Thursday, 16 August 2012

SABAH KE ARAH SISTEM DUA PARTI




Oleh : DATUK MAIJOL MAHAP

UCAPAN ini saya tujukan terlebih dahulu kepada YB Dato’ Seri Anwar Ibrahim, Ketua Umum Parti Keadilan Rakyat merangkap Ketua Majlis Pimpinan Pakatan Rakyat; YB Datuk Seri Panglima Wilfred Bumburing; YB Datuk Seri Panglima Lajim Hj. Ukin; Ahmad Thamrin, Ketua Perhubungan PKR Sabah; semua pemimpin parti dalam Pakatan Rakyat peringkat Nasional dan Negeri;  Anthony Mandiau, Ketua Cabang PKR Kota Marudu; pemimpin-pemimpin masyarakat, tuan-tuan dan puan-puan yang saya hormati sekalian.

Saya panjatkan syukur kepada Tuhan kerana dengan pimpinan dan izinnya, kita semua dapat berkumpul dalam majlis yang bersejarah ini. Saya ingin mengucapkan selamat datang kepada YB Dato’ Seri Anwar Ibrahim ke Kota Marudu dan sesungguhnya warga Kota Marudu bertuah dan berbangga dengan lawatan Dato’ Seri ke sini.

Saya juga ingin mengucapkan selamat datang dan terima kasih di atas kehadiran kamu semua dari jauh dan dekat untuk menjayakan majlis ini dan mendengar amanat pemimpin-pemimpin kita. Kehadiran kamu yang begini ramai memberikan semangat yang tinggi kepada saya untuk berjuang untuk rakyat dan negara kita. Kehadiran kamu yang begini ramai juga bermaksud rakyat Kota Marudu mempunyai semangat tinggi untuk membuat perubahan.

Sistem 2 Parti

Tuan-tuan dan puan-puan,

Rakyat Malaysia sedang menyaksikan, malah terlibat sama dalam satu perubahan politik tanah air kita. Buat pertama kalinya, sejak 2008, rakyat Malaysia mula mencatatkan perubahan politik negara. Rakyat Malaysia buat pertama kalinya, memberitahu kepada dunia tentang bagaimana negara ini ditadbir. Rakyat juga dengan jumlah yang besar telah bersetuju untuk memilih atau mengundi calon-calon Pakatan Rakyat di mana Barisan Nasional telah kehilangan banyak kerusi di Parlimen dan Dewan-Dewan Undangan Negeri. Ini adalah hak rakyat. Semuanya ini telah berlaku dan terus berlaku disebabkan satu faktor yang nyata iaitu faktor Dato’ Seri Anwar Ibrahim. Beliaulah yang telah menyemarakkan semangat baru untuk perubahan di negara kita.

Perubahan politik ini secara langsung akan membawa negara kita ke satu sistem politik tanahair yang baru iaitu sistem 2 parti atau 2 party system. Sesungguhnya saya menyukai dan menyokong sistem 2 parti dalam negara kita. Selama ini iaitu lebih 50 tahun hanya satu parti yang memerintah iaitu Barisan Nasional. BN telah monopoli pemerintahan negara kita. Tapi sistem monopoli adalah sistem lapok.

Di negara-negara yang mengamalkan sistem demokrasi, kerajaan monopoli ini sudah lama berakhir, lihat sajalah negara-negara demokrasi seperti England, Australia, New Zealand dan Amerika Syarikat. Mereka semunya mempunyai sistem 2 parti. Dan kita tidak perlu melihat negara yang jauh.

Kita lihat sajalah negara-negara jiran kita Thailand, Indonesia dan Philippine, mereka juga mengamalkan sistem 2 parti. Sistem 2 parti adalah baik kerana ia menggalakkan persaingan antara parti dari segi dasar-dasar dan perlaksanannnya. Ia boleh mewujudkan “check dan balance”. Ia adalah  baik untuk rakyat. Ia adalah seperti juga persaingan antara syarikat-syarikat yang memberikan perkhidmatan kepada pengguna-pengguna.

