KOTA KINABALU : Mahkamah
Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia (TTPM) di sini pada selasa mengarahkan Air
Asia membayar sejumlah RM1,431 kepada seorang penumpang.
Presiden TTPM, Datuk Dr
Lawrence SH Thien membuat keputusan itu setelah mendengar rayuan yang dibuat
oleh pihak yang menuntut, Mohd Nasir Palile (gambar atas).
Menurut Mohd Nasir, pada 30
September 2012 beliau telah membeli tiket secara atas talian daripada Air Asia
bagi penerbangan pada 25 Oktober 2012 Kota Kinabalu ke Tawau dan penerbangan
daripada Tawau ke Kota Kinabalu pada 27 Oktober 2012 bersempena cuti Hari Raya
dengan harga RM1,356.
"Tetapi penerbangan ke
Tawau pada 25 Oktober 2012 jam 8.30 malam itu dibatalkan disebabkan kegagalan
lampu berfungsi dan ini menyebabkan tiket yang saya beli itu tidak dapat
ditukar tarikh.
"Pihak syarikat
penerbangan itu seterusnya telah mengeluarkan surat 'Refund Authority' yang
bertarikh 26 Oktober 2012 yang mengesahkan bahawa jumlah RM1,356 itu akan
dikreditkan semula ke dalam akaun saya sebulan daripada tarikh aduan itu,"
katanya.
Katanya, lebih
mendukacitakan penyata akaun beliau menunjukkan sehingga kini jumlah berkenaan
masih belum dimasukkan. Akibatnya beliau terpaksa menanggung beban dan kehilang
banyak faedah sedangkan perkhidmatan sebenar tidak dinikmati.
Selain itu, pada 25 oktober
2012, ketika berada di Terminal 2, Lapangan Terbang Antarabangsa Kota Kinabalu
(LTAKK), Mohd Nasir bersama keluarga terpaksa menunggu sehingga jam 2.20 pagi
sebelum dimaklumkan bahawa tiket tidak dapat dibuka kerana tempat duduk telah
penuh dan penginapan tidak disediakan.
"Atas sebab itu, kami
terpaksa mengambil teksi ke Taman Putera Jaya, Telipok dengan kadar caj
sebanyak RM75 setelah berbincang dengan pemandu teksi," katanya atas sebab
itu beliau memfailkan tuntutan bagi menuntut duit tiket dan tambang teksi.
Dengan itu, Lawrence
memerintahkan syarikat berkenaan menjelaskan bayaran dalam tempoh 14 hari
selepas keputusan dibuat.
No comments:
Post a Comment