Tuesday 17 April 2012

PINJAMAN PTPTN UNTUK PELAJAR KURANG MAMPU



Oleh : AIDILA RAZAK

MANTAN Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad berkata tindakan memansuhkan Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) juga bermakna memberi pendidikan percuma kepada golongan kaya.

Sedangkan, objektif asal PTPTN adalah untuk membantu golongan kurang berkemampuan untuk mendapat pendidikan tinggi, katanya.

Tambahnya, langkah itu akan membebankan ekonomi negara kerana pemansuhan PTPTN akan menyebabkan ia perlu diganti dengan mekanisme lain.

Dengan sinis, beliau juga menyeru golongan yang menyokong supaya PTPTN dimansuhkan supaya membiayai kos pengajian pelajar terbabit.

“Jika pelajar tidak suka, mereka tidak perlu ambil pinjaman dan mereka yang menyokong pemansuhkan PTPTN boleh biaya pelajar itu," katanya lagi dalam satu sidang media di Kuala Lumpur hari ini.

Ratusan pelajar berhimpun dan berarak di pusat bandar Kuala Lumpur, Sabtu lalu untuk menuntut pendidikan percuma dan supaya pinjaman PTPTN dimansuhkan.

Saki baki pelajar berkenaan juga mendirikan khemah di Dataran Merdeka dan berazam untuk terus berhimpun di kawasan tersebut sehingga perhimpunan BERSIH 3.0 diadakan pada 28 April. (MKINI)

14 comments:

  1. Mungkin mereka yang mendesak PTPTN ni segera dimansuhkan ialah golongan yang berada dan berkemampuan.

    ReplyDelete
  2. Tidak fahamlah dengan golongan mahasiswa sekarang ni. mungkin mereka sudah terhasut oleh pembangkang.

    ReplyDelete
  3. Many students before this has repaid back their PTPTN loans, why can they do it but students nowadays cannot. Are we promoting a generation that is dependent on other people's help?

    ReplyDelete
  4. Since 1997, PTPTN was established, millions of students have borrowed from PTPTN and have repaid back. There are also many of them who managed to get scholarship for obtaining good academic achievements. If these students don't want to repay the loans, study harder to get better results, then maybe their PTPTN loans will be convert into scholarship. But I don't think it will happen, since they are so busy attending demonstration instead of studying.

    ReplyDelete
  5. Berhenti daripada menjadi alat politik pembangkanglah! Kalau tidak mahu belajar, mahu sibuk berdemo saja, bagus bagi peluang dengan mereka yang ingin belajar.

    ReplyDelete
  6. Pelajar hanya diperalatkan saja oleh pembangkang.

    ReplyDelete
  7. pinjaman PTPTN bukannya wajib, jika tak nak pinjam tak perlu pinjam.

    ReplyDelete
  8. Apa pun sepatutnya kita membantu pinjaman tidak perlulah kadar faedah diberikan. Ini ada yang pinjam RM40k terpaksa membayar RM63k selepas habis. Itu yang silap disini. Mungkin perlu dibincangkan lagi bagi mengurangkan beban peminjam.

    ReplyDelete
  9. sepatutnya mereka bersyukur kerana kerajaan menyediakan pinjaman untuk mereka.. kalau tidak suka, batalkan saja la pinjaman.. kenapa perlu berdemo??

    ReplyDelete
  10. bukankah dalam perjanjian PTPTN ada menyatakan sekiranya pelajar mampu memperolehi keputusan terbaik, pinjaman mereka akan ditukarkan kepada biasiswa?? jadi, balik la ke asrama masing2 dan ulangkaji pelajaran.. tidak perlu berdemo..

    ReplyDelete
  11. Saya memerlukan bantuan pinjaman $ 2000 dengan 2 % kadar faedah yang sangat mendesak
    Adakah anda memerlukan pinjaman segera ?
    * Pemindahan Sangat pantas dan cepat ke akaun bank anda
    * Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang anda dalam
    akaun bank
    * Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
    * Pembayaran balik jangka panjang ( 1-30 tahun) tempoh
    * Syarat-syarat pinjaman yang fleksibel dan bayaran bulanan
    *. Berapa lama masa yang diperlukan untuk membiayai ? Selepas mengemukakan permohonan pinjaman,
    anda boleh menjangkakan bahawa tindak balas awal yang kurang daripada 24 jam dan
    pembiayaan dalam tempoh 72-96 jam selepas menerima maklumat yang kita perlukan
    daripada anda.