Persaingan akan menyebabkan kualiti perkhidmatan yang baik dan harga yang rendah. Negara kita Malaysia adalah ke arah itu, dan saya yakin dan percaya bahawa sistem 2 parti di Malaysia akan wujud dengan sepenuhnya selepas PRU yang ke 13 ini iaitu setelah PR akan menang dan memerintah negara kita.

Aspirasi dan Ekpektasi Rakyat

Tuan-tuan dan puan-puan,

Apabila kita menubuhkan satu negara yang dipanggil Malaysia pada tahun 1963, aspirasi dan ekpektasi rakyat di Sabah adalah tinggi, dan pemimpin-pemimpin kita dahulu bersetuju untuk menubuhkan negara Malaysia kerana mereka yakin dan percaya bahawa ia akan memberikan banyak kebaikan kepada Sabah.

Antara aspirasi dan ekpektasi rakyat Sabah ialah negara kita akan berdaulat dan bebas daripada ancaman luar, Sabah akan membangun dengan maju, rakyat akan gembira, rakyat akan terus bersatu padu, tiada perkauman, tiada penindasan, peluang pekerjaan yang sama rata dalam kerajaan persekutuan dan negeri, pembangunan luar bandar yang baik, jalan-jalan luar bandar yang baik, pendidikan yang percuma di setiap peringkat termasuk di peringkat pengajian tinggi, pemberian hak tanah adat (NCR) kepada orang-orang anak negeri, kemiskinan akan dihapus, keselamatan negeri yang terjamin, negeri yang bebas daripada Pendatang Asing Tanpa Izin (PATI), status kewarganegaraan tidak diberi kepada orang asing dengan sewenang-wenangnya. Dan kita juga mempunyai 20 perkara yang telah dipersetujui apabila kita menubuhkan Malaysia seperti yang disyorkan oleh Inter-Governmental Committee (IGC) selepas Suruhanjaya Cabbold telah siap dengan laporannya.

Tapi apa yang kita lihat hari ini setelah Sabah merdeka selama 49 tahun dalam negara Malaysia, kita masih bergelut dengan pelbagai masalah, dan apa yang saya nampak masalah-masalah ini semakin lama semakin bertambah teruk. Aspirasi dan ekspetasi kita tidak kesampaian. Kita kecewa dan terus kecewa, sepertilah kita tidak melihat cahaya di hujung terowong.

Masalah PATI

Tuan-tuan dan puan-puan,

Kita mempunyai masalah PATI yang telah berpuluh-puluh tahun menghantui kita. Ini adalah masalah yang paling besar. Mengikut banci penduduk yang dibuat oleh Jabatan Perangkaan pada tahun 2010, Sabah mempunyai 3,206,742 orang penduduk dan daripada angka tersebut 889,779 atau 27.8% adalah orang asing. Bumiputera lain adalah 660,365 orang, Bajau 450,279 orang dan Melayu adalah 184,197.

Saya percaya bahawa beratus-ratus ribu lagi orang asing di Sabah yang telah mendapat kad pengenalan berselindung di bawah kategori bangsa Bumiputera lain, Bajau dan Melayu tersebut. Kita semua tahu mengenai “Projek IC” yang dibuat oleh agen-agen kerajaan BN pada tahun 1990an. Ini adalah jelas terbukti mengikut pengakuan oleh beberapa orang dari Sabah yang terlibat secara langusng dalam “Projek IC” di mana pengakuan mereka itu tidak pernah dicabar oleh kerajaan.

Malahan orang yang disabitkan dan ditahan di Kamunting kerana terbabit dalam “Projeck IC” diberi kontrak pula bernilai beratus juta ringgit sejurus sahaja ia keluar dari tahanan. Kes Petition Pilihanraya kecil DUN Likas 1999 juga adalah bukti jelas bahawa ramai PATI telah diberi kad pengenalan dan diberi hak untuk mengundi. Kes Petition ini telah mendedahkan pencemaran daftar pemilih oleh PTI yang begitu banyak dalam senarai pemilih Sabah.

