TAMPARULI: Masalah ketiadaan
bekalan air sejak seminggu lalu di sekitar kawasan Tenghilan, dekat sini terus
menimbulkan masalah kepada ribuan penduduk. Difahamkan, masalah itu berlarutan
sehingga berita ini ditulis sejak Rabu minggu lalu, dan masih belum dapat
diselesaikan sehingga sekarang.
Masalah kali ini, disifatkan
penduduk kritikal daripada sebelumnya yang hanya berlaku beberapa hari. Mereka
juga mendakwa tidak menerima sebarang notis daripada pihak Jabatan Air Daerah
sebagaimana kebiasaan.
“Sekurang-kurangnya kalau
bagi notis kita boleh simpan air,” kata Joseph, 45 tahun, yang sudah menginap
di Kampung Molisau, Tenghilan lebih 20 tahun lalu.
Menceritakan masalahnya
sebelum ini, beliau berkata, ketiadaan bekalan air itu menyebabkan mereka
terpaksa memandu kira-kira 10 Kilometer jaraknya setiap hari untuk mendapatkan
air dan mandi di sungai Dondomon, dekat sini.
“Bila nak membasuh kena
pergi sungai. Kalau tak ada air susah. Kita bukan boleh buat perigi sesuka hati
tanpa sumber. Saya harap pemimpin rakyat akan dapat buat yang terbaik supaya
air akan berterusan,” katanya.
Katanya, perkara itu
lambat-laun akan membuatkan masyarakat mempersoalkan kewibawaan agensi terlibat
termasuk pemimpin rakyat di kawasan tersebut jika masih tiada tindakan diambil.
‘Sukar membayangkan negara
kita sudah merdeka lebih 55 tahun tetapi masalah air seperti ini masih timbul,”
keluhnya lagi.
Menurutnya, jika sebelum ini
masalah air di situ tidaklah terlalu merumitkan walaupun air paip di situ
sebenarnya sering kali ‘ada ’ dan ‘tiada’, namun sekurang-kurangnya bekalan
tidak terhenti.
Namun jika bekalan itu
terhenti sehingga tempoh hampir seminggu, sudah pasti masyarakat akan merungut
kerana air merupakan sumber keperluan harian.
“Lebih-lebih lagi sekarang
ini, cuti sekolah sempena hari raya telah pun berakhir, jadi sudah tentu
keperluan air adalah untuk membasuh kain baju, pinggan mangkuk dan memasak.
Namun, tanpa air, apa yang kami hendak masak?,” soalnya kesal.
Tertekan dengan masalah itu,
beberapa penduduk mendakwa telah membuat aduan bagaimanapun, menyuarakan
kekesalan dengan maklum balas diterima daripada kakitangan jabatan berkaitan
yang dianggap bersikap acuh tak acuh melayan pengguna.
Malah terdapat seorang
penduduk memberitahu akhbar ini, kakitangan yang sepatutnya bertugas memantau
masalah itu mengabaikan tanggungjawabnya.
“Apabila ditanya mengenai
masalah gangguan bekalan air yang berlarutan, ada kakitangan lain mengatakan
kakitangan terlibat (nama diberikan kepada wartawan), sama ada sudah keluar
atau mewakilkan orang lain untuk melakukan tugasan,” dakwanya.
Kakitangan jabatan itu juga
katanya, seolah menyokong sekiranya masalah ini didedahkan menerusi media
apabila berkata, “bagus juga (siarkan di akhbar), sebab kami pun tidak ‘tahu’
‘mahu’ buat apa lagi… susah ‘mahu’ cari dia.”
Sementara itu, seorang
pegawai dari Jabatan Air daerah itu, Janih Bangud, ketika dihubungi New Sabah
Times kelamrin memberitahu bahawa pihaknya mendapat aduan beberapa pengguna
pada Jumaat lepas dan telah pun memantau kerosakan paip melibatkan kawasan
sekitar daerah berkenaan, namun sehingga kini masih belum dapat mengenal pasti
punca sebenar masalah itu.
Walau bagaimanapun, pihaknya
berjanji akan menyelesaikan masalah itu secepat mungkin kerana menyedari air
merupakan keperluan seluruh masyarakat.
“Kami mohon maaf atas
kesulitan ini, dan berharap semuanya bersabar, dan kalau boleh maklumkan kepada
kami jika keadaan mendesak, lori tangki air kami bersedia menghantar bekalan
air,” ujar beliau. (NST)
No comments:
Post a Comment