Oleh : ERMA IDAYU MOHD YUSOP
GEORGE TOWN : Jambatan kedua
Pulau Pinang akan menjadi yang terpanjang di dunia selain yang pertama
menggunakan teknologi mampu menyerap gegaran gempa, kata Pengurus Bahagian
Pembinaan Jambatan Kedua Sdn Bhd (JKSB), Zulkipli Nasri.
Beliau berkata produk
penahan gempa tersebut dikenali sebagai Galas Getah Redaman Tinggi (HDRB)
melalui penggunaan sistem pengasingan seismik yang berkesan berupaya melindungi
struktur jambatan daripada kerosakan jika terjadi gempa bumi.
Bercakap kepada Bernama
semasa sesi lawatan ke projek jambatan itu di sini Rabu, Zulkipli berkata HRDB
itu adalah produk yang direkabentuk oleh Pusat Penyelidikan Tun Abdul Razak
(TARRC) di United Kingdom, sebuah makmal milik Lembaga Getah Malaysia (LGM).
Beliau berkata produk itu
yang dihasilkan sepenuhnya di dalam negara dipasang pada setiap dek jambatan
itu adalah peralatan inovatif melindungi bukan sahaja struktur tetapi juga isi
kandungan dalam struktur.
"Kami percaya teknologi
ini akan digunapakai dalam pembinaan jambatan lain di dalam dan luar
negara," katanya.
Jambatan kedua tersebut
berharga RM4.5 bilion sejauh 23.5 km dengan 16.9km struktur marin dibina
bersama oleh UEM Builders Bhd dan CHEC Pembinaan (M) Sdn Bhd mulai tahun 2008
dijangka siap sepenuhnya pada September 2013.
Apabila siap nanti ia akan
dapat mengurangkan kesesakan lalu lintas yang berlaku di negeri ini. Jambatan
itu yang juga terpanjang di Asia Tenggara, menghubungkan Batu Maung di bahagian
pulau dengan Batu Kawan di bahagian tanah besar.
Zulkipli berkata berdasarkan
prestasi terkini, pihaknya menyasarkan pencapaian kemajuan keseluruhan projek
melebihi 90 peratus pada akhir tahun ini.
Katanya, melihat pada
kesungguhan pihak kontraktor melaksanakan pembinaan, jambatan mungkin dapat
disiapkan dua bulan lebih awal daripada jadual.
"Kemajuan pembinaan
sedikit sebanyak dipengaruhi faktor cuaca dan sekiranya keadaan mengizinkan,
saya yakin projek akan siap lebih awal kerana setakat ini kemajuan telah 3.15
peratus mendahului jadual.
Beliau berkata sehingga ke
hari ini kerja pembinaan jambatan telah 79.5 peratus siap dan pihaknya
menyasarkan struktur jambatan dapat disiapkan pada akhir bulan Mac 2013.
Zulkipli berkata kawasan
Rehat dan Rawat (R&R) di kawasan Batu Kawan akan mula dibina selepas
jambatan kedua itu mula beroperasi pada 2014.
Beliau berkata kawasan
R&R itu dibina di Batu Kawan dan tidak di atas jambatan seperti mulanya
dirancang kerana ianya melibatkan kos yang tinggi, selain membabitkan ciri-ciri
keselamatan pengguna.
"Banyak pihak
terutamanya yang berkaitan keselamatan membantah pembinaan R&R di atas
jambatan kerana selain isu keselamatan ia juga boleh menyebabkan kesesakan lalu
lintas," katanya. (Bernama)
jambatan kedua Pulau Pinang ini akan menjadi satu lagi kebanggaan Malaysia.
ReplyDeleteHarap2 jambatan tu siap seperti yang dirancangkan.
Deletelepas ini bina Jambatan menghubungkan Labuan dgn Sabah.
ReplyDeleteMesti ramai yang datang ke Labuan kalau jambatan tu dibina. berbaloi lagi jika dibandingkan dengan jambatan menghubungkan tanah besar Semporna dan Pulau Bum Bum.
DeleteWhy no bridge from Menumbuk to Labuan??
ReplyDeleteBaguslah kalau sudah mengunakan teknologi yang lebih baik dan tinggi untuk pembinaan jambatan tersebut.
ReplyDeleteTeruskan memberikan pembangunan yang boleh dimanfaatkan sebaiknya oleh rakyat.
ReplyDeleteRakyat pasti akan menikamti segala usaha kerajaan dalam memajukan negara.
Deleteboleh la bersaing dengan negara China lepas ni..
ReplyDeletejika Pulau Pinang boleh memiliki dua jambatan, Sabah juga patut memiliki jambatan seperti ini bagi menghubungan tanah besar Sabah dengan Labuan..
ReplyDelete