Sijil IMM13 juga dikeluarkan oleh pihak Jabatan Immigresen kepada pelarian dari Filipina pada 1970-an yang pada mulanya mereka hanya berjumlah 57,197 orang. Tetapi setelah lebih 30 tahun sijil IMM13 itu mula dikeluarkan, bayangkan saja berapa ratus ribu sijil IMM13 dikeluarkan sekarang yang mana sijil itu membolehkan pemegangnya mendapatkan status Penduduk Tetap dan kemudiannya menjadi warganegara Malaysia.

Pada 8 Februari 2012 kerajaan akhirnya akur dengan desakan rakyat Sabah untuk menubuhkan Suruhanjaya Di Raja untuk menyiasat pengeluaran “Projek IC” dan pertumbuhan penduduk Sabah yang luar biasa. Tetapi setelah ia diumum, penyiasatan tidak dimulakan.

Hanya baru kelmarin 11 Ogos, Perdana Menteri mengumumkan terma-terma rujukan dan Ahli-Ahli Suruhanjaya. Kenapa mengambil 6 bulan untuk membuat Terma-Terma Rujukan? Jawapannya ialah kerajaan sebenarnya tidak ada keinginan dan keikhlasan untuk membuat penyiasatan. Menyiasat ertinya menyiasat diri sendiri.

Saya tidak ada keyakinan langsung dengan RCI yang dibuat oleh kerajaan BN ini. Lihat sajalah keputusan siasatan Suruhanjaya Di Raja terhadap kes V.K. Lingam beberapa tahun yang lalu. Walaupun beberapa individu yang ‘implicated’ dalam kes tersebut, tiada sebarang tindakan dibuat. Ia  hanyalah tinggal siasatan tanpa apa-apa hasil.

Masalah Kemiskinan

Tuan-tuan dan puan-puan,

Kita juga mempunyai masalah kemiskian yang amat ketara di Sabah. Walaupun kita mempunyai sumber asli yang kaya tetapi Sabah adalah negeri yang termiskin. Baru-baru ini Bank Dunia menyatakan bahawa negeri Sabah adalah negeri yang termiskin di Malaysia dan kaum yang termiskin di Sabah adalah mereka yang berada di kawasan Utara Sabah iaitu termasuk di daerah saya iaitu Kota Marudu.

Saya merasa malu kerana negeri saya adalah yang termiskin di Malaysia dan bangsa saya adalah bangsa yang termiskin di Sabah. Tetapi ini adalah kenyataan. Baru-baru ini saya telah berhujah di Dewan Negara dan menyatakan tahap kemiskian di Sabah mengikut daerah bagi tahun 2004 seperti yang dikeluarkan oleh Unit Perancang Ekonomi Malaysia. Peratusan kemiskinanya adalah seprti berikut:-

01. Nabawan                        70.8%
02. Kudat                   41.7%
03. Pitas                     46.3%
04. Kota Marudu      37.1%
05. Kota Belud          36.0%
06. Tuaran                 20.5%
07. Ranau                 38.2%
08. Beluran               35.1%
09. Penampang       6.7%
10. Kota Kinabalu    8.4%
11. Sandakan           15.3%
12. Kuala Penyu      14.3%
13. Papar                   14.7%
14. Tambunan          44.4%
15. Sipitang               15.8%
16. Beaufort              20.3%
17. Keningau                        30.7%
18. Kinabatangan    38.0%
19. Tenom                 31.6%
20. Tongod                35.7%
21. Lahad Datu        21.3%
22. Kunak                  38.6%
23. Semporna           38.1%
24. Tawau                 21.4%

Saya telah mendapat penjelasan secara bertulis daripada menteri di Jabatan Perdana Menteri mengenai angka yang terkini. Beliau menyatakan bahawa sudah ada penurunan. Apabila saya melihatnya, penurunannya tidaklah seberapa. Contohnya, di Bahagian Kudat, ia turun dari 41.0% kepada 39.7% sahaja. Ertinya masih terlalu ramai penduduk di Utara Sabah termasuk Kota Marudu yang miskin dan miskin tegar. Perlu diingat bahawa statistik ini adalah statistik kerajaan. Mungkin angka sebenarnya adalah lebih tinggi.

