Oleh : HAFIDZ BAHAROM
KUALA LUMPUR : Pemilik kapal
Malaysia telah memberi amaran bahawa ikrar Pakatan Rakyat (PR) untuk
memansuhkan dasar kabotaj negara tidak akan menurunkan harga barangan di
Malaysia Timur tetapi akan meletakkan kapal pelapik tempatan dan beribu-ribu
pekerja krew dari Sabah dan Sarawak hilang pekerjaan.
Persatuan Pemilik Kapal
Malaysia (MASA), dalam sebuah kenyataan yang dikirimkan kepada The Malaysian
Insider berkata, 60 peratus daripada harga barangan tidak disebabkan daripada
bayaran pengangkutan laut, akan tetapi disebabkan oleh pengangkutan jalan darat
yang tidak begitu baik di negeri-negeri Malaysia Timur.
Katanya lagi, kos logistik
yang tinggi disebabkan oleh kemudahan infrastruktur pengangkutan darat yang
lemah, produktiviti pelabuhan dan prestasi yang rendah, caj tersembunyi dan
diragui termasuk untung berlebihan oleh pengantara dalam jumlah pengangkutan
dan pengedaran.
“Mengapa caj ini tidak
diambil kira sekali sebagai kos perkapalan, ia tidak melibatkan MASA. Atau
apakah caj ini dijumlahkan sebagai caj perkapalan semata-mata untuk mengukuhkan
hujah yang lemah terhadap kabotaj?”
“Bayaran tambang laut
hanyalah 40 peratus daripada jumlah kos logistik dari kilang ke pelantar,” kata
MASA dalam sebuah kenyataan.
Persatuan itu berkata,
perkapalan hanya bertanggungjawab bagi caj tambang lautan dan bukan untuk harga
rak barangan.
“Terdapat lapan pengantara
dari masa barangan dibawa dari titik asal dan destinasi, dan perkapalan laut
hanya salah satu daripada lapan mata pengantara, yang lain adalah seperti
pengangkutan keluar, pergudangan, penghantaran barang dan pengendalian
pelabuhan dan pengantara sama dalam pergerakan masuk dengan pelantar,”katanya
lagi.
PKR berjanji awal minggu ini
untuk memansuhkan dasar kabotaj yang mereka dakwa menghendaki barang-barang
yang dihantar di dalam negara dengan menggunakan kapal tempatan, dalam usaha
untuk menjadikan kereta dan produk-produk lain lebih murah di Sabah dan
Sarawak.
Ketua Umum PKR, Datuk Seri
Anwar Ibrahim berkata, polisi itu harus dimansuhkan sepenuhnya kerana tidak
memberi apa-apa makna dari segi ekonomi.
Ahli politik dan rakyat
Sabah dan Sarawak telah lama menentang dasar kabotaj itu, dengan hujah bahawa
ia perlu dilakukan untuk membantu merapatkan jurang ekonomi antara Malaysia
Timur dan Semenanjung.
Dasar tahun 1980-an
memerlukan semua perpindahan barangan kapal domestik dilakukan dengan
menggunakan kapal Malaysia dikatakan telah menyebabkan kos-kos pengangkutan
semakin meningkat dan seterusnya menyebabkan kos barangan lebih tinggi di
Malaysia Timur.
“Katakanlah kita import
barangan dari Hong Kong sebagai contoh, mengapa perlu melalui Pelabuhan Klang?
Ini yang saya maksudkan sebagai tidak dapat diterima.
“Ia tidak dapat diterima juga dalam ekonomi,
kecuali kepada kepentingan kroni… jadi, sebenarnya anda mengkayakan segelintir
orang hasil dan dibayar oleh pengguna di Sabah dan Srawak,” kata Anwar.
MASA juga tidak bersetuju
dengan pandangan polisi kabotaj menghalang kapal asing untuk ke pelabuhan di
Borneo secara langsung.
“Di bawah polisi kabotaj
kerajaan, tidak ada larangan kepada mana-mana kapal asing untuk ke mana-mana
pelabuhan di Malaysia termasuk perlabuhan di Sabah untuk memuatkan atau
mengosongkan kargo dari mana-mana pelabuhan asing,” kata MASA mengulangi
kenyataan oleh menteri pengangkutan semalam, Datuk Seri Kong Cho Ha.
Kumpulan itu menambah bahawa
terdapat perkapalan asing yang berurusan terus di Teluk Sepangar (Kota
Kinabalu), Tawau, Bintulu dan Kuching, bahkan di beberapa pelabuhan kecil dalam
perdagangan serantau.
“Perkapalan asing juga
dibenarkan untuk memindahkan barang di Kota Kinabalu, Kuching dan Bintulu di
mana mereka dapat menyatukan jumlah ambang yang lebih besar untuk penghantaran
ke negara-negara ketiga,” kata MASA.
Persatuan tersebut juga
berhujah, adalah tidak benar mengatakan jika kabotaj dimansuhkan, pelanggan
tidak lagi perlu membayar kos perkapalan dan barang akan dihantar secara
percuma oleh syarikat perkapalan asing.
“Ia hanya tekaan bahawa
kadar tambang akan turun jika kabotaj tiada lagi. Tiada siapa boleh memberi
jaminan kukuh berapa banyak harga akan turun, jika ia akan turun,” kata MASA.
MASA menambah bahawa isu
kabotaj tidak seharusnya dilihat dalam konteks “kami” menentang “mereka” bagi
semenanjung Malaysia terhadap Sabah dan Sarawak, sambil menambah MASA
melindungi syarikat perkapalan dan ahli mereka dari kedua-dua negeri tersebut.
No comments:
Post a Comment