sebagai suatu perkara yang sudah
ketinggalan. Di Amerika misalnya, tidak ada lagi kisah perhambaan antara orang
kulit putih dengan orang kulit hitam, sejarah persengketaan antara puak Yahudi
dan kaum Aryan di German suatu ketika dahulu juga kini hanya boleh dikesan
melalui rakaman-rakaman sejarah sahaja.
Malah tidak sedikit
penyanyi-penyanyi di dunia terus menerus mengalunkan pelbagai lagu yang membawa
pesan-pesan anti-perkauman. John Lennon penyanyi berasal dari Amerika suatu
ketika dahulu popular dengan lagunya “Imagine”, Michael Jackson dengan lagu
“Black and White”, U2 kumpulan rock terkenal dari Ireland menyayikan lagu
“Pride”, Johnny Cash penyanyi folk Amerika dengan lagu “White Girl” dan Billy
Bragg dengan “All You Fascist”.
Tidak terlepas Bob Dylan
ketika menghempaskan kemarahannya terhadap Ku Klux Klan (KKK), sebuah
pertubuhan perkauman melampau di Amerika turut memanifestasikannya melalui lagu
yang berjudul “The Death of Emmett Till”. Masyarakat di setiap belahan dunia
secara umum semakin mengakui bahawa perlawanan manusia lewat perbezaan warna
kulit ternyata sudah tidak relevan.
Disaat masyarakat dunia
sudah mulai menanggalkan kaca mata perkauman sebagai satu-satunya cara untuk
melihat dinamika kehidupan manusia, malang sekali bagi sesetengah daripada kita
di negara ini masih lagi terperangkap dan bahkan sengaja menggunakan kerangka
pandang sebegini.
Dalam banyak hal, baik dari
aspek ekonomi, politik mahupun sosial, tentang apa yang kita makan, dengan
siapa kita berjual-beli atau dengan siapa kita berteman dan bersiar-siar masih
sahaja dibatasi dengan jaring-jaring perkauman. Apalagi keadaan dilihat semakin
membarah setelah berakhirnya musim pilihanraya. Kenyataan-kenyataan dan
ucapan-ucapan yang berbaur perkauman, analisis-analisis yang seakan-akan tidak
boleh menemui jawapan jika tidak diukur melalui kerangka kaum terus menerus
berlangsung — baik dari ahli politik mahupun orang perorangan. Api-api
perkauman kini masih lagi menyala dan terus diperbesar.
Pembinaan negara bangsa bagi
kita sepertinya masih perlu melalui sebuah jalan yang masih panjang. Kegagalan
kita untuk menemukan satu identiti, nasib, bahasa, semangat dan sejarah yang
dikongsi bersama sebagai satu bangsa dipersulit lagi dengan cabaran-cabaran
yang timbul saat ini. Kepentingan-kepentingan politik yang mengatasnamakan
perkauman tidak lagi berlaku secara sembunyi.
Identifikasi diri kita
ketika tidak pantas lagi sebagai bangsa Malaysia, tetapi masih lagi dengan
pecahan-pecahan kaum — masa depan Melayu, ekonomi Cina, pendidikan India,
periuk nasi lain-lain. Ternyata perkauman adalah “belum lagi semalam” buat
sesetengah daripada kita. Lalu apa yang harus kita lakukan untuk menghadapi
keadaan ini?
Belajar Dari Jiran Tetangga
Jika Amerika dan
negara-negara barat lain terlalu jauh buat kita, maka mari menjenguk tetangga
kita Indonesia yang mungkin ada beberapa perkara bermanfaat boleh kita
pelajari. Indonesia, sebuah negara terbesar dalam rantau Asia Tenggara. Dengan
memiliki jumlah penduduk yang ramai sekitar 240 juta orang, Indonesia juga
merangkumi lebih daripada 300 suku kaum.
Antaranya suku Jawa, Cina,
Melayu, Madura, Sunda, Batak, Minang, Betawi, Bugis, Banjar dan lain-lain.