Kerajaan BN telah membuat transformasi dengan wang berbilion-bilion ringgit tetapi ia tidak memberi kesan yang baik terhadap kemiskinan yang berleluasa di Sabah. Rakyat masih terlalu miskin sehingga rumah yang mereka diami nampak memilukan.

Masalah Tanah

Tuan-tuan dan puan-puan,

Masalah tanah adalah satu daripada masalah yang besar di Sabah. Masalah-masalah tersebut adalah seperti berikut:-

(a) Permohonan tanah yang bertindih-tindih;
(b) Permohonan tanah yang tidak diproses atau terlalu lama diproses;
(c) Penyukatan tanah yang diproses mengambil masa yang sangat lama;
(d) Pengeluaran geran bagi tanah yang disukat mengambil masa yang sangat lama;
(e) Tanah-tanah NCR yang tidak diberi kepada pemiliknya walaupun undang-undang NCR memang diperuntukkan dalam Seksyen 13-16 Ordinan Tanah Sabah;
(f) Tanah-Tanah NCR adalah termasuk dalam tanah konsesi yang diberikan oleh kerajaan kepada syarikat-syarikat dan agensi-agensi kerajaan seperti SAFODA. Oleh itu, penduduk-penduduk tempatan terpaksa bersaing dengan syarikat-syarikat dan agensi kerajaan tersebut untuk mendapatkan tanah. Apabila ada persaingan seperti ini, sudah tentu penduduk kampung akan kalah. Contoh : di Kota Marudu seluas 60,000 hektar tanah telah diluluskan oleh kerajaan kepada syarikat besar dan di kawasan ini terdapat banyak perkampungan dan tanah-tanah NCR yang telah terperangkap di dalamnya.

Saya yakin dan percaya bahawa kerajaan PR nanti akan membuat Reformasi terhadap Dasar Tanah, di mana tanah-tanah NCR dan tanah-tanah yang sepatutnya rakyat mendapat hak akan di berikan kepada mereka. Saya yakin dan percaya kerajaan PR tidak akan mengamalkan perbuatan yang kejam terhadap orang-orang anak negeri seperti membakar rumah dan memusnahkan tanaman di kawasan-kawasan Hutan Simpan. Sebenarnya banyak kes-kes di mana rakyat memasuki dan menetap di satu-satu kawasan sebelum ia digazetkan sebagai Hutan Simpan.

Masyarakat KDM yang terpinggir

Tuan-tuan dan puan-puan,

Selama ini masyarakat Kadazandusun dan Murut (KDM) merasakan bahawa mereka adalah terpinggir dalam semua aspeks. Mengikut pemerhatian saya, hanya satu sahaja aspek yang KDM dikira berjaya iaitu pemeliharaan kebudayaannya seperti perayaan Tadau Kaamatan. Mungkin ini kerana tidak ada orang lain yang berani atau ingin mengganggu KDM dalam perkara ini.

Tetapi dalam aspek-aspek lain, KDM adalah ketinggalan yakni dalam segi peluang perniagaan, peluang pekerjaan dalam Perkhidmatan Awam di peringkat persekutuan dan negeri, peluang kedudukan jawatan tinggi dalam perkhidmatan Awam, peluang menduduki jawatan utama dan penting dalam kerjaaan, peluang kenaikan pangkat dalam Perkhimdatan Awam dan pemberian biasiswa.

