Thursday 10 May 2012

BUMBURING TIDAK DIHORMATI DI KAAMATAN TUARAN?





Oleh : RAYMOND TOMBUNG

TUARAN: Benarkah Datuk Seri Panglima Wilfred Mojilip Bumburing tidak diberi penghormatan di Pesta Kaamatan peringkat Daerah Tuaran pada 10 Mei?

Seorang pemerhati, En. Albert Polinoh, di sini menyuarakan kesalannya di atas apa yang dipanggilnya kegagalan di pihak Jawatankuasa Sambutan dan Protokol Pesta Kaamatan tersebut kerana tidak memberikan penghormatan yang sepatutnya kepada Bumburing yang masih menjadi Ahli Parlimen Tuaran. Bumburing juga adalah bekas Timbalan Ketua Menteri dan Pengerusi Barisan Nasional Tuaran.

“Saya amat terkejut dan kecewa bila melihat ketika ketibaan Datuk Seri Panglima Wilfred bersama Datin Seri Panglima Rubinah,” kata Albertt. “Tiada satu pun alat-alat muzik tradisional yang dibunyikan ketika mereka masuk ke dewan."

“Di pintu masuk Dewan Seri Sulaman yang baru itu terdapat tiga kumpulan pemuzik tradisional, iaitu kumpulan Mojumbak Lotud, Kumpulan Muzik Sumazau Penampang, Kumpulan Betitik Bajau. Di samping itu terdapat juga kumpulan Tarian Singa Cina.

“Malangnnya tiada satu pun kumpulan tradisional ini yang memainkan muzik mereka dan kumpulan tarian Cina juga seperti tidak menghiraukan ketibaan beliau.”

Albert berkata ini menunjukkan sikap penganjur yang gagal menunjukkan sikap  profesional dan lupa apa yang dimaksudkan dengan 'protokol' sedangkan jawatankuasa penghanjur adalah terdiri dari para pegawai tinggi di Daerah Tuaran, dan pengerusi penganjurnya ialah Pegawai Daerah Tuaran.

Albert yang juga Ahli Majlis Tertinggi Persatuan Suang Lotud Sabah kesal kerana Jawatankuasa Penganjur yang jahil tentang budaya Lotud sebagaimana yang dilihat dengan cara ADUN, Datuk Hajiji Mohd. Noor dipakaikan sigar.

“Yang memakaikan sigar itu ialah seorang wanita, tetapi ini adalah salah di segi budaya Lotud,” tegas Albert. “Mengikut protokol tradisional Lotud yang memakaikan sigar adalah orang lelaki dewasa yang berkedudukan tinggi dalam masyarakat, bukan sebarangan orang."

“Tradisi ini bertujuan untuk menunjukkan penghormatan tinggi kepada orang yang dipakaikan sigar itu. Ini selari dengan tradisi raja-raja di Eropah di mana orang yang meletakkan mahkota ke atas kepala raja ialah Ketua Agama di dalam negara itu.”

Albert juga amat mengesali sikap penhganjur yang tidak terfikir pun untuk menjemput Persatuan Suang Lotud Sabah (PSLS) untuk menyertai penganjuran Pesta Kaamatan Peringkat Daerah Tuaran itu.

“Saya tidak faham kenapa jemputan dibuat kepada Presiden PSLS, Soguli Olid, dibuat pada jam 8.00 malam sebelum pesta itu. Dan itu pun dibuat melalui telefon,” katanya. ”Ketara benar penganjur terlupa kewujudan PSLS yang selama ini aktif di Tuaran, dan di saat-saat akhir jemputan terpaksa dibuat secara tergesa-gesa di saat-saat akhir dan itu pun seperti cara jemputan gerila!”

Albert yang sangat kecewa berpendapat semua kesilapan dan kelalaian ini mesti diakui oleh pihak penganjur. “Satu permohonan maaf harus dibuat secara umum oleh mereka yang bertanggungjawab,” katanya.

Di samping itu, seorang Ketua Masyarakat yang tidak mahu disebut namanya mengesali kerana bunyi muzik di dalam dewan terlalu kuat dan pendingin hawa juga terlalu sejuk hingga ramai yang menggeletar kesejukan.

“Adakah pihak yang berkenaan mahu menunjukkan betapa hebatnya unit-unit pendingin hawa yang berpuluh-puluh itu yang masih baru?” tanyanya. “Dan tidakkah pengurus pentas dapat membeza antara suara muzik yang munasabah dan yang memecah telinga penonton?”

19 comments:

  1. Semoga kelemahan yang berlaku baru2 ini dijadikan pengajaran. Pihak penganjur seharusnya lebih peka dan sensiit dengan urusan protokol.

    ReplyDelete
  2. Sebaiknya pihak penganjur perlu mohon kemaafan atas kesilapan atau kekurangan yang berlaku sepanjang majlis diadakan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. pihak penganjur ni mgkin tiada pengalaman, mereka seharusnya tau protokol dgn tepat.

      Delete
  3. Maybe Wilfred requested the organizers to allow him to remain low profile?

    ReplyDelete
  4. Maybe the organizers forgotten this part but does not necessary means they don't respect Bumburing.

    ReplyDelete
  5. biasalah kalau ada kesilapan..

    ReplyDelete
  6. tidak perlulah diperbesarkan perkara ini..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ini hnya kesilapan penganjur, hal ini tak perlu diperbesarkan.

      Delete
  7. apa2 pun kesilapan seumpama harus dielakkan daripada berulang pada masa akan datang.

    ReplyDelete
  8. Anggap saja ini sebagai satu pengalaman di pihak penganjur supaya di lain waktu ia dapat diperbaiki.

    ReplyDelete
  9. Lebih baik adukan kepada pihak yang dituju daripada media didahulukan.

    ReplyDelete
  10. harus tahu kelemahan dan tidak mengulangi kesilapan yang sama.

    ReplyDelete
  11. Hope they can do better in the near future.

    ReplyDelete
  12. This could be just a misunderstanding.

    ReplyDelete
  13. Mungkin memang pihak penganjur sengaja tidak mahu memainkan muzik ketika itu.

    ReplyDelete
  14. Perancangan yang rapi perlu dilakukan.

    ReplyDelete
  15. mungkin juga penganjur tidak bermaksud untuk tidak menghormati Bumburing.. mungkin semua itu tidak disengajakan.. yang penting semua hadirin dan juga penganjur menghormati pesta kaamatan..

    ReplyDelete