Terdapat juga suku-suku kecil yang melengkapi sekian banyak suku di negara ini
iaitu suku asli atau suku pribumi. Kerencaman suku kaum yang ada ini turut
menjadikan Indonesia sebagai sebuah negara yang mengandung pelbagai jenis
identiti sendiri yang sangat unik. Disebalik perbezaan ciri budaya masyarakat
yang dirai dan dipelihara ini, tetap sahaja terdapat persamaan identiti yang
dikongsi bersama sebagai medium untuk memupuk rasa kekitaan sebagaimana yang
terangkum dalam Sumpah Pemuda, “satu nusa, satu bangsa, satu bahasa Indonesia”.
Kejayaan pelbagai etnik di
Indonesia untuk berdiri sebagai sebuah bangsa dibawah bendera “Merah Putih”
turut dipersatukan melalui perkongsian alur sejarah yang sama. Seperti banyak
negara sedang membangun yang lain, Indonesia juga pernah merasai pengalaman
dijajah. Belanda memanfaatkan perpecahan yang berlaku keatas kerajaan-kerajaan
kecil suatu ketika dahulu dan akhirnya menjadi penguasa di wilayah yang kini
merupakan Indonesia selama lebih kurang 350 tahun.
Selama tempoh penjajahan
inilah rakyat dari semua kaum hidup dalam penindasan sehingga kemudian bersatu
membentuk gerakan pembebasan — gerakan nasionalisme. Penjajahan selama ratusan
tahun mengesankan rakyat Indonesia
betapa duduk bersama dibawah satu payung bangsa satu-satunya cara untuk
merdeka. Ini dilakukan dengan menyatukan kerajaan-kerajaan kecil nusantara
untuk membentuk negara Indonesia.
Proses penyatuan rakyat
Indonesia juga berlaku melalui dasar-dasar yang diciptakan oleh pemerintah.
Negara Indonesia ketika zaman Orde Lama telah menganut sistem politik multi-parti
yang membuka peluang kepada lahirnya bermacam-macam jenis parti politik dengan
pelbagai jenis ideologi. Kewujudan ideologi parti yang sangat beragam ini
akhirnya mewujudkan potensi disintegrasi antara rakyat kerana pada ketika itu
mereka telah mulai mengidentifikasikan diri melalui parti-parti yang berbeza.
Maka presiden Indonesia
ketika itu, Soekarno menciptakan “musuh” bersama yang terkenal dengan jargonnya
“Go to hell Amerika, Ganyang Malaysia”. Berlakulah ketika itu konfrontasi
antara Indonesia dengan Malaysia. Ini dilakukan hanyalah untuk mengalihkan
perhatian terhadap masalah dalaman Indonesia. Tujuannya sebenarnya bukan
semata-mata untuk menciptakan musuh nyata, tapi sekadar menciptakan solidariti
internal dalam kalangan rakyat Indonesia yang pada awalnya terpecah. Terpecah
awalnya mengikut garis kaum dan kemudian diperparah melalui identifikasi rakyat
kepada ideologi-ideologi parti.
Satu perkara lain yang
menarik dengan idea pembentukan sebuah bangsa Indonesia ialah berkait dengan
sistem pendidikan yang dipraktikkannya sekian lama. Sistem pendidikan di
Indonesia tidak mengamalkan pembahagian sistem persekolahan mengikut kaum. Oleh
yang demikian, saat ini kita tidak akan menemui sekolah jenis kebangsaan Cina,
Tamil, sekolah Jawa, sekolah Madura dan sebagainya. Yang ada hanyalah Sekolah
Dasar (SD), Sekolah Menengah Pertama (SMP) dan Sekolah Menengah Atas (SMA) yang
berfungsi mengikut lunas-lunas pembentukan bangsa Indonesia.
Setiap suku kaum juga
mendapat hak pendidikan secara adil. Pembahagian jenis sekolah jika ada
sekalipun hanya mengambil bentuk pembahagian mengikut agama — Katolik, Islam
dan lain-lain. Sekalipun pembahagian berlaku mengikut garis agama, tidak
bermakna yang Islam tidak boleh ke sekolah Katolik. Tetap sahaja ada
percampuran yang terlepas dari batas agama.