Masyarakat KDM juga merasakan mereka adalah kelas ketiga kerana orang-orang PATI yang baru saja mendapatkan Kad Pengenalan dan status kewarganegaraan adalah diberi layanan yang lebih baik oleh kerajaan daripada mereka dalam segi pemilikan tanah, pekerjaan dan perniagaan.

Keluar daripada Barisan Nasional

Tuan-tuan dan puan-puan,

Banyak lagi masalah yang dihadapi oleh masyarakat KDM, dan rakyat Sabah seperti isu ugama dan sebagainya. Tetapi isu-isu yang saya nyatakan di atas adalah yang saya anggap utama yang mesti diselesaikan oleh Kerajaan.

Saya telah berjuang dalam UPKO selama 14 tahun dan menyuarakan masalah-masalah tersebut dalam pelbagai forum. Tetapi saya nampak bahawa kerajaan adalah tidak komited dan serius untuk menyelesaikan masalah-masalah tersebut.

Justeru itu, saya tidak ada keyakinan lagi terhadap kerajaan Barisan Nasional untuk menangani masalah-masalah di Sabah dan di Malaysia.

Oleh itu, saya dan rakan-rakan di Kota Marudu adalah dengan ini telah mengambil keputusan untuk keluar daripada Barisan Nasional dan sama-sama menubuhkan satu flatform baru yang dipanggil Angkatan Perubahan Sabah (APS), untuk membantu Pakatan Rakyat memenangi PRU ke 13 ini.

Saya juga ingin mengumumkan bahawa hampir kesemua Ahli-Ahli Jawatankuasa Bahagian UPKO Kota Marudu yang saya ketuai sebelum ini adalah sama-sama keluar dari Barisan Nasional dan menyokong APS yang diketuai oleh YB Datuk Seri Wilfred Bumburing dan  Pakatan Rakyat. Selepas ini, saya menjangka bahawa banyak Ketua-Ketua Cawangan UPKO dan AJK Cawangan juga akan meninggalkan Barisan Nasional untuk menyokong perjuangan kita.

Keputusan untuk meninggalkan Barisan Nasional tidaklah dibuat secara terburu-buru. Apatah lagi saya sudah berjuang dalam UPKO selama 14 tahun dan menyukai budaya (corporate culture) dalam UPKO dan menghormati dan menyukai pemimpinnya, YB Tan Sri Bernard Dompok.

Tambahan pula, saya akan melepaskan jawatan dalam kerajaan sebagai Pengerusi di sebuah Badan Kerajaan, iaitu Saham Sabah Berhad. Tetapi, demi perjuangan, saya dengan rela hati melepaskannya. Saya tidak mahu dihakimi dan dicaci oleh generasi-generasi akan datang kerana tidak berjuang dan mempertahankan dan mengembalikan hak-hak mereka. Saya dan semua dalam APS Kota Marudu akan bekerja keras untk membantu dan memastikan kemenangan PR dalam PRU ke 13 akan datang ini.

Hari ini, kita akan melancarkan APS bagi Kota Marudu dan kita dalam APS akan bekerjasama dengan PKR Kota Marudu dan parti-parti pembangkang untuk memastikan BN akan tumbang di kawasan Parlimen P. 168 Kota Marudu, kawasan DUN N. 4 dan kawasan DUN N. 5 di dalam PRU ke 13 yang tidak lama lagi.

Keyakinan Terhadap PR

Saya mempunyai keyakinan penuh terhadap PR dan pemimpinnya YB Dato’ Seri Anwar Ibrahim. Saya mempunyai keyakinan penuh bahawa apabila beliau menjadi Perdana Menteri nanti, beliau dan PR akan melaksanakan segala komitmen mereka di Buku Jingga termasuklah menaikkan royalti minyak Sabah dari 5% ke 20%.

Dato’ Seri Anwar adalah pemimpin yang kental, berani, liberal dan dihormati bukan sahaja di Malaysia tetapi di lain-lain negara. Walaupun dia telah melalui banyak kesengsaraan tetapi dia bangun dan berdiri dengan semangat yang lebih kuat untuk membawa rakyat ke arah perubahan.