    Hubungi dibenarkan dan syarikat pinjaman berlesen dibenarkan
    bahawa bantuan kewangan kepada negara-negara lain .
    Maklumat dan permohonan lebih bentuk melalui pinjaman Hubungi kini

    e - mail : cashfirmarena1@gmail.com

    Louis Williams
    Ketua Pengarah
    CASHFIRMARENA FIRMA
    LONDON .

    ReplyDelete
  12. Berhati-hati di sini. Tiada siapa yang boleh membantu anda di sini atau cadangkan bagaimana anda boleh mendapatkan bantuan kewangan. paling jawab dari pemberi pinjaman pinjaman di sini, anda MESTI mengabaikan, kerana mereka adalah penipuan ... PENIPUAN sebenar ... i adalah mangsa yang i telah mengoyakkan ribuan dolar ... baik bersyukur kepada Tuhan kerana seorang saudari yang merujuk saya kepada organisasi pinjaman dibentuk oleh beberapa Kumpulan Wang Amanah Wanita Kristian. ia dipanggil wanita Kristian Pinjaman-dana Koperasi Pertubuhan (C.W.T.C.O) christianwomenloanfunds@cash4u.com dan christianwomenloanfunds@gmail.com Mereka membuat hidup saya satu yang berharga dan memberikannya makna. Apabila kakak memberikan saya hubungan mereka, saya menghubungi mereka. Kemudian saya diminta untuk pinjaman dengan semua bukti yang diperlukan untuk membuktikan bahawa saya sebenarnya diperlukan pinjaman, mereka meluluskan pinjaman sebanyak $ 250,000.00 USD dalam 48 jam selepas bertemu dan keperluan yang diperlukan mereka, pinjaman saya telah dimasukkan ke dalam akaun bank saya tanpa cagaran. Walaupun i sangat gugup dengan organisasi pinjaman pada mulanya kerana pengalaman buruk saya sebelum ini, terutamanya apabila isu saya menetap caj Pendaftaran datang, saya berpegang kepada iman saya kerana hakikat bahawa saudara saya merujuk saya, faham dibersihkan , dan sebagai Tuhan harus mempunyai, sedikit yang saya tahu bahawa kelemahan kewangan saya telah datang ke akhir akhir. Jika tidak untuk rujukan cepat dari kakak christian kepada sumber yang tulen ini, saya akan menyesal jumlah hidup saya, kerana pada ketika itu saya hanya bercerai bapa anak saya, dan anak saya (Kenneth) telah berhadapan dengan kehidupan dan keadaan kematian. Saya berhadapan dengan bil hospital dan saya juga menghadapi perampasan di pangsapuri saya. Butiran organisasi ini ALLAH DIHANTAR tidak akan mendedahkan buat masa ini kerana takut penyamaran (kerana ia telah mendapati bahawa beberapa orang tidak benar-benar memerlukan bantuan kewangan, tetapi mereka hanya mahu mengumpul wang daripada organisasi pinjaman christian tulen ini) . Dan ia adalah kerana sebab ini mereka don, t memberi pinjaman bagaimanapun. Anda mesti dapat meyakinkan mereka dengan baik, dan memberikan keterangan-keterangan yang baik untuk menunjukkan bahawa anda benar-benar memerlukan pinjaman sebelum mereka boleh meluluskan untuk anda. jagaan mereka adalah sangat berpatutan dan boleh dipercayai berbanding dengan banyak di luar sana, kadar faedah mereka hanya 4%, pembayaran balik dokumentasi sedikit 1-10years, dan pemeriksaan kredit sedikit. Seperti yang saya telah sebelum ini berkata, atas sebab-sebab keselamatan i hanya boleh memberikan alamat e-mel mereka. Hayati inisiatif baru ini. Jangan ragu untuk menghubungi mereka melalui E-mel sebagai pegawai pinjaman mereka / rep tuan Perry smith akan hadir untuk anda dan anda akan bebas daripada penipuan dan beban kewangan.
    Hubungi E-mel ... christianwomenloanfunds@cash4u.com dan christianwomenloanfunds@gmail.com
    Hubungi Telefon ..... + 233553866486

