Thursday 30 August 2012

‘JANJI DEMOKRASI’ PERHIMPUNAN HARAM





Oleh : NOMY NOZWIR

KUALA LUMPUR : Ketua Polis Daerah Dang Wangi, OCPD Zainuddin Ahmad hari ini berkata, Gabungan Janji telah gagal memberi notis 10 hari sebelum perhimpunan ‘Janji Demokrasi’ yang dirancang akan berlangsung di Dataran Merdeka pada malam ambang merdeka menjadikan perhimpunan tersebut sebagai perhimpunan haram.

Menurut Zainuddin, Dataran Merdeka akan ditutup pada malam itu untuk persiapan upacara perarakan Hari Kebangsaan ke-55 yang akan berlangsung di situ.

“Semua acara Himpunan 55 Tahun Merdeka akan berlangsung di Stadium Nasional Bukit Jalil, dan tidak ada apa-apa aktiviti akan berlangsung di Dataran Merdeka.

“Dan sekiranya mereka (Gabungan Janji) mahu melakukan aktiviti di situ, mereka perlu minta permit 10 hari lebih awal dengan pihak polis. Setakat ini mereka tidak melakukannya, dan dari situ mereka telah gagal untuk mendapatkan permit,” kata OCPD Zainuddin lagi.

Aktivis Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih) yang juga pengarah eksekutif Pusat Kesedaran Komuniti Selangor (Empower), Maria Chin Abdullah telah dipanggil oleh OCPD Dang Wangi dipercayai berkenaan dengan program NGO Gabungan Janji yang akan berhimpun di Dataran Merdeka dan beberapa negeri lain pada malam ambang merdeka.

Gabungan Janji dianggotai oleh 47 NGO dan Empower adalah salah satu daripada anggotanya.

Pada 30 Ogos ini, di malam ambang kemerdekaan Gabungan Janji akan berhimpun di Dataran Merdeka dengan berbaju kuning.

Dalam sidang akhbar Jumaat lalu, Gabungan Janji memberitahu bahawa perhimpunan pada malam ambang kemerdekaan akan turut diadakan di negeri lain seperti Perak, Negeri Sembilan, Melaka dan Johor.

Sasterawan negara, Datuk A Samad Said yang juga pengerusi bersama Bersih dijangka akan membaca puisi pada malam itu.

Perhimpunan ini bertujuan untuk menuntut kerajaan menunaikan lapan tuntutan Bersih seperti pembersihan daftar pemilih, penggunaan dakwat kekal, kempen pilihan raya sekurang-kurangnya 21 hari, akses media yang adil kepada semua, pihak kukuhkan institusi awam, hentikan rasuah dan hentikan politik kotor.(TMI)

Menurut kenyataan bertulis yang dikirimkan kepada The Malaysian Insider hari ini, Gabungan Janji telah membaca kenyataan dari Menteri Penerangan, Kebudayaan, Kesenian Dan Komunikasi, Datuk Seri Dr Rais Yatim berkenaan jemputan untuk perayaan ambang merdeka di Dataran Merdeka.

“Sebagai jemputan dari seorang menteri kabinet, kami mahu datang untuk turut meraikannya. Gabungan Janji yang mewakili rakyat, turut menjemput menteri agar memakai baju kuning bersama-sama dengan rakyat di Dataran Merdeka.

“Tetapi kami tidak faham kenapa Ketua Polis Negara dan Ketua Polis Daerah (OCPD) terus menerus mengatakan bahawa kami melanggar Akta Perhimpunan Aman 2012?

“Kami percaya rakyat Malaysia mempunyai hak untuk berkumpul dan meraikan hari kebangsaan bersama-sama tanpa perlu meminta kebenaran,” kata Gabungan Janji dalam kenyataannya.

“Sehubungan dengan itu, kami menjemput semua rakyat Malaysia agar datang beramai-ramai datang pada malam 30 Ogos, jam 11 malam di Dataran Merdeka bagi menyambut ambang kemerdekaan.

“Kami meminta agar semua memakai baju kuning, tidak membawa sepanduk dan tidak menjerit slogan, dan membawa makanan dan minuman bersama kawan-kawan dan keluarga.

“Gabungan Janji mahu kehadiran semua sebagai menunjukkan komitmen kepada demokrasi untuk meraikan hari kemerdekaan ini,” kata Gabungan Janji dalam kenyataannya.

No comments:

Post a Comment