Tukar! Tukar!Tukar!

Marilah kita rakyat Sabah bersatu padu. Marilah kita rakyat Malaysia bersatu padu - untuk menukar kerajaan. Kalau bukan sekarang, bila lagi. Ini kali lah, kerana kalau lain kali kita sudah terlambat. Sekarang ini, masa depan kita masih di tangan kita. Tetapi kalau BN menang lagi dalam PRU 13, masa depan kita bukan lagi ditangan kita tetapi ditangan PATI. Oleh itu, marilah kita bangkit untuk Tukar! Tukar! Tukar!.

Terima kasih.

17 comments:

  1. Kita lihat saja pada PRU 13 akan datang ini. Apa kata rakyat adakah perlu atau tidak menukar kerajaan yang ada sekarang ini. Tambahan lagi rasanya kerajana yang ada sekarang ini masih relevan untuk rakyat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rakyat akan menentu segalanya pada PRU13.

      Delete
  2. Untuk peringatan kepada rakyat negeri ini senantiasa menghargai nikmat kehidupan yang aman, makmur dan selamat di bawah kerajaan Barisan Nasional (BN) yang sentiasa prihatin membela nasib rakyat. Tanpa keamanan sudah pasti rakyat sentiasa dalam ketakutan dan tidak berani keluar dari rumah apa lagi menghadiri majlis-majlis

    ReplyDelete
  3. Datuk Najib Razak has set up an RCI panel which will investigate the Project IC issue and recommend actions to the government, hopefully they can help resolve the Project IC problems that has been haunting us for many decades as claimed by Maijol Mahap. We will wait and see.

    ReplyDelete
  4. Kerajaan serius dalam menyelesaikan masalah rakyat Sabah.

    ReplyDelete
  5. May the best man win during the next GE.

    ReplyDelete
  6. teks ucapan yang hanya untuk mengagung-agungkan anwar..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya. Saya pun setuju. Teks Ucapan pun sudah membodek.

      Delete
  7. APS baru ditubuhkan...pembangkang di sabah pula masih kabur2 dalam mencari sepakatan untuk formula 1 lawan 1..undi pembangkang akan pecah..BN akan menang..

    ReplyDelete
  8. dalam hal ini biar rakyat buat keputusan.

    ReplyDelete
  9. Sistem 2 parti hanya mengutamakan keuntungan parti.

    ReplyDelete
  10. Biar rakyat putuskan apa yang terbaik buat semua.

    ReplyDelete
  11. Rakyat makin matang dan bukannya sennag utk bodek atau alihkan perhatian rakyat hanya dengan teks ucapan yang terlalu 'manis' ini. hehe

    ReplyDelete
  12. ""Kita lihat sajalah negara-negara jiran kita Thailand, Indonesia dan Philippine, mereka juga mengamalkan sistem 2 parti.""

    apa yang boleh dibanggakan dengan ketiga2 negara ini berkenaan dengan pelaksanaan sistem 2 parti?? maju? politik stabil?

    ReplyDelete
  13. Selama 14 tahun dalam BN, Maijol baru sedar menenai keadaan kemiskinan rakyat di Sabah, PATI dan sebagainya? hanya dekat2 PRU iaitu selepas pemilihan calon dibuat, baru dia ambil keputusan tinggalkan BN??

    ReplyDelete
  14. apakah selama 14 tahun berada dalam BN, Maijol telah bertungkus lumus mengatasi kemiskinan, masalah jawatan bagi KDM, masalah PTI dan pelbagai lagi isu yang menjadi alasannya meninggalkan BN? apakah bila dia menjadi wakil rakyat barulah dia mampu menguruskan masalah2 tersebut?

    ReplyDelete
  15. Maijol jadi wakil rakyat pun belum tentu dapt selesaikan masalah. Kenapa beliau tidak bersuara lantang sebelum ni? Perlukah keluar dari BN baru mahu bersuara?

    ReplyDelete