    ReplyDelete
  13. Nama saya Aditya Aulia, saya mengalami trauma kewangan kerana saya telah ditipu dan ditipu oleh banyak syarikat pinjaman dalam talian dan saya fikir tiada siapa yang dapat keluar dari urus niaga dalam talian tetapi semua keraguan saya segera diambil untuk berehat apabila rakan saya memperkenalkan saya. untuk ibu saya pada mulanya saya fikir ia masih menjadi permainan yang sama yang saya terpaksa memaksa diri saya untuk mengikuti semua proses kerana mereka datang kepada kejutan terbesar saya setelah memenuhi semua keperluan kerana permintaan oleh proses saya dapat memperoleh pinjaman 350 juta di akaun Bank Central Asia (BCA ) Apabila saya berjaga-jaga di telefon saya, saya tidak pernah mempercayainya, mungkin saya bergegas ke Bank untuk memastikan bahawa ibu hubungan kini mengalami penembusan dalam pemanasan jantung dalam kehidupan kewangan anda sama ada ia BBM INVITE: {D8980E0B} atau yang anda mahukan sahkan saya? Anda boleh menghubungi saya melalui surat saya: {aditya.aulia139@gmail.com} dan anda juga boleh menghubungi ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY [ISKANDAR LENDERS] melalui: {mail: iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com}

    e_mail ::: [aditya.aulia139@gmail.com]
                  [iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
    WhatsApp ::: [+ 44] 7480 729811
    Nombor Telefon [+44] 7480 729811
    BBM INVITE ::: [D8980E0B]

    ReplyDelete
  14. LOANS, BG/SBLC FOR LEASE AND PURCHASE

    We are exclusive agent to direct providers of Fresh Cut BG, SBLC, MTN Bonds, Bank draft and Loans which we have specifically for lease. We do not have any broker chain in this offer or get involved in Chauffer driven offers. We deliver with time and precision as set forth in the agreement. You are at liberty to engage our leased facilities into trade programs as well as in signature project(s) such as Aviation, Agriculture, Petroleum, Telecommunication, construction of Dams, Bridges and any other turnkey project(s) etc.

    DESCRIPTION OF INSTRUMENTS:
    1. Instrument: Bank Guarantee (BG/SBLC) (Appendix A)
    2. Total Face Value: Eur 5M MIN and Eur 10B MAX (Ten Billion USD) .
    3. Issuing Bank: HSBC Bank London, Credit Suisse and Deutsche Bank Frankfurt.
    4. Age: One Year, One Month
    5. Leasing Price: 3% of Face Value plus 2% commission fees to brokers.
    6. Delivery: Bank to Bank swift.
    7. Payment: MT-103 or MT760
    8. Hard Copy: Bonded Courier within 7 banking days.

    The Leased Instruments includes: BG’ s, Insurance Guarantees, MTN, ( SBLC) Standby Letters of Credit and Third Party Guarantees such as a standby forward commitment to purchase or a standby loan. If you are a potential Investor or Principle looking to raise capital, we will be happy to answer any questions that you have about this opportunity and to provide you with all the details regarding this services.

    Our BG/ SBLC Financing can help you get your project funded, loan financing, please let me know if you are interested in any of our services, by providing you with yearly renewable leased bank instruments. We work directly with issuing bank lease providers, this Instrument can be monetized on your behalf for 100% funding.


    BROKERS ARE WELCOME & 100% PROTECTED!!!

    We are ready to close leasing with any interested client in few banking days, if interested do not hesitate to contact me direct.


    Regards

    Philip James
    Email: james.francis1971@bk.ru
    info.frjames1971@gmail.com
    Skype: info.frjames1971@gmail.com


    ReplyDelete