Sistem pendidikan sebegini
juga tidak bermakna masyarakat dari pelbagai kaum terpaksa menghilangkan atau
melupakan sejarah, asal-usul keturunan mereka. Malah, pengetahuan dan pemahaman
tentang sejarah hidup masih kuat dipelajari dan diperolehi melalui keluarga
dengan kaedah penurunan cerita-cerita. Pada peringkat komuniti pula, terdapat
juga usaha-usaha yang dijalankan untuk memelihara sejarah dan warisan nenek
moyang. Kaedah pembelajaran untuk mengenal diri sendiri seperti ini dilakukan
secara tidak formal oleh anggota masyarakat.
Permainan “Barongsai” atau
tarian naga misalnya, tidak hanya dipraktikkan oleh masyarakat Cina sahaja,
tetapi turut dipelajari oleh kaum lain secara harmoni. Walaupun begitu, orang
tetap memahami bahawa ia sebenarnya berasal usul daripada kaum Cina. Sesuatu
yang lebih menarik lagi ialah, perbedaan dan kepelbagaian budaya dan adat yang
ada ini secara tidak langsung menjadi suatu alat untuk memperkaya dan mewarnai
budaya Indonesia.
Mencari “Musuh Bersama”
Pengalaman sejarah yang
dilalui oleh kedua-dua negara Malaysia dan Indonesia tidaklah mempunyai
perbezaan yang besar. Negara ini juga pernah melalui zaman dijajah, adanya
gerakan-gerakan nasionalisme yang bereaksi atas penjajahan dan sebagainya.
Malah Malaysia juga turut dikatakan sebagai negara yang multi-etnik yang telah
wujud bersama sekian lama.
Keberadaan kaum yang
bermacam-macam ini seharusnya dimanfaatkan dengan sepenuhnya. Bersatunya semua
kaum atas satu konsep bangsa tanpa melunturkan nilai budaya khusus yang
dimiliki akan menghasilkan keupayaan yang lebih besar bagi perkembangan negara.
Untuk mencapai matlamat ini, proses pembauran atau asimilasi yang lebih konkrit
juga perlu dalam aspek kehidupan. Perkongsian antara kaum tidak hanya
berdasarkan kepentingan sesaat, akan tetapi lebih kepada rasa sebangsa, bangsa
Malaysia.
Lalu mengapa kita masih
berada pada takuk ini? Ini yang menarik kita untuk memperkirakan bahawa
strategi politik juga penting untuk memintas permasalahan ini. Strategi politik
yang direncana pertama-tamanya harus dahulu difahami sebagai salah satu jalan
yang digunakan untuk membangunkan negara dan bangsa untuk menjadi lebih
berjaya. Baik pada peringkat individu mahupun parti politik, strategi-strategi
politik yang cenderung mampu menggagalkan cita-cita ini harus ditentang pada
tempat pertama. Oleh hal yang demikian, penting untuk kita mengenalpasti bahawa
langkah-langkah politik yang digunakan seperti membakar api perkauman, rasuah,
penipuan dan penyelewengan pilihanraya, penyalahgunaan harta rakyat harus
ditentang habis-habisan.
Jika Indonesia dahulunya ada
penjajah Belanda sebagai “musuh nyata” yang menjadi faktor pemersatu bangsa,
Malaysia juga tidak kurangnya ada kisah penjajahan British yang turut
menjadikan kita bersatu untuk menentang. Namun demikian, agak terlalu
ketinggalan kalau menjadikan penjajah satu-satunya musuh yang berpotensi untuk
menarik kita kembali bersatu.
Maka, sesuai dengan konteks
politik hari ini, perlunya kita mencari “musuh-musuh nyata” dan “musuh-musuh bersama”
yang sekali lagi boleh menarik kita untuk bersatu antara kaum – baik Melayu,
Cina, India mahupun lain-lain kaum. Strategi politik kotor yang dibawa oleh
parti politik sebagaimana yang dinyatakan sebelumnya boleh menjadi “musuh
bersama” kita. Perangi politik perkauman, perangi rasuah, perangi penipuan
pilihanraya dan perangi segala politik kotor. Jika ini mampu dilakukan, maka
tidak akan ada tsunami Cina, tsunami Melayu atau tsunami India, tapi tsunami
rakyat Malaysia.
* Ini adalah pendapat
peribadi penulis dan tidak semestinya mewakili pandangan The Malaysian Insider.
(Penulis merupakan Pelajar Master dari USM Pulau Pinang)
No comments:
Post a Comment