Saturday 25 June 2011

JANGAN JADIKAN DIRI SESUMPAH!



Oleh : HAYATUM SALAHUDDIN

SAUDARA terdekat Menteri Kementerian Luar Bandar dan Wilayah (KKLW), Datuk Seri Mohd Shafie Apdal, Azizul Sanarul menggesa Shafie agar tidak menjadikan dirinya sebagai ‘Sesumpah’ yang bertukar rupa mengikut keadaan demi untuk menyelamatkan diri.

Tegas Azizul, Shafie sewajarnya lebih prihatin terhadap rakyat Sabah, terutama di mendiami kawasan Kepulauan di Semporna dan rakyat di luar bandar Sabah ketika membuat keputusan untuk terus menggunakan bateri asid plumbum yang berbahaya dalam projek solar hibrid dan projek Bekalan Elektrik Luar Bandar (BELB).

“Cukuplah dengan segala kemusnahan yang dilakukan selama ini. Kami bukan lagi rakyat Sabah yang boleh diperbodohkan dengan alasan terpaksa menggunakan bateri berkenaan demi pembangunan kerana murah dan pelbagai alasan yang tidak masuk akal,” kata Azizul yang kesal setelah mendapat tahu KKLW masih menggunakan bateri Asid Plumbum dalam projek Janakuasa Solar Hibrid Fasa 2 di Karakit, Pulau Banggi, Kudat dan beberapa projek solar di kepulauan di Semporna.

Menurut Azizul, beliau agak kesal kerana Shafie terpaksa menanggung malu kerana ditohmah rakyat Sabah sedangkan pada pandangan peribadi beliau, keputusan untuk terus mempergunakan bateri asid plumbum berkenaan dibuat oleh agensi Pelaksana iaitu Tenaga Nasional Berhad yang tidak peka terhadap aspirasi rakyat Sabah.

“Apapun alasannya, Shafie terpaksa bertanggung jawab dan membersihkan nama baiknya yang dianggap sebagai penjenayah alam sekitar kerana bersekongkol dengan TNB dan juga SESB yang menetapkan spesifikasi kontrak yang ditawarkan dan hanya menggunakan peruntukan KKLW melalui beberapa projek NKRA,” tegas Azizul yang menggesa Kabinet Persekutuan membuat pendirian berhubung isu berkenaan.

Membiarkan Shafie seorang diri menanggung kecaman dan tohmahan rakyat Sabah kata Azizul adalah tidak wajar kerana keputusan berkenaan dibuat secara kolektif oleh TNB dengan persetujuan Kabinet Persekutuan yang turut menandatangani Basel Convention; sekaligus menghindar daripada mengeksport, mengimport atau transit logam berat berbahaya seperti plumbum.

“Jadi saya minta agar Shafie tidak tunduk kepada tekanan TNB dan wajib mendesak spesifikasi kontrak mengutamakan bateri yang tidak berbahaya seperti Lithium Polymer yang bukan sahaja murah, malah mesra alam dan menjimatkan,” kata Azizul yang sempat melawat sebuah kilang bateri lithium di Kulim, Kedah dalam kunjungannya baru-baru ini.

Memandangkan pilihanraya semakin hampir, maka kata Azizul, Ketua Cawangan UMNO sepertinya akan dihujani dengan pelbagai soalan termasuk bateri asid plumbum yang digunakan untuk membekalkan elektrik ke sekolah di pulau dan pedalaman ketika turun berkempen kelak.

Tegas Azizul lagi, sewajarnya KKLW mengadakan Forum Perdana, Dialog atau Seminar Khusus untuk membolehkan rakyat mendapat gambaran sebenar setiap projek KKLW dan membincangkan isu yang menyebabkan kemusnahan alam sekitar dan ekosistem agar tidak terus ditempelak rakyat.

8 comments:

  1. Please consider scrapping the lead battery generator.

    ReplyDelete
  2. sebarang projek KKLW sebaiknya biarlah tidak mengundang bahaya kepada para penduduk dan tidak mengancam alam sekitar.

    ReplyDelete
  3. Jangan rosakkan alam sekitar semata-mata untuk mengaut keuntungan. Fikirkan apa kesannya pasa masa akan datang. Yang susah, yang akan terima kesan sampingan ialah rakyat juga.

    ReplyDelete
  4. harap penyelesaian terbaik akan dapat dicari berhubung dengan isu ini.

    ReplyDelete
  5. Kenapalah hal ini masih belum selesai. huhu

    ReplyDelete
  6. Apapun, pihak berkenaan harus lebih prihatin terhadap perkara ini. Jangan dibbiarkan saja.

    ReplyDelete
  7. Semakin hangat membara isu tetang Shafie Afdal. Harap Shafie dapat mengawal kelakuan beliau supaya tidak ada lagi heboh mengenai beliau yang bukan-bukan.

    ReplyDelete
  8. jika ada pilihan yang lebih baik, kenapa perlu guna yang tidak baik?? mahukah para pemimpin yang meluluskan dan melaksanakan projek ini meletakkan bateri asid plumbum dirumah mereka atau kampung mereka???

    ReplyDelete